Jump to content

7,5" diff


SierraCos2wd

Recommended Posts

hvilket turtall havner man på sånn ca med 4,27 i kombinasjon med T5 kasse i 80 km/t lurer på om eg muligens skulle ha bytta utveksling når eg bytter inn mat i diffen ;-)

Diff utveksling er egentlig veldig enkelt - turtelleren følger diffen.

Hvis vi sier at du kjører i ca. 107 km/t på 4 .gear med 3,62:1 utveksling, så har du ett turtall på 3620 o/min., ikke sant?

Hvis du bytter til 3,92:1 diff vil turtallet øke fra 6320 o/min til 3920 o/min i nøyaktig samme hastighet som sist. ;)

Med 4,44:1 vil turtallet altså øke fra 3620 - 4440 o/min.

Forsjellen er like stor som mellom 4. gear og 5 gear.

Dette betyr at 5 gear med 4,44:1 diff. i praksis bli identisk til 4. gear med 3,62:1 diff. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

på hvilken bil finner man denne 3.92:1 utvekslinga da ????

2,3 froske doch..

 

Har fortsatt ikkje finni meg diff!

noen som veit utvekslinga på scorpio 2,8i mk1??

 

å kom scorpio med 7" diff også??

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

mangleri moment i norge ?

 

lav gearing er kun en løsning på suge biler uden moment,

 

en dohc med 3,62 gearing er lige så hurtig på en qmine som samme bil med 3,92, jeg har nemlig prøvet det da jeg kørte meget qmile.

 

få bygget bilerne til high flow istedet ( høj effekt sugemotor) så behøver i ikke at tænke på gearingen er for høj, kun at den ikke er høj nok.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at eg vil ha litt snillere utvekslig er at eg kjører sjelden over 250..

Ein annen ting er pinjong akselen røyk på orginal diffen.. Å da vil eg tru ar 3.92 tåler litt meir :)

 

Eg har Eaton innmat som skal inn igjen, så noe diff med brems trengs ikkje..

 

Jeg har diff på ene Cosworth'n min fra Scorpio Cosworth,og der er utvekslingen 3,36.Usikker på om den kommer fra en automat.

 

Rart at du har ein så lav utveksling fra ein orginal scorpio cosworth..

 

Har funnet den her, men det mangler jo mange motor alternativer her..

 

2.0 8v 4.09

2.0 16v 4.27

2.3 16v 3.91

2.9 12v 3.64

2.9 24v 3.64

2.5 TD 3.36

 

Den 4,09 hadde passa fint for meg.. men de gamle 2.0 scorpioene hadde vell 7"??

 

mangleri moment i norge ?

 

lav gearing er kun en løsning på suge biler uden moment,

 

en dohc med 3,62 gearing er lige så hurtig på en qmine som samme bil med 3,92, jeg har nemlig prøvet det da jeg kørte meget qmile.

 

få bygget bilerne til high flow istedet ( høj effekt sugemotor) så behøver i ikke at tænke på gearingen er for høj, kun at den ikke er høj nok.

 

Hvorfor er det stort sett 4,44 på de fleste 909 differ da? har de ikkje moment i motorsport bilene? :P

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Den 4,09 hadde passa fint for meg.. men de gamle 2.0 scorpioene hadde vell 7"?

 

Ja. Jeg har vært med på å hugge 2stk Scorpio mk1 GHIA, den ene en 2,8, og den andre en 2,0 ohc. Fra 2,8 brukte jeg bærearmene bak for å få bærearmer med stabstag feste for å bruke på Sierra. Traversen brukte jeg ikke pga diffen var 7,5". Fra 2,0 Scorpioen brukte jeg diffen, som var en 7" med 392 utveksling.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja. Jeg har vært med på å hugge 2stk Scorpio mk1 GHIA, den ene en 2,8, og den andre en 2,0 ohc. Fra 2,8 brukte jeg bærearmene bak for å få bærearmer med stabstag feste for å bruke på Sierra. Traversen brukte jeg ikke pga diffen var 7,5". Fra 2,0 Scorpioen brukte jeg diffen, som var en 7" med 392 utveksling.

Takker.. da blir det mest sansynlig Scorpio 2,8i diff denne gangen.. holder vell hvis eg ikkje burner.. :glare:

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Ble fortalt av en som har drevet mye med Sierra og scorpio at Froske Scorpioen med 7,5" diff hadde kraftigere pinionaksel enn de tidligere 7,5". Men siden frosken er levert med TC så er det sjelden de har diffbrems.

