Jump to content

bytte til 2,9 topper på 2.8 ?


jab

Recommended Posts

jeg leser at man kan bytte til bedre 2.9 topper med 3 utblåskammere osv på 2.8

og at innsug m gasser kan tilpasses på 2.9

hva med fordeler ??? kan jeg bruke den gamle stiftenningen??

er det lurere og sette i en hel 2,9 motor og bytte bare innsug??

Link to comment
Share on other sites

Alternativ to et nok det eneste fornuftige her.

Innsug og eksosventiler har ikke helt samme plassering på 2,8 og 2,9. Du kan ikke flytte over kamaksel heller da de roterer motsatt vei ift hverandre.

 

Fordeler passer ikke over da den må brukes sammen med kamaksel for at den skal gå riktig vei. Akselen som går fra fordeleren og ned ti oljepumpa er forskjellig og. Noe som også drear med seg oljepumpa også.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Ja, 2.9-toppene er ett betre utgangspunkt enn 2.8-topper, men ventilene står i forskjellig rekkefølge, så da må man spesïallage en kam, noe som koster mere enn det smaker.

 

Kammen frå 2.9 passer ikkje da den har kjededrift istedefor drev og roterer motsatt veg.

 

Fordeleren passer fysisk i holet, men drevet går vel motsatt veg, og akselen mellom fordeler og oljepumpe(blyanten) har forskjellig spor(sekskant blyantspor på 2.8, sekskant "torxspor" på 2.9. Så da må du ha en modifisert fordeler og/eller modifisert blyant, alle fordelerne har same hol i blokka, men forskjellig festeanordning på innsuget om eg husker rett.

 

 

 

Alternativet er å ta en komplett 2.9i, og evt. konvertere den til forgasser om du vil ha det.

 

 

Man får kjøpt "adapterplate" til å montere 2.8 registerdeksel på 2.9, da passer forgasserinnsuget rett på, og man får termostat nede akkurat som 2.8, alternativet er å modifisere bolthull foran på innsuget å montere det rett på 2.9 motor, da får man en termostatløs motor og må ha en slangemontert termostat. Ett annet problem kan være at servopumpe kommer på feil side.

 

Når det da gjelder fordeler, kan du kjøpe ferdig fordeler, eller flytte over drev frå 2.9 fordeler og modifisere blyanten, evt bytte til 2.8 oljepumpe.

 

 

 

¨Monterer du ett 2.8 registerdeksel, innsug og fordeler på en 2.9, så er det kun formen på eksosmanifolder som avslører at det ikkje er en 2.8 lenger.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Er ikke det alt for lettvint.. :P

 

 

hehe jo ..... jeg har en taunus 20 m 2 dr ht og det ser litt frekt ut for evnt en utekontroll hvis han tar opp panseret og ser efi injection midt i fleisen - en 2.9 med gasser ser jo gammelt og greit ut hehe

Link to comment
Share on other sites

2.9 med gasser(e) er tingen. Du kan ta utgangspunkt i nedre del av standard innsugsmanifold og bygge om for å plassere hva det skal være av gasser(e).

 

Jeg har ikke oversikt over innmaten i 2.9- fordeleren, men du kan antagelig ikke uten videre bruke den sammen med en coil og få det til å funke. Mulig innmaten må skiftes til gammeldags stift-tenings type eller at du må bruke en boks som trigges av signalet fra orginal 2.9- fordeler. Mener å huske at det siste er et alternativ. Som i så fall er å foretrekke.

 

Skal du fyre på med høy komp og seriøst kamaksel kommer vippearmene til kort. Ikke mye gromdeler å få handlet heller. Uansett er forgasser veldig anvendelig og kan spise omtrent hva det skal være av motoroppsett.- Noe injectionsystemet ikke alltid gjør.

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke 2.9 fordeler med gasser nå du kjøre med en egen styreenhet som kan styre tenning siden det er elektronisk tenning. Men du kan modifisere en 2.8 fordeler til å passe 2.9 motoren. Har du tilgang til dreibenk er det noe man fint klarer selv for du tilpasser drivakselen med drev fra 2.9 motoren på 2.8 fordeleren. Ang manifold kan du tilpasse en 2.8 manifold eller ta den helt ut og handle manifold for 3x gassere. ;) men anbefaler deg og lese igjennom trådene som ligger i v6 forumet for der står det mye om dette temaet;)

Edited by 2.8 injection

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...