Jump to content

4.0 v6 i granada?


2.3 GL

Recommended Posts

Fordi det 240 grader mellom hver gang det åpner en eksosventil. Da kommer eksospulsene pent og pyntelig etter hverandre. Hver og en eksospuls blir også hardere pga større sylindervolum og dette er effektivt for å spoole turboen.

Med 5 syl. er det kun 144 grader mellom hver eksospuls og da forstyrrer alle eksospulsene hverandre. I tillegg er sylindervolummet ganske lite så eksospulsene blir små og veike. Derfor spooler en trimmet 5 syl. motor dårlig. 4 syl. er en mellomting.

 

Da bør man se på det prakiske motorvoummet. 4000 ccm motorvolum + 0,5 BAR ladetrykk blir til 6000 ccm praktisk motorvolum.

Med 2300 ccm trenger man 1,6 BAR ladetrykk før det praktiske motorvolummet er 6,0L

 

0,75 BAR ladetrykk på 2,3L motor blir til 4,0L praktisk motorvolum.

Man trenger altså 0,75 BAR ladetrykk fra tomgang for å matche bunndraget.

Forstår :) Ladetrykk fra tomgang blir heller vanskelig å få til så det er klart at det vil jo ikke bli helt det samme. Men hvis man begrenser turtallet til det der motoren jobber godt i dag kan man jo ha ladetrykk fra relativt tidlig i registeret.

 

Dog trur jeg ikke at jeg blir å beholde 2.3'n sånn den er nå. Den vil enten byttes ut mot større eller en overhalt å stroka en :)

Så varmt folk snakker om stroket 2.3 så frister det masse å prøve en slik kar :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Om du får det til så stemmer jeg for en 4,0 liter jeg. I org utførelse til å begynne med. Første oppgradring må bli en bedre tilpasset kamaksel og evt kompøkning.

Skal du ved hjelp av stroking få 2,3'n til å yte i nærheten av det samme så trur jeg du må lage scoop på panseret...

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Så varmt folk snakker om stroket 2.3 så frister det masse å prøve en slik kar :)

2,3 motoren med 60,14 mm slaglengde og ett rådeforhold på sinnsyke 2,2:1 er håpløs på gate.

 

En slik motor må bygges fra grunnen av og man har en annen innstillig til hele bygget slik at kvaliteten blir bedre.

En slik motor blir borret, får nye moderne stempler med tynne stempelringer slik at friksjon, turtallsvillighet og forbruk forbedres. Med en lett modifisert 2,4 eller 2,9 veiv så er du faktisk i 2,8L. (2294/60,14*72 = 2746 ccm.)

 

Hvis du følger opp med ett Ultimate Road kam kit, en Holley 500 CFM forgasser eller 2 x Strømbergforgassere på ett adapter så får du helt sikkert ett oppsiktigsvekkende godt resultat.  B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det værste er at jeg liker 2.3'n godt jeg. Syns den drar jevnt å fint og går lett uansett hva jeg belaster den med. Men det er helt sikkert rom for forbedringer for tallene snakker for seg selv.

 

Er ikke lett å velge ut hva man skal prøve å sette inn i bilen. Men har ikke dårlig tid med denne så får ta det som det kommer. Akkurat nå frister det mye med 4.0 liter med litt vassere kam, økt kompresjon og MS. På den andre siden så høres det veldig ålreit ut med en 2.6++ med forgasser. Meningen med bilen den skal i er å cruise. Skal ikke være no racerbil. Bare ha nok til å kunne overraske folk når det trengs.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det værste er at jeg liker 2.3'n godt jeg. Syns den drar jevnt å fint og går lett uansett hva jeg belaster den med. Men det er helt sikkert rom for forbedringer for tallene snakker for seg selv.

