Jump to content

4.0 v6 i granada?


2.3 GL

Recommended Posts

Med riktig olje og rett intervall på oljeskift, så er de ca. evigvarende.

 

Er en lavturtallsmotor, så hvis du ikke skal inn med en bedre kam og øke komp, så trenger du høy sluttutveksling.

Gjerne 3,36- 3,09.

 

Har blitt montert i Granada flere ganger rundt om kring, men jeg har ikke prøvd selv.

 

Men litt økt komp, bedre kam, grenrør/headers og bedre motorstyring, så skal du passere 200hk ganske greit.

 

Sterk som en bjønn og glad i bensin i originalutførelse da den sitter i Explorer...

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har prøvd dette? Hvor vanskelig er det? Hvordan er de motorene?

 

Alle svar mottas med takk.

En fantasktisk kombinasjon. 4,0L motoren har gode topper, bra innsug, uslitelig kamaksling i stål og rulleløftere - og i motsetning til alle andre Ford V6 motorer, en veiv med fornuftig slaglende.

Underlig at ikke flere bruker denne motoren.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En fantasktisk kombinasjon. 4,0L motoren har gode topper, bra innsug, uslitelig kamaksling i stål og rulleløftere - og i motsetning til alle andre Ford V6 motorer, en veiv med fornuftig slaglende.

Underlig at ikke flere bruker denne motoren.

Dette høres jo meget nice ut :) Men hvor bolt on er denne motoren i en granada som har v6 fra før av? Hva med motorstyring?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

En fantasktisk kombinasjon. 4,0L motoren har gode topper, bra innsug, uslitelig kamaksling i stål og rulleløftere - og i motsetning til alle andre Ford V6 motorer, en veiv med fornuftig slaglende.

Underlig at ikke flere bruker denne motoren.

Men hva kan grunnen være til at den pumper ut hysteriske 40hk/l være da?

Momentet på 305nm virker jo lovende :)

 

http://www.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Men hva kan grunnen være til at den pumper ut hysteriske 40hk/l være da?

Momentet på 305nm virker jo lovende :)

 

http://www.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine

Det er oppsettet sin skyld. Overmild kam og lavt kompresjonsforhold for kunne dra tungt og lenge i høy varme på lavoktan bensin uten å tenningsbanke.

305 Nm er lite fra 4,0L motorvolum og bekrefter "trimmings"-graden.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hjelper mye med en annen kam mao? Uten å ødelegge de fine automatgirkasse fordelene?

Javisst, og siden denne går med rullekam så kan man velge mellom helt fantastiske moderne profiler som f.eks CompCams sine XFI.

Med bortimot 4000 ccm så kan man velge kam med både 280 og 290 graders durasjon og likevel ha mye bedre bunndrag enn i en 2,9 motor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å slenge en turbo eller to inn i bildet? Hvordan liker disse motorene det? Å er det noen spesielle punkter man burde gjøre noe med for å beholde god holdbarhet osv... Hvordan er det med komp forhold?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hva med å slenge en turbo eller to inn i bildet? Hvordan liker disse motorene det? Å er det noen spesielle punkter man burde gjøre noe med for å beholde god holdbarhet osv... Hvordan er det med komp forhold?

4,0 motoren er en videreutvikling av de andre V6 motorene og er derfor den beste.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Cologne_V6_engine

KKK K31 er vel noe av det tregeste man får, men med 4009 ccm så blir det jaggu liv i den likevel.

Skogenracing demonstrerer:

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Har lest om å leser nå igjen om den taunusen :) Den er altså helt magisk.

 

Hvordan ville det bli med ett mer normalt oppsett? F.eks. med to T3.

Burde jo kunne bli ett dreiemomentsmonster.

Disse motorene TRENGER stor turbo.

 

http://skogenracing.editboard.com/t7332-turbo-40l-fail

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Så du mener denna er sterk nok i bunn til å ikke bli ketchup med en stor turbo?

Vi vet at en 3 syl. 2,0L motor er mye bedre egnet til turbolading enn en 4 syl. 2,0 L motor. Videre vet vi at en fullsize GARRETT GT3071R er en glimrende turbo til Cosworth. 2 STK fullsize Garrett GT3071R er derfor med overveldende sannsynllighet ett godt valg til en korrekt trimmet 4,0L V6 og da nærmer vi oss altså 1000 hk i turbokapasitet som samtidig spooler tidlig og hardt.

