Jump to content

Forskjell i utveksling på clutch pedal?


jakob

Recommended Posts

Er det forskjell på utvekslinga til clutchpedalen på cosworth kontra sierra 2,9? Har prøvd cosworth clutch to ganger nå på sierra 2,9.. Det virker som om den hele tida ligger i spenn. At utløyserarmen ikkje kommer langt nok bak i kassa, men også at den ikkje frier skikkelig. Det virker som om cosworth clutch rett og slett er "dypere" enn sierra 2,9.

 

Den frir så dårlig ut at den er vanskelig å få i gir, og med pedal helt i bunn, så kan den PRESSES inn i gir.. Med pedal NESTEN helt ute så kan den enkelt slures, trengs ikkje mye gass for å slure den.

 

Føler selv at cosworth clutchen bygger mer ut, og trenger høyere utv. på pedal for å kunne fries helt ut :huh: Noen som vet??

 

 

Mvh Jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Skal jo være selvstramming på pedal, et tips er å skyve pedal helt inn, for så å la fot skli av så pedalen skyter ut.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Virker sånn for meg også, vet ikke om MT75 4x4 fra cosworth har annen utløser arm kanskje ?

 

Har prøvd både med org utløserarm, og med utspacet utløserlager. Enten ligger den i spenn, eller så blir den så slakk at den ikkje klarer å fri ut clutchen skikkelig :huh:

 

 

Skal jo være selvstramming på pedal, et tips er å skyve pedal helt inn, for så å la fot skli av så pedalen skyter ut.

 

Har gjordt det flere ganger! Fungerer ikkje så godt.. Problemet er at clutchen virker både for stam og for slakk på samme tid.. forstår? Føles som om pedalen ikkje "drar" langt nok i wiren :)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Kan fortsatt være selvjusteringen. Cosworthclutchen har gjerne litt strammere trykkplate. Om selvjusteringen er slitt kan den hoppe over flere tenner og gjøre at du ikke klarer løse ut clutchen.

Det er nok en grunn til at det er utviklet kit som eliminerer den automatiske selvjusteringen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Kan fortsatt være selvjusteringen. Cosworthclutchen har gjerne litt strammere trykkplate. Om selvjusteringen er slitt kan den hoppe over flere tenner og gjøre at du ikke klarer løse ut clutchen.

Det er nok en grunn til at det er utviklet kit som eliminerer den automatiske selvjusteringen.

 

Cosworth trykkplata er hardere ja. Men er 100% sikker på at det ikkje har noe med justeringa å gjøre. Prøvde 2 pedalsett på min bil, men bytta tilbake til org clutch, og nå har en kompis samme problem etter at han monterte cossi clutch i sin 2,9.. -_-

 

Er det en ny eller brukt clutch du monterer.. Er det en gammal sliten en, så kan pedalen bli slik..

 

Sjekka skikkelig over både trykkplate og lamell før det ble satt i. Såg greit ut, lamellen hadde mye belegg igjen. Og trykkplata var bra. Var jo brukt, men som sagt, bra stand. :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Om begge pedalsettene var brukt, uten at selvjusteringen har vært skiftet, så er det fare for at begge har vært like dårlig.

Oppgradert justering til Cosworth eller XR4TI vil løse problemet permanent, om det er selvjusteringen som er problemet. Mustangen min har akkurat samme type selvjustering, og man får kjøpt tilsvarende ombygging til manuell justering til den for å slippe problemer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sett noen forskjell fra de gamleste til de nyeste Sierraene jeg har holdt på med. Den gamleste jeg har hatt ute clutchpedalen på var en 85 mod mk1, og den nyeste en 93mod dohc mk2. Sistnevnte overhalte jeg selvjustering på. Har ikke merket noen forskjeller fra de bilene og til Cosworthen min. Har ikke vært med skyvelære å målt da men.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmm. Da har man lært noe nytt. Vet du hvilke farger som tilsvarer høy og lav utveklsing da? Tror gul og rød er de eneste jeg har vært borti på Sierra. Flest med gul.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Får høre av bekjent at dette med farger er styrken i plasten. At dem forskjellige fargene indikerer for hvor sterk plasten er.

 

Noen formeninger om dette? :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Får høre av bekjent at dette med farger er styrken i plasten. At dem forskjellige fargene indikerer for hvor sterk plasten er.

 

Noen formeninger om dette? :)

 

Det stemmer ikke, er forskjellig utv etter farge

 

Hmm. Da har man lært noe nytt. Vet du hvilke farger som tilsvarer høy og lav utveklsing da? Tror gul og rød er de eneste jeg har vært borti på Sierra. Flest med gul.

 

Cosworth har vell hvit org mener jeg. Er ikke sikker på hvilken, som lav og høy utv. Skal se litt på saken

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Grcossie: Vet du hvilke farger som finnes, og hvilke utveksling dem har? :) Selv har eg sett Gul, rød og svart..

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Grcossie: Vet du hvilke farger som finnes, og hvilke utveksling dem har? :) Selv har eg sett Gul, rød og svart..

 

Fargene jeg hvet om, har jeg nevnt over her, og er ikke sikker på hvilken utv, som følger hvilken farge

 

Sjekket litt på dele katalogen nå. Svart er 55mm Delenr 6081293

Hvit er 50mm Delenr 6186200

Gul er 45mm Delenr 6186201

Rød er 40mm Delenr 6186202

 

Litt usikker på hvordan dette er målt, har ikke noen her å nå, så jeg får målt på. Man ser det på hvor dypt i sporet, viren ligger, så mulig det er fra senter på hullet og ut til sporet

Edited by grcossie
Link to comment
Share on other sites

Fargene jeg hvet om, har jeg nevnt over her, og er ikke sikker på hvilken utv, som følger hvilken farge

 

Sjekket litt på dele katalogen nå. Svart er 55mm Delenr 6081293

Hvit er 50mm Delenr 6186200

Gul er 45mm Delenr 6186201

Rød er 40mm Delenr 6186202

 

Litt usikker på hvordan dette er målt, har ikke noen her å nå, så jeg får målt på. Man ser det på hvor dypt i sporet, viren ligger, så mulig det er fra senter på hullet og ut til sporet

Funker fint det med å skifte plasthjul når en en feks.skal ha 184mm clutch som har mindre vandring.

Du får lettere clutch pedal og kortere vandring som passe bra med slik type clutch...........

Selvfølgelig er hydraulisk enda bedre,men funker fint dette....

Edited by kermit racing

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

Funker fint det med å skifte plasthjul når en en feks.skal ha 184mm clutch som har mindre vandring.

Du får lettere clutch pedal og kortere vandring som passe bra med slik type clutch...........

Selfølgelig er hydrolisk enda bedre,men funker fint dette....

 

Mener å huske at du har vært borti det ja :)

Link to comment
Share on other sites

Så da er det for eksempel perfekt for meg å bruke en svart? Mulig eg har tilgang på en slik. Eller vil hvit passe bedre? Prøve å få tak på begge er vel like greit :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Funker fint det med å skifte plasthjul når en en feks.skal ha 184mm clutch som har mindre vandring.

Du får lettere clutch pedal og kortere vandring som passe bra med slik type clutch...........

Selvfølgelig er hydraulisk enda bedre,men funker fint dette....

 

hvilken farge blir brukt med 2skiva 7,25" clutch? jeg har sånn clutch og pedalen er hard og det holder ca. å tråkke halvveis på pedalen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...