Jump to content

Hjelp til Eu-Kontroll?


Rotax

Recommended Posts

Det blir jo ikke overvåking i så måte. Men det blir jo litt sånn, hvor skal man føle seg trygg når man veit at de kikker inn overalt.

 

Er jo bare å sørge for å ha alt lovlig det :) Men som jeg allerede har nevnt er det bedre at de gir seg til kjenne og deltar i diskusjonen, i stedet for å leke KGB.

 

Senkefjærer går ikke bare på hvor mye de snker, men også på om de er grundig testet og tåler bilens vekt. Fjærer og bremser er helt avgjørende for sikkerheten, så at modifikasjoner på dette SKAL stå i vognkort er jeg helt enig i.

 

Åsså har jeg et spørsmål. Har BT klikket helt og pålagt EU kontrollørene å sende bilen til trafikkstasjonen hvis jeg setter på denne bakdemperen?

 

1802-0031_lg.jpg

 

Er en demper av typen SuperTrapp, der man kan variere lydnivå og motstand. Noen som veit om dette er EU ok?

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd att biltilsynet er så håpløse som folk her påstår!!!

 

Ja jeg har opplevd å bli stoppet og, jeg har opplevd å ikke få ting godkjent, men da har jeg allerede vist på forhånd att dette er ikke helt sikkert att går. Jeg har kjent regelverket, og i stede da for å hisse seg opp og diskutere med de har jeg godtatt det, tatt med bilen hjem, endret etter deres innspill. Så har jeg kun sørget for å få time hos samme kontrolløren en gang til, og da har alt vært ok.

Så kom nytt vognkort i posten ca 1 uke etterpå.

 

 

Dette handler om holdninger. Og hvis dere setter dere inn i kontrollørens sted så vil dere også kanskje skjønne det att om han måtte diskutere med 2 audi eiere, 1 volvo eier og 2 ford eiere dagen før pga att de er uenige i hans avgjørelse, da er han kanskje ikke like imøtekommen når DU også kommer. Hvis en derrimot viser att en vil spille på lag med de så er de langt mer hyggelige. :D

 

På Lillehammer er de i alle fall kjempe flinke hos BT. Når vi skulle ha senkesett på brodern sin for 2 år siden hjalp den ene kontrollørens oss med å lese gjennom TUV pappirer på flere senkesett i forkant at vi bestillte settet slik att vi var sikre på å få ett sett han kunne godkjenne. Når kontrollen da måtte utføres på Gjøvik etter montering (husker ikke hvorfor) gikk bilen rett gjennom, selv om den faktisk ikke kom over denne høydeklossen deres. Det var trolig fordi vi hadde gjort så mye jobb i forkant. :)

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd att biltilsynet er så håpløse som folk her påstår!!!

 

Ja jeg har opplevd å bli stoppet og, jeg har opplevd å ikke få ting godkjent, men da har jeg allerede vist på forhånd att dette er ikke helt sikkert att går. Jeg har kjent regelverket, og i stede da for å hisse seg opp og diskutere med de har jeg godtatt det, tatt med bilen hjem, endret etter deres innspill. Så har jeg kun sørget for å få time hos samme kontrolløren en ganog da har alt vært ok.

Så kom nytt vognkort i posten ca 1 uke etterpå.

 

 

Dette handler om holdninger. Og hvis dere setter dere inn i kontrollørens sted så vil dere også kanskje skjønne det att om han måtte diskutere med 2 audi eiere, 1 volvo eier og 2 ford eiere dagen før pga att de er uenige i hans avgjørelse, da er han kanskje ikke like imøtekommen når DU også kommer. Hvis en derrimot viser att en vil spille på lag med de så er de langt mer hyggelige.

 

Jeg opplever dem også som hyggelige og har med få unntak hatt problemer med godkjenninger( Historie ).

Men man blir litt frustrert over å høre at dem som jobber på verksted og dem som ikke har problemer, gjerne fordi det ligger bekjentskaper eller andre ting bak (ikke alle) rosemaler dette. Det finns bare en grunn til at jeg orker å kommentere på disse to trådene her om emnet, og det er fordi jeg faktisk forstår dem som møter en med reglene som er åpne for tolking og synsing i hånden og har en sur dag på jobb. Det du sier er at den jobben feks. AMCAR legger ned i å få endret og lempet på dokumenteringsbiten og dette med godkjenning av ombygging kunne vært løst med holdningsendring? Tror ikke det du!

Link to comment
Share on other sites

Har aldri opplevd att biltilsynet er så håpløse som folk her påstår!!!

 

Ja jeg har opplevd å bli stoppet og, jeg har opplevd å ikke få ting godkjent, men da har jeg allerede vist på forhånd att dette er ikke helt sikkert att går. Jeg har kjent regelverket, og i stede da for å hisse seg opp og diskutere med de har jeg godtatt det, tatt med bilen hjem, endret etter deres innspill. Så har jeg kun sørget for å få time hos samme kontrolløren en gang til, og da har alt vært ok.

Så kom nytt vognkort i posten ca 1 uke etterpå.

