Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

  • Replies 194
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Enog med vinge87. Det hadde nok hjulpet mange personer der ute om det hadde vært en DIY tråd for montering av motor. Dette er greit nok mye jobb for en person, men man kan jo begynne ett sted. Er det noen som i skrivende stund skal montere råder, stempler, veiv el.l så hadde det vært fint å få en "dummy guide" på hbordan dette gjøres. Altså fra man begynner å måle klaringer på stempelringer til dettd er ferdig osv osv med resten. Alt behøver ikke å være ett innlegg fra en person, men kanskje lage forskjellige guider, fof så å "sette sammen" en komplett trår med tid og stunder. Alle monner drar, gjør dem ikke?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Jo, en guide til hvordan man gjør ting riktig er en god ide, for de som ønsker å gjøre dette selv.

Det er mange her inne som er dyktige i det de gjør, som fint klarer å sette sammen en motor på riktig måte med et bra resultat.

 

Men det er også veldig mange som ikke har den kunnskapen/erfaring med skruing og utstyret det trengs å montere sammen en ferdigmaskinert motor.

Det har jo også selvfølgelig mye med hvilken type motor det er mtp. effektuttak/holdbarhet.

 

Men det er langt i fra alle jeg ville anbefalt å montere sammen motoren selv.

Det er mye som må taes hensyn til og gjøres helt riktig for et bra resultat.

 

Så f.eks. å anbefaler en som aldri har skrudd motor før, å montere sin 500hk Cossie-motor i sin første Cossie,

det syns ikke jeg er noen god plan ;) For å ta et eksempel.

 

Men det å sette sammen en "billig" motor i samråd med noen som har erfaring innen motorbygging,

med en god guide på hvordan det skal gjøres, kan er en god plass å begynne for noen som ønsker å lære seg mer om motor.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde selv andri satt sammen noe motor føe, så jeg søkte råd hos Frode for dette. Alt han gjorde var etter boka, så om jeg hadde visst hvor jeg hadde luftlekkasje henn så hadde bilen vært på veien i dag. Frode hjalp meg kun med å sette sammen motoren, og ikke med å montere den i bilen. Dette var veldig godt for min del, sånn at jeglærte mer om hvordan dette skal gjøres. Kan forresten poste ett par filmer i efta når jeg kommrr hjem igjen lm hvordan man skal gjørexnoe av jobben ang motorbygging. Er på jobb nå, så det er begrensede muligheter jeg har via mobiltelefon.

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at cosworth motoren kanskje er noe av det enkleste å montere jeg har vært borti og så lenge man lærer seg å måle klaringer er det stort sett lego.. Alt annet ligger i maskineringa.

 

Ja, det er en veldig kjekk motor å jobbe med, helt enig i det.

Men det jeg mener er at dette er ikke noe for "hvermannsen" som ikke vet hvilke faresignaler man skal se etter underveis,

og som ikke har neon som helst erfaring med motor.

Dette kombinert med "det får duge"-holdninger pga. manglende kunnskap, så får man ikke akkurat en perfekt bygget motor....

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om flere som snakker i denne tråden her, som skulle prøve å fikse ting selv. Både motor og girkasser ble forsøkt satt sammen og alt raste sammen på første kjøretur. Selv om personene mente at dette var blåbær og at de hadde filmer og bøker å se etter og at dette skulle gå såååååå fint. Så det er mye man kan drite seg ut på, uten at man tenker over det. Men alt kan læres. Så lenge maskinering og porting av topp er gjort, så er det ikke noe verre å skru sammen en cosworth en en mazda 323. Men det er mye ting som folk uten kunnskap og erfaring ikke tenker over at har noe å si, som lett lager store og dyre feller.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet om flere som snakker i denne tråden her, som skulle prøve å fikse ting selv. Både motor og girkasser ble forsøkt satt sammen og alt raste sammen på første kjøretur. Selv om personene mente at dette var blåbær og at de hadde filmer og bøker å se etter og at dette skulle gå såååååå fint. Så det er mye man kan drite seg ut på, uten at man tenker over det. Men alt kan læres. Så lenge maskinering og porting av topp er gjort, så er det ikke noe verre å skru sammen en cosworth en en mazda 323. Men det er mye ting som folk uten kunnskap og erfaring ikke tenker over at har noe å si, som lett lager store og dyre feller.

