Jump to content

Valg av ny turbo til esc cosworth


87RS

Recommended Posts

En kompis har kjørt ras på orginal turbo,n sin..

 

Noen med forslag til ny turbo?

 

Evt er det noe og satse på og overhale den som er der? Var det KH turbo her på forumet som overhaler turbo,r ?

 

Hva med og kjøpe ny fra turbo-kongen eller stavanger hk el hva han kaller seg?

 

Kanskje noen vet om en bra turbo for salg?

 

Bilen skal gå på grønne dyser med pukkel-chip..

Budsjettet ligger vel på 0-10 000 kr tipper jeg..

 

Takker for svar

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp kjøpt en nyoverhalt t34 turbo av kh turbo. Denne er det satt 360 lager i på kompressorsiden og jeg er knallfornøyd med måten den oppfører seg på.

Kan anbefalles.

 

Dette er da en med .68 hus

Edited by carfreak
Link to comment
Share on other sites

En kompis har kjørt ras på orginal turbo,n sin..

 

Noen med forslag til ny turbo?

På en turbobil er det to områder man ikke bør spare penger, selve turboen og så ladetrykkstyringen.

 

Sats på seriøs kvalitet.:

http://www.turbotechnics.com/turbo/s114.htm

http://www.turbotechnics.com/turbo/hybridinfo.htm

http://www.turbotechnics.com/turbo/hybridrange.htm

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Overhal den orginale. Ellers er GT3071R, KRX400 og EFR7064 spennende valg men mest sannsynlig litt over budsjettet som er satt opp.

Det er nå gitt ut en 125 siders manuel som omhandler EFR turboene og denne er lærerik og nyttig. Her viser man klart at dersom turbobudsjettet er rundt kr. 15 000,- så er det ingen som kan konkurrere med EFR.

 

Sammenlignet med EFR ser kulelagrene til (Amerikanske)GARRETT med plastikk-holder og det hele, ut som noe som er hentet rommet til en liten jente. Dukkevogngreier.

 

Jeg anbefaler at dere overhaler den orginale, den er faktisk en veldig bra turbo.

Kan oppgraderes med 360 lager og da er den enda bedre.

Problemet med dette er at man beholder det helt originale T3 turbinhjulet som ikke har tilfredstillende kapasitet til mer enn 325 hk.

TT kjører cut-back på dette for å kompensere for det lavere turtallet som T34 turboen går med og dette krever dyrt avballanseringsutstyr.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Trodde den plastholderen kun var på de tidligere utgavene?

Det virker ikke slik.

De "Engelske-motorsport" GT turboene som de genuint dyktige bruker på Cosworth har oppgraderte saker (og koster deretter), men de billige ATP turboene har plastikk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen er interessert. Leser litt innimellom slagene på jobb. Prøver å lese med kritiske øyne for å ikke bli "overveldet" av hvor bra dette høres ut.

http://www.full-race.com/articles/efrturbotechbrief.pdf

Det er en fin innstilling for dette blir bare bedre og bedre etterhvert som tiden går og infoen modnes.

Avslører i grunnen det meste om Compturbo som ikke har noe info å dele. ;) :lol: :rolleyes:

 

feck..

Å vel så det.

Engelskmennene bruker stainless steel "kuleholder", highflow A/R 0.70 kompressorhus og som du vet 7 bladers hjul på GT30R. Stor sett en HELT annen turbo enn AKA 3076R altså.

Det blir derfor som alltid;

"Selv om du kjøper noe dyrt så kan du ikke være helt trygg på at du har fått noe som er bra, men kjøp noe billig og du kan være helt sikker på at du har kjøpt noe drit." :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er nå gitt ut en 125 siders manuel som omhandler EFR turboene og denne er lærerik og nyttig. Her viser man klart at dersom turbobudsjettet er rundt kr. 15 000,- så er det ingen som kan konkurrere med EFR.

 

Sammenlignet med EFR ser kulelagrene til (Amerikanske)GARRETT med plastikk-holder og det hele, ut som noe som er hentet rommet til en liten jente. Dukkevogngreier.

 

 

Problemet med dette er at man beholder det helt originale T3 turbinhjulet som ikke har tilfredstillende kapasitet til mer enn 325 hk.

TT kjører cut-back på dette for å kompensere for det lavere turtallet som T34 turboen går med og dette krever dyrt avballanseringsutstyr.