 

 

Dette handler om holdninger. Og hvis dere setter dere inn i kontrollørens sted så vil dere også kanskje skjønne det att om han måtte diskutere med 2 audi eiere, 1 volvo eier og 2 ford eiere dagen før pga att de er uenige i hans avgjørelse, da er han kanskje ikke like imøtekommen når DU også kommer. Hvis en derrimot viser att en vil spille på lag med de så er de langt mer hyggelige. :D

 

På Lillehammer er de i alle fall kjempe flinke hos BT. Når vi skulle ha senkesett på brodern sin for 2 år siden hjalp den ene kontrollørens oss med å lese gjennom TUV pappirer på flere senkesett i forkant at vi bestillte settet slik att vi var sikre på å få ett sett han kunne godkjenne. Når kontrollen da måtte utføres på Gjøvik etter montering (husker ikke hvorfor) gikk bilen rett gjennom, selv om den faktisk ikke kom over denne høydeklossen deres. Det var trolig fordi vi hadde gjort så mye jobb i forkant. :)

 

Skulle vært med meg en tur på biltrangsynet på Jessheim i dag du da... Skulle vise en splitter ny minibuss, 100% identisk med ca 20 andre vi har levert til samme kunde, den forrige ble registrert på Risløkka for 3 uker siden. Tok med meg regnr på den for enkelthetsskyld. Til info så har vi registert disse på Risløkka, Billingstad og Notodden tidligere uten problemer. På Jessheim kommer de med vater og målebånd og klarer og lage en haug med punkter som de ikke godkjenner den på. Ganske fantastisk! En god porsjon sunn fornuft hadde dessverre ikke vært feil hos mange av disse kontrollørene... :mad2: Nå har de fått 32 sider med homologiserings dokumenter og pløye gjennom, så får vi se hva de har og si i morgen.

Poenget mitt med dette er bare og bevise at det er VANVITTIG forskjellsbehandling ute og går, så er ikke noe selvfølge at ting går i orden. I dette tilfellet er jeg så helding og ha en egen homologiserings avdeling til og backe meg opp, så her blir det orden. Blir hvertfall ikke noe tur til Jessheim igjen for og godkjenne noen verdens ting for min del.

Link to comment
Share on other sites

På Jessheim er de ille. Var der med felger som har innpress et30, og siden Granada originalt har innpress et47 foreviste jeg dokumentasjon som viser at Ford anbefaler 7x15 felger med innpress et28 godkjent (original RS tilbehørsfelg til Granada). Papiret ble imidlertid ikke godtatt, og "begrunnelsen" var at felgene på bilen er 16" noe som visstnok gjør at sporvidden blir feil uansett :blink:

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

På Jessheim er de ille. Var der med felger som har innpress et30, og siden Granada originalt har innpress et47 foreviste jeg dokumentasjon som viser at Ford anbefaler 7x15 felger med innpress et28 godkjent (original RS tilbehørsfelg til Granada). Papiret ble imidlertid ikke godtatt, og "begrunnelsen" var at felgene på bilen er 16" noe som visstnok gjør at sporvidden blir feil uansett :blink:

 

Ja de er i en klasse for seg virker det som, har hatt noen episoder der tidligere også. Dette ble siste turen dit, får heller vente en måned ekstra for og få time på Risløkka...

Poenget var egentlig bare og bevise at det er ikke alltid bare bare og havne hos disse klovnene, det er faktisk stor forskjell, noe det så absolutt ikke burde være.

Link to comment
Share on other sites

Ja de er i en klasse for seg virker det som, har hatt noen episoder der tidligere også. Dette ble siste turen dit, får heller vente en måned ekstra for og få time på Risløkka...

Poenget var egentlig bare og bevise at det er ikke alltid bare bare og havne hos disse klovnene, det er faktisk stor forskjell, noe det så absolutt ikke burde være.

 

Jeg hadde faktisk ikke noe problem med godkjenning av senk på alle 3 bila jeg har hatt der oppe. Men skal sies at det er en av folka som jobber der oppe som er veeeeldig flink til å pirke på alt som er. Heldigvis ikke hatt han som kontrollør når jeg har vært der.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Syns det var fint når jeg ble stoppa i teknisk kontroll med lovlig senkesett, papirer, 4 hjulskontroll, men ikke i vognkortet. Meg ville de avskilte for at hjulet gikk i hjulbuen når jeg måtte oppå klossene, men samtidig vinka de videre en nesten samme bil(stasjonsvogn og diesel, mot min som var sedan og bensin), han hadde større hjul, kappa senkesett og avskiltningsbegjæring på bilen etter han ikke hadde gått gjennom på kontroll hos dem og driti i og komme på neste.

 

Da hadde jeg MB 230E med 45mm senk og 17" hjul, skulle oppå klosser som var 20 cm på HF og VB. Han andre hadde for lav bil til å greie å komme på klossene.

 

Bilen min var forøvrig EU-godkjent ei uke før.

 

Redda meg med å sette på 15" hjul med 60 profil foran på stedet.

 

Da fikk jeg også beskjed om at hjulstillingskontroll ikke var nødvendig for å vise i skien, og det stemmer, jeg viste på notodden med alle papirer i boks.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...