Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

Jeg snakker om kompressorhuset (altså luft) her, ikke turbinhuset (eksos). Det vanlige og gode kompressorhuset med 4" innløp og 2" utløp er i A/R 0.50 og 2" slange mellom turbo og intercooler gir mindre volum og derfor bedre respons enn ett hus med 2,5" utløp. Jeg har aldri sett noen grunner til ikke å velge Anti-surge dersom det er tilgjengelig så du bør benytte deg av dette.

 

Du trenger ikke noe annet baklokk enn å skjære ut en plate i 10-12 mm stål og hullsette denne. Ut fra turbinhjulet lager du vanlig downpipe i 3" som du koner fint ned til turbinhusets utløp.

Eksosen fra Wg leder du i ett eget rør og flexirør ned ved siden av hoveddownpipen og kobler den inn på eksosen igjen under bilen.

 

Hovedpoenget med Gr.A induction kittet er foruten det hyggelig store filterarealet, den store og effektive alutrakten. Jeg kan ikke huske å ha sett at denne leveres med 4" stuss, men dette kan modifiseres slik at man kan bruke 4" slange mellom trakt og turbo. Ett annet alternativ er å dreie ned det gedigne innsuget på turboen til noe mer moderat.

 

I praksis kan man si at GTX3071R er større enn GT3076R og derfor er forskjellen i kapasitet mellom GT3071R og GTX3071R ganske betydelig. Huskeregel er ca. 100 hk. (Ikke glem at de har identisk turbinhjul.)

Man skal ALDRI!! kjøpe større turbo enn nødvendig da alltid gir fra seg respons og spool up. Unntaket er GTX3071R og GT3076R da GTX3071R er bedre på ALT. (Jaja, slik jeg ser det iallefall.)

 

3102 oppgis til 599 ccm ved 3,0 BAR bensintrykk, ikke sant?

Ved 100% duty støtter dette ett AFR 12,4:1 luftflow på 599*4/10,5/60*12,4 = 47 lb/min.

Nå liker vi ikke 100%, men så kjører man ikke 3,0 BAR på Cosworth heller og derfor kan jeg ikke se at 3102 dysene er for små til GT3071R.

 

Gt3071R har en fin hybriprosent og dette gir redusert baktrykk og dette tillater bruk av oppgradert eksoskam.

AB07 inn og ut er derfor en god idé.

Ahh. Har da hele tiden syntes det har stått compressor A/R på den første, men da skjønner jeg. Alle er A/R .50 compr. da. Også "justerer" man med eksoshus.

Noe sånt du tenker det da?

Garrett GT3071R Turbo Ball Bearing Turbo

Turbin_AR: 63

Select_Turbine_Housing_Style: GT_Internally_Wastegated

Compressor_Hsg_Style: 4inch_inlet_2inch_outlet A/R 0,50

AntiSurge

 

Du velger bort det "enkleste" eksoshuset pga A/R .72 da? Det er jo mye mindre jobb med, men det er kanskje verdt den ekstra innsatsen med 5-bolts huset med .63?

 

Gr.A filteret leveres med 4" fra www.randbmotorsport.co.uk/shop

Takk. Da blir det den. Trodde jo "alle" hadde det i 4" men ser jo nå at det er dårlig med det.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahh. Har da hele tiden syntes det har stått compressor A/R på den første, men da skjønner jeg. Alle er A/R .50 compr. da. Også "justerer" man med eksoshus.

Noe sånt du tenker det da?

Garrett GT3071R Turbo Ball Bearing Turbo

Turbin_AR: 63

Select_Turbine_Housing_Style: GT_Internally_Wastegated

Compressor_Hsg_Style: 4inch_inlet_2inch_outlet A/R 0,50

AntiSurge

 

Du velger bort det "enkleste" eksoshuset pga A/R .72 da? Det er jo mye mindre jobb med, men det er kanskje verdt den ekstra innsatsen med 5-bolts huset med .63?

 

 

Takk. Da blir det den. Trodde jo "alle" hadde det i 4" men ser jo nå at det er dårlig med det.

Jepp, der har du den.

