Jump to content

Sierra 2,9 efi problemer


Sierrakaren

Recommended Posts

Hallo godtfolk.

 

Har invistert i ein orginal 2,9 sierra med mangen problemer.

 

Per dags dato starter ikkje bilen, har nå fått til gnist og bensinpumpa.

 

Men spørsmålet er, ka sylinder er nr 1? og ka tenningsrekkefølge er det?

Kor mykje fortenning skal den ha?

Med sola eller mot sola?

 

Har søkt men finner ingenting. Er ein efi

 

Har fått den til og gå på eit par sylindre men dabber av igjen og så over til dødt.

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Det første som bør gjøres er å ta kompresjonstest. 

Det andre som bør gjøres er å skru av begge toppdekslene og måle ventilløftet på alle 12 ventilene. 

 

Hvis ikke disse to tingene er i orden så må de ordnes først. 

 

 

 

Ellers; 

FiringOrder6.gif

 

 

Base Ignition Timing Procedure:
1. Set timing with engine warmed up at curb idle.
2. Open the SPOUT connector located near the dis-
tributor.
Base timing is 10º

 


Her er det det mye info å finne: http://www.therangerstation.com/forums/forumdisplay.php?f=65

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det viktige med en komptest er å telle f.eks 5 stk kompresjoner og sørge for at alle sylindrene som testes ikke får flere eller færre enn dette. 

 

Deretter er poenget så jevne resultater som mulig. Om alle viser 7 BAR eller 12 bar spiller liten og ingen rolle her og nå. 

 

De vanligste 2,9 motorene har hydrauliske løftere og da skal det ikke være noe ventilklaring. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Okey, er ingen klaring på ventilene og kompresjonen er 150 psi, godt innafor.

 

Er svak gul gnist blitt. Skal nå sjekke om fordeler står rett.

Edit, fordeler står rett.

 

Har du anbefaling til tennplugger? Nå står det i forholsdsvis nye ngk r bcpr6es. Fordelerlokk og ledninger er i elendig forfatning men den tenner og har lyst og starte.

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Er svak gul gnist blitt. Skal nå sjekke om fordeler står rett.

 

Fordelerlokk og ledninger er i elendig forfatning men den tenner og har lyst og starte.

Er vel ingen grunn til å fortsette før du har byttet tenningsdeler etter mitt syn. Gul svak gnist er resultatet av en eller flere dårlige tenningsdeler. Du kan jo ta en dyserens også. Dette er noe mange ikke gjør og med delvis feil sprøytebilde(delvis tett dyse gir feil sprøytebilde) vil ikke motoren gå slik du ønsker. Finnes mange videoer på You Tube om emnet.

Link to comment
Share on other sites

Fant ut av det, var dårlig spenning inn på coilen, er god nok gnist til at den burde starte. Plukka ut dysene igår og testa dei i 6 colaflasker, var ingen drypping og ein god fin stråle.

  • Like 2

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, prøvde ein god tennplugg og god tennplugg ledning rett på coilen men er dårlig gnist endå. Er god spenning inn på pluss på coilen.har og prøvd coilen ifrå cosworthen. Plukka av masse dårlige kontakter på lendingsnettet og fant ein slags motstand på luftmengdemåleren? Kvit avlang sak, skal denne ha ein viss motstand eller direkte kontakt? Er ingenting i den nå

Edited by Sierrakaren

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, prøvde ein god tennplugg og god tennplugg ledning rett på coilen men er dårlig gnist endå. Er god spenning inn på pluss på coilen.har og prøvd coilen ifrå cosworthen. Plukka av masse dårlige kontakter på lendingsnettet og fant ein slags motstand på luftmengdemåleren? Kvit avlang sak, skal denne ha ein viss motstand eller direkte kontakt? Er ingenting i den nå

Er det org Sierra 2,9, så er det ikke luftmengdemåler på den. Belastning måles med Tps og Map sensor. Den lange grå saken du har funnet er vel ei innestøpt diode som stopper flyback spenningstopper i fra spolen i tomgangsregulatooren. Dette er for å unngå skader på styreenheten.

