Jump to content

Antistøybehandling


kimsa

Recommended Posts

Noen som har forsøkt dette før? Saga antirust

 

Hjelper det?

 

Har desperate behov for å støydempe bilen min til våren. Ikke var det spesiellt dyrt heller med tanke på hvor mye jobb det er. Jeg tenker selvfølgelig å gjøre jobben selv, og ser for meg dette ikke blir kostende mer enn ca 1000kr

 

Har lest på en annen side att det vil dempe hjulstøy ca 4db noe som er ganske mye. Finner desverre ikke igjen siden.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

dette vil nok funke bra trur jeg. 4db er rimelig grei reduksjon. hvis du i tilegg demper bilen innvendig trur jeg du vil få en meget stillegående bil.

 

du kan jo legge på ekstra mye når du gjør jobben selv også. det vil jo øke kostnaden men vil jo dempe enda bedre.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er det bare tull å påføre dette på bilen i stedet for å dempe bilen på en skikkelig måte. Ta ut alt interiøret og bruk dempematter. DET fungerer skikkelig og har gjort det i alle år. Eg lyddempet en bil totalt en gang. Hele innsiden, dører, gulv og tak. Ble en sinnsyk forskjell.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er det bare tull å påføre dette på bilen i stedet for å dempe bilen på en skikkelig måte. Ta ut alt interiøret og bruk dempematter. DET fungerer skikkelig og har gjort det i alle år. Eg lyddempet en bil totalt en gang. Hele innsiden, dører, gulv og tak. Ble en sinnsyk forskjell.

Har forsøkt meg med en enkel runde stoydemping med matter. Det hjalp ingenting. Derfor jeg tenkte dette var ett ok alternativ. Er lyd demping av hjulstøy som er temaet her. Skal kun dempe støy ved kjøring, ingenting som har med bilsterio å gjøre.

 

Og siden dette er en gammel 2001 modell Mondeo mk2 er liksom kostnaden for å dempe hele bilen med matter så stor att jeg ikke synes jeg kan koste på det..

 

Ellers er jeg enig i att matter i hele bilen ville vært det beste..

Link to comment
Share on other sites

det kan jo evt kombineres med matter mener jeg. du kan jo ta dører å andre rimelig enkle steder med skikkelige matter. fins veldig mange typer matte. hva har du brukt før?

 

noen er jo kun beregnet for å dempe resonans i karroseriet mens andre tar bare støy å noen tar begge deler så det kan jo være veldig greit å velge den riktige matta.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

det kan jo evt kombineres med matter mener jeg. du kan jo ta dører å andre rimelig enkle steder med skikkelige matter. fins veldig mange typer matte. hva har du brukt før?

 

noen er jo kun beregnet for å dempe resonans i karroseriet mens andre tar bare støy å noen tar begge deler så det kan jo være veldig greit å velge den riktige matta.

Har benyttet asfaltmatter før. Om du titter i prosjekt tråden min ser du hvordan jeg plasserte de, er på en av de siste sidene. Er mulig jeg har gjort det helt feil, men fyren som forklarte meg hvordan jeg skulle gjøre det mente det skulle hjelpe masse slik det var gjort. Desverre ga det ingen virkning i min bil.

 

Kan absolutt anbefales! Bilen blir hørbart "tettere" og føles mer kompakt.

Dessuten varer full-tectylbehandlede biler myyye lenger.

Hvordan bil har du gjort dette på? Og gjorde du det selv, eller satte du den inn en plass?

 

I mine øyne er det bare tull å påføre dette på bilen i stedet for å dempe bilen på en skikkelig måte. Ta ut alt interiøret og bruk dempematter. DET fungerer skikkelig og har gjort det i alle år. Eg lyddempet en bil totalt en gang. Hele innsiden, dører, gulv og tak. Ble en sinnsyk forskjell.

Har du noen tips å komme med i forhold til demping med matter Arne??

 

Hvis du tar en titt i prosjekt tråden min på siste side, side 8. Så kan du se hvordan jeg gjorde det uten hell. Er en sierra litt lengre ned der hvor det er en som har vært så snill å vise meg også, men kjekt med flere innspill.

