Hopp til innhold

Bilde

Bor det en fotograf i deg, vis bildene dine

• Please log in to reply
146 svar i denne tråden

#141 k3nn37

k3nn37

Ford RS

• Klubbmedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5179 innlegg

Postet 19. April 2010 - 17:04

Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

og ca samme plass og nesten nøyaktig et år siden ;)
Postet bilde
Postet bilde
Postet bilde

#142 Endrewj

Endrewj

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 409 innlegg

Postet 02. May 2010 - 13:50

Et par "snapshots" fra amcar treff her i arendal
Nikon D2x
Sigma 24-70

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde
Taunus Mk3 banebil (Solgt)
<a href="http://www.Endrewj.net" target="_blank">www.Endrewj.Net</a>

#143 Endrewj

Endrewj

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 409 innlegg

Postet 05. June 2010 - 21:12

Blitt lite bilder det siste pga jobb o.l, Men noen nye bilder her:
Nikon D2x
Sigma 24-70 2.8

Postet bilde

Postet bilde

#144 Endrewj

Endrewj

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 409 innlegg

Postet 03. July 2010 - 15:53

Noen flere bilder.

Nikon D2x,
Sigma 24-70
Nikkor 80-200

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

Postet bilde

#145 Per Olav

Per Olav

Ford RS

• Gjest
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4372 innlegg

Postet 04. July 2010 - 15:18

Veldig mange bra bilder her Endrewj.
Kunne du tenke deg å dele noen eksempler på hvordan du får bildene slik. Hva du ser etter når du skal komponere ett bilde og litt om kamera innstillinger og redigering.. Enkelt!
88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />
92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />
Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubn...ohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

#146 Endrewj

Endrewj

Ford

• Gjest
  • PipPipPipPipPip
  • 409 innlegg

Postet 04. July 2010 - 16:12

Veldig mange bra bilder her Endrewj.
Kunne du tenke deg å dele noen eksempler på hvordan du får bildene slik. Hva du ser etter når du skal komponere ett bilde og litt om kamera innstillinger og redigering.. Enkelt!

Takk for det.

Hvordan og få bildene slik er kansje litt vanskelig og forklare. Gjelder egentlig bare og se motivet og hvilket potensiale det har. se etter linjer og former som kan väre med og skape liv og dybde i bildet, Det vanskeligste er vel og finne riktig bildevinkel og utsnitt av bilde, Det avgjör mye av helheten i bildet. Det er jo også en stor del av selve komposisjonen også. Det viktigste når en skal ut og ta bilder er og tenke på lyset. Når sola ligger lavt (Kveldsol) er det lett og komme over mange flotte motiver. Når solen står höyt på himmelen så blir det veldig flatt lys. Noe som ofte kan skape "Kjedelig, livlöst bilde med lite dybde". Når det kommer til innstillinger kjörer jeg kamera mest mulig manuelt. aperture priority blir mye brukt. Da går alt manuelt utenom lukkerhastigheten. Og 90% av bildene jeg tar så er det for det meste blenderen jeg forandrer på fra motiv til motiv. Dette for og balansere litt mellom dybdeskarpheten jeg önsker i bildet. Når jeg redigerer bildene bruker jeg photoshop/Camera Raw. Det jeg pröver på med nesten alle bildene er og få et mest mulig naturlig resultat. (Slik öyet ser det). Dette er en stor svakhet på Digitale kamera`er at di ikke klarer og få med all "informasjon". Jeg redigerer mest på höylys og skygge for og få frem bedre dynamisk omfang. Dette sliter digitale kamera`er med noe enormt! Det er også noe av årsaken til at jeg kun tar bilder i raw format. Det kan väre litt mye og sette seg inn i fra begynnelsen men det lärer en ved og eksprimentere og pröve nye ting. Bare väre kreativ. Når det kommer til utstyr så er ikke kamerahus det viktigste, Heller opptikken som blir brukt. Et bra objektiv har evnen til og gjengi mye bedre detaljer en di dårlige. Det eneste forskjellen på dagens kamerahus er nesten bare ISO stöy når det kommer til bildekvalitet. Om du tar et bilde med et vanelig speilrefleks til 5000kr, Eller et proff speilrefleks til 50.000kr på samme opptikk så vil en nermest ikke se noen forskjell!
Bled ganske mye her, Men håper det var til nytte :)

Legger ved noen bilder som kan väre veldig nyttige for nybegynnere.

ISO Stöy: Postet bilde

Dybdeskarphet (blender) Postet bilde

Bevegelse skarphet (lukker) Postet bilde

blenderlameller Postet bilde

blenderskarphet Postet bilde

linjer som gir "liv i bildet" Postet bilde

1/3 himmel regelen Postet bilde

Vist du ser bildet jeg har tatt av flyet som står på bakken, Klar til take off. Der kan du også se "linjene" i bakgrunnen som er med på og skape en god dybde i bildet.
Bildet jeg har tatt av rullesteina i vannet, ut mot solnedgang, Her er det brukt 1/3 himmel (Litt mer)
Dette er ikke noe du tenker på når du tar bildene, Men det er veldig greit og vite.

#147 kimmler

kimmler

Bil

• Gjest
  • PipPipPipPip
  • 96 innlegg

Postet 07. July 2010 - 16:58

Postet bilde
Kjør hardt, Kjør stil. Kjør post-bil

0 bruker(e) leser denne tråden