Jump to content

EU kontroll - trimmet bil (nye regler)


Helge

Recommended Posts

Nye regler ved godkjenning av EU kontroll fra 01.01.2014:

 

http://www.dinside.no/925972/har-du-trimmet-bilen-din-naa-kan-du-bli-tatt-paa-eu-kontroll

 

Skulle bestille EU kontroll til Wolfen i dag da jeg ble informert om at det nå var innført nye strengere krav til at bilen var original stand og ikke trimmet for at den skulle bli godkjent. Glad for at Wolfen er godkjent trimmet i vognkortet, "Godkjent Wolf tuning 220KW". Gled rett gjennom kontrollen da det er umulig å si hva som var Wolf tuning og ikke.  :) :) :)

 

 

Noen som har måtte sette bilen tilbake til original stand for å få den godkjent? :-)

 

 

Jadda,, vi har fått det med oss. såhhh, nå går verden videre.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan forklare meg hvorfor vi må ha eu-kontroll på biler i Norge - vi som tross alt ikke er med i eu? Vi har faktisk stemt 3 ganger nei på eu. I hovedtrekk innebærer eøs avtalen - en økonomisk samarbeidsavtale, og ikke lovgivning.

Bil:      Ford Sierra xr4i               1984 mod.

            Ford Scorpio 2,8i Ghia   1985   "

           Toyota Corolla stv.             2002   "

            VW LT 31 Sven Hedin      1981   "

 

Mc:     Yamaha FZ 750                1986 mod.

            Vespa GTS 300ie             2012   "

            Vespa GTS 250ie             2008   "

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan forklare meg hvorfor vi må ha eu-kontroll på biler i Norge - vi som tross alt ikke er med i eu? Vi har faktisk stemt 3 ganger nei på eu. I hovedtrekk innebærer eøs avtalen - en økonomisk samarbeidsavtale, og ikke lovgivning.

EØS  avtalen omhandler også slikt som tjenester!

Litt mer http://no.wikipedia.org/wiki/E%C3%98S

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kan forklare meg hvorfor vi må ha eu-kontroll på biler i Norge - vi som tross alt ikke er med i eu? Vi har faktisk stemt 3 ganger nei på eu. I hovedtrekk innebærer eøs avtalen - en økonomisk samarbeidsavtale, og ikke lovgivning.

 

Eu-kontroll er meget greit og ha, er mangen som ikkje sjekker bilen sin sjøl. Er då greit at bilen er i teknisk stand.

 

MEN.... trimming og ombygging av intercooler etc.... er tull. Er noke snuten har og bry seg på etter tjukkelsen på blårøyken :)

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Det heter faktisk Periodisk Kjøretøy Kontoll(PKK) og ikke EU-kontroll. Den har ingenting med EU å gjøre...

1978 Ford Taunus Turnier 1.6L

1984 Suzuki SJ410 A person who never made a mistake never tried anything new.

1996 Toyota Carina 1.6(Godbilen) -Albert Einstein

1997 Toyota Camry 2.2

Link to comment
Share on other sites

Joda, det har en samenheng med EU.

Det ble innført periodisk pkk etter krav fra EU (via EØS avtalen i Norge) Norge er jo veldig flink å følge opp disse kravene. Er derfor mange benevner denne som EU kontroll.

 

EU jobber videre med dette og det har vært forslag til å inkludere bla mopeder, motorsykler, veteranbiler osv. Men vi har heldigvis noen organisasjoner som jobber mot dette. Bla Amcar og LMK, NMCU

-Ford Granada 1976 (2.0/ 2.8Inj)4D nå 5.7 V8 prosjekt

-Ford Granada 1978 2.0L 4D Prosjekt/ bruksvetteran

-Jeep Grand Cherokee 2000 konebil og trekkvogn

-Chrysler Voyager 1993 3.3SE

-Ford Granada 76 3.0 Ghia 4D, -Ford Consul 73 3.0 Gt Coupe

Link to comment
Share on other sites

Mondeon gir glatt igjennom uten stress da :P, muligens værre med cossa men.. :S

 

- Dagens chiptuning foregår ofte gjennom diagnoseuttaket. Da bytter man bare programvare. På en vanlig EU-kontroll oppdages ikke dette, sier Rune Aasli, serviceleder for Audi på Hamax Auto i Hønefoss. For å se om en bil er trimmet må vi gå lenger inn i programvaren, og det skjer bare i helt spesielle tilfeller.

