Jump to content

Defekt nøkkellås panser MK3


perro

Recommended Posts

Hei jeg får ikke åpnet panseret på min 2001 MK3. Nøkkelen virker på første trinn så panseret åpnes litt , men når jeg vrir til høyre skjer det ingenting. Har lest at enkelte har borret ut låset , men er usikker på hvordan det gjøres. Har noen tips eller triks for å få åpnet pansert ?

Link to comment
Share on other sites

om du har mulighet for å kunne komme deg inn bak grillen, enten med å komme fra undersiden eller noe sånt? så kan du få tatt tak i den plastarmen som går fra låsekassen i grillen og videre til åpnemekanismen, og da kan du kanskje klare å vri den rundt...men vær forsiktig, de armene tåler ingenting.

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Eller du sliper deg en ny nøkkel og prøver da. Veldig mange av de problemene jeg hadde på jobben var pga utslitt nøkkel. Hvis ikke så må du borre ut låsekassa. Også kan du sende mail til ford og hyle og skrike litt om hvorfor de ikke kunne brukt vaierlås som alle andre. :)

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

enig med deg Breda:) skulle vært vaier som på ALLE andre, og tidligere modeller.....men kom ikke vaier tilbake på MK4?

- 05 Ford Mondeo 2.2TDCi Titanium X -"ST TDCI" Machine Silver

- 08 Citroën C5 Dynamique Tourer 2.0Hdi -solgt

- 06 Ford Focus 1.6 TDCi combi - MS design -sea grey. 09'RS LED baklykter;) -solgt

- 96 Opel Vectra 2.0 CD combi -full rieger -solgt
 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Skal prøve reservenøkkelen når jeg kommer hjem. Hva gjør dere når dere borrer ut låsen. Borrer dere i selve nøkkelhullet ? Hvor stor borr bruker dere og hvor langt inn skal det borres ? Hvordan åpnes låsen når den er borret ut ?

Link to comment
Share on other sites

Konseptet var i for seg ganske genialt med tanke på at man i teorien ikke skulle få slått inn ruta for å få åpnet panseret og stjele motoren. Men i praksis så viser det seg vel å ikke være fullt så veldig utrolig fantastisk genialt..

 

Men, man må jo prøve for å feile.. :) Se på Audi f.eks, de prøvde seg på å lage en 2.5 TDi, det var ikke akkurat noe sjakktrekk.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

R5, ja, men den er vel bra.

 

Det var V6'en som kom senere som er problematisk og den fikk vel aldri Volvo.

 

 

Nei, Volvo slapp den :)

 

Er V6'n jeg mener ja!

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar. Skal prøve reservenøkkelen når jeg kommer hjem. Hva gjør dere når dere borrer ut låsen. Borrer dere i selve nøkkelhullet ? Hvor stor borr bruker dere og hvor langt inn skal det borres ? Hvordan åpnes låsen når den er borret ut ?

 

Borr inn i nøkkelhullet, til du får ut mesteparten av innmaten. Så bruker du et flatt

skrujern til å åpne med

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Borr inn i nøkkelhullet, til du får ut mesteparten av innmaten. Så bruker du et flatt

skrujern til å åpne med

 

 

kanskje eit dumt spørsmål, men lurer på om det er nødvendig å bytte til ny nøkkellås? Vil det fungere å bare ha skrujern i bilen og opne på den? Har lite lyst på å få panseret blåst opp over frontruta i 80 km/t :P

Link to comment
Share on other sites

Hater ting som ikkje funker! Her er løsningen min.. nå bruker eg skrutrekker! det virker hver gang!

3317206f.jpg

Ja,. hvorfor bildet ikkje kommer veit ikkje eg.. men Eg borret hull bak ford merket, åsså borret eg vekk naglene som holder låsen!

Å der er det ett spor som fungerer fint til flat skrutrekker :)

 

Ford merket dekker operasjonen!

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en dremmel til å utvide hullet rundt låsen i grillen. Utvidet det nok til at jeg kom til de to boltene som holder låsen, men samtidig ikke mere enn at dekslet med ford-logoen dekker hullet. Skrudde ut boltene og dro låsen rett ut. Brukte så en lang flat skrutrekker til å åpne panseret :) Senere kan man jo ta med seg låsen til en smed å få han til å bygge den om slik at man kan bruke en annen nøkkel.

 

Problemet er jo at nøklene ford bruker slites veldig lett. Ergo vil man etter en stund bli plaget med disse låsene.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke meningen at bilene skal leve i ti år, det er bare i Norge det er sånn, så om dem blir slitt og at vi i Norge må plages med det bryr Ford og de andre produsentene seg fint lite om.

 

Elleve år gammel bil, det er veteran i f.eks Tyskland.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du boret istykker en fult fungerende lås, det er plast overføringsarmen som blir slitt og gjør at panserlåsen ikke fungerer i hakk 2.

Men, gjort er gjort, nå vet ihvertfall de som har samme problem og leser denne tråden at det ikke er vits å bore ut låsen :)

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...