 

Er ikke lett å velge ut hva man skal prøve å sette inn i bilen. Men har ikke dårlig tid med denne så får ta det som det kommer. Akkurat nå frister det mye med 4.0 liter med litt vassere kam, økt kompresjon og MS. På den andre siden så høres det veldig ålreit ut med en 2.6++ med forgasser. Meningen med bilen den skal i er å cruise. Skal ikke være no racerbil. Bare ha nok til å kunne overraske folk når det trengs.

Åhh, er det såpass?

 

Da vil jeg endre forslaget til 2,8 veiv og 2,6 stempler samt 2,8 EFI innsuget og datasprut. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Heisan:) Ville bare dele linken til mr Ravenz og hans syke 4.0 v6 motor som han bygget for en del år siden. Har mailet med han om denne motoren og bremsing. og den kom ikke over 650hbp pga flow i toppene ,men nm er en annen sak. med masse spesial kam-rulle løftere profil. så sa han den målte

1000nm på 3800rpm med hjulspinn.Det var ikke mulig å holde hjula for feste. Han slet med rådelager som tok kvelden og veiv prob bakerst på nr 6.

 

Han gjekk over til en 24v 2.9 motor og fant ut at den var mye bedre solid med 850hk så hadde han ikke det prob med veiva.

 

4.0l veiva var også nitrert herdet.

 

Har selv en 4.0 motor her i deler. 4.1l som skal sammen til evt den nye scorpio 4x4 stv jeg handlet nå.

 

Har lyst å bruke  denne motoren med twin turbo og automatkasse med transfer 4x4 kasse. da evt en th700r4 med transfer fra kansje en suburban da utak til framaksel er på lik side som 4x4 Ford .

 

Håper på en 450hk med 650-700nm  fin kjørbar og tenker like mye på forbruk.få en god maskin for langkjøring. :)

 

 

her er linken. Han bygger gromt:)

 

 

http://www.ravenz.dk/index.php?page=galleri&sfpg=U2llcnJhIGRhcnRoIHZhZGVyLyoqKioqZTllNTUyMGU4ZDRiNTNkZWZiODgyMGYzNDRmM2IxNzY

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Åhh, er det såpass?

 

Da vil jeg endre forslaget til 2,8 veiv og 2,6 stempler samt 2,8 EFI innsuget og datasprut.

 

Jepp. Det er riktignok ikke en motor for grisekjøring. Den er ikke no god til det.

 

Hvorfor endrer du forslaget da?

 

@BRracing: takk for linken. Skal kikkes på når jeg ikke er på mobilt nett.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Jepp. Det er riktignok ikke en motor for grisekjøring. Den er ikke no god til det.

 

Hvorfor endrer du forslaget da?

 

@BRracing: takk for linken. Skal kikkes på når jeg ikke er på mobilt nett.

Fordi 2,8 veiven sammen med 2,6L stemplene er 100% bolt on i en 2,3 L blokk. Du slipper en del maskinering og custom tilpassing.

 

Resultat i forhold til innsats blir derfor mye mer gunstig.

 

En Ford 2,6L V6 er en 1,7L V4 Ford / Saab som er forlenget med 2 sylindre og TGMotor skaffer stempler og mye annet gromt til Saab 1700.

 

http://www.tgmotor.se/saab_kolv.htm

 

http://www.tgmotor.se/images/IMG_6207.jpg

 

http://www.tgmotor.se/ny_sida_4.htm

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Javisst, og siden denne går med rullekam så kan man velge mellom helt fantastiske moderne profiler som f.eks CompCams sine XFI.

Med bortimot 4000 ccm så kan man velge kam med både 280 og 290 graders durasjon og likevel ha mye bedre bunndrag enn i en 2,9 motor.

Heisann!

Finner kun 2 alternativer på kammer til denne motoren på sidene til CompCams (49-410-8 og 49-422-8).

Men duger disse til en mye lettere bil og til løpskjøring, eller er disse beregnet på store tunge biler på lavt turtall og automatkasse?