 

Helt sant!

 

Nei, jeg sier ikke at f.eks. Cosworth motor er noe verre å skru på, langt i fra.

Men når det blir mer effekt og mindre marginer, blir feil enda tydeligere, og skadene større og dyrere.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Misforstå meg rett, men en motor er en motor. Det er en viss margin uansett, og den burde man virkelig følge. Noe av det viktigste her er bl.a renslighet. Det er ikke akkurat det smarteste å montere råde/rammelagre med møkkete svarte oljefingre, hvor gammel motorolje nesten drypper av deg. Renslighet og nøyaktighet er to ting som spiller inn uansett om motoren er original eller bearbeidet, om man skal ha ett holdbart og bra resultat.

 

Jeg har greit nok vært med å bytte slike deler på en Opel Astra F 8v en gang, og der var det kun en beskjed jeg fikk av eieren. "Drit i denna reinsligheta og gammel olje, bare smikk det inn en plass."

Joda, motoren startet og gikk reint og pent i ca 1 uke den, men etter dette så begynte ting å skje.

 

Her er forresten filmene jeg pratet på. Husker ikke hvor jeg har fått dem ifra, men er muligens fra youtube eller lignende sider. Disse foretar seg ikke alt, men kan være greie for mange som har litt insikt i motor fra før av, men erivrig på å lære mer.

 

Her er det tatt utgangspunkt i en Honda om jeg ikke husker helt feil.

 

http://s801.photobucket.com/albums/yy293/ZyNTeX_6/Bil/?action=view&current=EvansTuningGSREngineBuildTechArticle-Part3.mp4

 

http://s801.photobucket.com/albums/yy293/ZyNTeX_6/Bil/?action=view&current=EvansTuningGSREngineBuildTechArticle-Part2.mp4

 

http://s801.photobucket.com/albums/yy293/ZyNTeX_6/Bil/?action=view&current=EvansTuningGSREngineBuildTechArticle-Part1.mp4

 

http://s801.photobucket.com/albums/yy293/ZyNTeX_6/Bil/?action=view&current=EvansTuningDifferentialSwapTechArticle-Part1.mp4

 

http://s801.photobucket.com/albums/yy293/ZyNTeX_6/Bil/?action=view&current=EvansTuningCamSwapTechArticle-Part2_Reinstallation.mp4

 

http://s801.photobucket.com/albums/yy293/ZyNTeX_6/Bil/?action=view&current=EvansTuningCamSwapTechArticle-Part1_Disassembly.mp4

 

Edit: Er noe usikker på hvordan jeg kan organisere filmene så dem vises rett her inne. Derfor ble det bare link til dem. Kan endre dette om noen kan gi meg en forklaring ;)

Edited by ZyNTeX

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Dette med hansker har jeg også fått streng beskjed om fra Velox Motor. Her ble det anbefalt å bytte hansker mellom hver enkelt lager man setter inn i motoren. Veit at det ikke er alle som gjør dette, men jeg selv kommer til å gjøre dette når jeg setter sammen ny motor til Audi'n min igjen. Har allerede nybygd bunn og topp, men skal stroke motoren fra 2.3 til 2.7L, så da blir det helt ny bummdel med nye stempler og lagre, og muligens polert veiv. Alt kommer ann på hva Velox Motor og Jahrmann mener jeg burde gjøre ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder å montere motor har vel innstillingen og holdningen til den enkelte mye å si for suksess eller fiasko. Er man uerfaren, men har en god dose selvinnsikt, er ydmyk, tålmodig og sist men ikke minst nøyaktig bør det ikke være noe i veien for å få det til.

Har man derimot fått utlevert litt for stor selvtillit, og desto mindre selvinnsikt i hva man kan/ikke kan blir det fort fiasko når man i tillegg er uerfaren.. De fleste på forumet her kjenner sikkert til begge personlighetene..

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Regner med vi alle kjenner dem som er ydmyke og dem som er altfor selvsikker og høy på pæra.