Trimmingen kan derimot slettes dersom det innstalleres ny programvare i bilen. Det gjøres ofte på service og EU-kontroller, men vi legger aldri inn ny programvare uten eiers samtykke.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Mondeo er blir neppe utfordring mtp PKK godkjenning og trimming. Nå skal de sjekke at det er original turbo, intercooler, motor, dyser og understell dersom ikke annet er anmerket i vognkort. Regner med at det er et alternativ til det mislykkede forsøket på å benke biler langs vegen. Heia Norge!!! Registrerer at det er litt mer ombygde biler for salg nå om dagen. Greit å kvitte seg med byggverket før staten raser det ned for dem. Håper det ikke gjelder for mange her inne!

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Derfor er det alltid lurt å kjenne den som tar kontrollen;) som kan se på det tekniske og ikke alt annet dill. Så lenge bremser og understell samsvarer med "trimmingen" burde ikke det vært problemer med litt forbedring

  • Like 1

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

Hehe! Derfor er det alltid lurt å kjenne den som tar kontrollen;) som kan se på det tekniske og ikke alt annet dill. Så lenge bremser og understell samsvarer med "trimmingen" burde ikke det vært problemer med litt forbedring

 

Blir avhengig av mye kjennskap og vennskap for cosworth eiere fremover nå... :) Registerer at eiere av Audi S biler har mye tilsvarende utfordringer.

Link to comment
Share on other sites

Mondeon gir glatt igjennom uten stress da :P, muligens værre med cossa men.. :S

 

- Dagens chiptuning foregår ofte gjennom diagnoseuttaket. Da bytter man bare programvare. På en vanlig EU-kontroll oppdages ikke dette, sier Rune Aasli, serviceleder for Audi på Hamax Auto i Hønefoss. For å se om en bil er trimmet må vi gå lenger inn i programvaren, og det skjer bare i helt spesielle tilfeller.

 

Trimmingen kan derimot slettes dersom det innstalleres ny programvare i bilen. Det gjøres ofte på service og EU-kontroller, men vi legger aldri inn ny programvare uten eiers samtykke.

 

Oppdatering av programvare, har ingenting med eu kontroll å gjøre, da man ikke har behov for å kople til diagnose utsyr i det hele

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Må man godkjenne f.eks greenrør? Er vel ingen plasser der dei kan dokumentere at det er "effektøking" Men heller at det er ombygd. Men forstår ikkje koffør det ikkje er lov og putte på Frontmontert intercooler. Las ei lov at er lov med 12% effektøking uten godkjenning, er denne og tatt vekk no?

 

Vil tru at med chiptuning at det gjer utslag på co2 målingene......

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Må man godkjenne f.eks greenrør? Er vel ingen plasser der dei kan dokumentere at det er "effektøking" Men heller at det er ombygd. Men forstår ikkje koffør det ikkje er lov og putte på Frontmontert intercooler. Las ei lov at er lov med 12% effektøking uten godkjenning, er denne og tatt vekk no?

 

Vil tru at med chiptuning at det gjer utslag på co2 målingene......

 

Usikker på hvor mye de henger seg opp i grenrør. Det blir mild tilpasning av de nye reglene i år før de settes inn med fullt alvor fra 01.01.15. Poenget er vel at motor skal være orginal stand om ikke annet er nevnt. Chip tuning er ikke dekket av de nye reglene, så her er det vel egentlig fortsatt fritt frem. Mye ulovlig motorbytte og turbobytte som staten ønsker å fjerne fra vegene og i den forbindelse blir IC blir muligens definert som en motordel? :) Men jøss, det er jo bare å få det godkjent i vognkortet så er det ingen sak... Noen snakker om at det i fremtiden kanskje skal bli lettere å få bygg godkjent i Norge også.

Link to comment
Share on other sites

Usikker på hvor mye de henger seg opp i grenrør. Det blir mild tilpasning av de nye reglene i år før de settes inn med fullt alvor fra 01.01.15. Poenget er vel at motor skal være orginal stand om ikke annet er nevnt. Chip tuning er ikke dekket av de nye reglene, så her er det vel egentlig fortsatt fritt frem. Mye ulovlig motorbytte og turbobytte som staten ønsker å fjerne fra vegene og i den forbindelse blir IC blir muligens definert som en motordel? :) Men jøss, det er jo bare å få det godkjent i vognkortet så er det ingen sak... Noen snakker om at det i fremtiden kanskje skal bli lettere å få bygg godkjent i Norge også.

