Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

Ang. 3102 har jeg utelukkende gode erfaringer med desse.

Har kjørt en god del tusen km med desse selv også, og når det kommer til drivstofføkonomi er det ingenting å klage på vertfall.

Kjørte på 0,9/mil fra Stord til Volda f.eks. (Dvs. svingete vestlandsveier som krever litt ladetrykk til tider ;) )

Og over fjellet etc. gikk den også under literen på mila ved flere anledninger.

Og på vanlig småkjøring gikk den faktisk billigere enn med grådyser som jeg hadde på den andre i et par år.

 

Og kvaliteten på desse later til å være meget god.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Har postet denne før, men gjentar det:

Du bør måle komp. forholdet. Ut med tennplugg, motoren i ØD, Biltema MC gaffelsprøyte fylt med gaffel eller ATF olje. Fyll opp til nederste tennpluggjenge i toppen og noter deg hvor mye som går nedi. ca. 72 ccm olje = ca. 8,0:1 i komp. på din motor.

 

Når bilen ikke hovedsaklig skal brukes på gate og forbruket ikke er vesentlig, og du kjører ett godt og mildt oppsett så SKAL det lades minst 2,0 BAR.

Jeg foreslår derfor Hardblock http://www.summitracing.com/parts/HNH-860228/

og, hvis drivstoffet er vanlig bensin, Jenspeed mod. stempler, dvs squish ringen dreiet ned 2,0 mm. Dette gir lav komp og samtidig god klaring til ventiler.

 

Etterhvert er jeg blitt kynisk skeptisk til 3102 dyser og det som hører med. I England bruker de store og seriøse fremdeles de gode gamle BOSCH 803, 400 og 403 dysene. Jeg antar at det er gode grunner til dette.

 

Mappingen må prioriteres høyt og dine krav til resultat og kvalitet skal være minst like høye. :)

Kan prøve å måle det på den måten og ja. Toppen var det grei høyde på. Husker ikke akkurat målet men. 72ccm=ca 8:1 på 4wd topp? Er vel litt forskjellig volum på forbr.kammer på 2 og 4wd?

Ja, 2 bar bør man nok prøve ja. Holder ikke 200 blokka det greit uten blockfiller om man har kontroll på tempraturene a?

Kjøre 99 bensin ja.

Får kontrollere komp.forholdet først. Trengs det dekomprimering er det stedet å ta av da.

Må si jeg også har gode erfaringer med 3102, men er ingen guru utover egne erfaringer.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til 3102 pga jeg fikk en motor smeltet ned pga en slik dyse sluttet å virke som den skulle. (gav litt for lite) denne hadde virket i litt over ett halvt år.

De har også byttet ut de sorte med nye gråe. Hvorfor? Det er helt klart for å skille de gamle dysene fra de nye.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Kan prøve å måle det på den måten og ja. Toppen var det grei høyde på. Husker ikke akkurat målet men. 72ccm=ca 8:1 på 4wd topp? Er vel litt forskjellig volum på forbr.kammer på 2 og 4wd?

Ja, 2 bar bør man nok prøve ja. Holder ikke 200 blokka det greit uten blockfiller om man har kontroll på tempraturene a?

Kjøre 99 bensin ja.

Får kontrollere komp.forholdet først. Trengs det dekomprimering er det stedet å ta av da.

Må si jeg også har gode erfaringer med 3102, men er ingen guru utover egne erfaringer.

Med + 0,25 stempler blir sylindervolummet 501,2 ccm og hvis du klarer å fylle ca. 72 ccm med væske i forbrenningskammeret når stempelet står i ØD så er kompforholdet ca. 8,0:1 helt uavhengig av utforming på stempler, squish, topp, ventiler osv osv.

Med lavkomp.stempler og normale temperaturer så går det vanligvis bra med + 0,25 borring.

I akkurat dette tilfellet er dette metoden å bruke ja.

Det tviler jeg ikke på, så det er sikkert jeg som er kravstor.

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er skeptisk til 3102 pga jeg fikk en motor smeltet ned pga en slik dyse sluttet å virke som den skulle. (gav litt for lite) denne hadde virket i litt over ett halvt år.

De har også byttet ut de sorte med nye gråe. Hvorfor? Det er helt klart for å skille de gamle dysene fra de nye.

 

 

Enkelttilfeller med problem vil man jo finne med det meste.

Men det er ikke så veldig vanlig med problem på desse dysene.

 

At det blir gjort forandringer på en slik dyse etter mange år i produksjon er å forvente.

Men viss det hadde vært et kjent problem med ujevn ytelse så ville dette vært blåst ganske stort opp rundtomkring, siden dette er dyser som er mye brukt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Escort RST WRC: mulig det, men hvorfor er det byttet utseende på dysene? Har også hørt om flere som har hatt problem med disse dysene. Jeg kommer uansett så fort som jeg får mulighet til det bytte til Bosch.

Sierra Cosworth 4x4 Limited Edition 73/700

Escort Cosworth

Escort Cosworth

Ford SVT Lightning

MB Vito 2013

Link to comment
Share on other sites

Escort RST WRC: mulig det, men hvorfor er det byttet utseende på dysene? Har også hørt om flere som har hatt problem med disse dysene. Jeg kommer uansett så fort som jeg får mulighet til det bytte til Bosch.