En gjenganger på gamle Fordinnsprut, og forsåvit eneste som bruker å ryke, er tenningsmodulen som sitter på fordeleren.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Slåstad. Dette høres veldig ut som defekt tenningsmodul. Svart liten sak på baksiden av fordeleren. 

Et tips på 2,9 efi er i alle fall å ikke vri på fordeleren hvis du ikke er fullstendig overbevist om at det er helt nødvendig.

Om motoren er original og alt det der, bør man alltid gå ut i fra at ingen tidligere har klusset det til. Og da kan man 

se etter logiske forklaringer på feilen. 

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er eeciv ja, tja kunne prøvd og lest av.

 

Er ein orginal 2,9 liter ja, men motoren skal ha vert overhalt, elektriske har vert ganske mykje tukla med, samme gjelder resten. Godt at ikkje fjerna den dioden då

 

Jo skal vere enig i at det kan vere tenningsmodulen, pleier den og bli helt død? For synst det er veldig variert gnist, av og til god gnist.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Då har eg fått igang! Ny fordeler, lokk, rotor, ledninger, plugger gjorde susen. Den starta med ein gang.

 

Gjenstår og finne feil på elektriske. Starter fint og går fint av og til men av og til vil den ikkje. Har kjørt den litt men kutter ved pådrag

  • Like 1

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Ta en prøvetur med en ledning fra batteri + til coil + og en annen fra batteri + til bensinpumpe +. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Bensinpumpe og hjerne er på egne trykkbrytere inne i bilen. Men kan legge ein opp til coilen.

 

Har ein mapsensor som eg har kobla til og med den putrer den på eit par sylindre heilt til eg kobler fra map, vakumslangen er ingen forskjell på denne til eller frå. Men kobler eg til ein annen ein går den skikkelig, men med vakum tilkoblet skyter den opp i ca 3000 omrdeininger og med luftmengdemåler tilkoblet går den endå høgre opp. Lukter bensin lang vei og skyter svart røyk

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dæven, var mangen koder det. Går ikkje det an og sjekke med lyspære og?

 

Har ingenting av målere i dasjbord, ikkje temperatur eller oljetrykk. Skal bli morro og sjå kor mangen koder det blir

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Ja såg ut som ein grei framgangsmåte det. Skal lage meg ei lampe :)

 

Er så mykje anna mystisk med denne bilen at vurderer og røske ut alt elektrisk og få inn nytt. Synst det er merkeligt at heile dasjbordet er svart og ingenting fungerer, men motoren går. Går veldig rikt og litt ujavnt men den går.

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå går den skikkelig, kom seg med og bytte ut tps og lambdaene og map.

 

Nå går den reint og fint men har veeldig høg tomgang, 2500 ved oppstart og 1800 ved opvarming. Tenning er justert til 10 grader før og spjeld er justert helt ned.

 

Tips?

Nåverende biler:
91 Ford Sierra stv doch
90 Ford Sierra Cosworth 4x4

09 Ford mondeo duratec

Link to comment
Share on other sites

Nå går den skikkelig, kom seg med og bytte ut tps og lambdaene og map.

 

Nå går den reint og fint men har veeldig høg tomgang, 2500 ved oppstart og 1800 ved opvarming. Tenning er justert til 10 grader før og spjeld er justert helt ned.

 

Tips?

Det er tilgangen på luft som bestemmer det meste så i dette tilfellet får motoren tak i mer luft enn det man skulle tro i forhold til posisjonen på gasspjeldene. Dette indikerer at det suger falsk luft og den beste testen er å trykkteste systemet med å lage en overgang og kjøre trykkluft inn gjennom det ene gasspjeldet. Bruk en ladetrykksmåler til å sjekke at du ikke overdriver og det kan hende at du må vri veiven litt rundt om kring før du få utslag på ladetrykksmåleren. Hvis alt feiler og du ikke får trykk, da må du tar du bare av vippetøyet. Spray Zalovann e.l. på steder du har mistanke om at det kan være lekkasje.    

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...