Jump to content

Mer moderne dyser, bedre forbrenning?


Dreeeze

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer på å skaffe noen nyere dyser til 2.9 v6, de som er der nå er vel fra 89

å dysene har utviklet seg masse frem til idag, så tenkte kansje å finne noen 

nyere dyser som støver finere å bidrar til en bedre forbrenning med samme

størrelse dyser? må være plug and ( pray / spray )

 

Bortkastet penger?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Synes spørsmålet er bra jeg. Med dagens dyser burde man vel få noe bonus selv på våre klenodier? Kan men sette på større dyser eller burde man holde seg til samme "mengde" som de man har fra før av(orginalt)?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenker ikke på trim, tenker mer på at motoren går mer termisk riktig(bedre forbrennig) og dermed mer økonomisk med de samme åpningstidene som er i orginalmappet.

Akuratt hva jeg tenker på :) Ikke trim dette handler om.  Nymoderne dyser forstøver mye bedre enn ei gammal dyse fra 1989,

Er endel HC i eksosen på alle eldre v6 ford, bensin som ikke blir forbrent, så om du hjelper til

med en finere "anatomisering" / mer finstøvet bensinblanding så kansje det vil gi en bedre 

"bang" per innsprøytning ? er ganske logisk i hode mitt , men praksisen kan være en annen 

sak.. :)

Edited by Dreeeze
Link to comment
Share on other sites

Synes spørsmålet er bra jeg. Med dagens dyser burde man vel få noe bonus selv på våre klenodier? Kan men sette på større dyser eller burde man holde seg til samme "mengde" som de man har fra før av(orginalt)?

Om man ser på teorien bak, så ja. Originalt er det vel dyser som spruter ut i en konsentrert stråle med relativt dårlig forstøving selv når de var nye for 20-30 år siden.

Velger man dyser som spruter i en bredere vinkel som f.eks 30°, 6 hull eller talerkentype, så vil bensin forstøves bedre og ikke treffe rett i metall. Mindre "sucked to wall" effekt på godt norsk. Man får en mer homgen blanding helt fra kaldstart, da man ikke er like avhengig av motorvarme i topp/innsugsventil for å fordampe bensin. Med alle former fordeler som bensin i gassform ellers også gir.

Om de nye dysene ikke er lik så kan man bruke justerbar bensintrykksregulator for å kompansere, og det vil mest sansynlig fungere helt ok.

Ettersom lavere trykk enn dysene er laget for kan gi dårligere forstøving, er det altså dyser som heller er litt mindre og ikke større en original man vil ha.

 

Men om det man vil oppnå er bedre forbrenning, og man ikke skifter dyser for å f.eks få mer bensin sammen med turbo eller at de har feil, så mener jeg ett rent dysebytte til moderne dyser er feil ende å starte i.

Planing av blokk og bearbeiding av forbrenningskammer slik at man får en korrekt squish og topp som puster bedre vil nok gjøre mer utslag. Om kammen og ventilmekanismen ikke er tipptopp må den også utbedres.

Nye slitedeler til tenningsanlegg og kraftigere coil. Motor må selvsagt også ellers være i god stand med bla. tette stempelringer.

Og så ville jeg sett nærmere på ett bytte til moderne dyser :)

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Har jo Ford Motorsportdyser som er i fra 2009, men har egentlig aldri tenkt over eller merket

noe fordelaktig med de, i forhold til originale dyser fra 1993. Eneste er at bensinforbruket er

høyere, men det har seff med mapping å gjøre. Menne, de dysene er mye bedre da, fordi de er

nyere? Ja-ja, det læres stadig noe nytt, i allefall teoretisk, men det er jo fint om det stemmer :)

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

hvor stor er orginal 2.9 12v dysene? å er de lav eller høy ohm?  Noe bil en kan kjøpe dyser for som er rundt år 2010 

som har samme ccm å ohm på dysene?

 

Om en dyse er 200cc ved 2.5 bar, så setter man i dyse som har 190 cc på 2.5 bar og justerer opp bensintrykket til 

la oss si 3.5 bar, vil bensintrykket "kompensere" for manglende cc ?

 

Om du får skikkelig finstøvet bensintåke, så trenger du vel mindre bensinmengde for samme effekt, enn om du har

IKKE forstøvet bensintåke?

 

Masse jeg lurer på , detter er all teori, så om jeg er på bærtur, si ifra :) 

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Lurer på å skaffe noen nyere dyser til 2.9 v6, de som er der nå er vel fra 89

å dysene har utviklet seg masse frem til idag, så tenkte kansje å finne noen 

nyere dyser som støver finere å bidrar til en bedre forbrenning med samme

størrelse dyser? må være plug and ( pray / spray )

 

Bortkastet penger?

Godt. Det er gode grunner til at moderne dyser er forskjellig fra de gamle. Kravene til utslipp og forbruk er blitt strengere og dette krever bedre dyser. Her en typisk forskjell.