 

Er nok som du sier at skal være enkeler å skille ny og gammel type viss de har gjort forandringer.

Ser egentlig ikke noe negativt i det.

 

Men ja, Bosch er jo "the shit", ingen tvil. Men Siemens er ikke akkurat noe bakgårdsfirma, de vet hva de driver med ;)

Og produktene er der etter, meget gode.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Tror ingenting kan lages i x antall 100 000 eksemplarer uten en viss promille feil produksjon. Sånn er det bare. Og utviklingen går hele tiden, så nye produkter dukker alltid opp, uten at de nødvendigvis er noe bedre enn forrgjengeren. Sånn har det alltid vært og kommer nok alltid til å være.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ang. 3102 har jeg utelukkende gode erfaringer med desse.

Har kjørt en god del tusen km med desse selv også, og når det kommer til drivstofføkonomi er det ingenting å klage på vertfall.

Kjørte på 0,9/mil fra Stord til Volda f.eks. (Dvs. svingete vestlandsveier som krever litt ladetrykk til tider ;) )

Og over fjellet etc. gikk den også under literen på mila ved flere anledninger.

Og på vanlig småkjøring gikk den faktisk billigere enn med grådyser som jeg hadde på den andre i et par år.

Og kvaliteten på desse later til å være meget god.

Vi vet at grønndysene som gir 411 ccm ved 3,0 BAR kan støtte ett airflow på 35 lb/min på Cosworth = såkalt 350 NA hp Airflow eller sugemotorhk.

3102 dysene er hele 46% større så disse kan da støtte ett airflow på 51 lb/min så disse dysene skal brukes på 450 + hk motorer.

Jeg har ikke fått se dette i praksis enda.

Det jeg i praksis har fått se er at disse dysene kjøres med 2,0 - 2,5 BAR bensintrykk for å få lav nok co til vanlig kjøring og dette reduserer kapasiteten på 3102 dysene til 450 ccm som kun støtter 35,1 lb/min airflow og hva er vitsen da?

Hvis det bruker lite bensin så er det pga at motoren er original og da har man iallefall ikke bruk for så store dyser, ikke sant?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med + 0,25 stempler blir sylindervolummet 501,2 ccm og hvis du klarer å fylle ca. 72 ccm med væske i forbrenningskammeret når stempelet står i ØD så er kompforholdet ca. 8,0:1 helt uavhengig av utforming på stempler, squish, topp, ventiler osv osv.

Tenkte helt feil der. Selvfølgelig enig! Se om jeg får svingt innom Biltema etter en slik da.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er nok som du sier at skal være enkeler å skille ny og gammel type viss de har gjort forandringer.

Ser egentlig ikke noe negativt i det.

 

Men ja, Bosch er jo "the shit", ingen tvil. Men Siemens er ikke akkurat noe bakgårdsfirma, de vet hva de driver med ;)

Og produktene er der etter, meget gode.

Jo, men man kan ikke se på dysen isolert. Man må se på hele trimkittet, inkl mappet.

 

Steg 3 satsene ble utviklet av seriøse folk med utdannelse, talent, resurser osv osv.

Å se seriøse holde motorer på 5000 o/min i godt over 20 sekunder på full gass og sitte med noe i nærheten av hvilepuls å mappe fuel og ladetrykk var både en fryd og en opplevelse.

Det hadde tatt 14 dager med bremsebenkjøring å utvikle tenningsmappet til ett gitt forbrenningskammer. Hvorfor bruker slike karer Bosch dyser når de mapper/chipper Cosworth ECU?

Hvordan kan man konkurrere med dette nivået? Presis, man kan ikke det og da blir resultatet nødvendigvis dårligere og mindre pålitelig og derfor er jeg skeptisk.

Stu Sanderson bruker 3102, men det lille man har sett av produkter derfra har ikke overbevist, så.....

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Rs1000:Hva er det med msd sine produkter du mener er feil?Har selv lurt på og kjøpe chip derfra,vet ikke om det er noe vitsi iforhold til pukkelrygg chip,men men.Det er ivertfall tusenvis av engelskmenn som er fornøyd med chipene til Stu,så en utdypning hadde vert fint :)

 

Chip'ene til MSD er ikke så mye å skryte av syns jeg...

Vil anbefale å få Pukkelrygg til å livemappe bilen din, men skal du ha en chip fra England, kjøp Ahmed Bayjoo.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Chip'ene til MSD er ikke så mye å skryte av syns jeg...

Vil anbefale å få Pukkelrygg til å livemappe bilen din, men skal du ha en chip fra England, kjøp Ahmed Bayjoo.

Ok :) Noe spes med di du ikke liker?Ja sku fått den livemappa,pukkelrygg chipen som står i fungere forsåvidt helt fint den ;) Afr er litt over alt men det er sikkert ikke chipen sin feil,men kom seg når jeg skrudde opp bensin trykk og justerte på co skrua..