 

Ja, hvis du ser på A/R 0,72 turbinhuset så kan dette leveres opp til og med GT3540 som har 600 hk kapasitet. Når dette huset har så høy kapasitet at det kan brukes på 600 hk turboer så vil det gir fra seg respons og kjøreglede på mindre turboer.

A/R 0.72 passer bedre på GTX3071R både for å unngå surge, men også fordi luftflow automatisk vil øke med større kapasitet på kompressoren.

Hvis man kunne valgt Cosworthhus i A/R0.55 eller 0.63 til GT3071R da hadde disse vært aktuelle.

I dette tilfellet vil nok den ekstra innsatsen svare seg fordi du oppnår 100% uforstyrret evakuering av turbineksos og det er meget gunstig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk! Da blir det litt smiing.

Er ikke vannkjøling på disse vel? Står no banjo koblinger for coolant under option lista men det er vel i mangel på no bedre å sette opp håper jeg.?.

Bør man ta med restriktor for olja inn? Eller kjøre fri tilgang med i org dim rør.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk! Da blir det litt smiing.

Er ikke vannkjøling på disse vel? Står no banjo koblinger for coolant under option lista men det er vel i mangel på no bedre å sette opp håper jeg.?.

Bør man ta med restriktor for olja inn? Eller kjøre fri tilgang med i org dim rør.

Værsågod og Good. ^_^

Kulelagerturboer MÅ!! absolutt ha restiktor på oljetilførselen ellers går det rett på ræv.

Dette gjør at man i praksis har 0 oljekjøling.

Disse billige Amerikanske kulelagerturboene har kuleholder i plastikk og derfor er vannavkjøling helt nødvendig.

Dette øker kravene til radiatorens kjølekapasitet i forhold til når man kjørte oljekjølt T-serie turbo. Turbocooler blir ofte ett must. De Engelske motorsportutgavene av Garretts GT-turboer har selvsagt kuleholder i metall, er priset deretter og kan faktisk kjøres uten vannavkjøling.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Off... Vannkjøling å ja... Trudde da faktisk at man slapp det. :closedeyes:

Åssen er det med EFR da? Går de uten vann?

Sto mellom efr og 3071 men tenkte å gå får det mer utprøvde av de to. Hva tror du?

VinglePetter ja..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Off... Vannkjøling å ja... Trudde da faktisk at man slapp det. :closedeyes:

Åssen er det med EFR da? Går de uten vann?

Sto mellom efr og 3071 men tenkte å gå får det mer utprøvde av de to. Hva tror du?

VinglePetter ja..

Hvis du laster ned EFR katalogen og ser når de sammenligner GT kulelagrene med det som brukes i EFR så ser du fort at det egentlig ikke er sammenligning i det hele tatt.

Selv om det ikke anbefales å kjøre uten vannkjøling på noen kulelagerturbo så funker dette som sagt helt fint i praksis på de Engelske GT turboene. Jeg er helt sikker på at EFR er både bedre og sterkere enn disse.

Jeg er ikke i den minste tvil om at EFR 7064, som jeg anser som en helt fantastisk turbo, er det beste valget på alle måter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ventet 6mnd på EFR7064. Tror jeg hadde gått for en gt3071r, visst jeg skulle kjøpt nå. EFR ambefaler vannkjøling, men ikke et must.

Riktig. Bestillt i Norge?

Trenger den ikke før over type februar mars men tenkte det er greit å få sendt bestillingene nå, og ikke gå i samme baret man vanligvis går i. Skjegg, postkasser og engelskmenn...

 

Hvis du laster ned EFR katalogen og ser når de sammenligner GT kulelagrene med det som brukes i EFR så ser du fort at det egentlig ikke er sammenligning i det hele tatt.

Selv om det ikke anbefales å kjøre uten vannkjøling på noen kulelagerturbo så funker dette som sagt helt fint i praksis på de Engelske GT turboene. Jeg er helt sikker på at EFR er både bedre og sterkere enn disse.

Jeg er ikke i den minste tvil om at EFR 7064, som jeg anser som en helt fantastisk turbo, er det beste valget på alle måter.

Du mener 7064 er det beste for mitt oppsett også? Hvorfor?

Jeg synes den virker vel brutal for mine planer. Ser liksom mer riktig ut med EFR6758. Oppgitt til 500hk den og. Har det med forholdet eksos/kompr.hus?