 

Snakket nemmelig med en som skulle kunne dette i forrkant av det som er gjort og vist i tråden der og han mente det jeg har gjort skulle ha hjulpet masse.

 

Noen som har en ide om hvor det er lyden hovedsakelig kommer igjennom på mk2 mondoene?

Link to comment
Share on other sites

 

Hvordan bil har du gjort dette på? Og gjorde du det selv, eller satte du den inn en plass?

 

Granada. Særlig i baksetet ble det imponerende stille (ingen overdrivelse).

Skal sies at bilen hadde automatkasse, noe som alltid gir mindre transmisjonstøy.

Ble gjort på verksted.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

kimsa: Såg i tråden din no. Og forstår litt at det ikke hjalp så mye. For at det skal hjelpe skikkelig må du helt inn til stålet slik du gjorde på hjulbuene dine bak. Og de myke dempemattene er helt ubrukelige. Kjøpt på biltema? Skal det gjøres 100% må dashbordet ditt ut, så da er det nok MYE lettere å ta den massen inni selve hjulbuen slik du linket til i starten av tråden. Dynamat extreme er meget bra dempematter. Og på ebay får du de til 1/3 av norsk pris.

 

For å terge deg litt: Kjøp BMW så er problemet med støy løst!!!! ;-)

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

kimsa: Såg i tråden din no. Og forstår litt at det ikke hjalp så mye. For at det skal hjelpe skikkelig må du helt inn til stålet slik du gjorde på hjulbuene dine bak. Og de myke dempemattene er helt ubrukelige. Kjøpt på biltema? Skal det gjøres 100% må dashbordet ditt ut, så da er det nok MYE lettere å ta den massen inni selve hjulbuen slik du linket til i starten av tråden. Dynamat extreme er meget bra dempematter. Og på ebay får du de til 1/3 av norsk pris.

 

For å terge deg litt: Kjøp BMW så er problemet med støy løst!!!! ;-)

De er kjøpt på Torshov bil. Var faktisk relativt dyre også. 59kr per stk. Så ble kostende litt det der på bildene.

 

 

Hehe. Jeg tåler litt terging jeg. BMW, Mercedes eller Volvo faktisk er jeg klar over er løsningen, men det har jeg desverre ikke råd til. Kanksje jeg en dag får erstattning for arbeidsulykken som er årsaken til att jeg trenger denne dempningen, så får jeg råd til skikkelig bil jeg også.

 

Har forøvrig en 2011 modell Mondeo leiebil i forbindelse med jobb nå, og den strøyer jammen mye den også.

 

 

Lånte svigers sin 08 modell 520D i sommer, den var meget støysvak, men 09 116 bensinen de har støyet mere enn Mondeoen min nå. Testet begge litt rundt i Stavanger området. Svigers bor på Bryne, og sammboeren bodde på Klepp før, har sett stasjonsvogna di med all Carbonen på flere ganger i sommer tror jeg. Parkert ved det parkeringshuset i Stavnger. Du tar til venstre rett etter du har kommet inn i sentrum, Rema 1000 butikk i tilknuttning til parkeringshuset, også en lang stein trapp ned til vannet med den fontenen i midten. Kan det stemme att er din??

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer nok det. Var bare eg her lokalt som hadde slik med karbon på. Men den er solgt no. Den hadde 66dB inni bilen ved 120kmt. Det er sinnsykt lite. Synd at du har en plage som gjør at støyen plager deg slik då. Då ville eg nok prøvd å tatt det skikkelig, inni dører, osv. Ta ut stolene og teppet og legg matter i hele golvet så merker du nok stor forskjell. Litt arbeid, men sikkert verdt det for din del.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Ja, det stemmer nok det. Var bare eg her lokalt som hadde slik med karbon på. Men den er solgt no. Den hadde 66dB inni bilen ved 120kmt. Det er sinnsykt lite. Synd at du har en plage som gjør at støyen plager deg slik då. Då ville eg nok prøvd å tatt det skikkelig, inni dører, osv. Ta ut stolene og teppet og legg matter i hele golvet så merker du nok stor forskjell. Litt arbeid, men sikkert verdt det for din del.

