Jump to content

Dårlig bremsekraft


Cosworth Racing1

Recommended Posts

Har et lite problem med Sierraen. Bremsekraften er veldig dårlig på den.

 

I fjor kjørte jeg med vanlig bremsekraftforsterker. Har Tarox 6-stemplet foran (de er vel 330 eller 340) og Reyland bak (mener de er 300) med originale kallipere.

Foran hadde jeg Tarox klosser og Yellow stuff bak. Da hadde jeg problemer med at den bremset for mye bak, og låste først hjulene bak før de foran.

 

I år har vi bygget om til hydrauliske bremser med justering. Samme skiver foran og bak, MEN har nye Ferrodo 2500 klosser foran og bak.

Vi har vært i bremsetester og justert fordelingen foran/bak, så den bremser selvfølgelig mest foran. Mener den lå på cirka 500 i bremsetesteren foran. Men allikavel, får å få den til å bremse så høyt, må jeg virkelig bremse alt jeg kan, må omtrent reise meg fra setet!

Sånn skal det jo ikke være.. Når jeg trykker normalt på bremsepedalen nå sånn at den egentlig burde bremset ganske bra, gjør den ikke det og bare siger fremover. Er milevis unna å henge i frontruten ved hard nedbremsing.

 

Kjører Willwood pedalsett med 1" sylinder foran og 3/4 sylinder bak.

 

Skivene foran er dreid ned for å få ny overflate (de var omntrent glasserte fra før). Uansett ingen forandring..

 

Vi sliter litt med å finne ut hva problemet kan være. Pedalene kan jo justeres inn/ut alt ettersom hvor en vil ha de. Mine er skrudd så langt ut som mulig. Vet ikke om det kan ha noe betydning men alle muligheter må holdes åpen her!

 

 

Noen forslag?

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Bytt om forran å bak. Uten å vite hvor store stempler du har i bremsene forran, så syns jeg 1" virker stor på pumpa. Vanlig er å kjøre større pumpe bak og mindre forran. Hvis du fortsatt sliter med å låse bak først da må du på med justerings ventil bakover.

http://www.rallydesign.co.uk/article_info.php?articles_id=1

Edited by bana_iøra
Link to comment
Share on other sites

Du får lettere pedal med mindre stempel / master for samme trykk, men til gjengjeld mer vandring. Har du lettere pedal kan trykket øke uten at du må "reise deg i stolen".

 

Kun i en situasjon der du bånner master, eller at pedalen blir veldig lett vil det være nødvendig med større stempeldiameter.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Har snakket litt med Stian Sørlie som forhandler disse pedalboksene. Han sa som dere mente her, at den store pumpen skal på bremsene bak, mens den små skal foran.

Men mitt neste problem er at sannsynligvis er sylindrene for store. Det pleide å være standard med 0,7 bak og 0,625 foran. Så jeg sliter sikkert litt uansett med det der.. Må sikkert bytte begge sylindrene også :(

  • Like 1

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Prøv å bytt først, men du må regne med å ta i for og bremse. Bremser uten bremsekraft forsterker, blir litt tungtrampa uansett. Særlig om man er vant til cosworth forsterker. Mener å huske jeg hadde 50kg pedaltrykk på capri'n før forhjul låste 75kg før bakhjul ble låst.

hardere pedal en du er vant til blir det nok uansett.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fører sannsynligvis til at pedalvandringen nesten 3 dobbles og at kravet til pedaltrykk reduseres tilsvarende.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det går helt greit, kan ihvertfall ikke ha det sånn at jeg må reise meg fra setet og stå på pedalen, og allikavel går bilen fremover!

0,625 er standard fra Wilwood, så jeg gjør regning med dette går helt fint!

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...