 

Står i EFR katalogen ang vannkjøling:

EFR bearing housings have the option for water-cooling. Water cooling is recommended where possible to do so, but not mandatory. If watercooling is not connected, be sure to use clean, high viscosity synthetic oil (15W) and do not repeatedly perform "hot engine shutdowns".

Tolker det som at; Vær normalt forsiktig med turboen din, så går det helt fint!

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ventet 6mnd på EFR7064. Tror jeg hadde gått for en gt3071r, visst jeg skulle kjøpt nå. EFR ambefaler vannkjøling, men ikke et must.

Det er klart at det hjelper ingenting at man har produsert verdens beste turbo dersom kundene ikke får tak i dem. Dette er jo alt for elendig.

 

Forøvrig kan man ikke sammenligne GT3071R med EFR7064.

Hvis man ikke får tak i EFR7064 da er det GTX3071R som må sies å være alternativet.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du mener 7064 er det beste for mitt oppsett også? Hvorfor?

Jeg synes den virker vel brutal for mine planer. Ser liksom mer riktig ut med EFR6758. Oppgitt til 500hk den og. Har det med forholdet eksos/kompr.hus?

 

Står i EFR katalogen ang vannkjøling:

EFR bearing housings have the option for water-cooling. Water cooling is recommended where possible to do so, but not mandatory. If watercooling is not connected, be sure to use clean, high viscosity synthetic oil (15W) and do not repeatedly perform "hot engine shutdowns".

Tolker det som at; Vær normalt forsiktig med turboen din, så går det helt fint!

Hvis man studerer disse turboene så ser man at EFR 6258 og EFR7064 er helt fantastiske.

Selv om EFR6758 selvsagt er en glittrende turbo så synes jeg ikke at den er like imponerende som de andre.

Se denne sammenligningen mellom EFR 6258 og en turbo jeg alltid har mislikt, GT2871R.

Legg merke til at selv om wastegaten til GT2871R er justert strammere for å gi høyere ladetrykk så er motoreffekten betydelig lavere. Jeg tror at dette er pga at dette dritet har en hybridprosent på latterlige 76%, noe som sender baktrykket til "himmels". Til sammenligning er EFR6258 94%.

borgwarner-efr-6258-turbo-content-15.jpg

EFR6258 har T25 flens på turbinhuset og trenger derfor en Escos T25 eksosmanifold omarbeidet til T25 boltmønster.

 

Bestillt turboen fra statene. Men ser det er flere galninger rundt om som venter på denne turbo. Det er er Borg Warner som tuller.

Ja det er både kjedelig og trist.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Selv om EFR6758 selvsagt er en glittrende turbo så synes jeg ikke at den er like imponerende som de andre.

 

EFR6258 har T25 flens på turbinhuset og trenger derfor en Escos T25 eksosmanifold omarbeidet til T25 boltmønster.

Ja riktig. Stemmer det. Må opp på 7064 for å få T3 hus...

En escos manifoild får man jo tak i og den moddinga er vel kurant?

Kan kanskje hende EFR6758 er lettere å få fatt i men har liksom inntrykk av at alle venter på, og ingen har fått sine EFR turboer. Sett samme linja på flere forum. Mye derfor jeg hoppa på 3071 tanken isteden. Hadde antagelig vært mye lettere med en EFR på mange måter siden "alt" er der og følger med og er klart.

 

Må man bestille hver jæ... kobling/fitting/pakning osv for å få med det du trenger hos atp? Eller er det no basis pakke med olje tilf fitting/retur fitting/banjo for vann som følger turboen?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja riktig. Stemmer det. Må opp på 7064 for å få T3 hus...

En escos manifoild får man jo tak i og den moddinga er vel kurant?

Kan kanskje hende EFR6758 er lettere å få fatt i men har liksom inntrykk av at alle venter på, og ingen har fått sine EFR turboer. Sett samme linja på flere forum. Mye derfor jeg hoppa på 3071 tanken isteden. Hadde antagelig vært mye lettere med en EFR på mange måter siden "alt" er der og følger med og er klart.

Moddinga er kurant ja.

Jeg mener at GT3071R er en av Garrets beste turboer så den er absolutt ett godt valg og spesielt hvis man undersøker de forskjellige varianter, planlegger, bruker tid og velger korrekt og følger opp med å bygge korrekt slik du tydeligvis satser på her.