 

a.nilsen sorry visst det blir veldig off topic!! :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Rs1000:Hva er det med msd sine produkter du mener er feil?Har selv lurt på og kjøpe chip derfra,vet ikke om det er noe vitsi iforhold til pukkelrygg chip,men men.Det er ivertfall tusenvis av engelskmenn som er fornøyd med chipene til Stu,så en utdypning hadde vert fint :)

OT.

Hehehe, det tviler jeg ikke på. Alle er størst i egen garasje vet du, optimismen er stor og alt er vanligvis såå svæære greier i innledningsfasen, ikke sant?

Så stiller man på Street legal drag 201 M så får ett resultat som i motsetning til så mye annet misvisende dill, ALLTID er direkte sammenlignbart med resultatene som oppnås i resten av verden.

Hva presterer så biler med 3102 dyser og eller MSD chip?

De i særklasse beste resultatene heromrking er iallefall oppnådd med 4 eller 8 stk Bosch #803 grønndyser og Bayjoo map /chip og det står ikke på mangel på forsøk med alt mulig annet knot. Jeg nevner 8,0 sek og 146 km/t på steg 3 med T3!!! turbo og 6,9 sek og 161 km/t var det vel med RS500 motor.

Husk: "If it ain´t broken, don´t fix it."

Videre leverer MSD wasted spark kit med Zetec coiler (er det vel :rolleyes: ) til Cosworth og det er til å spy av.

Her leverer man altså først og fremst det som selger og det som kundene ønsker, men ikke det som kundene trenger.

Nå finns det faktisk knallgode coil-on plugg tenningsanlegg, men prisen er rundt kr. 10 000,- for 4 slike coiler. ;)

Stadig færre Cosworther går som rene bruksbiler så hvorfor bruke ett råbillig tenningsanlegg fra en billig familiebils-sugemotor da?

En Cosworthmotor med 2,0 BAR ladetrykk stiller selvsagt HELT andre krav til gnistkvalitet en det en Zetec på sug gjør.

Nei, når det gjelder MSD så går tankene til Shanaia Twain.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Afr er litt over alt men det er sikkert ikke chipen sin feil.

Dette er "vår" erfaring også og det er akkurat det som er problemet, og jo - både fuel og tenningsmappet ligger på chippet - og det har etterhvert blitt testet mange forskjellige chip til 3102 dyser.

Hvis man ikke kjørte med Bredbandlambda så hadde man ikke visst hvor gale det var eller hva man burde/måtte justere og hvilken vei.

Har derfor konkludert med at man definitivt må belage seg på en brutal og langvarig livemapping seanse dersom man velger seg 3102 dyser.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er gtx3071r sammenlignet med vanlig gt3071r? er de identiske, men kun mer effektiv kompressor på gtx? eller er gtx "treigere"?

Det VET jeg ikke så da må det resoneres.

Det er slik at jo mer luft ett kompressorhjul flytter, jo mer krefter trenger det å hente fra turbinen.

GTX3071R har ca. 10% større makskapasitet enn GT3071R med A/R 0.50 kompressorhus og slik sett tyder dette på at den er noe tregere.

Så blir det ett spørsmål om hva dette spesielle kompressorhjulet med 11 fullengdeblader tilfører.

Uten å VITE så tipper jeg at på en og samme Cosworthmotor så er forkjellen i turtall for når man oppnår maks ladetrykk ca. 200 - 350 o/min, eller mindre. Når det gjelder spool intensitet så tipper jeg at denne i praksis vil oppleves som identisk.

Det vi VET er at en vanlig 6 bladers GT3076R ikke er bra, og den oppgis til å spoole 1000 o/min senere enn GT3071R.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

nå er det vel ingen grunn til å velge gt3071r framfor efr7064? :D

Danny: hvor bestilte du din fra siden det tar så lang tid?

Det blir litt sånn som i sangen: "Beste bilen i verden bare motoren ville gå."

Jeg mener at EFR7064 er i en helt egen særklasse den suverent beste turboen, men det hjelper ikke hvis bilen i praksis blir stående fordi man ikke klarer å få EFR til heimen.

 

Hvis det i praksis blir slik at man må velge mellom å kjøre med GT(X)3071R eller ikke i det hele tatt, så bør valget være enkelt.

 

Her ett bilde av kompressorhjulet på en Ford Cosworth F1 turbo.

905785359_zdeb7-M.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Noen som veit hvem som kan legge på keramisk coating på grenrør?

Helst Oslo/Akershus område så jeg slipper å sende alt Norge rundt.

Tenkte å følge anbefalingen om å få på det på grenrøret etter det er blitt pussa glatt. Lest at de anbefaler to lag utvendig og ett lag innvendig for best resultat.

Burde vel tatt eksoshuset og downpipen også når det først skal gjøres ell?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tenkte å følge anbefalingen om å få på det på grenrøret etter det er blitt pussa glatt. Lest at de anbefaler to lag utvendig og ett lag innvendig for best resultat.

Burde vel tatt eksoshuset og downpipen også når det først skal gjøres ell?

 

Høres veldig lurt ut :)

Å ta eksoshuset i samme slengen er en veldig god idé. Downpipen kan jo evt. kles inn med eksosbandasje.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...