Jump to content

Gratis parkering kan bli forbudet


kimsa

Recommended Posts

Se Link

 

Sitat Nettavisen 30.08.2012

 

Fakta:

Parkeringsloven

- Formålet med lovforslaget er å redusere trafikk med motorvogn.

 

- Kommunene vil gis adgang til å vedta at det innenfor et nærmere avgrenset område bare kan tilbys parkering mot betaling.

 

- Kommunalt pålegg om innføring av betalingsplikt skal som hovedregel gjelde alle private og offentlige arealer som lovlig brukes til parkering.

 

- Kommunale parkeringsvedtak kan både omfatte arealer som er allment tilgjengelige for parkering og arealer hvor parkering tilbys en nærmere angitt personkrets. Et typisk eksempel på det første er parkeringsanlegg i tilknytning til et kjøpesenter, mens et typisk eksempel på det siste er parkeringsplasser som en arbeidsgiver tilbyr de ansatte.

 

- Parkeringspålegget skal fastsette parkeringsavgiftens minste størrelse. Pålegget inneholde bestemmelser om øvre grense for gratis parkeringstid, øvre grense for totalparkeringstid o.l.

 

- Ingen kan ved direkte utbetaling, rabatter, verdikuponger eller på annen måte refundere betalt parkeringsavgift for å oppnå konkurransefortrinn for seg selv eller andre

 

Dette er lovens unntak:

 

1) på bolig- og fritidseiendom,

 

2) i forbindelse med levering av motorvogn til reparasjon, vedlikehold, undersøkelse eller lignende,

 

3) på bensinstasjon,

 

4) på eiendom med ti parkeringsplasser eller mindre,

 

5) på virksomhetens eiendom eller der hvor arbeidet utføres, dersom motorvognen er nødvendig for utførelsen av arbeidet,

 

6) for funksjonshemmede og

 

7) for elbiler og hydrogenbiler

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke på det som et stort problem sånnsett.. Men, hvis det skulle kommet noe sånt her på jobben min, så måtte virkelig Ruter as(mrk, busselskapet) lagt opp rute frem til døra her.. Nærmeste bussholdeplass er ca 2 km unna, garasjen for bussene er rett over gata..

 

Men uansett, skulle det komme på min jobb, så parkerer jeg bare langs veien.. Null problem for min del :)

 

Men, dette er det typiske tegnet på overmakten her i landet, istedet for å konsentrere seg om å bygge ut veier og alt det der, så konsentrerer de seg om bagateller og GPP(generellt pisspreik)

 

Hadde uansett vært spennende å se alle de som bor langt "**** i vold" skal ta bussen hit.. :blink:

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Dette er lovens unntak:

 

5) på virksomhetens eiendom eller der hvor arbeidet utføres, dersom motorvognen er nødvendig for utførelsen av arbeidet,

 

Dette punktet kan vel ganske mange som måtte bli "rammet" bruke, arbeidet blir tross alt ikke utført om jeg må gå 8 mil til jobb...

Offentlig/kollektiv transport? :lol: :lol: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Dei raudgøne er vel ikkje akkurat tenkt for å komme med gjennomtenkte forslag, så dette var dessverre ikkje overraskande. Dette framstår for meg som eit panikkforslag for å prøve å framstå som miljøvennlige etter at dei bortimot er strippa for truverdighet på dette området. Dessverre har regjeringa reint fleirtal i stortinget, og kan halde fram som dei vil utan at debattar vil få noko særleg innverknad. Avgiftsauken for lett lastebil viser jo kor bedriftsvennlege regjeringa har vore til no, og vedtaka ang. dieselbilar for ei tid tilbake var ikkje akkurat å spele med opne kort ovanfor befolkninga.

Lyst på vingebil..... c",)

Link to comment
Share on other sites

Dette bunner ut i det faktum av at'n Jens trenger mere penger i form av økte momsintekter slik at han kan trygde enda flere i detta landet, og sende enda mere penger til diverse diktatorer rundt om i verden.

 

Realiteten er at av de 2,6 millioner nordmenn som er i arbeidsfør alder går 600 000 av disse på ymse trygder og stønader, 800 000 av disse er i offentlig sektor og bidrar således ikke direkte i verdiskapende virksomhet. Før du sier at dette er vel brukte penger, tenk på at Norge har 50% flere leger og 100% flere sykepleiere pr. innbyggere og har alikevel et langt dårligere helsetilbud enn Finland.

 

Uansett etterlater dette oss med 1,2 millioner av våre 5 millioner innbyggere i verdiskapende virksomhet.

 

Av disse jobber 400 000 i petroleumssektoren, hvor produksjonen av olje har falt med 5-10% i året siden 2002. Når oljen tar slutt om 20-30 år etterlater dette følgelig oss med 800 000 taxisjåfører og frisører som skal brødfø vår resterende befolkning på nærmere 5,2 millioner.

 

Flott og bærekraftig samfunn vi har bygget oss takket være våre venner i "Styret"!

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Jens Galimattias Stoltenberg!! Avgiftskåtheta kjenner absolutt ingen grenser!

Og selvmotsigelsen er enorm. Midt i fellesferien ble en lovendring i all stillhet gjennomført, noe som gjorde et nytt miljøvennlig drivstoff usalgbart <_<

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Som ung bolig eier har jeg fulgt regjeringens råd om hvordan å få råd til egen bolig etter att kravet til egenandel ble hevet. Jeg har flyttet ut i "distriktene". Resultatet er ett kollektiv trafikk tilbud som ikke tilfredstiller mine arbeidstider. Det vil for meg derfor ikke være mulig å komme meg fra en kommune til en annen på jobb til riktig tid. Skulle jeg allikevel velge å ta bussen ville turen tatt meg 50 minutter inkludert venting og buss bytte. Så lenge jeg kjører bil rekker jeg det på 13.

Jeg er heldig og har parkeringsplass på jobb, men om denne blir avgiftsbelagt kommer turen til jobb snart til å bli veldig dyr. Fra før betaler jeg jo 30kr dagen i bom for å kjøre på en ødelagt, hullette og sporette bakside veg. Om vinteren er den skjelden heller brøytet når jeg reiser på jobb. Hvorfor har denne veien bom, jo fordi det for noen år tilbake ble bygget ny riksveg 4. Og siden min arbeidsvei kan brukes til å kjøre rundt bommen og slippe å betale fikk også denne utslitte veien bom.

 

Denne regjeringen biter seg selv i halen om og om igjen. Og løsningen er alltid nye avgifter.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...