Jump to content

Ulyd fra clutch


grandisjohn

Recommended Posts

Da er det helt ubegripelig. Kassa er åpnet og alle lagre er sjekket med klokke uten å finne feil. Clutchen er for andre gang

komplett ny, og alt av deler hører i sammen. Alt er riktig montert og det er selvfølgelig olje på kassa. Like fordømt rakler og

bråker det helt forferdelig. Men det blir stille når clutchen trås inn som normalt er når kassa stopper. 

Med den forrige clutchen oppstod etter hvert en vanvittig vibrasjon, og de små fjærene i lamellplata som stabiliserer clutchen

hadde vridd seg ut av metallet. Det skjedde etter ca 25.000 km med pen kjøring helt uten noen form for herjing. 

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er det fjæret nav på den nye clutchlamellen? Om ikke så kan det gi ulyd, særlig på tomgang.

Stivere girkasseoppheng, eller tar girkassen i noe slik at lydene blir forsterket og høres værre ut?

Har prøvd ufjæret clutch sammen med stivt oppheng på t9 selv. Bråket veldig uten noen praktiske problemer.

Har du rett type olje på girkassen?

Om jeg husker rett skal mt75 ikke ha vanlig gl4 olje.

Vanlig feil inni mt75 er vel kubbelager, men er vel utelukket, og slakke skulle høres under kjøring untatt 4.

Er dette på 24v'en? Går motoren jevnt og pent med denne ulyden? Ujevn gange som f.eks med kvassere kammer kan også gjøre lyd i girkasse værre.

 

Edit: Og for å svare litt på første posten. Om lamellen er betydelig ute av senter vil du merke det ved at girkassen er veldig vanskelig å gå på.

Om du da likevel skulle klare å få den på er det jo fare for at clutchen har fått skade.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er fjæret nav på clutchen. Ikke stivere giroppheng eller annet som ødelegger for en rimelig behagelig kjøreopplevelse.

Er jo nettopp det som blir forsøkt vektlagt. 

Ford-olje med servo/automatgir-spesifikasjon, riktig til MT75.  

Egentlig mistenker jeg at kubbelageret ikke er helt fritt for slark, men da må jeg velge å ikke stole på vedkommende som

åpnet og sjekket kassa. Den typiske kubbelager-male/slakkelyden er jo der (?)

24V motor, går jevnt og pent med ulyden, eller ulydene er riktigere å si. Det er flere, men blir som nevnt stille når clutchen

trås inn.

 

Ulydene ble betydelig verre etter siste bytte av clutch i sommer, og etter at kassa ble åpnet. Kassa gikk veldig tregt på plass,

så clutch-sentreringa  var neppe helt nøyaktig. Men "uforklarlige" feil oppstår uansett virker det som. Som nevnt ble den forrige

clutchen helt ødelagt etter ca 25.000 km. Vibreringa oppstod tidligere, og den gangen smatt kassa rett på plass.  

 

Problemer med dette kan dras helt tilbake til fra da jeg kjøpte bilen, for 11 år siden. Den gang var det t9 kasse med 2,8 svinghjul

og clutch. Helt ukjørbart selvsagt, og clutchen som den gang ble plukket ut var enda mer ødelagt. 

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Var den forrige clutchen utslitt på lamellen eller ødelagt på noe anna vis? Hvordan såg svinghjul ut?

Utslitt lamell. Frynsete. Så herjet ut. Clutchen tok veldig brått med et hugg. Stikk motsatt av å slure. Og utenom minste motstands vei 

kjentes clutchen for svak ut, og begynte å vibrere. Samme gjentok seg etter første gangs bytte av kasse til MT75, 2,9 svinghjul

og clutch, der i stedet fjærene som stabiliserer lamellen ble ødelagt etter kort kjørelengde. I disse to tilfellene, og også nå er svinghjulet ok. 

Kassen/ tappen ligger fint inni nållageret til veiven?

 

Ja. Alle deler hører i sammen. 

Bare for å prøve å tenke litt utenfor boksen her.. Er du sikker på at vandringen på pedalen er riktig til kassa?

 

Det veit jeg ikke. Pedalvandringa ble kortere etter bytte til MT75 kasse, 2,9 svinghjul og clutch. Det er nok normalt

med tanke på forskjellen i tykkelse på svinghjulet. 

Ser at selvstramminga på clutchpedalen er helt lik på Scorpio og Granada. Wiren er forresten også ny. Den gamle

var litt flisete ved utløserarmen der wiren går inn i strømpa. Tenkte at wiren hekter seg i strømpa og kødder det til..  

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Girkassen ligger ikke for høyt slik at den tar i tunnelen ? Har sett det tidligere ved bruk av T9 travers på MT75, og da støyerer det noe voldsomt. Hvis girkassen ikke ligger for høyt, så ville jeg sjekket nålelageret i veiva. Er det også i bra stand, så ligger feilen i kassa. Er det en "kjent" som har hatt kassa oppe ? Jeg kan evt se på den, hvis du er usikker på kassa.

