Jump to content

Noen som har greie på å "gappe" stempelringer?


admiralen

Recommended Posts

Veldig feil, om det ikke er noe hemmelig "1000hk" gapping som bare proffa vet om. :lol:

Kan jo være det for det skal være en "annerkjent" motorbygger som har gjort monterings jobben på denne motoren. "Heldigvis" var bare øverste kompringene på syl.1 og 2 gappa ca. 0,7mm om jeg ikke husker feil, og resten var urørte med 0,45-0,5mm gapp. (kanskje forskjelig gapping på forskjelige sylindre også er et 1000hk triks?) :blink:

 

Hvis jeg ikke husker forkert, så skal hver stempelring ned i den foring som den skal ende i. Når du har monteret den (iden stempel) så kan.du måle dit Gap. Men sådanne ringe er hårde at file i.

Riktig det, filing gjøres med en tynn flat fil som spennes fast og man filer med å bevege ringen ikke fila, man skal file begge ender på en gang (fila i ringgapet)og alltid file bare en vei (så eventuelle grader kommer inn mot stempel,disse files selfølgelig bort før montering på stempel). Dette er hvordan jeg har lært det i motorbygge bok, ikke på nett/forum/rykter.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Er dette gromme stempelringer?

Det der er ødelagte stempelringer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder nok samme motor/motorbygger som blir nevnt her ;)

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/66684-hvor-mye-taler-org-veiv/page__st__140

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det var besynderlig, denne "gappingen" har jo blitt utført av en velkjent motorbygger med over 40 cosworth-motorer på samvittigheten.

Jeg ser det slik:

At man har bygget mange motorer betyr ikke annet enn at man har klart å få mange kunder. Dette betyr vanligvis at man er hyggelig å snakke med og at kan klarer å si det kunden ønsker å høre.

"500 hk er o-problem. Gi meg 2 uker så ordner jeg dette lett. Det kommer ikke til å koste allverden heller. osv osv"

(Desverre er mange slik avslørende og beviselige innlegg slettet.)

Slik jeg ser det er iallefall dette grunnen til at en norskbygget Cosworthmotor koster under 50% av det en seriøs engelskbygd motor koster og funksjon, pålitelighet og holdbarhet har vært på ett så lavt nivå at det ikke er klokt.

Kundene er ofte ivrige, utålmodige, unge og uerfarne og stoler (blindt?) på det som sies.

Dessverre er det dem som må leve med konsekvensene og dette har man sett akk så mang en gang.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

problemet i netop tuning hvor alt skal være i orden, er at timeprisen hurtigt kommer op på det samme som del prisen

, for så at ende ud i at folk forventer flere hk når de ser total beløbet.

 

levetiden på en motor er ofte meget nedsat, når folk som selv bygger motor glemmer at tjekke tolerancer på stempler/boring

 

plejlstænger/krumtap/krydspind

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...