 

holder ikke en T34 til mer enn 325 hk med andre ord? trudde det var en såkalt 350 hesters turbo jeg..

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

holder ikke en T34 til mer enn 325 hk med andre ord?

trudde det var en såkalt 350 hesters turbo jeg..

Jo det gjør den. Det er mye som ikke er tilfredstillende, men det humper å går likevel...

En TT hybird T34 oppgis til 380 stabile ærlige hk, men man bremser inntil 430 hk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er spekket på gt3071r, som Mike Rainbird anbef for rund 420hk

 

0.82 a/r turbine housing internally wastegated (RS 500 style)

3" V-Band outlet wastegate elbow

84 Trim Turbine wheel

.50 Compressor hsg

56 Trim Compressor wheel

-31 Actuator & bracket

3" Weld flange

3" V-Band clamp

Steel bearing cage

Oil & water fitting kit

Link to comment
Share on other sites

Her er spekket på gt3071r, som Mike Rainbird anbef for rund 420hk

 

0.82 a/r turbine housing internally wastegated (RS 500 style)

3" V-Band outlet wastegate elbow

84 Trim Turbine wheel

.50 Compressor hsg

56 Trim Compressor wheel

-31 Actuator & bracket

3" Weld flange

3" V-Band clamp

Steel bearing cage

Oil & water fitting kit

Han presiserer "Steel bearing cage" ja. ;)

Når man leser det øvrige og sammenligner med denne: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/63424-ladetrykkstyring/

så kan følgende kommenteres.

 

GT3071R er den moderne utgaven av T34. Det er noe forskjell på kompressorhjulet og en ENORM forskjell på turbinhjulets egenskaper. En god T3 har cut back turbinhjul for å øke eksos-flow-kapasiteten fra ca. 325 hk til 380 + hk.

Ett vanlig GT30 hjul derimot, kombineres med 71 mm, 76 mm men i enkelte tilfeller også med 82 mm kompressoren som har hele 600 hk kapasitet. GT3071R, GT3076R og GT3082R.

 

Når dette "highflow" turbinhjulet kombineres med ett stort A/R 0.82 turbinhus så reduseres baktrykket drastisk, og så kombineres dette med en liten RS500 style WG, og DA FØRST er -31 actuatoren den rette. Notér dere dette folkens. :) Ikke bruk -31 actuator på high boost T34 oppsett hvis ønsket er stabilt ladetrykk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Turboen Rainbird anbefaler ligger rundt 15000kr i pris.

Og så må man legge til prisen på nødvendig dumpvalve og boost control valve før man sammenligner med EFR.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan jeg få en kort oppsummering om efr? Har ikke lest meg opp på emnet.

Kan ta noen sammenligninger.

1. Man kan begynne med en bra Cosworth turbo - en helt original T34.

2. Når denne bli oppgradert med 360 lager, cut back turbinhjul og A/R 0.55 turbinhus så blir det en god Cosworthturbo.

3. Engelsk Garrett GT30R med 71 mm turbinhjul. I forhold til #2 har denne kompressorhjul med større kapasitet, ett myye bedre turbinhjul og kulelager med stålhus.

(3,5. Engelsk GTX3071.)

4. EFR 7064 har ett 7 bladet high boost kompressorhjul som er enda mye bedre enn dette, ett skikkelig bra kompressorhus, en kulelagerenhet som er 2-3 ganger så stor og kraftig som konkurrentene sine, ett revolusjonerende lettvekts turbinhjul og rustfritt turbinhus med høyeffekiv integrert WG og STOR tilkobling til downpipe.

EFR står for "Engineered For Racing" så dette er solide seriøse saker, noe jeg tror vi får se mange eksempler på i i fremtiden.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Orginalt EFR2 (Earth Friendly Race Ready)

 

The name was later

shortened to “Earth Friendly Racing” for a simpler look. After revealing

the name within the organization and with some external advisors, it

was apparent that tying “Earth Friendly” and “Racing” didn’t go over

well with many people. While many of the racing leagues are trying to

produce a more “green” image, the vast majority of the performance

10

market doesn’t make a connection, at least not yet.

The EFR acronym remained the official name but it now more aligns with

the true intent of the program. To find the name we needed only look

back to the reason we started this project; to give the performance

market a turbocharger that was engineered from a clean sheet with

them in mind. Through the course of doing the work, we came to

appreciate that the name “Engineered For Racing” (a.k.a EFR Series)

would be known as the turbocharger that redefined the market’s

expectations.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...