Hadde vært kjekt å kunne kjøre bil uten formstøpte ørepropper slik jeg gjør i dag.

 

For øyeblikket er dette en av de bilene jeg tør drømme om C220 så er en liten vurderingssak om en skal kjøpe ny bil og koste på den støydemping, eller koste på den gamle demping og kunne spare noen år til.

Mercedesen har egentlig litt for lite bagasjerom for oss.

Link to comment
Share on other sites

det fins bedre støy dempere enn asfalt matter. husker selvfølgelig ikke hva det merket heter sånn i farta men ihvertfall slike "skumgummi matter med closed cell foam. altså ikke åpent som i en madrass eller en svamp. de blokkerer lydbølger. asfalt fungerer mest på den måten at det senker stålets egenresonans slik at det ikke skal vibrere å lage "musikk" på sin egen måte. men det demper jo endel lyd også.

 

hva slags støy er du mest plaget med da? er det hjulstøy,motor/eksos eller vindstøy som er værst. hvilke frekvenser reagerer du mest på?

 

ang. kjøp av ny bil så må jeg personlig si at BMW 5 serie av nyere modell(har kjørt noen 08 modeller) er vesentlig bedre på alle måter enn mercedes fra samme tid. hadde en langtur med en 525 diesel å en E270 cdi vinteren 08 der jeg å den andre sjåføren byttet bil etter halv reise. ca 20 mil i hver bil. å Mercedes'en var mange ganger mer slitsom å kjøre i. ALT er bedre i bmw'en.

 

Evt. hvis du vil holde deg i en ford er scorpio en bil å anbefale som ihvertfall oppfyller mine krav til støynivå og kjørekomfort.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Man hører det man vil høre..

Oppskrytte BMW har lavere støynivå enn Mercedes? Aldri i verden!

 

ArneR@ 66DB i 120 km/t i en ny BMW er vel ikke så voldsomt imponerende når en gammel Sierra støyer 64DB (riktignok i 80/90 km/t, men dog..

 

http://vgd.no/forbruker/bil/tema/1595081/tittel/stoeynivaa-1990-vs-2010

 

http://www.klikk.no/motor/bil/article312028.ece

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Oppskrytt?? Det er ikke oppskrytt bare fordi du aldri får råd til en. Du har tydeligvis NULL PEILING på hva du snakker om . Og det hadde vært kjekt å sett bevis på de 64 dB i en gammel sierra.

 

De testene har eg like stor tro på som eg tror på julenissen. Og lydnivået øker betraktelig fra 80 til 120.

Edited by ArneR

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Oppskrytt?? Det er ikke oppskrytt bare fordi du aldri får råd til en. Du har tydeligvis NULL PEILING på hva du snakker om . Og det hadde vært kjekt å sett bevis på de 64 dB i en gammel sierra.

 

Vel, nå er det ikke jeg som har foretatt målingene jeg linker til :)

 

Ellers finnes det masse å lese om emnet rundt om, og stort sett er det samme resultatene som går igjen.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Så så. Ikke la det gli ut nå da.

 

tipper att når ArneR sier 66db i en BMW og du grandisjohn sier 64db i en Sierra så har dekkene noe å si.

 

Om jeg bruker mondeoen min som eksempel så bråker den betraktlig mye mer med orginale sommer dekk 205/50/16 enn den gjør nå på 185/65/15 vinterdekk. Naturlig, det er jo ganske stor forskjell på dekk dimmensjonen.

 

Derrimot finner jeg det underlig att det er så stor forskjell mellom standard felgene mine og det andre settet jeg har som er 215/40/17. Med de felgene på blir bilen helt forferdelig støyende å kjøre.

 

Dekk dimmensjonen er den ødeleggende årsaken til att dagens biler støyer så mye!!

 

hva slags støy er du mest plaget med da? er det hjulstøy,motor/eksos eller vindstøy som er værst. hvilke frekvenser reagerer du mest på?

Er i utgangspunktet kun plaget med hjulstøy. Motor og eksos er ikke hørbar annet enn på tomgang eller over 3500rpm, og der e det sjelden jeg ligger over tid :closedeyes:

 

Reagerer mest på de litt lave frekvensene, også reagerer jeg meget kraftig på høye frekvenser, som piping i vifter osv. Er ikke plaget med det i min egen bil, men i mange nyere biler er det små tynne pipetoner i viftesystemet som er ekstremt plagsomt.

