Jump to content

Garrett eksoshus


GranadaMK1

Recommended Posts

Lurte på om noen hadde noen tanker om hva eksoshus som vil funke best av .63 eller .82 sammen med resten av oppsettet mitt.

 

IMAG1415.jpg

Har kjøpt begge deler, enkleste er sef. bremse med begge og finne det ut selv. Hehehe...

Men kanskje noen som har noen tanker om det før jeg setter det sammen?

 

Ellers er det:

 

Harvey Gibs bunndel med 7,6 i komp.

Garrett GTX 3071r

2wd eksosmanifoild med spacer

Lett portet topp.

BD 14 eksos, BD 15 insug

WRC innsug med 8 grønndyser

MADevelopments plenum

autronic sm4

4 msd coiler

 

IMAG1417.jpg

 

 

Venter på litt andre deler enda så blir ikke bremsing før nærmere nyttår er jeg redd for :glare:

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Lurte på om noen hadde noen tanker om hva eksoshus som vil funke best av .63 eller .82 sammen med resten av oppsettet mitt.

En eller annen plass har jeg bremsepapirer på akkurat dette.

Motoren var en korrekt spec. engelsk bygget 2,0 L Cosworth.

Det jeg husker i farten er 2 ting.

1. Forskjellen i baktrykk var flere BAR! Dette avslører det vi tidligere har diskutert at 0.63 huset på generelt grunnlag er i minste laget for en slik turbo.

2. Effektforskjellen var på akkurat denne KORREKT SPEC. ENGELSKE motoren, kun 5 hk !!!

 

Dette er da ett skikkelig ballespark til lavt baktrykk fantastene.

 

Det ble dessverre ikke sagt noe om kompresjonsforhold, drivstoff og mapping så det rette er å minne om: "Power secret nr. 1: Test, test, test." ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En eller annen plass har jeg bremsepapirer på akkurat dette.

Motoren var en korrekt spec. engelsk bygget 2,0 L Cosworth.

Det jeg husker i farten er 2 ting.

1. Forskjellen i baktrykk var flere BAR! Dette avslører det vi tidligere har diskutert at 0.63 huset på generelt grunnlag er i minste laget for en slik turbo.

2. Effektforskjellen var på akkurat denne KORREKT SPEC. ENGELSKE motoren, kun 5 hk !!!

 

Dette er da ett skikkelig ballespark til lavt baktrykk fantastene.

 

Det ble dessverre ikke sagt noe om kompresjonsforhold, drivstoff og mapping så det rette er å minne om: "Power secret nr. 1: Test, test, test." ;)

 

Jeg vet hvilken motor du sikter til. Kompen var etter minnet midt på 7tallet, 99vpower bensin og mappet av SCS.

Dette er vel snart 5 år siden og de motorene de bremser i dag gir mer effekt med .82 huset enn det som ble bremset den gangen.

 

SCS anbefaler på generelt grunnlag at man på en bil som brukes på bane velger 82 huset da gt30 eksoshjulet er veldig restriktivt.. rs500 turboen derimot..

 

Jeg ville brukt .82 huset da GTX serien sies å plages med surge..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hvilken motor du sikter til. Kompen var etter minnet midt på 7tallet, 99vpower bensin og mappet av SCS.

Dette er vel snart 5 år siden og de motorene de bremser i dag gir mer effekt med .82 huset enn det som ble bremset den gangen.

 

SCS anbefaler på generelt grunnlag at man på en bil som brukes på bane velger 82 huset da gt30 eksoshjulet er veldig restriktivt.. rs500 turboen derimot..

 

Jeg ville brukt .82 huset da GTX serien sies å plages med surge..

I utgangspunktet fløder ett 0,63 turbinhus alt for dårlig til en 560 hk turbo, men på den annen side har jeg registrert at de fleste sliter må å få tilfredsstillende spool up og respons med 0,82 på 2,0L motorvolum.

 

Karene i England og as her inne har vist at det lar seg gjøre, men i praksis viser det seg at mange sliter. Man blir derfor nødt til teste å se hva man foretrekker å KJØRE med.

 

Ang. surge på GTX serien har jeg hørt det samme, men mistenker at dette beror på misforståelser fordi GTX turboen har så mye større kapasitet enn GT turboer med samme benevnelse.

Jeg synes det blir feil å sammenligne surge egenskaper på en 450 hk GT3071R turbo og en 560 hk GTX3071R turbo, men selv der er ikke forskjellen så stor.

http://www.atpturbo.com/root/releases/images/release111110/GTX3071RandGT3071Roverlap.jpg

Man bør heller sammenligne GT3076R med GTX3071R som ligger nærmere i maks kapasitet og da viser iallefall kompressorkartene at GTX IKKE har noe stort surgeproblem.