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Girkassen ligger ikke for høyt slik at den tar i tunnelen ? Har sett det tidligere ved bruk av T9 travers på MT75, og da støyerer det noe voldsomt. Hvis girkassen ikke ligger for høyt, så ville jeg sjekket nålelageret i veiva. Er det også i bra stand, så ligger feilen i kassa. Er det en "kjent" som har hatt kassa oppe ? Jeg kan evt se på den, hvis du er usikker på kassa.

Forskjellen i nedbygging på MT75 kasse kontra T9 er 16 mm. Kassa søkker alltids litt i gummibeslaget på opphenget, så 12-14 mm

mellomlegg mellom oppheng og gulv virker å ha vist seg passelig. Ingen tegn til brytning på gummikoblinga til mellomakselen, som 

er en innkortet Scorpio aksel, kortet og balansert av GKN driveline. 

Var vel i grunn meningen å få laget et dypere giroppheng, men det er egentlig ikke nødvendig. Kassa er ikke i kontakt med tunellen.

 

Hvor i Østfold holder du til?  

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det veit jeg ikke. Pedalvandringa ble kortere etter bytte til MT75 kasse, 2,9 svinghjul og clutch. Det er nok normalt

med tanke på forskjellen i tykkelse på svinghjulet.

Ser at selvstramminga på clutchpedalen er helt lik på Scorpio og Granada. Wiren er forresten også ny. Den gamle

var litt flisete ved utløserarmen der wiren går inn i strømpa. Tenkte at wiren hekter seg i strømpa og kødder det til..

Da ville jeg sjekket ut dette og sjekke svinghjulet. Sjekk svinghjulet for kast og ujevnheter med mikrometer slik det sitter på motoren nå. Om du får det til kan det også være en ide å sjekke med Micrometer om at svinghjulet og nållageret sitter i senter av veiva.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tenkte faktisk å spørre om vibrasjon når du slurer. Følgende er tankeeksperiment, så ta forbehold om at det kan være totalt feil.

Vibrasjon tyder på slakke i inngående aksel i girkassen. Dvs. nålelager i bakkant av vei eller lager mellom inngående og utgående aksel om jeg ser for meg girkassen rett.

I og med ulyd holder jeg en finger på lager mellom inngående og utgående lager.

Om jeg resonerer rett vil ulyden minne om dårlig kubbelager.

Jeg har aldri overhalt en girkasse så følgende må sjekkes med noen som kan det.

Lagret mellom inngående og utgående aksel tror jeg kan være vanskelig å måle korrekt slakke i når inngående aksel ikke er lagret opp i veiva, altså girkasse ute av bilen.

  • Like 1

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det som gjør det hele så uoversiktlig, er at ulydene ble flere og høyere etter at kassa nå sist ble satt tilbake, etter å ha blitt åpnet, kontrollert

og "funnet i orden". Har vedkommende som åpnet kassa surret med noe? Eller skal jeg, tross alle ulydene stole på det han sier? I så fall er

det jeg som har surret, sånn at clutchen er årsaken til spetaklet? 

Selvfølgelig umulig for noen å svare på. Sikkert er i alle fall at clutchen fungerte helt perfekt etter siste montering ganske nylig. Skriver "fungerte"

fordi kassa ganske raskt ble tatt ned igjen på grunn av ulyder. Ny clutch fungerte forresten fint de første titalls milene etter forrige gangs bytte også,

men det ble etter hvert verre... 

Jeg er kun forvirret og helt blank i forhold til en logisk årsak på disse problemene som oppstår med denne forbannede møkkabilen gang etter gang.

Etter 11 år er det fortsatt ett skritt fram, og to tilbake når man prøver å få orden på svineriet.

 

Edit(: Er rimelig sikker på nålelagret i veivenden, som nok ble satt inn nytt når motoren fikk manuell girkasse. Og manuell kasse har jo aldri fungert

i denne bilen, så nevneverdig mye kjørt med er ikke det nålelagret.    

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Hvis gnålet forsvinner når clutch trykkes inn og problemet ble værre etter kassa ble åpna, så skulle jo det logiske svaret være at kassa er syndebukken. Har du målt at inngående faktisk ligger i nålelagret? Det er ikke ei kasse fra 4sylinder som har fått huset/kroppen fra 6sylinder?

Link to comment
Share on other sites

Kassa sto fortsatt montert til 2,9 motoren som satt i bilen den kommer fra. Skrudde selv løs kassa fra motoren.

 

Joda, har litt trua på den siste forklaringa til Truckdriver. Kråser ganske godt når inngående aksel dreies raskt

rundt, særlig med kassa i gir...Skal vel ikke være såpass mye lyd...?

Menne, er billig-clutchene som finnes i hopetall på Ebay brukbare tro? "National" er visstnok fabrikatet på den nye

clutchen jeg monterte, og kostet hele 67 pund for komplett kit. Har nettopp tatt den ned fra svinghjulet. Klirrer en

del i fjærene i lamellplata. Omtrent som en tamburin.. 

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...