Jump to content

cosworth drukner på tomgang


torstein

Recommended Posts

Noen som kan sjekke om dette er orginal cosworth coil?. nummeret står slikt: 1 220 522 012

 

Sjekket at registeret er helt perfekt, men fordeleren har ikke stått på merket sitt, etter jeg satt den på merket så fikk vi den ikke til og starte lengre :) kan det være fordeleren min som er kaputt? det er også slark i rotoren.

 

Husker dette fra etter motoroverhaling sist at vi måtte stokke stokke om på pluggledingene for og få den til og tenne riktig. har prøvd og rettet det opp men den starter ikke når alt står riktig etter manualen. Når vi vrir fordeleren helt feil og stokker om litt på pluggledingene så starter den igjen.

Du kan bruke en fiesta coil fra1975 om du vil for å starte bilen. Det er i grunnen " same shit"

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Du må sikkert begynne på nytt med å sette fordeleren slik den skal stå når registeret står som det skal. Sørg også for at tennkabler står riktig. Er det gnist og bensin da,så starter den.... :cool2:

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du må sikkert begynne på nytt med å sette fordeleren slik den skal stå når registeret står som det skal. Sørg også for at tennkabler står riktig. Er det gnist og bensin da,så starter den.... :cool2:

 

Fant problemet med dette. var orginal sierra fordeler. fikk tak i en cosworth 2wd fordeler så startet den perfekt med en gang. 2 ca 2 grader feil på tenninga. Jumpet 2 ledinger på ledningsnettet så var den akuratt på merket.

 

Men har fortsatt problemer med at den går magert.

Har tatt kontakt med pukkelrygg for og dobbeltsjekke at det ikke er noe feil med chipen..

 

 

 

ellers når jeg sprayer rundt med startgass så får jeg reaksjon på dyse nr 1. vet ikke om det har noe betydning?

 

Dere har ikke tatt på fasesensorkontakten i fordeler da? Så en episode av bilfikserne ,hvor Edd fant slakk på fordeleren,dette medførte at bilen gikk dass.men dette var på en helt annen bil, så vet ikke jeg

 

nei, har også prøvd med alt nytt :(

 

Sjekket også ecu og fant dette:

1164362.jpeg 1164366.jpeg 1164367.jpeg

 

Aner ikke om det er noe viktig. noen som har bilder av en l6 ecu? ser litt ut som det er noe som mangler på det første bildet.

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

Fant problemet med dette. var orginal sierra fordeler. fikk tak i en cosworth 2wd fordeler så startet den perfekt med en gang. 2 ca 2 grader feil på tenninga. Jumpet 2 ledinger på ledningsnettet så var den akuratt på merket.

 

Men har fortsatt problemer med at den går magert.

Har tatt kontakt med pukkelrygg for og dobbeltsjekke at det ikke er noe feil med chipen..

 

 

 

ellers når jeg sprayer rundt med startgass så får jeg reaksjon på dyse nr 1. vet ikke om det har noe betydning?

 

 

 

nei, har også prøvd med alt nytt :(

 

Sjekket også ecu og fant dette:

1164362.jpeg 1164366.jpeg 1164367.jpeg

 

Aner ikke om det er noe viktig. noen som har bilder av en l6 ecu? ser litt ut som det er noe som mangler på det første bildet.

Det letteste nå for å sortere ut er hvis der er noen i nærheten som du kan prøve din ECU på en annen bil.IKKE gjør motsatt(annen ecu på din motor). Fungerer det da, så er problemet i ECU'en og hvis ikke så fortsetter du feilsøkingen på motor.

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

12V med motoren igang? Isåfall er det for lavt, men er det 12V på batteriet i seg selv er det ganske normalt. 11,6-12,6V bruker de å ligge på i normalt brukt skikk.

De 3 lodde punktene på bilde 2 så jo ikke akkurat freshe ut heller. Så ikke helt orginalt ut det "hullet" på bilde 1. Finner ikke noe bilde av en annen L6 hvor man ser hvordan det skulle sett ut der?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja, har 12V på batteri når bilen går har du ratt ikke mer enn 10V på bensinpumpa =lite flow =magert, og spessiellt oppover på turtall og trykk da pumpa må levere mer.

Mål spenninga på batteriet med litt turtall da. 2500-3000 rpm. Også måler du spenninga på bensinpumpa ved tomgang og 2500-3000 rpm.