Bare sjekk i krysset 3,0 i PR og 30 lb/min.

http://www.atpturbo.com/root/maps/gt30r.htm

http://www.atpturbo.com/root/releases/images/release111110/GTX3071Rcomp.jpg

 

Vi ser at på en 2,0L EVO skjer det ikke mye før 5000 o/min, selv med A/R0,63, men den suser forbi GT3076R med pulssplitt A/R1.06 på effekt. Turtallet for avgitt maks effekt øker fra 6000 o/min til imponerende ca. 7250 o/min.

 

Ladetrykkskurvene og tilhørende forklaringer hadde vært spesielt interessant her.

borgwarner-s200sx-7670-turbo-content-15.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette blir spennende å se. Jeg skal selv bytte ut mitt .63 hus med et .82 (GT3071r), da min går rett i surge. Jeg har dog ikke portet topp, og er kun på std kammer. Motoren din drar nok unna endel mer, så det kan være du unngår surge med .63 huset. Gleder meg til å se resultatet av dette; skal bilen bremses i nær framtid eller?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet fløder ett 0,63 turbinhus alt for dårlig til en 560 hk turbo, men på den annen side har jeg registrert at de fleste sliter må å få tilfredsstillende spool up og respons med 0,82 på 2,0L motorvolum.

 

Karene i England og as her inne har vist at det lar seg gjøre, men i praksis viser det seg at mange sliter. Man blir derfor nødt til teste å se hva man foretrekker å KJØRE med.

 

Ang. surge på GTX serien har jeg hørt det samme, men mistenker at dette beror på misforståelser fordi GTX turboen har så mye større kapasitet enn GT turboer med samme benevnelse.

Jeg synes det blir feil å sammenligne surge egenskaper på en 450 hk GT3071R turbo og en 560 hk GTX3071R turbo, men selv der er ikke forskjellen så stor.

http://www.atpturbo.com/root/releases/images/release111110/GTX3071RandGT3071Roverlap.jpg

Man bør heller sammenligne GT3076R med GTX3071R som ligger nærmere i maks kapasitet og da viser iallefall kompressorkartene at GTX IKKE har noe stort surgeproblem.

Bare sjekk i krysset 3,0 i PR og 30 lb/min.

 

 

Vi ser at på en 2,0L EVO skjer det ikke mye før 5000 o/min, selv med A/R0,63, men den suser forbi GT3076R med pulssplitt A/R1.06 på effekt. Turtallet for avgitt maks effekt øker fra 6000 o/min til imponerende ca. 7250 o/min.

 

Ladetrykkskurvene og tilhørende forklaringer hadde vært spesielt interessant her.

 

 

Vel uttalelsen om surge kom fra SCS som ikke har surge på sine 3076 turboer. Men de er som kjent ikke lik de vi bruker her til lands..

Link to comment
Share on other sites

Så det smarte er kanskje og bremse med .82 huset først da?

Og hvis det viser seg at den blir veldig treg så gjøre ett forsøk med .63?

 

Blir 1-2mnd. til enda, må få resten av delene i hus og skal forandre noe greier på forstillingen osv. før den kan bremses.

 

Men kjangsen for at det kommer tidligere en med det gamle oppsettet er forsatt til stede selv med .82 huset?

 

IMAG0399.jpg

 

IMAG0400.jpg

 

IMAG0401.jpg

 

Er litt kjedelig hvis den kommer seinere en det jeg hadde. Toppefekt driter jeg egentlig i.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Så det smarte er kanskje og bremse med .82 huset først da?

Og hvis det viser seg at den blir veldig treg så gjøre ett forsøk med .63?

 

Blir 1-2mnd. til enda, må få resten av delene i hus og skal forandre noe greier på forstillingen osv. før den kan bremses.

 

Men kjangsen for at det kommer tidligere en med det gamle oppsettet er forsatt til stede selv med .82 huset?

 

Er litt kjedelig hvis den kommer seinere en det jeg hadde. Toppefekt driter jeg egentlig i.

Synes at det er en god plan ja.

Turboen er ikke ansvarlig for spool up alene. Selve motoren har avgjørende betydning for resultatat. "Vi" har sett over 200 hk fordufte fra 4200 o/min på samme motor, turbo, dyser, og datasprut, kun ved å bytte til topp med enorme kanaler og fra milde originalkammer til en "Race" kam.

 

Hvis du leser gamle blader ang. RS500 i Gr.A så hadde de bilene med de tregeste rundetidene ofte BD16(+) kammer.

Det er derfor veldig lite sannsynlig at ikke resultatet denne gangen uansett vil bli svært mye bedre enn det du hadde.

 

Hvis du virkelig mener at du driter i toppeffekt så bør du definitivt bruke en original BD8 eksoskam i stedet for BD14.

 

Hvis den ikke kommer tidligere enn det der med .82 huset hadde jeg pælma hele turboen..

Jeg har faktisk sett dårligere enn dette fra en Cosworthmotor med GTX3071R med A/R0,82 turbinhus.

Norskbygget motor selvsagt med svære greier overalt. Gjentar, det er ikke turboen sin feil.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Skrives mye i andre tråder og her om at GT surger mye nede på turtall.