Hvis man alltid velger det nest eller 3. beste så blir sluttresultatet unikt godt - garantert. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Detta koster penger uansett så om man tenker igjen litt og bruker litt penger der og da blir det gjerne det billigste og det beste når heatet er kjørt...

Ser jo at med alle de duppedingsene man må ha fra atp, som følger med EFRen, blir den minst like dyr også. Så da er det leveringstid det står på, og den er jeg noe bekymra for. Står ett godt vakum i markedet i dag. Noen har venta nesten ett år... Så når er de asjur? Det som er fa...

Blir nok 3071 tilslutt..

 

Noe helt annet: Noen som veit om Woodford er helt på skakke om dagen? Sendte de en mail ang noen stempelringer for ett par uker siden og har enda ikke hørt noe tross en purre mail. Ikke helt likt sånn det var der før...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var turboen + en haug i div for å få montert det, bestillt :)

Har sendt en mail til Burton ang kammer men ikke fått no svar...

Finner de ikke i nettkatalogen dems. Noen som har Burtons delenr på de?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da var turboen + en haug i div for å få montert det, bestillt :)

Strålende. :)

Én ting, i første post nevner du det planlagte nye oppsettet ditt, men gidder du legge inn det oppsettet du kjører med nå inkl. ladetrykket og beskriver hva du ikke er fornøyd med?

Det blir så mye enklere å holder oversikten over tid da.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Strålende. :)

Én ting, i første post nevner du det planlagte nye oppsettet ditt, men gidder du legge inn det oppsettet du kjører med nå inkl. ladetrykket og beskriver hva du ikke er fornøyd med?

Det blir så mye enklere å holder oversikten over tid da.

 

Tja. Ble litt skuffa over resultatet på dette. Kjørt med det 2 sommere nå etter montering.

Målet var en bunnsterk motor med ett bredt register.

 

Oppsettet er sånn ca:

Cosworth Gr.A ettermarkeds stempler, altså ikke Mahle, men svindyre Cosworth. +0.25 overdim.

Org råder.

Org. veiv.

Clevite lager.

4x4 oljepumpe med underspyling.

4x4 topp portet av en rallycross bekjent. Ellers overhalt med slipte ventiler, noen nye styringer og no småtteri. Skal være tipptopp.

Bd 12 innsugskam, org. BD8 eksoskam.

Justerbare kamdrev.

Gr.A toppakning.

4x4 innsug, med omsveiset hals.

Svarte Siemens 55lbs/3102 dyser.

4x4 eksosmanifoild

Turbonetics turbo. E46 lignende i str. Blei vel ikke helt klok på hva dette var. Lagde en tråd for å finne det ut en gang: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/56100-assen-turbo-er-dette/page__p__526935__hl__turbo__fromsearch__1entry526935

L8 ECU med pectel board.

Gr.A coil, MSD 6A tenningsforsterker, blåe motorsport pluggkabler, Champion QC57C plugger.

Stort KN luftfilter.

3" hjemmelagd eksos med to summit potter.

Dump ventil fra 909 motorsport.

Turbosmart bleed-ventil.

Bosch 044 b.pumpe, AN6 dim rør/slanger.

 

Bremsa den og det ble ca sånn:

f997f8a2.jpg

 

Noe ble ikke som anslått her. Turboen ble beholdt fra noe annet tullebygg, av økonomiske årsaker og er treeeeig, og BD12 er nok alt for mild. Hadde kommi bedre ut med en bedre turbo og feks BD10/AB07+BD8. Men det holder for å ta langt "større gutter" på langstrekka og bilen sitter etterhvert godt så noen sinke er den ikke i "Gatebil" sammenheng.

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tja. Ble litt skuffa over resultatet på dette. Kjørt med det 2 sommere nå etter montering.

Målet var en bunnsterk motor med ett bredt register.

 

Oppsettet er sånn ca:

Cosworth Gr.A ettermarkeds stempler, altså ikke Mahle, men svindyre Cosworth. +0.25 overdim.

Org råder.

Org. veiv.

Clevite lager.

4x4 oljepumpe med underspyling.

