Jump to content

Ford Focus 2012 motor/kupevarme


Sleepy

Recommended Posts

Dette gjelder kun parkeringsvarmeren, ikke kjørevarmerfunksjonen, så fremt det ikke er noe nytt siden jeg sluttet, eller noe jeg ikke har fått med meg. :) Varmeren starter som kjørevarmer når du starter kald bil, selv om du har huket av at aux heater ikke skal starte. Kjørevarmer har ingen meny eller noe i instrumentet. Har du ikke auxheater på bilen, så er det ikke noe der. Men kjørevarmern er fortsatt i bilen og jobber kun med info fra motor.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hmm, daså.. Jaja, da er det sånn den er da, og noe jeg ikke får gjort noe med. Og da er det heller ikke mitt problem om den ryker iløpet av de første 5 år eller 100.000 km.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Aux heater er kjørevarmer/tilleggsvarmer, Park. heater er parkeringsvarmer... 2 forskjellige valg i menyen. Tilleggsvarmeren går IKKE når det ikke er krysset på for den i menyen (det er jo bare å se og hør utenfor bilen når det er kaldt...) og den går heller ikke dersom det er lite diesel på tanken, lite strøm på batteriet eller når det er varmere enn 15 grader C.

Edited by Ørjan

Focus 1.6 EcoBoost

Link to comment
Share on other sites

Nå har jo jeg svensk språk i menyen på min, og der står det "till. varmare" som jeg kan krysse av eller ikke, etter eget ønske. Og varmeren lager ikke lyd når den ikke er avkrysset :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk nettopp mottatt en slik RCP modul nå nettopp, så stay tuned for updates... :)

 

Tipper jeg rekker å instalere den i løpet av uka eller neste uke.

 

Koster forreesten "bare" 159 euro hvis du allerede har DEFA smartstart fjernkontrol i bilen, eller om du er happy med å kunne skru den av og på med Ford sin nøkkelfjernkontrol (reletivt begrenset rekkevidde kontra Smartstart dog...)

 

 

Hvordan går det med prosjektet?

 

Har vurdert dette settet jeg også så vært spennende å hørt om det funker...

Link to comment
Share on other sites

Nei. aux betyr tillegg7ekstra osv. Aux heater er betegnelsen på parkeringsvarmer. Har man ikke auxheater/tilleggsvarmer, uten muligheter for valg i meny etc, så kan man fortsatt har parkeringsvarmer, som går helt uten noen påvirkning fra sjåfør.

Men om dette er sammenfalt i menyer på nyere biler er greit nok, men det er forstatt betegnelse for to forskjellige ting.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nei. aux betyr tillegg7ekstra osv. Aux heater er betegnelsen på parkeringsvarmer. Har man ikke auxheater/tilleggsvarmer, uten muligheter for valg i meny etc, så kan man fortsatt har parkeringsvarmer, som går helt uten noen påvirkning fra sjåfør.

Men om dette er sammenfalt i menyer på nyere biler er greit nok, men det er forstatt betegnelse for to forskjellige ting.

 

Sikker på du ikke blander om nå? Du kan ha aux heater uten å ha parkeringsvarmer. Den styrer seg da selv, men man har muligheten til å slå den av og på i menyen. Samme valg har man i alle Ford modeller nå

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg lærte dette, så er auxheater parkeringsvarmer, derav navnet. En ekstra funksjon av den varmeren som allerede sitter der. På connect og transit, så er jo ikke varmern i menyen, men har eget ur. Har ikke bilen ur, så er det da bare kjørevarmer, som går på motorecu signaler. En kjørevarmer merker man jo ikke hvis man ikke vet at den er der. En auxheater er programmerbar og kan startes når du ønsker osv. Altså en ekstra ting man kan bestille, selv om parkeringsvarmer er i bilen uansett. Er jo samme varmer som utfører oppgavene, men navnet kommer jo av mulighetene med en auxheater. Før hadde man ikke forskjellig navn på de, da var det bare om varmern hadde ur eller ikke. Er vi enige da, eller har du andre tanker grcossie?

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Sånn som jeg lærte dette, så er auxheater parkeringsvarmer, derav navnet. En ekstra funksjon av den varmeren som allerede sitter der. På connect og transit, så er jo ikke varmern i menyen, men har eget ur. Har ikke bilen ur, så er det da bare kjørevarmer, som går på motorecu signaler. En kjørevarmer merker man jo ikke hvis man ikke vet at den er der. En auxheater er programmerbar og kan startes når du ønsker osv. Altså en ekstra ting man kan bestille, selv om parkeringsvarmer er i bilen uansett. Er jo samme varmer som utfører oppgavene, men navnet kommer jo av mulighetene med en auxheater. Før hadde man ikke forskjellig navn på de, da var det bare om varmern hadde ur eller ikke. Er vi enige da, eller har du andre tanker grcossie?

