Jump to content

cosworth drukner på tomgang


torstein

Recommended Posts

sjekka reg reim innstiling?

 

nei, ikke siden motoren ble satt sammen i 2010 enda ikke kjørt mere enn 2-3 ganger. :)

 

testa også med sånn tenningspistol. og er akuratt perfekt på 10 grader fortenning...

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

takk, er det kun pukkelrygg som lager chip? sliter med og få tak i han.

Du må uansett finne ut følgende først.

1. Hvilken ECU har du?

2. Hvilken turbo kjører du?

3. Hvilken MAP sensor har du.

4. Bensintrykket må justeres til 3,5 BAR grunntrykk.

 

På side 85 er gode chip her: http://downloads.burtonpower.com/ecat2011/ecat.html

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

En ting jeg lurer litt på ang. desse chip'ene.

Slik jeg ser det, menes det at samme chip skal brukes på org. turbo, som på en "hybridturbo", dvs større turbo?

Hm..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

En ting jeg lurer litt på ang. desse chip'ene.

Slik jeg ser det, menes det at samme chip skal brukes på org. turbo, som på en "hybridturbo", dvs større turbo?

Hm..

Før i tiden var det større utvalg ja, men det virker som at de mest unødvendige chippene er fjernet. Chip til 855 lysegrønne dyser er borte og sikkert steg 3 chip til en overstresset T3 turbo også.

 

Etterhvert som T3 turboene raste når de ble tynt på 1,6 BAR, og det gjorde de jo, så oppgraderte folk fra T3 turbo til T34, men uten å bytte fra T3chip til T34 chip og så gikk det galt.

 

På den annen sider er ulempen med å kjøre T34 chip på motor med T3 turbo nærmest ikke eksisterende og da holder det med det chippet som er tilpasset T34, ikke sant?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. men det virker som at de mest unødvendige chippene er fjernet. Chip til 855 lysegrønne dyser er borte og sikkert steg 3 chip til en overstresset T3 turbo også.

 

2. Etterhvert som T3 turboene raste når de ble tynt på 1,6 BAR, og det gjorde de jo, så oppgraderte folk fra T3 turbo til T34, men uten å bytte fra T3chip til T34 chip og så gikk det galt.

 

3. På den annen sider er ulempen med å kjøre T34 chip på motor med T3 turbo nærmest ikke eksisterende og da holder det med det chippet som er tilpasset T34, ikke sant?

 

1. Like greit vil jeg tro :)

 

2. Ja, naturligvis.

 

3. Nja, ikke ulemper som ødelagt motor etc., men det er jo ikke optimalt.

Og si man har en 4x4 da, så må man faktisk ut med over 3lapper for gildet. Tja...

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Nja, ikke ulemper som ødelagt motor etc., men det er jo ikke optimalt.

Og si man har en 4x4 da, så må man faktisk ut med over 3lapper for gildet. Tja...

Når man ser hvordan folket i praksis kuker og famler rundt i blinde og påfører seg selv alt som begynner på U, (utrivelig, uheldig, uhyggelig osv) så er nok dette en god løsning som vil være veldig mye nærmere det optimale enn alternativene.

Kan minne om to ordtak:

A. Kvalitet koster.

B. Selv om man kjøper noe dyrt kan man ikke VITE at man har har fått noe bra, men kjøp noe billig og du kan være helt SIKKER på at kan har fått noe dritt. ^_^

Bayjoo er ikke hvem som helst vet du. ;)

Når resultatet blir en rask og pålitelig bil som i praksis gir eieren mye kjøre og eierglede så er det hvert hver eneste kr. vil jeg tro. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått kjørt den skikkelig før nå, og kan ikke så noe mere om denne tråden før pukkelrygg tar telefonen og selger meg en ny chip.

Har prøvd og ringe han siden denne tråden ble opprettet.

 

Har kontroll over motoroppsett ja:

 

je stempler comp høyde ca 37.5 overdim 91.5 mer info: http://www.fordclubn...r-til-cosworth/

oljepumpe ukjent hvis det har noe og bety? men har høyt trykk.

topp er veldig mye planet men ellers orginal.

2wd innsug

2wd eller 4x4 manifold (begge deler liggende)

t34 ar63 med 360 lager turbo (også kjøpt her på forumet)

bensintrykk regulator: http://www.ebay.co.u...=item5881023ee8

xs power (rs500 kopi) intercooler og radioator

3bar map

grønne dyser

 

 

l6 ecu og motoren er 2wd.

Link to comment
Share on other sites

1. Har kontroll over motoroppsett ja:

 

2. je stempler comp høyde ca 37.5 overdim 91.5 mer info: http://www.fordclubn...r-til-cosworth/

oljepumpe ukjent hvis det har noe og bety? men har høyt trykk.

topp er veldig mye planet men ellers orginal.

