Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

jepp, jeg skjønner. Og skjønner nå hva RS mente med å slipe et bredt spor. Da kommer veggen bort og jeg får delt innsuget.

Men må treffe godt og da..

Får prøve på noe sånt da ja! :)

 

 

Frista jo fælt disse også nå da... blir bare en tusenlapp!! Er ikke det fælt billig?

 

http://www.summitracing.com/parts/PSM-70-1117/?rtype=10

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Frista jo fælt disse også nå da...

blir bare en tusenlapp!! Er ikke det fælt billig?

 

http://www.summitracing.com/parts/PSM-70-1117/?rtype=10

Presis og dette er grunnen til at Ultimate Road kammen er den rette. Grenrør anbefales på det aller sterkeste til Ford V6!

Jo, det er billig og man få mye for pengene. Både staff og jeg har kjøpt slike. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var borti en som hadde kjøpt slike, og dem passet overhode ikke! :mellow:

Måtte sveise om 1 rør på venstre side (når du sitter i bilen) og enda passet det ikke på! :huh:

 

Men, må du oppgi den 3-sifra koden bak på mastercard når du bestiller kam-kitet?

 

Fikk svar på bestillingen: :unsure:

 

Please tell me the security code, (last three digits on back of card)

 

Regards

 

Tom

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Grenrøret tok i motorfestet så måtte sveise det om..

Ut ifra eigeren så hørte eg etterpå at det tok i "styre- akslingen" og da ga han opp.. :lol:

 

Etter sveising.

 

183618_10150108183461409_593356408_6816061_3885506_n.jpg

 

188852_10150108183581409_593356408_6816064_812272_n.jpg

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Ok, har bestilt deler ifra Burtonpower for 6.000 nå :whistling: :lol: Stempelringer, lager til veiv og råder, div. pakninger osv :wub:

Har også fått bestilt Kamakslingen, men har ikkje fått noe bekreftelse på denne, ble sendt sent på fredag <_<

 

Så da er det bare å vente på deler, imens så har stempela blitt dreiet av. Men lurer på om eg skulle fått et motorverksted til å skille stempel og råde ifra hverandre på alle 6 for å vektjustere det skikkelig, eller om eg bare skal vektjustere alle komplett med råde og stempel?? :blush: :unsure:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Så da er det bare å vente på deler, imens så har stempela blitt dreiet av. Men lurer på om eg skulle fått et motorverksted til å skille stempel og råde ifra hverandre på alle 6 for å vektjustere det skikkelig, eller om eg bare skal vektjustere alle komplett med råde og stempel?? :blush: :unsure:

En ting du skal være klar over er at 2,9 stemplene er kortere enn 2,8 stemplene. Dette gjør at noen av 2,8 stemplene treffer motvektene på veiven i nedre dødpunkt. Du må derfor prøvemontere og slipe bort det unødvendige materialet på stemplene før vektjustering.

Du får høre med de som skal avballansere hva de foretrekker. Anbefaler 2,8 svinghjul og original Cosworth trykkplate og så får du avballansert alt sammen samtidig.

Minner om nødvendigheten av ARP rådebolter. :)

 

Grenrøret tok i motorfestet så måtte sveise det om..

og da ga han opp.. :lol:

Hovedulempen med disse billige grenrørene er at de trenger endel tilpassing, men resultatet vil være verd innsatsen.

Gi opp er den aller sikreste måten å oppnå fiasko på.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må du alltid ha rett??? <_< :lol:

Prøvemonterte 1 stempel i alle sylinderne, og som du sier så tar det borti. Ikke mye, men tar alikevel i.

-Mener du det går å bare bruke vinkelsliper og slipe bort, eller må dette tas nøye?

-Hvordan hadde det vert å dreid av veiva? dyrt og tidskrevende uten hensikt?

 

IMG_0803.jpg

 

Hadde egentlig lyst å prøve vektjusteringa av stempel og råde selv, men da må eg gjøre det uten å splitte dem..

 

ARP rådebolter ble bestilt det også! :wub: ^_^

 

 

-Vil tro det er mye lettere å bare lage grenrør fra bunn, istede for å tulle med mye tilpassing..? :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

-Mener du det går å bare bruke vinkelsliper og slipe bort, eller må dette tas nøye?

quote]

Er det mulig :lol:

Regner med du mente rettsliper. Ja du må være nøye for du må jo veie stemplene etterpå. Brevvekt med oppløsning +- 1 gram kan brukes.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor må du alltid ha rett??? <_< :lol:

Prøvemonterte 1 stempel i alle sylinderne, og som du sier så tar det borti. Ikke mye, men tar alikevel i.

-Mener du det går å bare bruke vinkelsliper og slipe bort, eller må dette tas nøye?

-Hvordan hadde det vert å dreid av veiva? dyrt og tidskrevende uten hensikt?

