Jump to content

2.9 ang. temperatur


Maarius

Recommended Posts

Har slitt med temperaturen på 2.9 motoren jeg har i Sierran min helt siden jeg satt den i egentlig.

 

I perioder så var den alt for varm, jeg kunne kjøre lenge og temp var nesten normal, så kjørte jeg den litt hardt og da steg tempen opp nesten på rødt, og der ble den liggende uansett hvor fint jeg kjørte etterpå. Så den lå der helt til jeg parkerte.

Prøvde med forskjellige temperatur på termostater (nye). Men dette ble utfallet hver gang.

 

Nå som det har blitt kaldt ute, så er derimot problemet et annet.. den bruker unormalt lang tid på å få driftstemperatur.

Dette er jo en gammel seks sylinder motor, som skulle ha plenty med overskuddsvarme, hadde nå jeg trodd!

Men jeg sliter med å få skikkelig temperatur, og det tar som sagt veldig lang tid å få skikkelig varme i apparatet. Ikke heller stiger målern til midt på skalaen, men ligger ganske langt ned.

 

Har hatt mange andre sierraer med 2 litere, og der har varmen kommet veldig mye tidligere, og da skikkelig varme.

 

Er det noen andre som har erfaringer med 2.9 litern og dårlig varme på vintern eller ?

Link to comment
Share on other sites

Har en Scorpio 2.9, der har tempføleren kvelda, så den viser maks varme uansett. Men før den gikk lå den rimelig stabilt, gikk litt opp ved hard jobbing, ellers null problem, langt innenfor norm.

Når jeg starter bilen i kaldt vær(-5 til +5) så blir det lunbk i varmeapp etter 1-2 km.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette var min bil hadde jeg vasket kjølesystemet med radiator flush eller lignende produkter minst én gang og sjekket termostaten i en kasserolle på kjøkkenet.

Hvis motoren og varmeapparatet er rent, pent og rustfri ned til metallet i kjølevannskappen og termostaten holder tett, så skal varmen komme raskt.

Hvis det er fullt i rust og gugg så isolerer dette slike at kjølevannet ikke får gjort jobben sin.

 

De seriøse vasker gjennom hele systemet én gang i året og bytter kjølevæske som tester minst -36 grader. Da unngår man problemer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette var min bil hadde jeg vasket kjølesystemet med radiator flush eller lignende produkter minst én gang og sjekket termostaten i en kasserolle på kjøkkenet.

Hvis motoren og varmeapparatet er rent, pent og rustfri ned til metallet i kjølevannskappen og termostaten holder tett, så skal varmen komme raskt.

Hvis det er fullt i rust og gugg så isolerer dette slike at kjølevannet ikke får gjort jobben sin.

 

De seriøse vasker gjennom hele systemet én gang i året og bytter kjølevæske som tester minst -36 grader. Da unngår man problemer.

 

Væsken er byttet rimelig mange ganger siste året pga. en slange som sprakk om og om igjen. hehe.

Men hvor rent det er innvendig ellers er vanskelig og si.

Varmeapparatregisteret er helt nytt. Termostaten er ny, en original fra Ford.

 

Men jeg tenker, på hvordan dette virker, det er jo såre enkelt egentlig.

Om 2.9 ikke er noen motor som bruker unormal lang tid på å bli varm, da må det jo rett og slett være at termostaten lekker vann da, slik at litteran sirkulerer i radiator når det ikke skal??

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

det høres ut som tett register syns nå jeg. men du skriver jo du har nytt så det er vel ikke helt sansynlig kanskje.

 

Kan og virke som at vannet sirkulerer dårlig i motor mtp de problemer du har nevnt lenger opp med at den ble altfor varm ved enkelte situsajoner. Å hvis det sirkulerer dårlig vil jo ikke termostaten åpne til rett tid. slanger som sprekker er jo også ett tegn på at det er rimelig høyt trykk i kjølevannet som jo kan tyde på at det er veldig varmt inne i motor men at varmen ikke kommer ut.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om det har noen betydning, men sitter slangene til varmeregisteret riktig?

Noe som helt sikkert har betydning er radiatoren. Har den god nok kapasitet og er byttet til V6?

 

Stod en 2.8 i bilen original, så det er samma radiatoren som sitter der.

 

Om slangene sitter riktig? tja.. den nedre slangen på registeret går ned til oljekjøleren som oljefilteret står på, og den øvre går ifra innsuget/termostathuset.

Har satt slangene slik dem stod på den andre motoren.

 

Men med tanke på at temp måler, og temperaturen på lufta inn i bilen stemmer ganske godt overens, så tror jeg ikke problemet er sirkulasjonen egentlig... .... men det er ikke lett å vite

Link to comment
Share on other sites

Væsken er byttet rimelig mange ganger siste året pga. en slange som sprakk om og om igjen. hehe.

Men hvor rent det er innvendig ellers er vanskelig og si.

Varmeapparatregisteret er helt nytt. Termostaten er ny, en original fra Ford.

 

Men jeg tenker, på hvordan dette virker, det er jo såre enkelt egentlig.

Om 2.9 ikke er noen motor som bruker unormal lang tid på å bli varm, da må det jo rett og slett være at termostaten lekker vann da, slik at litteran sirkulerer i radiator når det ikke skal??

Ok, bra.

 

Hva skjer hvis du legger ett pappstykke som akkurat dekker hele cellverket, fremfor radiatoren? Hvis motoren blir raskere driftsvarm med denne montert, så holder ikke termostaten så tett som den burde.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, bra.

 

Hva skjer hvis du legger ett pappstykke som akkurat dekker hele cellverket, fremfor radiatoren? Hvis motoren blir raskere driftsvarm med denne montert, så holder ikke termostaten så tett som den burde.

 

Jeg har nå drevet og sjekka litt. Virker som termostaten som står i lekker vann, da både slanger og radiator får noe temperatur før motor er i nærheten av driftstemperatur.

Så jeg satt i en annen termostat jeg hadde liggende, denne er også ny for en stund siden, denne skal åpne på 91 grader, imot den originales 88.

Med denne termostaten og papp plate foran 2/3 av radiator så ble den (noe) raskere varm og holdt grei temperatur på vei hjem fra jobb.

På vei på jobb i dag tidlig var den på vei opp mot rød feltet ganske lenge, men gikk plutselig ned igjen til normal.

Temperatur på motoren er bedre med dette "oppsettet", men varmen i apparatet er fortsatt like dårlig. Selv om motor var på vei opp mot rødt i dag, så var det ikke forskjell på varmen i apparatet.

 

Så det ser ut som jeg sliter med sirkulasjonen her..

Mulig det kan være "oljekjølern" min som er tett? Denne klumpen som sitter bak oljefilteret, vannet ut fra varmeapparatregisteret går igjennom denne før det går tilbake til vannpumpehus.

Eller har noen vært borti at vannpumpa pumper dårlig?

 

hmm

Link to comment
Share on other sites

Er vel liten mulighet for at det er vannpumpa hvis den ikke lekker og ikke lager lyd.

 

Har forresten ei ny Motorcraft vannpumpe til 2,9 12v som jeg muligens ikke får bruk for ;)

 

Eg er interessert! :whistling:

Hva pris tenker du deg? :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...