De siste Scorpioene hadde vel også større hjul og dermed høyere numerisk utv.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at eg vil ha litt snillere utvekslig er at eg kjører sjelden over 250..

Ein annen ting er pinjong akselen røyk på orginal diffen.. Å da vil eg tru ar 3.92 tåler litt meir :)

 

Eg har Eaton innmat som skal inn igjen, så noe diff med brems trengs ikkje..

 

 

 

Rart at du har ein så lav utveksling fra ein orginal scorpio cosworth..

 

Har funnet den her, men det mangler jo mange motor alternativer her..

 

2.0 8v 4.09

2.0 16v 4.27

2.3 16v 3.91

2.9 12v 3.64

2.9 24v 3.64

2.5 TD 3.36

 

Den 4,09 hadde passa fint for meg.. men de gamle 2.0 scorpioene hadde vell 7"??

 

 

 

Hvorfor er det stort sett 4,44 på de fleste 909 differ da? har de ikkje moment i motorsport bilene? :P

 

de lavere gearinger holder ikke til mere, de dør alle på samme måde, akslen til planet gearne bliver holdt af en tynd rørsplit, med hårde starter etc så knækker rørsplitten og akslen begynder at rotere for senere at få noget "slup" og så dør bagtøjet.

 

det du gør er enten at svejse akslen i enden så den ikke kan gå løs, eller fixer en rørsplit med noget større. alle mine bagtøj er afgået ved døden på samme måde (3 stk 3,62 og 1 stk 3,92 alle på min gamle sierra GT dohc)

 

wrc bilerne går jeg ud fra skiftede gearing i gearkassen alt efter bane og forhold, sammen med de havde 6-7 gear sekventiel som gør det nemmere at holde den i power bandet.

 

på en gadebil er et stort moment over et stort område at foretrække sammen med en høj gearing for at forøge levetiden på alt. nu er det her i danmark ikke noget problem at finde et sted hvor en højere gearing kunne bruges, bevares min snupper 270km/t på speedo. jeg ved godt at det er noget anderledes i norge, men jeg har prøvet at køre med lav gearing, og målt tider. på den bil var der ingen forskel på acc tider, du skal bruge flere gear for at nå 100km/t

Link to comment
Share on other sites

de lavere gearinger holder ikke til mere, de dør alle på samme måde, akslen til planet gearne bliver holdt af en tynd rørsplit, med hårde starter etc så knækker rørsplitten og akslen begynder at rotere for senere at få noget "slup" og så dør bagtøjet.

 

det du gør er enten at svejse akslen i enden så den ikke kan gå løs, eller fixer en rørsplit med noget større. alle mine bagtøj er afgået ved døden på samme måde (3 stk 3,62 og 1 stk 3,92 alle på min gamle sierra GT dohc)

 

wrc bilerne går jeg ud fra skiftede gearing i gearkassen alt efter bane og forhold, sammen med de havde 6-7 gear sekventiel som gør det nemmere at holde den i power bandet.

 

på en gadebil er et stort moment over et stort område at foretrække sammen med en høj gearing for at forøge levetiden på alt. nu er det her i danmark ikke noget problem at finde et sted hvor en højere gearing kunne bruges, bevares min snupper 270km/t på speedo. jeg ved godt at det er noget anderledes i norge, men jeg har prøvet at køre med lav gearing, og målt tider. på den bil var der ingen forskel på acc tider, du skal bruge flere gear for at nå 100km/t

I know!

Her er mitt problem:

930cc524.jpg

b6465db4.jpg

Har sterkere Eaton lsd i orginal huset, å den dør ikke..

 

3.92= mindre stress på pinjong aksel..

:)

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Har funnet den her, men det mangler jo mange motor alternativer her..

 

2.0 8v 4.09

2.0 16v 4.27

2.3 16v 3.91

2.9 12v 3.64

2.9 24v 3.64

2.5 TD 3.36

 

 

 

Noen som vet hva utveklsing det er på 2,4 scorpio med t9 manuel? Tror det er 86mod.

Link to comment
Share on other sites

Scorpio stasjonsvogn med 2,3 16v fins med 427 7,5" diff

Har en kompis som var å hentet ei bakstilling fra en slik en i høst, og skal bruke den på en Scorpio sedan med turbo, med Eaton innmat i diffen.

Prøvekjørte en 2,4 for noen år siden som en kompis skulle selge. Var ikke under å sjekket, men i forhold til turtal så føltes utvekslingen som 392 7" eller 391 7,5"

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...