Jump to content

Sierra 2,9 efi problemer


Sierrakaren

Recommended Posts

Forklaringen kan være at motorstyresystemet åpner tomgangsmotoren når TPS kobles ifra og eller det avslører at motorstyresystemet kveler ned motoren med lavere tenning og magrere blanding når TPS er tilkoblet.

Ved problemer foretrekker jeg å deaktivere tomgangsmotoren. Å legge en plate mellom tomgangsmotor og manifold gjør nytten og det reduserer mengden potensielle feilkilder som kan skape forvirring. 

 

Godt. Har selv aldri hatt like stor suksess med startgass som med trykktesting.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kobla fra tomgangsmotoren og laga alu plate på den. Hjalp litt, datt ifrå 1800 omdreininger til 1500-1600.

 

Bensintrykket ligger rundt 2,2 barpå dette turtallet.

 

Trudde den hadde ordna seg sjøl då den datt frå 1500 til 1000 og så til 900 omdreininger i 30 sekunder, meeeeen gjekk tom for bensin :P

 

Korleis justerer man ned tomgang på hjernen då?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Du MÅ få redusert motorens tilgang til luft. Hvis den fremdeles går for med uønsket høyt turtall så er det fordi at motoren stadig suger inn mye luft. Da er det enten lekkasje slik at motoren suger falsk luft eller så lukker ikke gasspjeldene så mye som er nødvendig for å redusere turtallet.

 

 

Hva skjer hvis du legger noe fremfor gasspjeldene og tetter innløpet totalt?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Vist eg blokkerer den ene siden så går den ned til 1100-1000 omdreininger. Går nesten på tomgang då. Tar eg begge så stopper den

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Eksisterer det ledningsdiagram på bilnettet? Har røska ut alt for og få funksjon i dasjbord og tenningsnøkkel. Var lei utav masse knapper og hovedstrømsbryter som tenning

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Har funne ut av galskapen av forgie eiger, er 3 ledninger som ikkje finner ut av ka som skal ha spenning og ka som skal til jord, går til eine pluggen på motornettet.

 

https://imageshack.us/i/pn0o6tsBj

 

https://imageshack.us/i/poeZjOfUj

 

https://imageshack.us/i/poYYcGj0j

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Har nå trykktesta innsuget og lak på 2 dyser. Går fortsatt høgt på turtall. Einaste som hjelper og få ned turtall er og blokkere eine innsuget

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Fant ut av det, forgie eiger hadde porta litt i innsug og antagelig slått med skrujern inn i spjelda slik at dei lukka ikkje seg heilt skikkelig. Går nå veeldig fint på tomgang etter fekk fjerna den leppa med aluminium :)

  • Like 3

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Flott at du fant ut nøyaktig hvor feilen var. ;)

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja! Gjenstår nå og få vekk resten av boy racing stilen.

 

Men ein ny kamaksling er det noke og hente ut på denne? 20 hk kanskje? Er planslipte topper, tatt av 0,68 mm og større ventiler og andre toppbolter.

 

Vurderte og sette på turbo og lade rundt 1 bar men er vell stor fare for tenningsbank når toppene er tatt av litt

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Ja! Gjenstår nå og få vekk resten av boy racing stilen.

 

Men ein ny kamaksling er det noke og hente ut på denne? 20 hk kanskje? Er planslipte topper, tatt av 0,68 mm og større ventiler og andre toppbolter.

 

Vurderte og sette på turbo og lade rundt 1 bar men er vell stor fare for tenningsbank når toppene er tatt av litt

Pipercams sin V629BP285 er oppgitt til å gi 20 hk effektökning. http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product.php?pid=V629BP285

Kentcams sin V6T45 er oppgitt til å gi en effektökning på 22 hk.Katalogside 6 her: http://kentcams.com/documents/downloads/Kent%20Cams%20catalogue%202016(7).pdf

 

Begge deler er imponerende når man ser på hvordan forbrenningskamre, eksos"manifolder" og innsugsmanifolden ser ut. 

 

Hvis man monterer grenrör, 2,8 EFI manifold og åpner forbrenningskamrene opp rundt innsugsventilen på tennpluggsiden av forbrenningskamrene så öker effekten dramatisk. 

 

Det jeg gjorde med min 2,9 motor var å sette i en 2,8 veiv. ;) Da blir kompresjonsforholdet helt flott til bruk med turbo og pumpebensin. Du må bare maskinere en liten spacer fremme på veiven så er resten "bolt on." 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da satser vi på at arbeidet er korrekt utført og at det har tilført mye positivt. :)

 

2,8 Veiv, Kentcams V6T45 kam som har 114 grader LCA og ett komplett datasprut vil gi deg ett glimrende resultat forutsatt at valget av intercooler og ikke minst selve turboen er ok. Custom Triggerhjul er fordelaktig, men alt annet enn nødvendig. En lett modfisering av det orginale 2,9 triggerhjulet inne i fordeleren er alt som skal til før du kan koble HALL sensoren direkte til så godt som etthvert datasprut.

Poenget er at alle 6 hullene som HALL sensoren leser fra MÅ være identiske for bruke med datasprut og derfor må 2,9 hjulet modifiseres.   

Bruk av original motorstyring er ikke umulig, men på generelt grunnlag er datasprut enklere å forholde seg til enn EEC-IV og V med tilbehør slik jeg ser det.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kor mykje kan ein hente ut på 2,9 veiva som trygt oppsett då trur du?

Hva tenker du på? 

Jeg ser ikke at veiven er noen svakhet her. Veivlagrene er smale og det krever gammeldags SOLID motorolje og höyt oljetrykk for å sikre overlevelse, men det er i grunnen det. Eneste tillegg må väre å anbefale ARP bolter til å holde svinghjulet på plass. Du har vel sett hva Skogenracing gjengen fikk til med sine 2,9 turbo prosjekter?  

Hvis det er oktanbegrensningen pga höyt kompresjonsforhold og pumpebensin du tenker på, da endrer det seg raskt og jeg tviler på at du klarer å lade 1,0 BAR uten å gjöre uheldige kompromiss.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

....

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Neida, overhode ikke. :)

Jeg multitasket og postet feil.  :blush:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...