Jump to content

Fremgangsmåte ved turbomontering på 4x4 manifoil?


Per Olav

Recommended Posts

Jeg har byttet til 4x4 manifoil på min cosworth 2wd nå, men da jeg skal montere turboen, en E50 med A/R.63 turbinhus og "cosworth" bakhus så er det ikke snakk om at jeg klarer å entre den mutteren som skal sitte bakerst inn mot motoren. Får ikke fingrene innunder der engang og ikke ser jeg noe heller. Og om jeg fikk entret mutteren så kan jeg ikke skjønne hvordan jeg kan komme til med no fastnøkkel bak der.

Dette er mutterene som fester turboen på manifoilen..

 

Er det slik at jeg må skru fast turboen først, og deretter montere manifoilen på motoren etterpå?? Og er det mulig å komme til alle mutterene som fester manifoilen til motoren da?

Ser i sammenlikning at E50'n har en mye tykkere fot på turbinhuset enn f.eks T34. Jeg måtte sette inn pinnebolter som var en cm lengre for å få festet mutterene skikkelig.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd med E50 turbo, men den bolten er trang å komme til på de turboene jeg har brukt. Jeg må holde turbo litt opp fra manifold til alle muttrene er entret helt. Og bruke den åpne enden på en fastnøkkel som har lite gods.

Det er trangt nok å få på alle muttrene som holder manifold mot topp uten turbo på, så tror nok ikke du skal satse på å ta det i den rekkefølgen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken, men er det mulig å komme til alle skruene rundt på turbinhuset da?

Monterte du returoljerøret til slutt?

Jeg har forresten 2wd topp med org feste til turbodemper. Det kan kansje gjøre din metode litt vanskelig torgeir..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

ta hinte :P cosworthen vill ikke ha noe e50 på seg!

Så enig! :) Planen er EFR etterhvert, men akkurat nå har jeg desverre ikke råd, så den daue E50'n som satt i bilen når jeg kjøpte den får henge med litt til.

 

Har en T34 her som allerede er prøvd på manifoilen. Det var neeesten så jeg skrudde den fast, men den er kjøpt inn til dohc'en..

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jeg har byttet til 4x4 manifoil på min cosworth 2wd nå, men da jeg skal montere turboen, en E50 med A/R.63 turbinhus og "cosworth" bakhus så er det ikke snakk om at jeg klarer å entre den mutteren som skal sitte bakerst inn mot motoren. Får ikke fingrene innunder der engang og ikke ser jeg noe heller. Og om jeg fikk entret mutteren så kan jeg ikke skjønne hvordan jeg kan komme til med no fastnøkkel bak der.

Dette er mutterene som fester turboen på manifoilen..

 

Er det slik at jeg må skru fast turboen først, og deretter montere manifoilen på motoren etterpå?? Og er det mulig å komme til alle mutterene som fester manifoilen til motoren da?

Ser i sammenlikning at E50'n har en mye tykkere fot på turbinhuset enn f.eks T34. Jeg måtte sette inn pinnebolter som var en cm lengre for å få festet mutterene skikkelig.

Det er som du ser gode grunner til at man begynte å skjære "quick change" spor i turbinhusene, noe jeg synes er en god idé. Kanskje det kan vurderes i dette tilfellet også?

 

Så enig! :) Planen er EFR etterhvert, men akkurat nå har jeg desverre ikke råd, så den daue E50'n som satt i bilen når jeg kjøpte den får henge med litt til.

 

Har en T34 her som allerede er prøvd på manifoilen. Det var neeesten så jeg skrudde den fast, men den er kjøpt inn til dohc'en..

Med 4x4 manifold og en AB07 innsugskam skal du ikke se bort ifra at du får litt liv i E50´en også. ;)

Forøvrig kan de glimrende Cosworth turbinhusene dreies opp slik at E50 passer i.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Planen er AB07 inn og ut sammen med EFR 6258 eller 6758. Usikker på hvem av de, og hvorfor...

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt tanken, men er det mulig å komme til alle skruene rundt på turbinhuset da?

Monterte du returoljerøret til slutt?

Jeg har forresten 2wd topp med org feste til turbodemper. Det kan kansje gjøre din metode litt vanskelig torgeir..

 

 

Det gikk akkurat på min med sånn spesial nøkkel som er bøyd 45 grader i endene.

Men det var jækla trangt !

Blir enda verre med 2wd toppen ja :S

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

:lol:

 

 

Men som nevnt over her, ved montering av enkelte turboer er det veldig mye enklere å først montere eksoshus, og deretter resten av turboen.

farlig tips det der, mange som brenner turbinhjula sine på slik...