 

Hvis man da velger seg 600 - 750 hk singel turbo med pulsplitt turbinhus så ligger man godt an til suksess.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vi vet at en 3 syl. 2,0L motor er mye bedre egnet til turbolading enn en 4 syl. 2,0 L motor. Videre vet vi at en fullsize GARRETT GT3071R er en glimrende turbo til Cosworth. 2 STK fullsize Garrett GT3071R er derfor med overveldende sannsynllighet ett godt valg til en korrekt trimmet 4,0L V6 og da nærmer vi oss altså 1000 hk i turbokapasitet som samtidig spooler tidlig og hardt.

 

Hvis man da velger seg 600 - 750 hk singel turbo med pulsplitt turbinhus så ligger man godt an til suksess.

Hvorfor vet vi at en tre syl. 2.0 liter er bedre enn en fire syl. 2.0 liter?

 

For å snu litt på flisa. Hvor mye ladetrykk må til på 2.3'n jeg har nå før den gjør like god jobb som 4.0'n i rimelig org tilstand?

 

 

@Per Olav: først må jeg vel nødvendigvis ha en motor å montere den på?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke rare greiene. Det er vel ikke rare ladetrykket fire literen skal ha heller før du må begynne å vurdere tiltak ifm drivlinje. Spesiellt om den hadde fått en litt mer rettferdig kamaksel.

Hvordan er utvalget av solide bakaksler til granada?

Og mulighetene for å bytte ut T9 kassa mot en litt mere solid MT75...

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva som finnes av solide bakaksler til granada. Veit at det ble laget noe av quaife for noen år siden å det er den typen 351rs kjører med i bilen sin.

MT75 passer nok ganske rett inn i karroseriet. Grandisjohn har jo det i sin. Må kanskje mikse litt med girkassetravers å mellomaksel.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

4 liter turbomotor på Mt75? = Knas!

 

Får klutshkappe til BW T5 så den passer rett på v6...

 

Hmm, synes du jobber sent, har ikke sett bilde av en 4,0V6 her enda.... ;)

Hehe. Jobber ikke med den i det hele tatt så det går nok ganske sent ja.

Må nok først få den godkjent å i orden før jeg kan putte inn en sånn en.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor vet vi at en tre syl. 2.0 liter er bedre enn en fire syl. 2.0 liter?

 

For å snu litt på flisa. Hvor mye ladetrykk må til på 2.3'n jeg har nå før den gjør like god jobb som 4.0'n i rimelig org tilstand?

 

 

@Per Olav: først må jeg vel nødvendigvis ha en motor å montere den på?

Fordi det 240 grader mellom hver gang det åpner en eksosventil. Da kommer eksospulsene pent og pyntelig etter hverandre. Hver og en eksospuls blir også hardere pga større sylindervolum og dette er effektivt for å spoole turboen.

Med 5 syl. er det kun 144 grader mellom hver eksospuls og da forstyrrer alle eksospulsene hverandre. I tillegg er sylindervolummet ganske lite så eksospulsene blir små og veike. Derfor spooler en trimmet 5 syl. motor dårlig. 4 syl. er en mellomting.

 

Da bør man se på det prakiske motorvoummet. 4000 ccm motorvolum + 0,5 BAR ladetrykk blir til 6000 ccm praktisk motorvolum.

Med 2300 ccm trenger man 1,6 BAR ladetrykk før det praktiske motorvolummet er 6,0L

 

0,75 BAR ladetrykk på 2,3L motor blir til 4,0L praktisk motorvolum.

Man trenger altså 0,75 BAR ladetrykk fra tomgang for å matche bunndraget.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Angående solid bakaksel så er det helt kurant. Den nevnte Quaife diffen og stikkaksler fra Granada 3,0

så har man noe som tåler det meste.

Og 4,0 OHV motoren er vel mer eller mindre bolt on med Granada V6 motorfester.

 

Vår svenske venn Pedro Molina kjører forresten 4,0 OHV motoren med kompressor i Granada Ghia coupe`n sin :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...