4x4 topp portet av en rallycross bekjent. Ellers overhalt med slipte ventiler, noen nye styringer og no småtteri. Skal være tipptopp.

Bd 12 innsugskam, org. BD8 eksoskam.

Justerbare kamdrev.

Gr.A toppakning.

4x4 innsug, med omsveiset hals.

Svarte Siemens 55lbs/3102 dyser.

4x4 eksosmanifoild

Turbonetics turbo. E46 lignende i str. Blei vel ikke helt klok på hva dette var. Lagde en tråd for å finne det ut en gang: http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/56100-assen-turbo-er-dette/page__p__526935__hl__turbo__fromsearch__1entry526935

L8 ECU med pectel board.

Gr.A coil, MSD 6A tenningsforsterker, blåe motorsport pluggkabler, Champion QC57C plugger.

Stort KN luftfilter.

3" hjemmelagd eksos med to summit potter.

Dump ventil fra 909 motorsport.

Turbosmart bleed-ventil.

Bosch 044 b.pumpe, AN6 dim rør/slanger.

 

Bremsa den og det ble ca sånn:

f997f8a2.jpg

 

Noe ble ikke som anslått her. Turboen ble beholdt fra noe annet tullebygg, av økonomiske årsaker og er treeeeig, og BD12 er nok alt for mild. Hadde kommi bedre ut med en bedre turbo og feks BD10/AB07+BD8. Men det holder for å ta langt "større gutter" på langstrekka og bilen sitter etterhvert godt så noen sinke er den ikke i "Gatebil" sammenheng.

Det forstår jeg godt for dette var nei å nei. Du verden så mye du har å glede deg til.

Når topper portes så får flødekongene lett "store-tall-feber", men førsteprioritet er ikke maks flow, det er høy gasshastighet. På en klar 2. plass kommer.....høy gasshastighet.

BD12 er en Gr.N kam og er så vidt jeg vet beregnet for uportet topp så denne blir helt feil som innsugskam på en rallycross portet topp.

Den er imidlertid nærmest "perfekt" som oppgraderingskam på eksosen så ta godt vare på denne BD12 innsugskammen.

 

Hmm, det stod endel interessant i den tråden der, ikke minst 8,2:1 i komp. Turboen kan selges til en eller annen Volvodude som har motorvolum og innsugslengde til å drive noe slikt.

 

Er du så sikker på komp.forholdet ditt at du VET! nøyaktig hva du har i dag. Jeg blir alltid skeptisk når det ikke er korrekt dreide Mahle stempler som er det aktuelle. Ultrahøy kvalitet og pris hjelper dessverre ingenting dersom ikke det totale forbrenningskammeret har de rette egenskapene når stempelet står i ØD. Har du bilder av stemplene?

I øyeblikket kan jeg ikke utelukke at de bør tas ut og ("skam")dreies. ^_^

 

Kan vel ikke si at jeg fornæmmer ett overveldende auforia "is comming on" når jeg ser Siemens 3102 dyser, men du får bare satse på at du ender opp med minst 2 GODE map til det nye oppsettet. Gate økonomi vs bane maks respons.

57 pluggene er mer enn alminnelig kalde, for å si det slik.

 

Ellers ser dette riktig flott ut så det ser lyst ut for resultatet med det nye oppsettet.

 

Fikk svar i dag. De skaffer dem på bestilling. £199 pr stk.

Så da var de i boks.

Glimmers. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det forstår jeg godt for dette var nei å nei. Du verden så mye du har å glede deg til.

Når topper portes så får flødekongene lett "store-tall-feber", men førsteprioritet er ikke maks flow, det er høy gasshastighet. På en klar 2. plass kommer.....høy gasshastighet.

BD12 er en Gr.N kam og er så vidt jeg vet beregnet for uportet topp så denne blir helt feil som innsugskam på en rallycross portet topp.

Den er imidlertid nærmest "perfekt" som oppgraderingskam på eksosen så ta godt vare på denne BD12 innsugskammen.

 

Hmm, det stod endel interessant i den tråden der, ikke minst 8,2:1 i komp. Turboen kan selges til en eller annen Volvodude som har motorvolum og innsugslengde til å drive noe slikt.