Du har ikke hatt problemer med å starte den innimellom a? Tapper seg jo ned ganske fort uten lading.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 ting til. min fuel rail er 2wd men har blitt modifisert for og passe på rs500 innsug tidligere. så det som ble gjort etterpå når jeg fikk det var og bøye litt på festene slikt at det passet på 2wd igjen. la også merke til at jeg kansje ikke har oringer nederst på dysene.

 

rart at jeg ikke har tenkt på dette tidligere.kan kansje ha stor invirkning?

 

Ja, har 12V på batteri når bilen går har du ratt ikke mer enn 10V på bensinpumpa =lite flow =magert, og spessiellt oppover på turtall og trykk da pumpa må levere mer.

Mål spenninga på batteriet med litt turtall da. 2500-3000 rpm. Også måler du spenninga på bensinpumpa ved tomgang og 2500-3000 rpm.

Du har ikke hatt problemer med å starte den innimellom a? Tapper seg jo ned ganske fort uten lading.

 

jeg skal teste dette litt når jeg kommer hjem. takk for alle gode tips.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hehe, har visst kjørt uten oringer. har fått satt på og prøvekjørt.

 

Begynner og lurer litt på om det egentlig aldri har vært noe proboblem. Problemet mitt er jo at jeg ikke får afr til og bli på 12,7 og at den er mye høyere.

 

Men når jeg leser i manualen til innovate så står det at den skal være 14,7:

www.innovatemotorsports.com/support/manual/LC-1_Manual.pdf

 

Så kansje jeg alltid har kjørt med for mye bensin?

Link to comment
Share on other sites

Uten o-ringer der blir det både falsk luft på tomgang og lekk på turbotrykk og generellt lite bra.

Skjønte ikke helt linje 2.?.

Står det i manualen at AFR skal være 14,7??

Det står ikke at 14,7 er stoich og lambda 1= fullstendig forbrenning?

Det er ikke no godt å kjøre på det på en turbo bil...

Blir nok litt bankete/varmt/rasete....

På fullt pådrag bør den ikke være spes mye over 12,5 noen gang.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Skal da ikke være lav 12 før fult ladetrykk vel, fikk beskjed om lav 13 på 1bar feks

 

Jaha?? Av hvem? Dette kommer jo uansett helt an på hva motoren liker og er ingen fasit. Cosworth liker å være litt feit i blandinga sånn generelt..

Link to comment
Share on other sites

Dette er CA det du burde ha..

 

14.7 på fiiiin kjøring

11.5-12.5 på max pådrag

 

Forstår du?

 

Forstår det ja. Er bare umulig å få til....

 

Uten o-ringer der blir det både falsk luft på tomgang og lekk på turbotrykk og generellt lite bra.

Skjønte ikke helt linje 2.?.

Står det i manualen at AFR skal være 14,7??

Det står ikke at 14,7 er stoich og lambda 1= fullstendig forbrenning?

Det er ikke no godt å kjøre på det på en turbo bil...

Blir nok litt bankete/varmt/rasete....

På fullt pådrag bør den ikke være spes mye over 12,5 noen gang.

 

jepp. ganske teit at jeg ikke tnekte på det når jeg satte sammen. uansett så følest det bare litt som at det kansje er innovaten som fucker med meg for får det bare ikke til..

Link to comment
Share on other sites

Er vel en måte å kalibrere Innovative bredbåndslambdaer? I frisk luft med sonden og trykke etterellerannet.

Eller prøv en annen. Fått montert o-ringer? Blitt no annerledes?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Fikk tak i nytt ledningsnett, da mitt ikke har vært det beste. uten at dette hjalp noe da.

 

Men det er 5 stikkere på kontakt der

 

1. tenning

2. 12v

3. vanntemp

4. turteller.

5. ??

 

Hva er den siste til?

 

Har også lest at noen sliter med dårlig jording på hjernen, skal det jordes noe som er utenfor ledningsnettet?

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å jorde chassiet på hjernen.Er det kontakten fra motornettet du mener så er det som følger

jord = brun

batteri = rød eller rød/blå

tennings bryter= svart

bensinpumpe= svart/rød

turteller= grønn

 

Har du en ledning till der så er den til motorlampe på L1 eller aircontition på L8.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være lurt å jorde chassiet på hjernen.Er det kontakten fra motornettet du mener så er det som følger

jord = brun

batteri = rød eller rød/blå

tennings bryter= svart

bensinpumpe= svart/rød

turteller= grønn

 

Har du en ledning till der så er den til motorlampe på L1 eller aircontition på L8.

 

 

hmm ok, den eneste jord jeg har er på innsuget...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...