 

IMG_0803.jpg

 

Hadde egentlig lyst å prøve vektjusteringa av stempel og råde selv, men da må eg gjøre det uten å splitte dem..

 

ARP rådebolter ble bestilt det også! :wub: ^_^

 

 

-Vil tro det er mye lettere å bare lage grenrør fra bunn, istede for å tulle med mye tilpassing..? :)

I dette tilfellet sammenlignet jeg 2,8 og 2,9 stemplene og fikk mistanke og at dette kunne bli ett problem.

Nei, ikke bruk "powertools" på stempler. En liten rundfil er det rette verkøyet.

Dremel skal du bruke for å porte opp oljekanalen mellom oljepumpe og motorblokk, samt runde av kanten i inngangen til oljekanalen i toppene. Ca. kl. 7 på bildet i linken:

http://www.sweedspeed.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=11&category_id=1&option=com_virtuemart&Itemid=2

En liten slanking av "fjellet med spoiler" rundt ventilstyringene i innsugskanalene ordnes også med Dremel og endel tålmodighet.

 

Veiven lar du være i fred.

 

Du kan vektjustere dette uten å demontere det hvis du lager en jigg som gjør at du legger råden vannrett og veier stemplene og lille-enden på råden først. Så letter du de 5 tyngste til samme vekt som den letteste. Deretter setter du stemplene med råden loddrett på vekten, veier alle 6, og så letter du de 5 tyngste stempel/rådekomb. ved å slipe bort metall i storenden.

Avslutningsvis kontrollmåler du alle 6 og ser til at de har identisk vekt.

Du bør prøve å få samme vekt som den letteste originale 2,9 råden/stempelet da dette vil sikre en grei avballansering.

Godt. De er det viktigste når turtallet skal økes.

 

Det vil nok variere endel. Noen klarer nesten alt - andre nesten ingenting.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk kam'en min i dag! Det gikk ganske fort :)

 

....tilbake til det plenumet. Hvordan har staff skjært her for å få til dette.

Skjærer jeg et bredt spor på oversiden for å fjerne den skilleveggen så blir det jo ikke så fint. Så vil heller gjøre som staff har gjort.

Jeg forstår ikke helt hvordan han fikk til å angripe skilleveggen.. for om jeg kutter rundt sidene, så vil delene henge sammen i skilleveggen, sant?

 

tn_DSC03914.JPG

Link to comment
Share on other sites

Du kan skjære ytterveggene først og så kutter du skilleveggen med en skjærfil hvor bladet er vridd 90 grader.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

for om jeg kutter rundt sidene, så vil delene henge sammen i skilleveggen, sant?

 

Yes, du har helt rett der. ^_^

Det som eg gjorde var å kappe sidene med vinkelsliper. Rundt der så vakumet til bremsekraft-forsterkeren er festet brukte eg først vinkelsliperen for å komme igjennom og så fortsatte eg med baufila for å ikke skjære for mye unødvendig på innsuget.

 

Etter at sidene var kappa satte eg på en aaaaalt for stor kappskive på den lille vinkelsliperen min og trykka inn i innsuget fra sida. dermed kom eg helt inn til skilleveggen og fikk kappa denne. :unsure: :shutup: :whistling:

 

Men dette var skummelt og eg var sikkert heldig at alt gikk så godt som det gjorde. :P :ph34r:

DU SKAL ALDRI SETTE PÅ EN KAPPSKIVE PÅ EN VINKELSLIPER SOM ER MINDRE ENN DET SKIVA ER BEREGNET FOR. DETTE ER FORDI DEN LILLE VINKELSLIPEREN GÅR SOM REGEL FORTERE, MED HØYERE HASTIGHET OG DET TÅLER IKKE DEN STORE SKIVA. :wub:

 

Ville prøvd å finne en annen lur løsning.

Edit: som for eksempel som rs1000 skriver her. :smartass:

 

Eg tar ikke på meg noe ansvar om noe skulle gå galt og du bruker en stor skive på liten vinkelsliper.. selv om det var slik eg gjorde det ;) B)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Går det å for eksempel dreie av under stempelet? sammenlignet med et orginalt 2,9 stempel, og det var endel forskjell.. <_<

 

Dreie av her?

Dreieundersidestempel.jpg

 

Her er sammenligning.. :wacko:

 

29stempelvs28.jpg

 

2,8 stempelet er ca. 5mm lengre.. Hadde det gått ann å dreie av stempelet, rett over slik som streken? Trenger jo ikke ta 5mm men rundt 1,5-2mm? Eller blir det totalt skjørtebank osv? :o :wacko:

 

29stempelvs28-3.jpg

 

Har heller ikke fått bekreftelse på at kammen er sendt..

