Jump to content

3.0 - 2.8i


Guest WheeLie

Recommended Posts

Guest WheeLie

Hei!

Skal da kjøpe meg en Capri men lurer på hvilken!

hva er "best"?

Billigst å trimme?

Mest slitesterk?

 

Av 2.8i eller 3.0?

Link to comment
Share on other sites

De tyske V6'erne (2.3, 2.8) er bedre enn de engelske ja.. Men å trimme en 3.0 er ikke vanskeli, i burton stod det att med oppjustert bensintrykk fikk du 200hk :) Du har jo kvasskam, triple(!!) forgassere osv til 3.0'en..

 

Bestill deg katalog fra burton power ;)

www.burtonpower.com

 

mvh B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Hva med 2.0 ohc? Dobble webere, kvasskam, etc. :) ;) (turbo..?)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest bgulliksen

Jeg ville vel også tro at 2.8i er noe mer slitesterk ettersom det er en mer moderne motor. Men har selv en capri 3.0 som det aldri har vært noe galt med. Dessuten er det ingenting som slår lyden av en (eller flere..) forgassere på full åpning :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vel også tro at 2.8i er noe mer slitesterk ettersom det er en mer moderne motor. Men har selv en capri 3.0 som det aldri har vært noe galt med. Dessuten er det ingenting som slår lyden av en (eller flere..) forgassere på full åpning  :D

 

 

Hehe B)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Guest capritoo

Essex 3.0 literen er 2.8i Cologne motoren overlegen på alle hvis. Men den er relativt tung.

Trimming av 2.8i liter på sug gir altfor lite hk i forhold til kostnader, turbo/kompressor er det eneste som duger.

 

På 3 literen får du ca 200 hk for en rimelig penge, som nevt ovenfor sjekk med Burton og Specialised engines..

Sist nevnte er min abselutte favotritt når det gjelder trimming av Ford motorer.

 

Har hatt en slik 3.0 steg 3 motor fra Specialised, selv da det var noe feil med tenningen og da bare ga 180 hk på en rullende landevei var en Cosworth Vinge bil lett match fra både stillestående og de i bratteste motbakker. Hadde riktignok femtrins girkasse på Capri'n. Hadde da modefisert orginal forgasser.

 

3 literen har et brukbart dreimoment og dette øker kraftig ved rett trimming, det er faktisk dreimomentet i denne motoren som gjør at den flytter raskere enn andre med langt flere hk.

 

Ford Capri 3.0 MKIII:

Volum: 2993 ccm

Komp: 9.0:1

Hk: 138 v/5000 omdr.

Moment: 24 mkg v/ 3000 omdr.

0-100: 8.6 sekunder

 

Capri 2.8i:

Volum: 2772 ccm

Komp: 9.2:1

Hk: 160 v/5700 omdr.

Moment: 22.5 v/ 4300 omdr.

0-100: 8.3 sekunder

 

2.8i har topp fart på 210 km/t i fjerde gir, dette fordi den ikke orker og dra toppfarten i femte gir fordi denne motoren er skikkelig veik på høye turtall.

Toppfarten på 3 literen er 200 km fordi den ikke er så turtalls villig som 2.8i'n.

Hadde nær 240 km i min 3.0 steg 3 motor med femtrinns kasse med original utveksling i bakaksel. Hastighet i følge ny kalibrert informasjons computer i bilen samt turteller.

 

Det som ikke fremkommer av disse tallene er at 3 literen har en mye flatere moment/hk kurve en 2.8i'n

Dessuten koster en bra Capri MKII/III 3 liter mindre enn en tilsvarende 2.8i, så da blir det flere kroner til oppgradering.

 

For de som tviler på at 3 literen har brukbart trimmings potensiale kan sjekke denne siden Eskedal Racing

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford Gnomen

Få tak i en 4.0liters v6 fra en Ford Ranger, samma som en 2.8køln motor, bare med større volum og bedre topper. (6 eksoskanaler mot 4 på 2.8n)

Link to comment
Share on other sites

Hva med en 2,9 24V da? Er vel beste motoren Ford har hatt av 60° V6ere! Laget av Cosworth tilogmed! :D

 

Capri med 24v burde jo være en killer, ihvertfal sidelengs? (Drifting?) B)

- 2008 Mondeo 2,5t TitaniumX
- 1992 Scorpio 2,9 GHIA 24V

Link to comment
Share on other sites

men er alle 3.0 litere ESSEX? har du ikkje ein "vanleg" 3.0 liter?

"Vanlig" Capri 3.0 motor er Essex V6 konstruert i England. Rundt 138 hk originalt, rundt 170 hk med RS topper, trippelinnsug med tre doble forgassere og RS eksos. Alt kunne kjøpes på Ford..

1964 1/2 Ford Mustang 289 HT - 1972 Ford Capri 2600 GT - 1975 Ford Capri 1,6 GT - 1992 Ford Escort RS2000 - 2000 Ford Mondeo ST200

Link to comment
Share on other sites

Tickford Capri..!! Kun 84 laget.. 205hk :) Eller Capri 2.8 turbo... :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest Cobra2

En 2,8i modell er beste utgangspunkt, (best understell), om du ikke skal bytte alt...

3,0L (ja, alle (2,5) og 3-litre kalles Essex).

Største feilen med 3-literen er vekten. En 5,0 - V8 m/ alutopper veier mindre.

Cossie-V6 er også tung.

Hvorfor ikke tenke nytt: Duratec V6?(ST220/?) Eller Mazda sine V6, som er de letteste V6'ere? (og Ford eiger jo mye av Mazda...).

 

Arne K

Link to comment
Share on other sites

Et av de største problemene med 3.0 literen var vel oljingen av lagrene på veiven. Hullene hadde feil form og leverte ikke nok på høyere turtall, dette kunne fikses ved å "dråpe"forme åpningen på hullene. Ellers har jo essex maskinen tre eksosporter pr. topp i motsetning til colognemaskinen. Dreiemomentet er det heller ikke noe å si på,men jeg vil tro en colognemaskin er lettere å skaffe,og skaffe deler til.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
En 2,8i modell er beste utgangspunkt, (best understell), om du ikke skal bytte alt...

3,0L (ja, alle (2,5) og 3-litre kalles Essex).

Største feilen med 3-literen er vekten. En 5,0 - V8 m/ alutopper veier mindre.

Cossie-V6 er også tung.

Hvorfor ikke tenke nytt: Duratec V6?(ST220/?) Eller Mazda sine V6, som er de letteste V6'ere?  (og Ford eiger jo mye av Mazda...).

 

Arne K

 

Bare de engelske 3.0 som er essex.. Ikke de tyske.. 3000gt og 3.0l ghia kom med essex.. 3.0s er tyske, ikke essex.. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg antaglig ein 2.8i turbo motor som passer rett i capri til salgs... Fikk høre av den jeg kjøpte bilen av, at det var smidde stempel veiv og råder og underspyling og ja, hele motorn var byggd skikkelig opp.. noe jeg da fikk merke at ikke stemte etter en prat med Br racing, toppakning har gått t dundas.. vurderer å selge komplett motor og gir vist noen er intr..

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg antaglig ein 2.8i turbo motor som passer rett i capri til salgs... Fikk høre av den jeg kjøpte bilen av, at det var smidde stempel veiv og råder og underspyling og ja, hele motorn var byggd skikkelig opp.. noe jeg da fikk merke at ikke stemte etter en prat med Br racing, toppakning har gått t dundas.. vurderer å selge komplett motor og gir vist noen er intr..

 

Pris? :rolleyes:

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...