Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

Tenkte å oppgradere oppsettet på motoren i vinter.

 

Tenkte å bytte kammer og turbo.

Kammene blir nok AB07. Kollevold skaffer de for drøye 6000,-, Veit ikke om det er stort å spare på de fra feks england.?.

Evnt noen som har handlet billigere noe annet sted?

 

Turbo faller mot GT3071R.

Er disse billigst fra ATP.?.

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-020&Category_Code=GRT

Hva bør man velge her?

Kunne tenkt meg 3" v-bånd ut men ser ikke ut til at det er å få. Kan vel evnt sveise på etterpå å.

 

Ute etter godt bunndrag og respons.

Kjører 4x4 manifoild og tenkte å fortsette med det.

Portet topp og ca 7,5 i komp.

Omsveist innsug. 599ccm dyser.

 

Takker for alle innspill.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er nok endel å spare på å kjøpe 3071r fra utlandet ja :)

Hva med å kjøpe turboen med .72 Cosworth-eksoshus? Da har du jo lik tilkobling av downpipe som T34 etc :)

 

Høres forøvrig ut som et meget godt valg av oppsett :D

Så nå er det bare å lade på, MASSE :D

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Var ikke klar over at du skulle bruke intern wg.

t04s huset anbefales. Hvis man ser litt på hva scs velger av hus på sine gt30 oppsett er det alltid t04s

Kompressorhus:

Denne?: 4" Inlet 2.5" Outlet (Alternate T04S Hsg like used on GT35R)

Eller denen?: 4" inlet and 2.5" outlet .70 A/R T04S frame.

Lurt å ta med antisurge huset vel?

 

Eksoshus:

Denne?: .72 A/R (For Cosworth housing)

Med?

cosworth%20housing%20option1.jpg

 

Litt "inn med t-skje" her men vil unødig bestille feil og... :nerd:

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hm, litt usikker ang. kompressorhus, det er jo det samme ut i fra hva de har skrevet av infotekst..

Men det øverste alternativet er vertfall helt identisk GT3582r sitt komp.hus, en kompis har GT3071r med det huset.

Men det har jo muligens noe å si på om det kan komme med antisurge el.lign.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

:D Nå skal du få noen tips:

Kjøp GT3071r evt GT3076r, spørs på effekten du skal ha, med v-bånd. V-bånd tetter mye bedre enn den orginale flenskoblingen, men dersom du vil benytte den se her:

http://reyland.co.uk/Details.asp?ProductID=197

website022copym.JPG

 

Kjekt dersom man senere vil bruke v-båndsystemet :smartass:

 

Jeg bestilte nettopp AB07 kam fra burtonpower, £170 for kammen, £8 for spacer, £25 for frakt.

Kammen er Kent Cams.

 

Dysene dine må uansett byttes, jeg kjøpte nye Siemens 750cc.

 

 

Andreas

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Kan den adapteren brukes på 4x4 manifold? Blir vel en rar turboplassering?

Overgangen nede til høyre er vel overgang fra Cosworth downpipe til 4bolt eksoshus?

 

Ja, V-band er good det, men ville ikke skiftet ut 4x4manifold med 2wd for å kunne bruke v-band :)

Cosworth eksoshusene er av det bedre man kan bruke, og når man får dette på en turbo som GT3071r så mener jeg at dette er et MEGET godt alternativ :)

Også mtp. "bolt on" hus.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Kan den adapteren brukes på 4x4 manifold? Blir vel en rar turboplassering?

Overgangen nede til høyre er vel overgang fra Cosworth downpipe til 4bolt eksoshus?

 

Hm, der sa du noe ;) Tenkte v-bånd->flens jeg. Jeg sveiser uansett om downpipe til v-bånd :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å oppgradere oppsettet på motoren i vinter.

 

Tenkte å bytte kammer og turbo.

Kammene blir nok AB07. Kollevold skaffer de for drøye 6000,-, Veit ikke om det er stort å spare på de fra feks england.?.

Evnt noen som har handlet billigere noe annet sted?

 

Turbo faller mot GT3071R.

Er disse billigst fra ATP.?.

http://www.atpturbo.com/mm5/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=GRT-TBO-020&Category_Code=GRT

Hva bør man velge her?

Kunne tenkt meg 3" v-bånd ut men ser ikke ut til at det er å få. Kan vel evnt sveise på etterpå å.

 

Ute etter godt bunndrag og respons.

Kjører 4x4 manifoild og tenkte å fortsette med det.