 

Ehm, var ikkje det den regelen som kom for eit par år siden? :) Greit nok og få det godkjent men det skal søkest og faktisk bli godkjent og, synst det er ein hersens prosess det der. Kjører rundt i ugodkjent turbo, intercooler og chip idag til eg blir stoppa og SÅ tar eg det der ifrå :)

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kan si at det skal mye til før dem legge merke til noe som helst, og tror flere verksteder ikke gidder bry seg om sånt, dem er kun interisert i og ha et godt forhold til kunden og ikke norske stat. Med mindre staten gir alle verksteder alt som er nødvendig for og se forskejller på alle biler i norge.

En annen ting som da kan bli et stort problem er jo at det ikke kreves og bruke orginal deler når noe må byttes ut heller. Så hva krever staten da ? at du skal inn på bt når man bytter ut ting med uorgianlt? Staten får no et støre problem en løsning her tror jeg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Drar opp igjen denne tråden.

Ser ut som det er mange som har noe å se fram til på EU/PKK framover, nye regler tilsier at de kan komme på stikkprøve innen 30 minutter f.eks...

Tipper etterspørsel etter originale deler kommer til å øke greit etter hvert.

 

 

http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Siste+nyheter/Vis?key=752243

 

http://www.tu.no/samferdsel/2014/12/23/her-er-de-nye-reglene-for-eu-kontrollen

Link to comment
Share on other sites

Kompis ble innkalt etter PKK/EU i fjor. Den Cosworthen gikk rett gjennom EU på BT med 17", deka dyser, RS500 kjøler, stort filter, osv.

 

Er ikke alle som er totalt **** heldigvis :)

  • Like 1
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg er redd for er eksos, orginalt er jo ikke å få tak i. Har alt diskutert flere omganger med forskjellige kontrollører. Alle sier, ja dra på svendsen. Og da lurer jeg på hva er forskjell på svendsen og mongoose? De bygger det jo slik jeg vil ha det. Plutselig ok da liksom..

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

Eneste jeg er redd for er eksos, orginalt er jo ikke å få tak i. Har alt diskutert flere omganger med forskjellige kontrollører. Alle sier, ja dra på svendsen. Og da lurer jeg på hva er forskjell på svendsen og mongoose? De bygger det jo slik jeg vil ha det. Plutselig ok da liksom..

 

Mongoose er vel greit det så lenge du klarer støy og avgasskrav?  Jeg spurte kontrollørene på en trafikkstasjon for en god stund siden og fikk beskjed om at kravet var E merket katalysator.  Så om du klarer kravene og katalysatoren er e merket så er det vel ikke noe problem.

 

Er vel mye senkesett, bremser, hjul, åpne luftfiltere osv som blir utfordringen for mange.  Er vel ikke så mange verksteder som vil se gjennom fingrene lengre om det er en mulighet for at en SVV kontrollør dukker opp om 30 minutter for og sjekke.

Link to comment
Share on other sites

Kompis ble innkalt etter PKK/EU i fjor. Den Cosworthen gikk rett gjennom EU på BT med 17", deka dyser, RS500 kjøler, stort filter, osv.

 

Er ikke alle som er totalt **** heldigvis :)

Denne bilen har 3" moongoose, vi sveisa inn 3" racekat for å være førevar, gikk som sakt rett gjennom BT uten noe pes.

  • Like 1
Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Da må jeg nok lage nytt rør fra turbo med integrering av avgass fra ext wastegate.. Tviler på at screamer pipe godkjennes...:-)

  • Like 1

-17 Focus Electric Magnetic Grey & -17 Connect Tourneo Race Red

-88 2wd baneræcer & -15 Panther black courier 1.0 ecoboost
-88 solid black cosworth (2016)& -14 frozen white transit custom sport (2014)
-90 mercury grey cosworth (1999)
-89 mercury grey cosworth (1998)
-86 sort XR4x4 (1996)
-77 Taunus 2 IS (1995)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...