 

Er du så sikker på komp.forholdet ditt at du VET! nøyaktig hva du har i dag. Jeg blir alltid skeptisk når det ikke er korrekt dreide Mahle stempler som er det aktuelle. Ultrahøy kvalitet og pris hjelper dessverre ingenting dersom ikke det totale forbrenningskammeret har de rette egenskapene når stempelet står i ØD. Har du bilder av stemplene?

I øyeblikket kan jeg ikke utelukke at de bør tas ut og ("skam")dreies. ^_^

 

Kan vel ikke si at jeg fornæmmer ett overveldende auforia "is comming on" når jeg ser Siemens 3102 dyser, men du får bare satse på at du ender opp med minst 2 GODE map til det nye oppsettet. Gate økonomi vs bane maks respons.

57 pluggene er mer enn alminnelig kalde, for å si det slik.

 

Ellers ser dette riktig flott ut så det ser lyst ut for resultatet med det nye oppsettet.

 

 

Glimmers. B)

Ja. Tror ikke den BD12 kammen er i nærheten av blink.

Når det gjelder stemplene er jeg litt svimmel sjøl. Kunne tatt gift på at de var oppgitt til 8,2 da jeg sjekket de første gagnen, men nå står de til 7,2. Må sjekkes opp for å være 100% føler jeg.

De skal uansett ut får å få nye ringer så skal måle de da. Hva mener du er optimalt for resten av det som er planlagt nå? Er ikke fremmed for å sette de i fresen Om de er for høye.

Kan vel ikke si at jeg fornæmmer ett overveldende auforia "is comming on" når jeg ser Siemens 3102 dyser: Hva mener du?

Blir nok bare ett map uansett. Går kun på bane uansett. Blitt for gammel og fornuftig til å dra den no mer ut på veien enn nødvendig. Er ingen cruising bil så drivstofføkonomi er ikke tema sånn sett.

57 pluggene har fungert strålende så lenge jeg har hatt cosworth. Har også hatt noen sett 59 tidligere som også har fungert like ens.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja. Tror ikke den BD12 kammen er i nærheten av blink.

Når det gjelder stemplene er jeg litt svimmel sjøl. Kunne tatt gift på at de var oppgitt til 8,2 da jeg sjekket de første gagnen, men nå står de til 7,2. Må sjekkes opp for å være 100% føler jeg.

De skal uansett ut får å få nye ringer så skal måle de da. Hva mener du er optimalt for resten av det som er planlagt nå? Er ikke fremmed for å sette de i fresen Om de er for høye.

Kan vel ikke si at jeg fornæmmer ett overveldende auforia "is comming on" når jeg ser Siemens 3102 dyser: Hva mener du?

Blir nok bare ett map uansett. Går kun på bane uansett. Blitt for gammel og fornuftig til å dra den no mer ut på veien enn nødvendig. Er ingen cruising bil så drivstofføkonomi er ikke tema sånn sett.

57 pluggene har fungert strålende så lenge jeg har hatt cosworth. Har også hatt noen sett 59 tidligere som også har fungert like ens.

Har postet denne før, men gjentar det:

Du bør måle komp. forholdet. Ut med tennplugg, motoren i ØD, Biltema MC gaffelsprøyte fylt med gaffel eller ATF olje. Fyll opp til nederste tennpluggjenge i toppen og noter deg hvor mye som går nedi. ca. 72 ccm olje = ca. 8,0:1 i komp. på din motor.

 

Når bilen ikke hovedsaklig skal brukes på gate og forbruket ikke er vesentlig, og du kjører ett godt og mildt oppsett så SKAL det lades minst 2,0 BAR.

Jeg foreslår derfor Hardblock http://www.summitracing.com/parts/HNH-860228/

og, hvis drivstoffet er vanlig bensin, Jenspeed mod. stempler, dvs squish ringen dreiet ned 2,0 mm. Dette gir lav komp og samtidig god klaring til ventiler.

 

Etterhvert er jeg blitt kynisk skeptisk til 3102 dyser og det som hører med. I England bruker de store og seriøse fremdeles de gode gamle BOSCH 803, 400 og 403 dysene. Jeg antar at det er gode grunner til dette.

 

Mappingen må prioriteres høyt og dine krav til resultat og kvalitet skal være minst like høye. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...