Jump to content

Nytt motor oppsett


a.nilsen

Recommended Posts

Mad rod på passionford hadde vell oppnådd hele 75 HK ekstra med et slikt pelium, og han gikk fra rs500 plenium med spacer.

Skall sies at han hadde 600+? Hk i utgangspunktet

 

Prosentvis effektøkning var uansett formidabel med det innsuget :D

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Fikk kjøpt en sånn av JHS idag:

Innsug001.jpg

 

Blir nok fint med litt blåsing og evnt lakk. Har litt trua på det plenumet jeg da. :unsure:

Det gode oppsettet ditt fortjener ett slikt flott produkt som dette. Det eneste oppgraderingen som nå "mangler" er WRC eksosmanifolden. ;)

Husk at luften skal ikke bare inn i motoren, den skal ut igjen også.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja gjerne det! Link?? :P

Har med jevne mellomrom sett de men de forsvinner fort...

 

Kjøpte med enn sånn til turbo.

 

ATP-FLS-075_450-1.jpg

 

Tenkte da å kjøre en 3" downpipe og en 2" og føye de sammen rett før eller etter der det går under bilen.. Tror det skal gå på det berømte håret mtp plassen. Men så tråden til as nå og kan det være lurt å kjøre separate anlegg. Skal lage ny eksostunnell uansett så kunne lagd den ekstra brei så de kunne gått ved siden av hverandre bakover. Evnt en potte hver før bakaksel og en felles med 2x3" inn og 1x3,5" ut med en overgang på 2" røret rett før demperen. Ka dokk tru?

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja gjerne det! Link?? :P

Har med jevne mellomrom sett de men de forsvinner fort...

 

Tenkte da å kjøre en 3" downpipe og en 2" og føye de sammen rett før eller etter der det går under bilen.. Tror det skal gå på det berømte håret mtp plassen. Men så tråden til as nå og kan det være lurt å kjøre separate anlegg. Skal lage ny eksostunnell uansett så kunne lagd den ekstra brei så de kunne gått ved siden av hverandre bakover. Evnt en potte hver før bakaksel og en felles med 2x3" inn og 1x3,5" ut med en overgang på 2" røret rett før demperen. Ka dokk tru?

De gjør nok det, men salig er de tålmodige. Kan nevne at jeg fikk tak i en veldig spesiell motordel til en annen motor i går. Det har tatt meg 15 år. :rolleyes:

 

Ved plassproblemer så kan man vurdere "pipe-in-pipe". Først lager man minst en 1/2 meter lang downpipe fra turbinen. Så tar man ett betydelig større rør og trer utenå denne og sveiser det tett rundt flensen oppe. Wg eksos går da på utsiden av turbindownpipen.

En annen måte å gjøre dette på er å velge en maksimalt svær downpipe og så kutte ett snitt i den og legge inn en minst 50 cm lang skillevegg.

Uavhengig av løsning så kan man under bilen splitte eksosen og velge en 2 x 2,5" løsning. Dette flower noe som tilsvarer 3,5" men gir betydelig bedre bakkeklaring noe som vanligvis gir store fordeler i praksis.

Kan kanskje nevne at ett stk. 3" rør + ett stk. 2" rør gir ett samlet areal som tilsvarer 3,6". 2 x 2,5 gir som nevnt ett areal tilsvarende 3,54" og under bilen er eksosen kalderere, tettere og nesten uten turbulens.

Hovedproblemet med genuine høyeffekt highflow eksosanlegg er at man ofte må velge mellom to ulemper - mye støy eller høy vekt.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det gode oppsettet ditt fortjener ett slikt flott produkt som dette. Det eneste oppgraderingen som nå "mangler" er WRC eksosmanifolden. ;)

Husk at luften skal ikke bare inn i motoren, den skal ut igjen også.

 

Har wrc eksosmanifold til salgs :)

Link to comment
Share on other sites

Ser nesten ut som en 4x4 manifold men har "mykere" og lengre svinger opp i kollektoren. Ser ut som den fløder mye bedre på utseende iallefall. Desverre er det ikke mange av dem og prisen er gjerne litt væl.

 

Edit: Fant ett bilde

wrc15mn8.jpg

Edited by a.nilsen

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

den wrc manifolden der må være enkel å kopiere/lage en i svart stål eller rustfritt.