 

For ordens skyld. Dette er til et bilcrossprosjekt som innebærer nytt hjemmelaget innsug med en 500cc 4 ports forgasser. Og en god gammel 2,8 fordeler. Ellers originalt. 

 

Og ellers alle tips mottas med takk :-)

 

Trommas

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Finner kun 2 alternativer på kammer til denne motoren på sidene til CompCams (49-410-8 og 49-422-8).

Men duger disse til en mye lettere bil og til løpskjøring, eller er disse beregnet på store tunge biler på lavt turtall og automatkasse?

 

For ordens skyld. Dette er til et bilcrossprosjekt som innebærer nytt hjemmelaget innsug med en 500cc 4 ports forgasser. Og en god gammel 2,8 fordeler. Ellers originalt. 

 

Og ellers alle tips mottas med takk :-)

I USA er gamle V6 motorer like interessant som 1,1 og 1,3 L motorer er her i Norge. Alle trimmer på de større motorene og derfor tjener ikke kamgutta penger på å ta frem "hyllevare" trimkammer til slike motorer. 

 

Selv om 410 kammen er en klar forbedring over den orginale kammen så er den fremdeles håpløst mild. 422 kammen er med sine 215/224/112 http://www.summitracing.com/int/parts/cca-49-422-8/overview/ å anse som en mild og fin turbokam og derfor i mildeste laget til en sugetrimmet bilcrossmotor med forgasser.

Her ser man hvor mild og snill den er:

 

Du kan få Compcams til å lage en customkam med minimum 224 grader @ 0,050" til maksimum 230 grader @ 0,050" på 108 lca uten at prisen skal øke noe særlig. Husk å kjøpe oppgraderte ventilfjærer for du MÅ unngå ventilflyt for enhver pris når du kjører rullekam.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til Enem i Sverige for å undersøke mulighetene for å slipe om en original kam.

Her er svaret:

 

Hej, vi kan slipa din kamaxel, har gjort Ford med hydrauliska rullkammar förut. Jag vet inte hur du grund justerar stötstänger/vipparmar men bascirkeln kommer ju at bli mindre så på något sätt bör du förlänga stötstängerna något. Du kanske planar topparna 1-2 mm? Det är väl vad som behövs för att kompensera, lyftarna kan ju också kompensera en del.

Så er spørsmålet, er det noen måte å grunninstille støtstenger/vippearmer? Så lenge det er hydrauliske løftere, så er det vel ingen justering på dette? Hva vil være enkleste løsning for å kompansere for den endrede lengden/løftet? Vil løfterne kompansere nok for dette selv? Han nevner å plane toppene. Men kan man også vudere å slipe av undersiden av stolene som holder vippetøyet? Eller er det lengre støtstenger som er veien å gå?

 

Trommas

Link to comment
Share on other sites

På en motor med en enkel kam så er det lca som er det viktigste. Denne er støpt inn i kammen slik at det ikke er noe å gjøre med den. En trimkam til en Ford V6 med forgasser fungerer soleklart best med 108 grader LCA og dette er noe svært få originale kammer har. 

 

LSA_01.jpg

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En omslipt orginalkam vil gi deg en klar forbedring av resultatet, men den vil ikke gi deg så godt resultat som en customkam med 108 grader lca.

 

Disse motorene har ikke så høyt kompresjonsforhold som man skulle kunne ønske seg og da er det viktig med lav lca for å bygge sylindertrykk.

 

Se Compcams sine Xtreme Energy 276 og 282 kamprofiler nr. 3314 og 3315.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En omslipt orginalkam vil gi deg en klar forbedring av resultatet, men den vil ikke gi deg så godt resultat som en customkam med 108 grader lca.

 

Disse motorene har ikke så høyt kompresjonsforhold som man skulle kunne ønske seg og da er det viktig med lav lca for å bygge sylindertrykk.