Mener nå selv at det er bedre å spørre etter hjelp, i stedenfor å gjøre noe feil ang motorbygging, da dette fort kan bli dyrt. Uansett om motoren er original eller ikke så gidder ikke jeg å kaste pengene ut av vinduet fordi jeg ikke kunne be om råd og veiledning av noen som kan dette bedre enn meg ;)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

aldri rør eit lager i motor uten plasthansker da lager blir ødelagt uansett f hvor mye du vasker deg på henda...

Rart med det, men jeg bruker ikke hansker og kjørte min 600 hk motor i 3 år uten tull.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Sikkert mulig det går bra, men det er nå den beskjeden jeg fikk når jeg skulle bytte ut disse delene til motoren min, og regner med det ikke er noe spesielt fordi det er Audi. (Forutenom prisen på deler)

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

I min bil så er det i hvertfall blitt brukt Kolbensmith lagere. Har ikke hatt noe problem med dette enda :P

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Aldri brukt hansker ved montering jeg heller. Det er nok pga at "lærermesteren" min heller ikke gjør det. Og han har satt sammen noen hundre motorer av ymse slag... Men vi tar ikke i lagerbanene. Han holdt alltid lagrene i sidene og jeg gjør det samme. :smartass:

Handler nok mest om å være nøye og møysom og bruke den tida det tar.

Måle klaringer og vekte/balansere lar jeg andre gjøre.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Aldri brukt hansker ved montering jeg heller. Det er nok pga at "lærermesteren" min heller ikke gjør det. Og han har satt sammen noen hundre motorer av ymse slag... Men vi tar ikke i lagerbanene. Han holdt alltid lagrene i sidene og jeg gjør det samme. :smartass:

Handler nok mest om å være nøye og møysom og bruke den tida det tar.

Måle klaringer og vekte/balansere lar jeg andre gjøre.

 

HELT enig! :)

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Men er det i det hele tatt mulig å kunne bruke opp igjen ett lager om du skulle være så uheldig å miste det på gulvet? Tenker da på om du f.eks får hår på det og om man på en eller annen måte kan "vaske" det med ett eller annet og fortsatt være sikker på at kvaliteten er tilstede?

Audi 80q 2.3E (Sugetrimprosjekt)

Ford Sierra 2.0L DOHC (Restaureringsprosjekt)

Volvo 460 2.0L (Hugget 09.03.2011)

Vw Passat stv 1.8 (Solgt)

Bmw E36 318i m/M3 Styling (Senere prosjekt)

Audi 80 1.8s (Solgt)

Link to comment
Share on other sites

Men er det i det hele tatt mulig å kunne bruke opp igjen ett lager om du skulle være så uheldig å miste det på gulvet?

Ja! det er bare å vaske det som alt annet du monterer.

Dette er jo igjen en vureringssak. Jeg personlig ville nok tatt en vurdering ut ifra hvordan det falt og landet etc, og hvilken motor det er til. Er det en hyundai coupe på jobben, så går det rett inn uten noe mer tanke. Er det vingen, så må jo ting vurderes som over. En motor tåler og klarer såååååå mye mer avvik en de fleste tror. Du kan kjøre årevis med to manglende topplokksbolter på orginal mercedes for eks, skru moment på toppen med muttertrekker, bøye tilbake ventilstammer for hånd, slipe skade i ventilsete med rundfil etc. Og ja, jeg har gjort dette, på gjerrigknarkbiler som ikke vil betale noe for ting. :) Men som en sa lengre opp, en trimmet motor har litt kortere strikk.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

har vært borti det samme som breda det med att folk ikkje vill betale for ein dritt å da blir det utført mye dritt arbeid og som til trekking av topp bolter med mutter trekker i mitt tilfelle var det en corrado g60. å da han fikk lavt olje trykk hadde ett lager reve seg på veiven og følgt med rundt å da ville han bare bytte lagre og ut og kjøre igen siden dette var midt under silda jazzen i haugesund masse folk mye damer stort råne potensiale hehe var noen år siden vell og merke. det eg gjorde var å ta ut alle lagre polere veiven med neger kuse til det ikkje var mer rester fra det gamle lageret på veiven dytta i nye lagre å tut og kjør tok aldrig ut veiven eller noe. å virker enda den bilen hehe merkelig nok !!! men er enig med det som blir sagt med høyere ytelse mindre marginer ;-)

RS Cosworth 1990

 

 

Mvh Raymond

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...