Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

Ja. Selvfølgelig, men for meg ser det ut som den trenger det. Jahrmann for gjøre vurderingene der. Blir best da :)

 

Blir nok en turbohenger ja. Tror ikke de hadde det på wrc bilene men greit å avlaste litt.

Wrc havde også et stort budget :0)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Da har jeg fått henta motoren igjen. Blei litt mer enn antatt...

Men nå er den linjeborra, slipt veiva, normalisert råder, vekta og ballansert hele linja, honet sylindrene, tatt av stempla 2 mm og pusset toppdekket. Tror det skal bli bra nå!

Så da får vi se om det blir tid til litt kose-arbe utover uka og helga.

Jahrmann ville ikke ta av stemplene mer enn 2mm på squishringen. Mente de fort ble for svake der, og for meg er hans ord lov. Har vel sett mer enn de fleste. Må regne ut hvor mye det utgjorde på komp forholdet.

Toppdekket ble bare så vidt dpussa reint, men dekket hadde noen ørsmå forhøyninger rundt bolthullene, så det var for å ta det.

 

Så nå håper jeg bare det blir litt tid til overs så man får mest mulig kvalitetstid i verkstedet! :)

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor bred regnet du med at squishringen var da a? Tror jeg antok no tidligere her, som var litt drøyt mål. Nå husker jeg jo selvfølgelig ikke nøyaktig lenger, men mener faktisk mål var oppunder 7 mm og det jeg regna med tidligere var 10mm.

Ladetrykk ja.. Blir vel det den klarer uten å banke. Forhåpentligvis 2bar. På gamle oppsettet med høyere komp kjørte jeg 1,7-1,8 uten tegn til banking, så håper at det skal la seg gjøre.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvor bred regnet du med at squishringen var da a? Tror jeg antok no tidligere her, som var litt drøyt mål. Nå husker jeg jo selvfølgelig ikke nøyaktig lenger, men mener faktisk mål var oppunder 7 mm og det jeg regna med tidligere var 10mm.

Ladetrykk ja.. Blir vel det den klarer uten å banke. Forhåpentligvis 2bar. På gamle oppsettet med høyere komp kjørte jeg 1,7-1,8 uten tegn til banking, så håper at det skal la seg gjøre.

Tenningsbank er bare ett av mange hensyn man må ta.

Det som er viktig er så følge med på hvordan motoren responderer på stadig økende ladetrykk.

Hvis vi bare plukker noen tall og sier f.eks at dreiemoment og effekt øker med ca. 15 Nm og 15 hk for hver 0,1 BAR man øker ladetrykket mellom 1,0 og 1,5 BAR, da har man ett godt og solid utgangspunkt.

 

Hvis man så ser at gevinsten stadig avtar og eksostemp. stadig øker da nærmer man seg grensen for hva det aktuelle drivstoffet takler.

Når man nærmer seg 900 grader C er det på tide å gi seg og/eller gjøre endringer. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, selvfølgelig. Mange hensyn å ta... Det får gutten i rulla vurdere.

Målte squishringen i stad. Nå er den 10mm. Stemplet er dreid av 2 mm. Ringen var 7,7mm i topp før.

Noen som er glad i å regne? Hvor mye er borte?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så vrien du skal være da, hehe. Neida, rett skal være rett.. Tilnærmet selve buekanten (jeg vet ikke radiusen) til 2/2,3, også regnet jeg volum over dette etterpå. Havna på 3,65ccm, interpolerer mellom 7,6 og 7,8 komp, gir kompforhold på 7,68. Realiteten er litt høyere, ca 7,7 da jeg ikke får tilnærmet buen helt 100.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Da får du enda lavere komp, og det vil vi ikke? :) Hehe. Med dine AB07 kammer trenger du ikke lavere komp enn det du har nå.

 

Rent aerodynamisk ville det vært bedre slik du hinter til ja, løsningen ville vært nye wössner eller wiseco stempler, med smalere ring (større squish), men fortsatt 8,0:1.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hehe... Takker!

Da veit vi det. 7,7:1 it is.

Eller er det noe å hente på å dreie ringen smalere? Til f.eks 0,6mm i topp igjen ca samme bua opp som det var tidligere.

Du har en liten og lett bil som hovedsaklig IKKE skal brukes som bruksbil og hvor forbruket på langvarig rolig kjøring ikke spiller noen som helst rolle. Jeg vil derfor si, få kompresjonsforholdet så langt ned som mulig. Med ditt oppsett så vil ikke lav komp gi noen praktiske ulemper, men grensene til problemer pga varme, varierende bensinkvalitet og andre uforusette forhold blir større. Dette er nøyaktig det man ønsker når man kjører på bane og det er 35 grader i solsteiken. :)

 

Gleder meg stort til og se resultat av detta oppsettet,tror det blir veldig bra!! B)

Med nok utvikling er nok ikke 2,5 BAR ved 3500 o/min noen umulighet og da stikker nok denne bilen godt avgårde ja. B)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sette på stor radiator så sliter man med å holde tempen oppe ;) Se på Breda f.eks.

Det er trangt fremme i en MK2 og vanntemp er bare en utfordring.

Man har lufttemp, ladeluft temp., oljetemp., bensintemp., eksostemp. osv. Alle disse drar samme vei - mot ras. En varm sommerdag på bane vil disse sannsynligvis være høyere enn når man mappet og da er man "ute å kjøre". Jeg mener derfor at det er en god idé å ha god avstand til havaritilstand.