 

 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

186cc om jeg ikke husker feil. I allefall er de lav ohm. Nyere dyser er høy ohm, så motstand

på signalledningene blir vel nødvendig med nyere uoriginale dyser og original ecu.

Det ene dysenummeret på originaldysene er #750 og de er 138 ccm mener jeg å huske. De andre er det samme som OHC dysene, #219 var det vel og de er noe større.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

se der ja :) Så spørsmålet er da: Hvilken dyser?

Det beste vil være å ta kontakt med en som har spesialisert seg på dyser.

 

Alternativt kan du gå for disse.http://www.fiveomotorsport.com/bosch-gen-3-0280155885-ford-bmw

 

Legg merke til at det står at man får redusert forbruk i en BMW M20 med disse dysene. M20 motoren kan forsåvidt sammenlignes med Ford 2,9 pga 2 ventiler pr. stlinder. Legg merke til at det ikke står noe om M50 motoren som er nyere og som har fintforstøvende dyser originalt ;)

 

Sparetipset er altså å montere noen BMW dyser i riktig størrelse fra en M50 serie motor.

 

Hvis du har de grønne 750 dysene så er det disse som har samme størrelse: http://www.amazon.com/Ford-Explorer-Ranger-Mazda-Injector/dp/B00UROJXES/ref=sr_1_1?s=automotive&ie=UTF8&qid=1453639470&sr=1-1&keywords=0280155962

Forskjellen i sprøytebildet er såpass stor altså. Da har det nok noe for seg med nyere dyser ja -_-

Det er bare å lese her:

http://www.fiveomotorsport.com/bosch-taurus-gen-3-0280155885

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

186cc om jeg ikke husker feil. I allefall er de lav ohm. Nyere dyser er høy ohm, så motstandpå signalledningene blir vel nødvendig med nyere uoriginale dyser og original ecu.

Nei nå blander du litt sammen :)

Høyohmsdyser originalt, og moderne dyser er høyohm. Formotstand bruker man sammen med lavohmsdyser om ecu ikke har dysedrivere beregnet for lavohm.

 

Også verdt å merke at man på en 2v motor ikke bør bruke dyser beregnet for 4v motor med 4 hull og type V sprøytemønster. De forstøver bedre, men det er stor sjangs for at de spruter i veggen på innsugskanal. Noe som ikke trenger være en fordel her.

Forskjellen i sprøytebildet er såpass stor altså. Da har det nok noe for seg med nyere dyser ja -_-

Har målt leveringsmengde og dødtid på flere forskjellige typer dyser de siste par årene, og sett forskjellen på nært hold.

Fra dyser som spruter så kraftig stråle at bensin skummer over og skvetter ut av målebeger til dyser som lager tåke som er vanskelig å se pga så fin forstøving.

Og 4v dyser med V sprøytebilde som forstøver bra, men treffer veggene i målebeger.

Interesangt og lærerikt å prøve det :)

  • Like 2

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Om org dysene er lav ohm, så har det vært digg å finne noen som man kan bare putte rett nedi, ser mesteparten av nyere dysene er høy ohm 

å skaper problemer,

Heldigvis er de ikke det. Ford EEC -? bruker høyohm slik de aller aller fleste motorstyresystemer gjør. http://www.micksgarage.com/proddetails.aspx?pid=1259164&pk=

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Heldigvis er de ikke det. Ford EEC -? bruker høyohm slik de aller aller fleste motorstyresystemer gjør. http://www.micksgarage.com/proddetails.aspx?pid=1259164&pk=

Njaa, stemmer egentlig det..? i følge Knowledge sidene til Emerald så ser det i allefall ut til at originale dyser er lav ohm.

Mener og å huske at når jeg koblet Emerald sprutet så måtte det brukes motstander hvis originale dyser skulle brukes.

Men som du allerede har nevnt så spiller det jo i dette tilfellet ingen rolle.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Njaa, stemmer egentlig det..? i følge Knowledge sidene til Emerald så ser det i allefall ut til at originale dyser er lav ohm.

Mener og å huske at når jeg koblet Emerald sprutet så måtte det brukes motstander hvis originale dyser skulle brukes.

Men som du allerede har nevnt så spiller det jo i dette tilfellet ingen rolle.

Da tar Emerald feil. Originale dyser er høyohm, og da trengs ikke formotstand. Cosworth YB med Weber Marelli motorstyring har lavohm, og man må bruke spesielle dysedrivere eller formotstand sammen med de dysene.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Da tar Emerald feil. Originale dyser er høyohm, og da trengs ikke formotstand. Cosworth YB med Weber Marelli motorstyring har lavohm, og man må bruke spesielle dysedrivere eller formotstand sammen med de dysene.

Ja, ok. Er Cosworth som står har lav ohm på sidene deres, så tenkte da at det gjaldt eldre Ford med EFI også.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...