2wd innsug

2wd eller 4x4 manifold (begge deler liggende)

t34 ar63 med 360 lager turbo (også kjøpt her på forumet)

bensintrykk regulator: http://www.ebay.co.u...=item5881023ee8

xs power (rs500 kopi) intercooler og radioator

3bar map

grønne dyser

 

3. L6 ecu og motoren er 2wd.

1. Godt.

2. Du bør måle komp. forholdet. Ut med tennplugg, motoren i ØD, Biltema MC gaffelsprøyte fylt med gaffel eller ATF olje. Fyll opp til nederste tennpluggjenge i toppen og noter deg hvor mye som går nedi. 72,3 ccm olje = 8,0:1 i komp. på din motor.

Veldig mye planet topp har en uheldig innvirkning på mye, inkl. kamtimingen. Du bør derfor måle ventiløftet i ØD og etterjustere dette til det originale 0,30 og 0,35 mm.

3. Burtonpower sitt Bayjoochip til 2wd L6 og 803 dyser er mye billigere enn chippet til 4x4 og bør derfor definitivt re-vurderes.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått ny chip fra pukkelrygg og den går fortsatt veldig feit på tomgang og får ikke justert den ned noe særlig med CO skruen. Men den magrer ikke ut lengre under pådrag..

 

etter og ha justert opp fra 3.5 bar bensintrykk til 4.5 bar så ble det bra.

 

Skal prøve og måle tps sensor og kalibrere bredbåndslamda idag.

Link to comment
Share on other sites

Har nå fått ny chip fra pukkelrygg og den går fortsatt veldig feit på tomgang og får ikke justert den ned noe særlig med CO skruen. Men den magrer ikke ut lengre under pådrag..

 

etter og ha justert opp fra 3.5 bar bensintrykk til 4.5 bar så ble det bra.

 

Skal prøve og måle tps sensor og kalibrere bredbåndslamda idag.

Når du øker bensintrykket fra 3,5 - 4,5 BAR så øker dysenes kapasitet med 13% og når chippet er satt opp for 3,5 BAR som er originalt så går selvsagt motoren 13% for fett på tomgang og på rolig kjøring.

 

Den andre måten å se det på er at chippet går 13% for magert under pådrag (siden du måtte opp i 4,5 BAR) - eller at grønndysene rett og slett er blitt for små for motoren din.

 

Hvordan går den på tomgang med 3,5 BAR bensintrykk?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

den går på ca 10.0 uansett. selfølgelig litt feitere på 4.5 bar en 3.5 men ikke så veldig mye ifølge lamd. + har skrudd på co til det ikke skjer mere. eller hvordn funker den?

 

må også legge til at bensintrykk regulatoren min er veldig billig så er nok unøyaktig..

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

Hvilken afr verdi hadde du på 3,5bar? Høyere verdi enn 10?

Ble bare litt usikker i et tidligere innlegg om du var med på at lavere afr = feitere blanding.

Jeg ville sjekket bensintrykksregulatoren, og gjerne montert en du VET er i orden (les: NY) og justere til det bensintrykket som Pukkelrygg har sagt du skal ha sammen med den chip'en.

Og også få målt bensintrykket under kjøring slik at du ser at bensintrykket er riktig sammen med ladetrykk.

Altså at det følger ladetrykket. Med 3bar bensintrykk vil du ha 4bar bensintrykk på 1bar ladetrykk.

Og på 2bar ladetrykk vil du ha 5bar bensintrykk.

Du er nødt til å vite at bensintrykket er AKKURAT slik det skal være, siden dette er en faktor som påvirker mer enn noe annet på blandingen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ifølge min bensintrykkmåler uten vakum på 3.5 bar så magret den veldig ut, og lå på mellom 10 og 11 på tomgang.

 

1 anna ting, var sånn raskt innom bilen idag og fikk sjekket dyrer og map sensor (noe som jeg har glemt helt vekk), nummeret på dysene slutter på 803 og map sensoren står det faktisk ingenting på. så må kjøpe en orginal 3 bar map.

 

ja det skjedde noen ting med den nye chipen fra pukkelrygg. nå er det kun for feit blanning på tomgang.

 

skal trekke i noen tråder og se om jeg får lånt en 3bar map sensor og håpe på at dette gjør susen. mulig det er dertfor jeg må ha mere bensintrykk også?

Link to comment
Share on other sites

Ifølge min bensintrykkmåler uten vakum på 3.5 bar så magret den veldig ut, og lå på mellom 10 og 11 på tomgang.