Hva kan gjøres for å begrense dette da? Er det bare mindre ladetrykk som gjelder eller kan man gjøre andre ting?

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Skrives mye i andre tråder og her om at GT surger mye nede på turtall.

Hva kan gjøres for å begrense dette da? Er det bare mindre ladetrykk som gjelder eller kan man gjøre andre ting?

1. Man kan velge en innsugskam som får motoren til å flytte mye luft på lave turtall.

2. Man kan velge antisurge kompressorkåpe.

3. Man kan velge 2wd eksosmanifold.

4. Man kan velge A/R0,82 turbinhus i stedet for 0,63 turbinhus.

 

Spørsmålet er om man egentlig blir fornøyd med resultatet hvis man går for pkt. 3 og 4.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Man kan velge en innsugskam som får motoren til å flytte mye luft på lave turtall.

2. Man kan velge antisurge kompressorkåpe.

3. Man kan velge 2wd eksosmanifold.

4. Man kan velge A/R0,82 turbinhus i stedet for 0,63 turbinhus.

 

Spørsmålet er om man egentlig blir fornøyd med resultatet hvis man går for pkt. 3 og 4.

 

 

1. Har bd 15 der nå, noe som er bedre?

 

2. Skal være antisurge det som står på nå.

 

3. Har det.

 

4. Har gjort det.

 

Så er egentlig ikke så mye mer å gjøre da egentlig.

Var jo egentlig fornød med hvordan bilen gikk på det forige oppsettet jeg da så er vell ikke så mye mer å gjøre nå en å få mappet driten da.

Alt kan jo bli bedre selvsakt, men har nokk av kompiser med biler som snart har 1000hk som ikke har kjørt en meter på 10år... Har ikke lyst å bli med i den gjengen.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

1. Har bd 15 der nå, noe som er bedre?

 

2. Skal være antisurge det som står på nå.

 

3. Har det.

 

4. Har gjort det.

 

Så er egentlig ikke så mye mer å gjøre da egentlig.

Var jo egentlig fornød med hvordan bilen gikk på det forige oppsettet jeg da så er vell ikke så mye mer å gjøre nå en å få mappet driten da.

Alt kan jo bli bedre selvsakt, men har nokk av kompiser med biler som snart har 1000hk som ikke har kjørt en meter på 10år... Har ikke lyst å bli med i den gjengen.

1. Godt. Ikke som jeg kjenner til.

2. GTX hjulene har så smalt virkningsområde at de er avhengig av dette.

3. Ok.

4. Akkurat.

 

Nei, det er det ikke.

Det tror jeg på og jeg tror også at du fint klarer å unngå det samme.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Å dæven!

 

 

Må si jeg ser fram til noen filmsnutter av dette i villt trav!

Det nærmer seg seriøst nå. 495,2 Nm v/ 3510 o/min med 1,67 BAR ladetrykk på første test pullet. ^_^ Nesten en fordobling av dreiemomentet i forhold  til forrige oppsett.

 

De grusomme 558 dysene måtte som forventet forkastes til fordel for noen som fungerer.

 

558 = 0 forstøving og i tillegg funker de elendig ved korte dysetider da de spytter og griser.

 

 

Ett godt eksempel på hvordan moderne tynne dyser leverer drivstoffet:

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg seriøst nå. 495 Nm v/ 3510 o/min på første test pullet. ^_^ Nesten en fordobling av dreiemomentet i forhold  til forrige oppsett.

 

De grusomme 558 dysene måtte som forventet forkastes til fordel for noen som fungerer.

 

 

Hva slags dyser ble det da?

Hentet en motor hos SCS i November, med god gammel T4, den har ca 455nm på 3580 og ca 585nm på 6050 :)

Link to comment
Share on other sites

De ble slike:

 

 

Det tror jeg på, men SCS er stort sett de eneste som klarer ett slikt  kunststykke. :)

 

Nesten 500 hk v/ 6100 o/min?

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Blir Caprin' benket i disse dager altså?

 

495nm på rett over 3500omdr. må dra fælt av gårde!

Stemmer det.

 

Det har selvsagt 0 praktisk betydning, men oppjustert fra 1,67 - 1,7 BAR og med litt mer mapping håper jeg at de klarer å passere 500 Nm v/ 3500 o/min. og så øker dreiemomentet mot 4500 o/min. og da går (eller spinner og drifter) bilen godt ja.

De fikk bl.a. kluss med en veivsensor som måtte byttes og ble derfor ikke ferdig i går.

 

De kom til 463 akselHK ved hyggelige 6700 o/min (493 Nm) med 1,76 BAR ladetrykk så det lover godt. (490 + Nm i gjennomsnitt fra 3500 - 6700 o/min. målt på NAV). 

 

Vi har vel alle sett hvordan enkelte bruker inntil 15% drivverkstap på RWD når de skal kompensere for "noe" så da vokser 490 + gjennomsnitt-Nm målt på NAV til 576 + gjennomsnitt-Nm på svinghjul. :(

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...