695371.jpeg

-Sierra Cosworth 89' 2wd

Link to comment
Share on other sites

Planen er AB07 inn og ut sammen med EFR 6258 eller 6758. Usikker på hvem av de, og hvorfor...

EFR 6258 har den optimale spool og har luftkapasitet som er lik kapasiteten til T34. Man kan derfor si at EFR6258 er en oppgraderings-erstatning for T34, E46 osv., så grønne eller lyseblå dyser vil kunne brukes.

EFR6758 har høyere kapasitet og kan kanskje sies å være en en oppgraderings-erstatning for turboer som T38, E50 og GT3071R så her må du over på større dyser. Valget av turbo vil avhenge av hvilken ende av turtalskalaen du vil prioritere høyest.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

farlig tips det der, mange som brenner turbinhjula sine på slik...

 

Gjør man dette skikkelig, så går det helt fint.

Viss man faktisk klarer å brenne (!) turbinhjulet på turboen på å gjøre dette, har man gjort noe feil..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

han har fått på den muttra nå :) men hvordan han skal få skrudd til den innerste framre muttra det skjønte ikke jeg.

Med litt hjelp av de feminine fingrene ti mr GL her så gikk det så vidt. Kom til fra undersiden av bilen.

Fremste mutteren gikk etter at jeg tok av dynamoen.

 

EFR 6258 har den optimale spool og har luftkapasitet som er lik kapasiteten til T34. Man kan derfor si at EFR6258 er en oppgraderings-erstatning for T34, E46 osv., så grønne eller lyseblå dyser vil kunne brukes.

EFR6758 har høyere kapasitet og kan kanskje sies å være en en oppgraderings-erstatning for turboer som T38, E50 og GT3071R så her må du over på større dyser. Valget av turbo vil avhenge av hvilken ende av turtalskalaen du vil prioritere høyest.

Høres ut som at 6758 er noe som passer bilen min. Vil nødig gå ned i effekt.

Har siemens dyser. Lurer på om det står 3172 på dem jeg.

 

 

Har vært ute å testet litt med bilen i kveld og må si det var en svært positiv overaskelse. iflg turteller så oppnås maks trykk nesten 1000 rpm tidligere enn før og den går IKKE merkbart dåligere. På høyt turtall så lader den mye hardere enn før. Nå er det ikke så ofte jeg kjører med denna bilen så jeg blir like skremt hver gang :) Sist jeg brukte den var faktisk på fordtreffet 8. august.

 

Absolutt verdt slitet til tross for alt som ikke passet og vanskelige muttere!!!

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som at 6758 er noe som passer bilen min. Vil nødig gå ned i effekt.

Har siemens dyser. Lurer på om det står 3172 på dem jeg.

Det kan være, men jeg vil anbefale at du velger mellom EFR6258 eller EFR7064. Jeg mener at disse to har de egenskaper som passer best på en Cosworthmotor.

Det er skremmende mange revva T4/T3 hybridturboer på markedet som har elendige egenskaper, men E50 er ett hederlig unntak med egenskaper som slett ikke er dårlige. Når du i utgangspunktet har E50 turbo, men nødig vil å ned i makseffekt-tall så er det definivt EFR7064 som er det korrekte valget.

Har vært ute å testet litt med bilen i kveld og må si det var en svært positiv overaskelse. iflg turteller så oppnås maks trykk nesten 1000 rpm tidligere enn før og den går IKKE merkbart dåligere. På høyt turtall så lader den mye hardere enn før. Nå er det ikke så ofte jeg kjører med denna bilen så jeg blir like skremt hver gang :) Sist jeg brukte den var faktisk på fordtreffet 8. august.

Det virker som om alle verdens "flødekonger" helt overser der faktum at en turbo drives 80% av varme, ikke flow.

En eksosmanifold som Cosw. 4x4 med lite overflateareal tar godt vare på all varmeenergien og overfører denne energien effektivt til turboen som da spooler mye tideligere og hardere enn når man kjører med "svære greier" grenrør eller 2wd manifold som har ett stort og energisløsende overflateareal.

 

Hvis man ikke har bruk for disse 1000 o/min tidligere spool up, så kan man sette på større turbinhus noe som reduserer baktrykket ytterligere med alle de fordeler som dette tilfører.

Absolutt verdt slitet til tross for alt som ikke passet og vanskelige muttere!!!

Grattis med forbedring, suksess og økt kjøre og eierglede.

Jeg er ikke i tvil om at de originale Cosworth turbinhusene er de beste T3 turbinhusene på markedet bl.a. pga den meget gunstige plassering av Wg. Den optimale løsningen er derfor alltid å tilpasse og bruke disse / slike når man kjører gammeldags turbo.

Dette vil gjøre alt bedre og lette montering.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...