Det vil jeg tro, men støpejern er fetere spør du meg og den vil gi mye mindre problemer og ha lengere levetid.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Vi får se.. :mellow:

Tenkte å bestille ett sett med oljeslanger til turbo inkl filter. R&B hadde dette, men nå svarer ikke kødden mer. Merkelig. Forrige gang hadde han ikke fått mailene mine mente han. Denne gangen svarte han en gang men siden ble det stille. Håpløs fyr...

Men fant etterhvert alt jeg trengte fra burton og summit så lager det heller selv og sparer litt penger. Goodridge lager oljefiltre for turbo btw, med AN-6 tilkoblinger.

Ser ut til at det blir WRc manifold også. Prøve å få henta det i helga. Da begynner det å bli press på stakkern som skal mappe det...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikveld tok jeg siste innspurt på demonteringa av gamle motoren. Begynte å ane ugler i mosen på 1. råden og jada. Ble bare værre og værre. Så her snakker vi linjeborring og sliping av veiv... :mad2:

Ser ut som det har lagt seg no drit i lagerbanene. Type riper.

Så da blir det en tur til Jahrmann så fort jeg får planet svinghjulet. Tar å balanserer hele linja med det samme.

Aldri så gæli så det ikke er godt for noe... :whistling:

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ikveld tok jeg siste innspurt på demonteringa av gamle motoren. Begynte å ane ugler i mosen på 1. råden og jada. Ble bare værre og værre. Så her snakker vi linjeborring og sliping av veiv... :mad2:

Ser ut som det har lagt seg no drit i lagerbanene. Type riper.

Så da blir det en tur til Jahrmann så fort jeg får planet svinghjulet. Tar å balanserer hele linja med det samme.

Aldri så gæli så det ikke er godt for noe... :whistling:

 

Ja det er alltid noe :(

Link to comment
Share on other sites

Ikveld tok jeg siste innspurt på demonteringa av gamle motoren. Begynte å ane ugler i mosen på 1. råden og jada. Ble bare værre og værre. Så her snakker vi linjeborring og sliping av veiv... :mad2:

Ser ut som det har lagt seg no drit i lagerbanene. Type riper.

Så da blir det en tur til Jahrmann så fort jeg får planet svinghjulet. Tar å balanserer hele linja med det samme.

Aldri så gæli så det ikke er godt for noe... :whistling:

Synes at alt for mange slurver når de skrur motor, men nå har du tid til å gjøre det skikkelig. Rund av absolutt alle kvasskanter og støpesjegg som du ser.

Videre er det slik at ett stk. oljefiler ikke filtrerer mer enn ca. 30% av oljen. I tillegg filtrerer det dårligst rett etter oppstart, dessverre når alt rusket i oljen ligger rett under den grove silen til oljepumpen.

 

Jeg vil foreslå oljefilterforflytter og minst én stk. dobbel oljefilterholder. Jeg vil også foreslå at du vurderer 4 stk (IKKE 8 stk.) nye og større innsugsventiler nå som du er så godt i gang med dette meget interessante og svært lovende "highspec.-bygget. ;) ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Var å henta WRC manifold idag :) Takker Herbst1 for den!

Turboen havner en god del lenger fra toppen med denne så tror den går klar toppen nå.

Ser unektelig ut som en mye bedre utforming på det en 4x4 manifolden. Prøve å få prøve montert på topp i løpet av helga.

Tipper det må ha ligget igjen no dritt ett eller annet sted. Ble montert veldig mye nye deler/modda bunnpanne osv forrige runde, så kan ha vært no der enda om det ble grundig vasket og sett over før montering. Kom på en svær oljekjøler i fjor vinter det evnt kanskje kan ha løsna no fra innvendig. Umulig å si. :huh:

Blir nok ikke noen roting med toppen i denne omgang. Overhalte den også forrige runde og den er tipp topp. Får ta neste vinter evnt. ;)

Penga får bein å gå på å vett...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ja. Selvfølgelig, men for meg ser det ut som den trenger det. Jahrmann for gjøre vurderingene der. Blir best da :)

 

Blir nok en turbohenger ja. Tror ikke de hadde det på wrc bilene men greit å avlaste litt.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Var å henta WRC manifold idag :) Takker Herbst1 for den!

Blir nok ikke noen roting med toppen i denne omgang. Overhalte den også forrige runde og den er tipp topp. Får ta neste vinter evnt. ;) Penga får bein å gå på å vett...

Strålende nyheter! Gratulerer.

Det forstår jeg godt. Du får nok plenty bunndrag og respons med dette oppsettet uansett. :D

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...