Portet topp og ca 7,5 i komp.

Omsveist innsug. 599ccm dyser.

 

Takker for alle innspill.

Ut fra hva du skriver her så synes jeg at du bør vurdere GT3071R med A/R 0,50 kompressorhus med Anti-surge Machining Option. Anbefaler at du lager en ny og lang "twin flow" downpipe og velger T3 Internally Wastegated 5 bolt housing i A/R 0,63. Jeg mener at dette vil gir deg maksimal respons på dette oppsettet. Turbinhuset og 4x4 manifolden kan gjerne slipes glatt på utsiden og keramikkbelegges.

Husk også ett ekstra "stort og godt" oljefilter på oljeslangen til kulelagerturboen og selvsagt Gr.A induction kittet dersom du ikke har dette allerede.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

evt GT3076r

I det sekund GTX3071R ble introdusert så ble GT3076R øyeblikkelig overflødig. Nå er GT3076R bare en unødvendig og meningsløs turbo som bare har dårlige egenskaper.

Bare se:

GT3076R 52 lb/min med luft ved latterlige "1,7 BAR ladetrykk".

http://www.atpturbo.com/root/maps/gt30r.htm

GTX3071R klarer 56 lb/min ved "2,0 BAR ladetrykk" så ALT er bedre med denne.

http://www.atpturbo.com/root/releases/images/release111110/GTX3071Rcomp.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1900 kr for om sliping av kammer ;-)

Er prisen for begge to?

Blir da disse nøyaktig like gode som orginalen?

Du som hadde bestilt fra burton.. Hva for slags spacer du mener? Og er dette noe som trengs med omslip av org kammer? Man må vel ha lashcaps eller hva det heter ved omslip ikkesant? Dette kommer vel da i tillegg eller?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

AB07 kommer kun som 4x4 kammer. Disse er kortere enn 2wd og man må derfor ha spacer for at de skal passe i 2wd-toppen. Dette trenger man ikke ved omsliping av org kam.. Husk at frakt til og fra kommer i tillegg da ved omsliping.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Hm, der sa du noe ;) Tenkte v-bånd->flens jeg. Jeg sveiser uansett om downpipe til v-bånd :)

Har sveiset på V-bånd på alt annet så edt går alltids engang til. Holder bare det blir TIGa.

 

Ut fra hva du skriver her så synes jeg at du bør vurdere GT3071R med A/R 0,50 kompressorhus med Anti-surge Machining Option. Anbefaler at du lager en ny og lang "twin flow" downpipe og velger T3 Internally Wastegated 5 bolt housing i A/R 0,63. Jeg mener at dette vil gir deg maksimal respons på dette oppsettet. Turbinhuset og 4x4 manifolden kan gjerne slipes glatt på utsiden og keramikkbelegges.

Husk også ett ekstra "stort og godt" oljefilter på oljeslangen til kulelagerturboen og selvsagt Gr.A induction kittet dersom du ikke har dette allerede.

Finner ikke noe A/R 0,50 kompr.hus.?. Er ett .48.. Hvor mye holder det til ca?

Så nå at lenger ned står det noe om A/R 0,50 hus, med kompr. kart. Ser ut til å klare 450 på 2,2 bar. Det var jo ikke snøtt. Hørtes lite ut i utgangspunktet.

5-bolt A/R 0,63 eksoshus: Trenger man baklokk i tilegg på dette da vel?

På denne er vel "baklokket" en del av eksoshuset og litt større.?.

cosworth%20housing%20option1.jpg

Gr. A filter blir det. Driver å lager plass for det nå. Finnes det et bra filter som passer bolt-on mellom turbo og org. tilf. slange?

Ikke no særlig interessert i no slangeklemme drit der..

Åssen ser en twin-flow downpipe ut med intern WG? Må lage ny Downpipe og mestepart av eksos nytt uansett. Blir eksostunnel denne gangen.

 

Personlig ville jeg kjøpt EFR turbo men hvis ikke så ville jeg tatt en kikk på gtx3071r (og ikke gt3071r), samt AB07 innsug og BD08 eksos.

Hva er forskjellen på GTX og GT 3071R?

Tenkte AB07 inn og ut.

 

:D Nå skal du få noen tips:

Jeg bestilte nettopp AB07 kam fra burtonpower, £170 for kammen, £8 for spacer, £25 for frakt.

Kammen er Kent Cams.

 

Dysene dine må uansett byttes, jeg kjøpte nye Siemens 750cc.