 

Har følgende diagnoser som gjør att dette plager meg slik.

 

- Tinnitus (permanent øresus, ikke helbredlig)

- Distorsjon (lydforvrengning, så normale rene toner og lyder høres forvrengt eller skurrete, omtrent som en sprengt høytaler)

- Phonoforbi (Lydallerig/frykt for lyd. Kroppen reagerer med en form for redsel for lyd. Blir annspendt osv. Kan enklest forstås med att du blir ekstra oppmerksom etter lyder om du går i en bekkmørk skog og plutselig hører en kvist knekke uten att du veit hva som knakk den. Da blir flesteparten av oss litt skremt, hjerterytmen øker, sov)

 

 

Ett godt råd på veien folkens.

PASS GODT PÅ HØRSELEN DERES!!!

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Men med de lidelsene der, er det ikke noe slags forsikring, erstatning, støtte av noe slag som gjør at du kan få dekket utgiftene til dette slik at du får en bedre hverdag i bilen din? Hadde det vært meg haddeg eg gått drastisk til verks. fyllt hjulbuer medkarosserimasse, og kledd absolutt hele skallet innvendig med matter. Først en runde med dynamat extreme og deretter noen litt tykkere dynamat matter som fåes kjøpt. Jeg skal faktisk i gang med dette selv no, men venter på at tempen er litt hyggeligere. Har fjernet ALT av interiør, dashbord osv. Har montert sekvensiell girkasse med rettskårne drev og den hyler noe sinnsykt. Så gulvet skal få to komplette lag. Den kassen hadde nok vært drepen for deg.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Men med de lidelsene der, er det ikke noe slags forsikring, erstatning, støtte av noe slag som gjør at du kan få dekket utgiftene til dette slik at du får en bedre hverdag i bilen din? Hadde det vært meg haddeg eg gått drastisk til verks. fyllt hjulbuer medkarosserimasse, og kledd absolutt hele skallet innvendig med matter. Først en runde med dynamat extreme og deretter noen litt tykkere dynamat matter som fåes kjøpt. Jeg skal faktisk i gang med dette selv no, men venter på at tempen er litt hyggeligere. Har fjernet ALT av interiør, dashbord osv. Har montert sekvensiell girkasse med rettskårne drev og den hyler noe sinnsykt. Så gulvet skal få to komplette lag. Den kassen hadde nok vært drepen for deg.

"vellferdsstaten" Norge gir desverre bare erstattning til synlige handikap. Har jobbet i tre år med å komme noen vei i forhold til erstattning. Har ikke kommet noen vei så langt.

 

Det er faktisk slik att om jeg kapper av meg tommelen, da har jeg krav på erstattning, mens jeg ved Tinnitus som fører til att jeg er avhengig av hjelpemiddler for å få sove og allikevell ikke sover mer enn 3-5 timer i snitt i døgnet ikke gir noen erstattning.

 

Må nok belage meg på å dekke alt selv inntill videre. Jeg har ikke tenkt å gi meg med erstattningssaken da, så om en 4-5 år til med kjemping kan det jo hende jeg har fått noen til å se litt mere på det. Intill videre støtter jeg meg på dere med kunnskap her inne så jeg skal gjøre de rette grepene.

 

Skal nedover til Bryne i påsken. Om du er i gang med dempingen i bilen da skal jeg svinge innom deg og se hva du gjør, om jeg får lov da vell og merke :blush:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Må bare svinge innom. Men til Påske står nok bilen på bakken igjen, ferdig dempet.

 

Angående pris på demping så trenger det ikke blir så voldsomt dyrt.

 

Var eg deg ville eg kjøpt ihvertfall 2 av disse, det blir ca 2500,- og då har du 18 matter på 18x32" Så då har du rikelig.

