xr4ti Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 En kompis har kjøpt seg en Cosworth topp som iflg. selger skulle være en 2wd topp. Vet det har vært noen tråder om dette før men den søkefunksjon er ikke til å bli klok på!Så, hvordan skille vingebiltopp fra en 2wd 87- topp? Fulgte ikke med noe toppdeksel men kammer står i. Finnes det noe nr, spesielle fester, antall bolter noe sted etc?
LordSnick Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Fant litt info her i avsnitt 2. http://www.norrismotorsport.co.uk/cosworthcylinderheads.html 91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
xr4ti Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Takk for link. ER det kun det med to eller tre bolter/skruer til termostathuset som skiller disse 2wd toppene? Er to bolter/skruer på den toppen det er snakk om!Ser av denne linken at det ikke er forskjell på potensialet til tidlig(vingebil) og senere 2wd topper. Stusser på det da jeg mener at jeg har lest at de tidlige toppene er mer utsatt for sprekkdannelser, blandt annet rundt noen pinnebolter samt i selve planflaten og mellom ventilseter!Var det også noe med festene til turbodemperen?
Tommen Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Rart.. visste ikkje at det fantes 2 forskjellige 2wd topper! De 500 motorene som blei skrudd ut av RS500 havna i sedan cosworther, å da blir vell de kategorisert som tidlige.. Hmmm.. The Golden era.. 1986-1987-1988
Pusur_ Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Du kan se det på delenummeret. Samme som på alle andre Ford deler. Da finner du årstallet delen er førstegangsprod. Er de 2 første talla i delenr. Så om det er en sedan topp byner det vel med 87?
Tore_TJ Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Rart.. visste ikkje at det fantes 2 forskjellige 2wd topper! De 500 motorene som blei skrudd ut av RS500 havna i sedan cosworther, å da blir vell de kategorisert som tidlige.. Hmmm.. Ke? Går det sedaner med rs500 motor fra fabrikk?
xr4ti Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Ke? Går det sedaner med rs500 motor fra fabrikk?Hehe, litt seint for deg Tore. Tommen mener nok de 500 motorene fra de 500 vingebilene som ble bygget om til RS500. Orginalmotoren ut og RS500 motoren inn. Disse 500 orginalmotoren ble så satt inn i produksjonslinjen til sedanen i 1987. Eller har jeg sovet i timen?? Rart.. visste ikkje at det fantes 2 forskjellige 2wd topperJoa, nettopp derfor jeg spør. Mulig det er et skille seint i 87!
Tore_TJ Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 (edited) Haha Ja har jobbet 12 timers skift på 13. dagen i strekk nå så begynner å se syner! Leser det på nytt nå så skjønner jeg jo hva det står. Edited August 15, 2011 by Tore_TJ
xr4ti Posted August 15, 2011 Author Posted August 15, 2011 Haha Ja har jobbet 12 timers skift på 13. dagen i strekk nå så begynner å se syner! Leser det på nytt nå så skjønner jeg jo hva det står.Ja DET er en god grunn til lese feil
Tore_TJ Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 Ja når man dingler i en vaier å slår med slegge syns jeg det
as. Posted August 15, 2011 Posted August 15, 2011 2wd toppen til vingebil har de "små" skivene på topplokksboltene, og de senere 2wd toppene har "store" skiver som 4wd (vet ikke om skillet er vingebil/sedan, men forskjell er det). Burton selger begge typer og måla på skivene står på siden dems.
xr4ti Posted August 16, 2011 Author Posted August 16, 2011 Takk for det "as." Erfaringer ang holdbarheten, har du det eller er det bare en myte at "vingebiltoppene" er svakere/mindre egnet for trim?
twin turbo Posted August 16, 2011 Posted August 16, 2011 vingetoppene liker vel ikkje like mye nai mye pga små skivene på toppbolter da det blir mer konsentrert trykk på mindre område så sprekker lettere. men skal vere mulig å maskinere for mer holdbarheit på dei og. trehjulsykel
Sierra"2.0iS Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 Noen som vet std forbrenningsrom volum på 2WD og 4WD topper?
Per Olav Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 4x4 topp på 2wd gir 0,2:1 høyere kompforhold. Hvor mye det er i ccm kan sikkert regnes ut. 88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br /> 92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br /> Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>
RS 1000 Posted August 19, 2011 Posted August 19, 2011 4x4 topp på 2wd gir 0,2:1 høyere kompforhold. Hvor mye det er i ccm kan sikkert regnes ut.For å øke kompresjonsforholdet fra 8,0 - 8,2 med en 498 ccm sylinder må forbrenningskammerets volum reduseres med 2 ccm. Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.
as. Posted August 20, 2011 Posted August 20, 2011 (edited) Noen som vet std forbrenningsrom volum på 2WD og 4WD topper?Tja, veskemålte min 2wd topp som hadde tilnærmet orginal tykkelse (139mm) og forbrenningsromet var ca.48ml. stort, det blir vell ca.48cc? Edited August 20, 2011 by as.
Sierra"2.0iS Posted August 24, 2011 Posted August 24, 2011 Tja, veskemålte min 2wd topp som hadde tilnærmet orginal tykkelse (139mm) og forbrenningsromet var ca.48ml. stort, det blir vell ca.48cc?Takk, var det jeg lurte på i forbindelse med beregning av kompresjonsforhold med Cosworth topp på pustemotorprosjektHar en Cosworth topp som er planslipt til under minstemål, og self mindre forbr.rom.
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now