 

Andreas

Bare innsug? Fant de ikke på sida til burton, men så på kent cams at de var forhandler..

Dyser ja.. Hvor handlet du de og hva ga du? Bikker vel kanskje grensa for hva 3102 liker å være med på nå...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Finner ikke noe A/R 0,50 kompr.hus.?. Er ett .48.. Hvor mye holder det til ca?

Så nå at lenger ned står det noe om A/R 0,50 hus, med kompr. kart. Ser ut til å klare 450 på 2,2 bar. Det var jo ikke snøtt. Hørtes lite ut i utgangspunktet.

5-bolt A/R 0,63 eksoshus: Trenger man baklokk i tilegg på dette da vel?

På denne er vel "baklokket" en del av eksoshuset og litt større.?.

cosworth%20housing%20option1.jpg

Gr. A filter blir det. Driver å lager plass for det nå. Finnes det et bra filter som passer bolt-on mellom turbo og org. tilf. slange?

Ikke no særlig interessert i no slangeklemme drit der..

Åssen ser en twin-flow downpipe ut med intern WG? Må lage ny Downpipe og mestepart av eksos nytt uansett. Blir eksostunnel denne gangen.

 

 

Hva er forskjellen på GTX og GT 3071R?

Tenkte AB07 inn og ut.

 

 

Bare innsug? Fant de ikke på sida til burton, men så på kent cams at de var forhandler..

Dyser ja.. Hvor handlet du de og hva ga du? Bikker vel kanskje grensa for hva 3102 liker å være med på nå...

Jeg snakker om kompressorhuset (altså luft) her, ikke turbinhuset (eksos). Det vanlige og gode kompressorhuset med 4" innløp og 2" utløp er i A/R 0.50 og 2" slange mellom turbo og intercooler gir mindre volum og derfor bedre respons enn ett hus med 2,5" utløp. Jeg har aldri sett noen grunner til ikke å velge Anti-surge dersom det er tilgjengelig så du bør benytte deg av dette.

 

Du trenger ikke noe annet baklokk enn å skjære ut en plate i 10-12 mm stål og hullsette denne. Ut fra turbinhjulet lager du vanlig downpipe i 3" som du koner fint ned til turbinhusets utløp.

Eksosen fra Wg leder du i ett eget rør og flexirør ned ved siden av hoveddownpipen og kobler den inn på eksosen igjen under bilen.

 

Hovedpoenget med Gr.A induction kittet er foruten det hyggelig store filterarealet, den store og effektive alutrakten. Jeg kan ikke huske å ha sett at denne leveres med 4" stuss, men dette kan modifiseres slik at man kan bruke 4" slange mellom trakt og turbo. Ett annet alternativ er å dreie ned det gedigne innsuget på turboen til noe mer moderat.

 

I praksis kan man si at GTX3071R er større enn GT3076R og derfor er forskjellen i kapasitet mellom GT3071R og GTX3071R ganske betydelig. Garrett selv oppgir forskjellen til 100 hk, 460 hk vs 560 hk. (Ikke glem at de har identisk turbinhjul.)

GTX3071RandGT3071Roverlap.jpg

Man skal ALDRI!! kjøpe større turbo enn nødvendig da alltid gir fra seg respons og spool up. Unntaket er GTX3071R og GT3076R da GTX3071R er bedre på ALT. (Jaja, slik jeg ser det iallefall.)

 

3102 oppgis til 599 ccm ved 3,0 BAR bensintrykk, ikke sant?

Ved 100% duty støtter dette ett AFR 12,4:1 luftflow på 599*4/10,5/60*12,4 = 47 lb/min.

Nå liker vi ikke 100%, men så kjører man ikke 3,0 BAR på Cosworth heller og derfor kan jeg ikke se at 3102 dysene er for små til GT3071R.

 

Gt3071R har en fin hybriprosent og dette gir redusert baktrykk og dette tillater bruk av oppgradert eksoskam.

AB07 inn og ut er derfor en god idé.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

 

 

 

Hovedpoenget med Gr.A induction kittet er foruten det hyggelig store filterarealet, den store og effektive alutrakten. Jeg kan ikke huske å ha sett at denne leveres med 4" stuss, men dette kan modifiseres slik at man kan bruke 4" slange mellom trakt og turbo. Ett annet alternativ er å dreie ned det gedigne innsuget på turboen til noe mer moderat.

 

 

 

Gr.A filteret leveres med 4" fra www.randbmotorsport.co.uk/shop

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...