 

http://www.ebay.com/itm/DYNAMAT-EXTREME-10455-Bulk-Pak-Xtreme-Pack-36-SQ-Ft-NEW-/250682448483?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5dd69a63

 

No er jo jeg litt "heldig" siden bilen er ribbet til bare huden. Så jeg får lagt matter absolutt over alt. På utsiden av torpedoveggen skal jeg dempe med disse

 

http://www.ebay.com/itm/DYNAMAT-DYNALINER-1-4-6-4mm-32-X-54-heat-block-11102-/230611006062?pt=Car_Audio_Video&vxp=mtr&hash=item35b17cb26e

 

Det originale er så gammelt at det har mistet sin funksjon, så dette skal på torpedoveggen og ned under girkassetunnelen.

 

Så hvis du kombinerer disse mattene og den massen du ser for deg å gjøre selv vil du havne på ca 4-5000,- Og i følge dine lidelser vil dette være en ekstremt billig men veldig viktig oppgradering for deg. Hele bilen tar du innvendig på ei helg hvis du får hjelp av en kompis. Bare husk å legg mattene helt inntil hverandre, helst med 4-5mm overlapp for en tettest mulig "cockpit"

 

Skikkelige dekk er også meget viktig og eg ser ikke noe særlig problem med 17" evnt 18" også hvis du bruker kvalitetsdekk. Her er det jo masse tester for hvilke som er mest støysvake.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Må bare svinge innom. Men til Påske står nok bilen på bakken igjen, ferdig dempet.

 

Angående pris på demping så trenger det ikke blir så voldsomt dyrt.

 

Var eg deg ville eg kjøpt ihvertfall 2 av disse, det blir ca 2500,- og då har du 18 matter på 18x32" Så då har du rikelig.

 

http://www.ebay.com/itm/DYNAMAT-EXTREME-10455-Bulk-Pak-Xtreme-Pack-36-SQ-Ft-NEW-/250682448483?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a5dd69a63

 

No er jo jeg litt "heldig" siden bilen er ribbet til bare huden. Så jeg får lagt matter absolutt over alt. På utsiden av torpedoveggen skal jeg dempe med disse

 

http://www.ebay.com/itm/DYNAMAT-DYNALINER-1-4-6-4mm-32-X-54-heat-block-11102-/230611006062?pt=Car_Audio_Video&vxp=mtr&hash=item35b17cb26e

 

Det originale er så gammelt at det har mistet sin funksjon, så dette skal på torpedoveggen og ned under girkassetunnelen.

 

Så hvis du kombinerer disse mattene og den massen du ser for deg å gjøre selv vil du havne på ca 4-5000,- Og i følge dine lidelser vil dette være en ekstremt billig men veldig viktig oppgradering for deg. Hele bilen tar du innvendig på ei helg hvis du får hjelp av en kompis. Bare husk å legg mattene helt inntil hverandre, helst med 4-5mm overlapp for en tettest mulig "cockpit"

 

Skikkelige dekk er også meget viktig og eg ser ikke noe særlig problem med 17" evnt 18" også hvis du bruker kvalitetsdekk. Her er det jo masse tester for hvilke som er mest støysvake.

Kommer nok til å gå for en løsning som du beskriver her. Kan fint ribbe bilen innvendig til våren. Skal igang å bygge carport så fort tælaen i bakken er vekke, så da har jeg en plass å stå.

 

Når det gjelder dekk har jeg spurt om dette her inne tidligere, og da var det en del varrierende svar. Jeg har planer om å sette på 204/45/17 og en som jobbet på Dekklåven annbefalte Vredstein. Noen som har innvenndinger mot dette. Eventuellt andre tips. Dekk opp til 1000kr stykk er helt ok. Etter det kvier jeg meg litt, men om bilen blir stille er det absolutt verdt det.

 

Hvis det er en mk2 Mondeo som fortjener å bli tatt vare på er det denne, for den er meget bra både kosmetisk og teknisk.

Link to comment
Share on other sites

Pokker!!

Etter at jeg klikke på denne linken , dunster det hvitløk i hele huset her!!

 

Den må du forklare. Kunne forstått at det luktet kebab i hele huset, men hvitløk?? Er japsene som spiser det.

Vi skal alle bli gamle men å bli voksen er frivillig!!

 

93 Escort cosworth

11 BMW F11 535d

05 BMW E87 120d

01 Kawasaki ZX7R

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...