Jump to content

Skal cosworthen gå magert på motorbrems?


Cosworth_ftw

Recommended Posts

Har merket nytt av året at motoren ikke får bensinkutt i nedoverbakke når jeg slipper pedalen ,noe den gjorde før,men istedet går ganske rikt.Kanskje rundt 12-13

Hva er normalt? skal ikke være sånn hvertfall og AFR danser egentlig ganske mye rundt på vanlig kjøring ,alt etter hvilken dag og temp den har

Itillegg fjusker det NOEN ganger som fan på pådrag,som har begynt i det siste, og ALLTID på 1.gir. Klarer ikke tenningsanlegget henge med ? :lol:

Edited by Cosworth_ftw
Link to comment
Share on other sites

Hmm.Har skrudd på den tpsen no ørten ganger, på flere måter.kan noen gi meg den leksen en gang til :blink:

Du skal ikke skru på den ørten ganger. ;)

Holder med en gang ellers er det noe annet som er feil.

http://bigturbo.co.uk/ under sensors.

Spenninga skal være 0 + noen mV ved lukket spjeld og 5 - noen mV ved åpent spjeld. Linjært derimellom. (vis du har L6/8, og det har vel du?)

Signalet har du på den midterste pinnen på TPS/ pinne 17 på ECU.

Kan og være lurt og ohme ledningene mellom ecu og tps på forhånd så du veit at det er iorden, ellers vil spenningen forandre seg etter tempratur, vibrasjoner osv og det blir håpløst.

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Linjært derimellom. (vis du har L6/8, og det har vel du?)

Jeg er kanskje litt pirkete, men signalet er egentlig ikke linjært i forhold til spjedlåpningen ;) Men i forhold til feilsøkning kan vi for enkelhets skyld kalle signalet linjært, selv om det vel egentlig er logaritmisk.

 

Jeg vil tro at mangel av bensinkutt mest sansynlig skyldes feil i TPS signalet som nevnt over, eller feil på map signalet. Sistnevnte kan skyldes alt fra feil på selve sensoren til feil pga lekkasjer, eventuelt feil med chip(?).

AFR på 12-13 på motorbrems er ganske feit selv om motorbrems ikke fungerer, men det kan skyldes noe så enkelt som chip som er unøyaktig på lav belastning. Det er ikke så mye feil i bensinmenge som skal til på motorbrems for å få så feit blanding.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

L8 ja

Takk for hjelper. Skal prøve å måle tpsen en gang til når jeg får anledning. Chip er jeg veldig sikker på det ikke er da motorbrems har virket før og null fjusk utenom på 1.gir hvor jeg har slete en del med det.

Systemet er trykktestet på 2bar ,det boblet litt ved tomgangsregulatorskruen, nok til at jeg må bytte den det?

Mapsensor er trykktestet, men skulle tatt å prøvd med en annen som jeg vet virker.

Skal det ligge ganske gjevnt på 14.7 ved normal kjøring? Siden min er ganske opp å ned til tider utenom ved fullt pådrag.

Link to comment
Share on other sites

Du skulle absolutt fått noen kyndige til å sett litt på den bilen din.

Er veldig tungvint og tidkrevende for deg å gjøre det slik som dette.

En med litt erfaring ser veldig raskt om det er riktig på en liten kjøretur.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

L8 ja

Takk for hjelper. Skal prøve å måle tpsen en gang til når jeg får anledning. Chip er jeg veldig sikker på det ikke er da motorbrems har virket før og null fjusk utenom på 1.gir hvor jeg har slete en del med det.

Systemet er trykktestet på 2bar ,det boblet litt ved tomgangsregulatorskruen, nok til at jeg må bytte den det?

Mapsensor er trykktestet, men skulle tatt å prøvd med en annen som jeg vet virker.

Skal det ligge ganske gjevnt på 14.7 ved normal kjøring? Siden min er ganske opp å ned til tider utenom ved fullt pådrag.

Det er gledelig å se at stadig flere trykktester, men man skal ikke bli fanatisk og forvente 100% tett system heller.

Hvis man ser på ladetrykksmåleren og denne bruker en plass mellom 45-60 sekunder på å returnere til 0 når du stenger lufttilførselen så er det godt nok. Hvis viseren faller til 0 på 15-30 sekunder, da kan man gjøre en innsats.

 

Her ser du i praksis problemet med bredbandslambda, forventningene overgår det man i praksis kan klare, og man begynner å bekymre seg.

 

Slikt utstyr bør derfor først monteres på bruksbilen slik at man blir kjent med hvordan utstyret i praksis fungerer på en pålitelig, driftsikker og 100% korrekt mappet originalbil.

 

Jeg vet om flere som har gjort dette og begynt å kritisere originalmappingen. Da er man på ville veier og hvordan kan man da vurdere hva som er korrekt oppførsel fra bremdbandslambda når den settes i en gammel Cosworth med delvis tilfeldig oppsett?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Haha, der har du akkurat grunnen til at jeg IKKE vil ha BBL på bruksbilen :lol: Den vil skape missnøye og fortvilelse over orginal justering mer enn noe annet...

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Haha, der har du akkurat grunnen til at jeg IKKE vil ha BBL på bruksbilen :lol: Den vil skape missnøye og fortvilelse over orginal justering mer enn noe annet...

Hehe, det kan du si, men over tid vil man bli vant til hvordan måleren oppfører seg og da blir det mye enklere å forholde seg til den når man setter den i "lekebilen." Jeg synes iallefall at det var nyttig. :)

Her ett eksempel på en forvirret eier:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

justert på den manuelle tomgansregulatoren/ skruen på undersiden som slipper luft forbi gass-spjellet?

 

JA! litt ut,hvordan det?

Regulatoren er sveist og ikke ibruk da den lakk som en sil

 

 

 

Jeg vet om flere som har gjort dette og begynt å kritisere originalmappingen. Da er man på ville veier og hvordan kan man da vurdere hva som er korrekt oppførsel fra bremdbandslambda når den settes i en gammel Cosworth med delvis tilfeldig oppsett?

 

Oppsettet var ikke helt på ville veier da. For utenom omsveist plenum og større dyser var det ment å være identisk med det oppsettet var før overhaling,med 8:1 VELL OG MERKE. Med mindre noe ble gjort etter tommy solgte så var det vel du? og han som mixet det sammen :whistling: og det funket jo :D

Link to comment
Share on other sites

Oppsettet var ikke helt på ville veier da. For utenom omsveist plenum og større dyser var det ment å være identisk med det oppsettet var før overhaling,med 8:1 VELL OG MERKE. Med mindre noe ble gjort etter tommy solgte så var det vel du? og han som mixet det sammen :whistling: og det funket jo :D

Det jeg menet av at hvis man kritiserer en helt original og ny bil på grunn av at man ikke er enig i det bredbandslambda viser, da er men på ville veier.

 

Tommy kunne ikke lade mer enn 1,3 BAR pga at motoren tok inn så mye luft at grønndysene ikke hang med og sendte AFR oppover.

Han presterte likevel 142,86 km/t på 201 M.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

JA! litt ut,hvordan det?

Regulatoren er sveist og ikke ibruk da den lakk som en sil

 

jeg koblet ut den automatiske og justerte litt opp den manuelle tomgangen på min. om jeg hadde motorbrems under 4000rpm så hente det at jeg hadde under 13afr.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...