 

Se Compcams sine Xtreme Energy 276 og 282 kamprofiler nr. 3314 og 3315.

Men kan en gitt økning av kompresjon, sammen med en omslipt/trimkam, gi en tilsvarende effektøkning?

Link to comment
Share on other sites

Men kan en gitt økning av kompresjon, sammen med en omslipt/trimkam, gi en tilsvarende effektøkning?

Korrekt trimming av motor er krevende og anvansert hvor det er haugevis med hensyn å ta og Compcams har de beste kamprofilene på markedet.

 

Vil en 4,0L V6 motor med høvlet blokk, dreide stempler, planede topper og en tilfeldig omslipt orginalkam kunne gi høyere effekt enn en helt orginal motor med en Compcams Xtreme 276/282/108 kam med tilhørende ventilfjærer? Ja, det er ikke umulig, men hvorfor vil man ikke investere i den beste kammen man kjenner til hvis man går i gang med såpass omfattende modifiseringer? 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Korrekt trimming av motor er krevende og anvansert hvor det er haugevis med hensyn å ta og Compcams har de beste kamprofilene på markedet.

 

Vil en 4,0L V6 motor med høvlet blokk, dreide stempler, planede topper og en tilfeldig omslipt orginalkam kunne gi høyere effekt enn en helt orginal motor med en Compcams Xtreme 276/282/108 kam med tilhørende ventilfjærer? Ja, det er ikke umulig, men hvorfor vil man ikke investere i den beste kammen man kjenner til hvis man går i gang med såpass omfattende modifiseringer? 

Med dette så mener du at ved å innvestere i en spesialkam for lav-komp orginalmotor vil man få et like godt eller bedre resultat enn tradisjonell maskinering og en "katalog" trimkam?

Link to comment
Share on other sites

På slutten av 70 tallet ble det solgt ett trimkit til de lavkomprimerte laveffekt Chevrolet 350 motorene. Trimkittet bestod av det samme som trådstarter tenker på her; nytt forgasserinnsug og forgasser, tilpasset trimkam og oppgradert eksosanlegg. Effektøkningen på en ellers urørt orginalmotor med 8,5:1 i kompresjonsforhold var nærmere 100 bhp. Dessverre var dette før internett så bremsepapirene ligger ikke ute.

 

Man kan med fordel være klar over at ett typisk EFI innsug designet for bruk med automatkasse ikke vil takle like hissig kam som det samme motor vil klare med manuell kasse og forgasserinnsug - og en "overmild automatkasse-EFI kam" vil sabotere resultatet betydelig hvis motoren settes i en bil med manuellkasse.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For min del så er det jo også budprisen (9000,-) som ligger som en klamp om foten. 

Så det er jo litt begrensning (hvertfall for min del) hvor mye man vil legge i et "lett trim" prosjekt.

 

Ser jo at det ligger et kit med dobble ventilfjærer og 422 kam på ebay til $210. Blir vel ca 2735,-NOK med frakt og mva.

Som du sier så er jo denne kammen egentlig alt for mild. Men bør jo være en del bedre enn originalt uansett.

 

Å slipe en originalkam koster rundt 3500 SEK pluss frakt.

Og så kommer ventilfjærer ca 65$ pluss frakt.

 

Å få en kam spesiallaget av f.eks. CompCams gir nok det beste resultatet. Men for min del er dette uaktuellt hvis ikke jeg kan få det hjem i handa (dvs.inkl frakt og mva) for under 4500-5000,-.  Har ikke sjekket hva det koster (enda), men kan jo ikke tro det kommer under den summen.

 

Hva ville dere valgt?

 

Trommas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville begynt med å sende en e-mail til compcams så du vet hva du har å forholde deg til. Hvis en customcam blir for dyrt så hadde jeg valgt 422 kammen og nye ventilfjærer.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Told you. ;)

 

Det er en helt annen verden med en helt annen innstillig "over there".

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...