 

1 anna ting, var sånn raskt innom bilen idag og fikk sjekket dyrer og map sensor (noe som jeg har glemt helt vekk), nummeret på dysene slutter på 803 og map sensoren står det faktisk ingenting på. så må kjøpe en orginal 3 bar map.

 

ja det skjedde noen ting med den nye chipen fra pukkelrygg. nå er det kun for feit blanning på tomgang.

 

skal trekke i noen tråder og se om jeg får lånt en 3bar map sensor og håpe på at dette gjør susen. mulig det er dertfor jeg må ha mere bensintrykk også?

 

Ke? Det der er jo blodfeit tomgang!

 

Hvilke verdier hr du ved pådrag?

 

Har ikke snudd stikkene til tps da?

Edited by Tore_TJ
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det hele høres litt spesielt ut.

Er mapsensorer din grå?

Og ser du har skrevet at du har 3,5bar mapsensor. Det tviler jeg veldig sterkt på at du har.

Det er nok en 3bar map, så sant det ikke er noe uorg. greier.

 

Så sant hele nummeret på dysene er 0280150803, så ligger du godt an. For da er det Bosch #803 grønne dyser.

 

10-11afr på tomgang er helt håpløst. Du bør heller se ca 14.

Du sier at den magrer veldig ut, hvilke afr-verdier er det du ser når dette skjer?

Hvor høy afr har du på pådrag med belastning og ladetrykk? Og på belastning uten ladetrykk?

Hvordan ligger den på cruise'ing?

 

Viss man har feil verdier fra map vil dette kunne påvirke blandingen ganske mye ja.

 

Men hvor høyt bensintrykk har Pukkelrygg sagt at du skal ha med denne chip'en?

Begynn med å justere til dette bensintrykket.

Og å sjekke bensintrykk opp mot ladetrykk er meget viktig.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Min hadde samme symptom, da slangen på map sensor, var sprukket helt innpå nippelen. Var ikke problem ved pådrag (trykk) men ve tomgang (vakum), så feitet den noe voldsomt. En trykk test , ny slange og vips så var det problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns det hele høres litt spesielt ut.

Er mapsensorer din grå?

Og ser du har skrevet at du har 3,5bar mapsensor. Det tviler jeg veldig sterkt på at du har.

Det er nok en 3bar map, så sant det ikke er noe uorg. greier.

 

Så sant hele nummeret på dysene er 0280150803, så ligger du godt an. For da er det Bosch #803 grønne dyser.

 

10-11afr på tomgang er helt håpløst. Du bør heller se ca 14.

Du sier at den magrer veldig ut, hvilke afr-verdier er det du ser når dette skjer?

Hvor høy afr har du på pådrag med belastning og ladetrykk? Og på belastning uten ladetrykk?

Hvordan ligger den på cruise'ing?

 

Viss man har feil verdier fra map vil dette kunne påvirke blandingen ganske mye ja.

 

Men hvor høyt bensintrykk har Pukkelrygg sagt at du skal ha med denne chip'en?

Begynn med å justere til dette bensintrykket.

Og å sjekke bensintrykk opp mot ladetrykk er meget viktig.

 

ja mente 3bar og ikke 3.5, er noe uorgiale (sikkert jalla) greier. så prøver og bytte.

 

Fikk beskjed om og begynne på 3.5bar ja.

 

Min hadde samme symptom, da slangen på map sensor, var sprukket helt innpå nippelen. Var ikke problem ved pådrag (trykk) men ve tomgang (vakum), så feitet den noe voldsomt. En trykk test , ny slange og vips så var det problemet løst.

 

takk for tipset, kan jo dobbeltsjekke dette både på bensintrykkregualtor + mapsensor da ingen av disse har slangeklemmer :)

Edited by torstein
Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg ikke vært ute og kjørt. men etter jeg byttet til orginal 3bar map sensor så gikk afr til 15.5 på 3.5 bar bensintrykk... Går utifra at jeg nå kan justere resten med co skruen og bensintrykk.. :)

 

 

Ikke kjøp slik dersom du kjører med orginal cosworth sprut :)

http://www.ebay.co.uk/itm/New-3-Bar-MAP-Sensor-Ford-Cosworth-Sierra-Escort-Lancia-/160641535767?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item2566fb4f17

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Pukkelrygg-chippene lages med 3bar med (eller uten? glemmer alltid) vakum. Hvis du må over dette er det noe feil et sted, f.eks btr eller en sliten bensinpumpe. Du kan ikke lade 2bar med denne turboen på grønne dyser, da magrer den ut og 205 blokka di sprekker. Hva er komp med de je-stemplene? Turboen leverer for mye i forhold til dysene dine. Jeg ladet 2bar med denne på 3102 som igjen er større enn grådyser.. Hva endte du opp med å bruke, 2wd eller 4x4 manifolden? :)

 

Andreas

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...