 

Er ikke helt ening der. Aux heater av på, er bare motoroppså denne mulighetvarmings funksjon man styrer. De som ikke har parkeringsvarmer, har jo også denne muligheten. Varmeren er den samme, parkeringsvarmer er en tilleggs funksjon til varmeren. Har selv parkeringsvarmer funksjon på min Kuga, den styrer man i egen del av menyen, mens aux heater styringa slår bare av eller på hjelpe oppvarminga av motor. Tidligere var det ikke noe valg muligheter til å slå den av og på. Transiten er litt annerledes, da den blir styrt via eget ur, visst den har parkeringsvarmer.

Link to comment
Share on other sites

Da er vi jo enige, bare at betegnelsene er forskjellige. Og det med styring av kjørevarmer har ikke jeg opplevd før. Ja, transit og connect styres av ur, hvis de har parkvarmer.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Da er vi jo enige, bare at betegnelsene er forskjellige. Og det med styring av kjørevarmer har ikke jeg opplevd før. Ja, transit og connect styres av ur, hvis de har parkvarmer.

 

Vi er jo det ja. Er som du sier, tidligere hadde man ikke mulighet å slå av og på kjørevarmer, men foreks. Kuga har hatt det hele tiden. Fordelen er jo at man kan slå den av ved korte turer, for å unngå at brenneren ikke går uten full syklus. Det ble montert bryter på noen biler

Link to comment
Share on other sites

ja, nettopp. Så for meg så er aux, med menyfunksjon da parkvarmer :) Jeg har montert mye brytere og koblet ut mange tempsensorer til kjørevarmer ja, så greit med egen mulighet for å slå av ved behov.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Beklager sent svar, men har vært meget opptatt i det siste, så har rett og slett ikke hatt tid til å få installert RCP-CAN modulen før nå.

 

Jeg brukte et lokalt bilelektroverksted til installasjonen, men alt gikk ikke etter planen...

 

Etter installering fungerer det fint å bruke Ford nøkkelen til å skru av og på varmeren (3x låseknappen), men Smartstart fjernkontrollen ville ikke fungere sammen med enheten.

Jeg misstenkte at det er installatøren som har koblet noe feil, siden det fungerer fint med nøkkelen. Ergo kommuniserer CANBUS fint med RCP CAN, men linken mellom RCP CAN og DEFA Smartstart er ikke i orden.

Jeg har derfor kontaktet produsenten for å få et mere detaljert koblingsskjema, spesifikt for DEFA smart start, da manualen som følger med RCP CAN ikke er helt "idiotsikker".

Dette skjemaet har jeg nå fått, så da bærer det tilbake til installatøren ved første anledning. (Blir nok ikke før om en uke eller to), så da skal jeg gi ny tilbakemelding på hvordan det fungerer.

 

Så jeg har nå stor tro på at RCP CAN skal fungere, bare det blir koblet korrekt. Produsenten virket veldig seriøs og jeg fikk kjapt svar, så dette er nok ikke noe "humbug" hvis det var noen som lurte på det.

Link to comment
Share on other sites

Men hvordan fungerer varmeren som kjørevarmer da?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Den fungerer akkurat som før...

Det eneste RCP-CAN gjør er å skape en "link" mellom en fjernkontroll (DEFA smartstart, Ford-nøkkelen, Telestart ol.) og CANBUS. Når RCP-CAN får et signal fra en av disse fjernkontrollene så gir den "beskjed" til CANBUS i bilen om at den skal starte parkeringsvarmeren. Man kan fortsatt bruke parkeringsvarmeren og kjørevarmeren via menyene i bilen som før.

Link to comment
Share on other sites

Da snakker vi :) Da er det veldig innafor å vurdere å anskaffe meg det.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

...for å unngå at brenneren ikke går uten full syklus. Det ble montert bryter på noen biler

Når har egentlig brenneren gått full syklus med selvrens under kjøring; må det være etter et visst antall minutter (20-30?) , eller når den slukker av seg selv selv om det bare skulle ta noen få minutter med belastning(litt bakke etc) ?

Ford Focus 2016 Ecoboost

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...