Jeg mener at AB07 og GT3071R vil sørge for at motoren ikke er død på lave turtall, nesten uansett hvor lavt kompresjonsforholdet blir. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Et par karer jeg snakker med mener det er minst ønskelig av alt å dreie ned squish-kanten, noen tanker angående det RS1000? Stempeldesign har jo ganske mye å si, og squish-kanten er jo der av en grunn. (Utviklet av Cosworth forresten :D )

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Et par karer jeg snakker med mener det er minst ønskelig av alt å dreie ned squish-kanten, noen tanker angående det RS 1000? Stempeldesign har jo ganske mye å si, og squish-kanten er jo der av en grunn. (Utviklet av Cosworth forresten :D )

Jeg har nok hatt en opphetet diskusjon eller to ang dette, den siste nylig.

Dette kan trygt sammenlignes med religion. Noen tror på det ene, noen på noe annet, alle parter mener at de har rett - og det har de også.

Det er gode, reelle og korrekte argumenter på begge sider, og ingen trekker seg.

 

Det du må gjøre er å spørre deg selv om hva de forskjellige personene i de forskjellige leirene har å vise til av praktiske resultater som er relevant for det oppsettet som er aktuelt for deg.

For å konkretisere, sjekk oppsettene og resultatene i prosjekttrådene til as og Joel Olsen. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det meste fungerer, og at en direkte sammenligning aldri finner sted da det er sjelden å se to relativt like oppsett (eller oppsett i det heletatt) over t34-stadiet.

Videre så er det ganske potente folk som sier dette.. Hvis man ser på stempeldesign fra Wossner, Wiseco og Cosworth så har alle stor squishkant.

 

http://books.google.no/books?id=283b4kk20LsC&pg=PA12&lpg=PA12&dq=valve+tumble+squish&source=bl&ots=o3q6gaNkeY&sig=fHakI3LHJ7e9THj2i2lkDkcZqJo&hl=en&sa=X&ei=kbvpTrOiJuLe4QSbndj3CA&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at det meste fungerer, og at en direkte sammenligning aldri finner sted da det er sjelden å se to relativt like oppsett (eller oppsett i det heletatt) over t34-stadiet.

Videre så er det ganske potente folk som sier dette.. Hvis man ser på stempeldesign fra Wossner, Wiseco og Cosworth så har alle stor squishkant.

 

http://books.google.no/books?id=283b4kk20LsC&pg=PA12&lpg=PA12&dq=valve+tumble+squish&source=bl&ots=o3q6gaNkeY&sig=fHakI3LHJ7e9THj2i2lkDkcZqJo&hl=en&sa=X&ei=kbvpTrOiJuLe4QSbndj3CA&redir_esc=y#v=onepage&q&f=true

Jeg mener at problemet er at folk forholder seg svart/hvitt til det meste av motordeler. De vil vite hva som er "BEST" av de forskjellige alternativene. Problemet er at hele materien er så komplex og sammensatt og at man ikke kan gjøre det på denne måten.

Hvis man ser på hver del for seg selv, helt isolert og velger alle de "beste" delene så blir resultatet sjelden bedre enn middelmådig.

Det er kombinasjonen av deler og spec. som avgjør resultatet, ikke enkeltdelene hver for seg.

 

Det er det nok. Jeg selv er stor tilhenger av en velutviklet og effektiv squish da jeg har sett veldig gode resultater med dette.

 

Jeg er også stor tilhenger av å fjerne all squish da jeg har sett veldig gode resultater med dette også.

 

Det er den aktuelle MOTOREN som må bestemme hva som er det rette. Noen motorer og oppsett fungerer klart best med den ene løsningen og andre motorer og oppsett fungerer klart best med den andre og man kan ikke blande dette om hverande uten at resultatet blir betydelig forringet. Når det gjelder Cosworth har jeg sett gode resultater med begge løsninger.

Dette er såpass forvirrende at når jeg fikk anledning til å spørre en dyktig Cosworthmotorbygger om dette, så gjorde jeg det. Jeg ble ikke klokere av svaret.

 

Videre er det slik at alle nye deler bare er objekter som er klar for tilpassing. Hvem er kjøpegruppen for disse stemplene, hva er de beregnet til og hva skal de brukes til?

Når man BYGGER motor så er det omtrent ingen deler som ikke er bearbeidet mer eller mindre. Alt MÅÅ! måles, tilpasses, kontrollmåles osv.

Som det aller mest av andre motordeler må ikke stempler anses som noe mer enn ett grovt utgangspunkt. De må ofte dreies, freses, slipes, files og pusses i større eller mindre grad uansett.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Presis og derfor gjentar jeg dette:

 

Det du må gjøre er å spørre deg selv om hva de forskjellige personene i de forskjellige leirene har å vise til av praktiske resultater som er relevant for det oppsettet som er aktuelt for deg.

For å konkretisere, sjekk oppsettene og resultatene i prosjekttrådene til as og Joel Olsen. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Får vel det for vi tru.

Er ett helv... på jobben nå før jul, men skjer da noe. Gjort endel endringer med bilen, hovedsakelig bunnnplata, hvor jeg har lagd eksos tunnel med plass til 1x3" +1 x2" eksos. Gjort ferdig eksos frem til downpipe. Forhøyet kardangtunnel og lagd bedre plass til ny girkasse. Har igjen lakk stort sett.

I romjula er planen å begynne å sette sammen motoren. Ligger utover gulvet klart. Håper på bremsing i Februar-Mars.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...