All info var riktig, bortsett fra "tax-number". Brukte mastercard :mellow:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Går det å for eksempel dreie av under stempelet? sammenlignet med et orginalt 2,9 stempel, og det var endel forskjell.. <_<

 

Dreie av her?

Det jeg gjorde på mine 2,8 stempler var å file utsparinger akkurat det hvor veivskinkene treffer stemplene. Man trenger ikke å gjøre mer enn dette og dreiing av hele stempelet er unødvending. "Lagom er best" best vet du. ;)

På den annen side er det slik at hvis du ønsker maksimal respons så må bruke så lette deler som overhode mulig - og så få hele veivpartiet reballansert på Sarpsborg motorverksted eller lignende.

 

Har du forresten sett på overgangen mellom oljepumpe oljekanalen i motorblokken?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vil jo ha så mye respons som mulig på "lav-budsjett" men må vere holdbart på samme tid.

har tilgang på deiebenk, og skal utplasseres på motorverksted i 2 uker nå, så hadde jo ikke vert problem å dreid dem ned. Er bare om det fungerer, og holder.. ;)

 

Har sett litt på overgangen til oljepumpa, skal den borres større eller portes? :)

Skulle kjøpt meg slik en "dremel" så eg kunne portet litt rundtom. :lol:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Vil jo ha så mye respons som mulig på "lav-budsjett" men må vere holdbart på samme tid.

har tilgang på deiebenk, og skal utplasseres på motorverksted i 2 uker nå, så hadde jo ikke vert problem å dreid dem ned. Er bare om det fungerer, og holder.. ;)

 

Har sett litt på overgangen til oljepumpa, skal den borres større eller portes? :)

Skulle kjøpt meg slik en "dremel" så eg kunne portet litt rundtom. :lol:

Med slike forutsetninger seg jeg ingen grunn til å la være å dreie stemplene lettere.

Når det er slik på originale 2,9 stempler så må man kunne anta at det funker - og da kan man anta at det vil funke like godt på 2,8 stemplene også.

 

Poenget er å lage en flødevennlig trakteform i begynnelsen av oljekanalen i blokken. Selve kanalen er stor nok slik jeg ser det.

Ett Dremelverktøy er egentlig "must have" utstyr så det er bare å investere først som sist. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har voldtatt stemplene med dremel nå :P Så nå går dem klar med veiva, og dem er vekt justert.

Trenger vektjusteringa vere AKKURATT PÅ GRAMMET?

 

Har glassblåst ventilene og sjekka at dem holder tett. Blokka er honet og blir muligens plansliping av toppene også :)

 

Går egentlig bare å venter på deler ;) Pakninger, rådebolter, lagre, stempelringer osv... :wub: :lol:

 

 

Hvordan skal de gamle rådeboltene tas ut av råden? bare å slå med hammer eller må disse klemmes ut? virket som om dem satt litt :huh:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Har voldtatt stemplene med dremel nå :P Så nå går dem klar med veiva, og dem er vekt justert.

Trenger vektjusteringa vere AKKURATT PÅ GRAMMET?

 

Har glassblåst ventilene og sjekka at dem holder tett. Blokka er honet og blir muligens plansliping av toppene også :)

 

Går egentlig bare å venter på deler ;) Pakninger, rådebolter, lagre, stempelringer osv... :wub: :lol:

 

 

Hvordan skal de gamle rådeboltene tas ut av råden? bare å slå med hammer eller må disse klemmes ut? virket som om dem satt litt :huh:

Godt.

Ja, alle trenger å være akkurat på grammet like tunge.

 

Når du holder ventilene i en hånden og stryker en finger fra ventilstammen og over baksiden på ventiltalleren og ut mot ventilsetet så kjenner du en liten kant rett før selve ventilsetet.

 

Med stor forsiktighet sliper jeg den bort fordi den saboterer det viktige lavløftflødet.

 

Bytting av rådebolter på det nivået som vi amatører er på bør gjøres med forsiktighet.

1. Finn en skrustikke med alubakker.

Skru råden sammen på vanlig måte, sett den passelig fast i skrustikken etter storenden og skru til begge boltene med riktig moment.

2. Legg råden vannrett i skrustikken og skur den godt fast med storenden midt i skrustikken.

3. Løsne kun den en mutteren og slå ut den ene bolten med verktøy som f.eks en kjørner og en hammer.

4. Finn frem en liten fin rundfil og fil en jevn og fin plass i det området hvor det nye rådebolthodet kommer. Pass på å fjerne kvasskanten rundt bolthullet da ARP boltene har en større radie på undersiden av bolthodet. Dremel er kuppet til dette, men vær forsiktig og pass endelig på å ikke overdrive.

Du skal IKKE løsne råden fra skrustikken når du holder på med dette.

5. Sett i ARP bolten og skru til med moment og så er du ferdig men én stk.

Gjenta 11 ganger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...