Jump to content

Cosworth vs is-turbo <-> is-turbo vs cosworth


fiesta_xr2i

Recommended Posts

Mye usaklig OT her.

Her kommer uansett min mening om IST og Cosworth.

 

Om man bygger seg en IST så har man trolig i utgangspunktet en semisportslig Sierra. Man bygger så om en maskin som ble designet en gang på 60 tallet, med turbo, IC etc. Kjempeartig vil jeg si. Har planer om en sånn maskin i Granadaen, gøyeste er jo å bygge selv. Skal man ha holdbarhet må man vel oppgradere litt, og det vanligste er vel Cosworth deler, stempler, råder, pumpe etc. Turboen hentes kanskje derifra sammen med IC. Men dersom man bygger selv, så beholder man jo toppen med 8ventiler. Dersom dette hadde vert veien å gå, så hadde sikkert Cosworth beholdt denne og ikke bygget om til 16V. Jeg synes det viktigste her er at man faktisk bygger selv, prøver, feiler og har det artig.

 

Cosworther derimot er jo dyrere mer påkostede biler i utgangspunktet, mye kan forbedres, men de ble jo i sin tid sett på som heftige gatebiler. Å sammenligne synes jeg blir litt unødvendig. Det ene er hjemmebygget, det andre er engineering fra fabrikk.

Synes Fordentusiastene her inne burde godta at noen bygger IST, og heller komme med kreative forslag til forbedringer. Jeg trenger all info til mitt prosjekt når det en gang skal startes på.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv. :)

-TurboX-

'91 Sierra IS Turbo *prosjekt*

'79 Capri 2.8 *prosjekt*

'86 BMW E30 320i *kommende prosjekt*

'86 BMW E30 "320i" *kommende prosjekt/delebil*

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

pinto motoren kom vell i 1974 å ikke på 60 tallet da ???

2012 Focus 1.0 Ecoboost Stv 125 hk

X 2004 Focus ST 170 Imperial Blue

X 87/91 sierra cosworth 4x4 stage 3

X 01 mondeo 2,0 tdi stv 115hk

X 92 fiesta xr2i 1,8 16v (RS1800)

X 88 sierra 2,0 sedan

X 90 sierra 2,0i combi

Link to comment
Share on other sites

Guest Ford-Babe

Bra med litt forandringer , cosworther finnes det det i hopetall. de fleste har noe med Jensspeed å gjøre.

 

synes det er gøy å høre om de som får til noe gromme is eller pinto turbomotorer. står litt mere respekt

 

av en 8v med 300hk en en cosworth med 300hk. litt mere å sette seg inn i med en 8v en en chip å dyser.

 

Noen som har sett noen gromme pinto 2300 motorer fra usa. de ble levert i den us utgaven av sierra xr4i.

 

forvokst is turbo, de motorene kom på 70tallet.og du finner de helt opp i 92modeller i statene .,med og uten turbo.

 

denne motoren bilde er av bremset 784hk, og det er mange år sia, tror på 90tallet, av en Byrnes,

 

stå på :P

Link to comment
Share on other sites

pinto motoren kom vell i 1974 å ikke på 60 tallet da ???

 

Den kom i Ford Pinto i 1969-70.

Denne US Pintomotoren som "FORDBBABE" sikter til må ikke forveksles med vår "Pinto" som

er en tysk "kopi" som kom i Escort RS2000 i 1974 .

Rolf

Link to comment
Share on other sites

Bra med litt forandringer , cosworther finnes det det i hopetall. de fleste har noe med Jensspeed å gjøre.

 

Noen som har sett noen gromme pinto 2300 motorer fra usa. de ble levert i den us utgaven av sierra xr4i.

 

forvokst is turbo, de motorene kom på 70tallet.og du finner de helt opp i 92modeller i statene .,med og uten turbo.

 

denne motoren bilde er av bremset 784hk, og det er mange år sia, tror på 90tallet, av en Byrnes,

Limamotorer finnes det i hopetall. De fleste har noe med http://www.esslinger.com, og slike rett fra hylla deleshoper. :D

 

Disse (LIMA)motorene kom i 1974 nydesignet som en forbedring av Pinto 2litern. Eks som 4kamlagre mot 3 i Pinto, runde porter, og elektronisk tenning. Turboversjonene til Thunderbird og XR4Ti kom 1984/85 som 190hk med intercooler, og 170hk uten.

Vil ikke kalle det forvokste istturboer. 784hk lager du med stor lommebok, og 20årserfaring med LIMAmotorer. http://www.esslingeracing.com/merchant2/merchant.mvc? Lite hjemmemekk, sveis og kapp her..

Link to comment
Share on other sites

pinto motoren kom vell i 1974 å ikke på 60 tallet da ???

 

Maskinen ble levert i biler fra tidlig 70tall, Taunus Granada etc.

Det tar jo liltt tid å utvikle en motor, derfor vil jeg si at designet er fra 60 tallet, seint 60 riktignok.

Uansett, så er det mye som har skjedd siden da.

Classicford har sett på de nyere Duratec maskinene til Ford/Mazda og ser stort potensiale her, både med og uten turbo. Toppene er mindre restriktive, bunndelen tåler mer som original osv.

 

Men det er vel ikke det som er poenget her. Her er det Coswort VS ISTurbo.

Siden Granada ikke kom med Cosworthmotor, så vil jeg heller bygge meg 8V turbomaskin basert på IS maskinen. Liker best å modifisere rimelige modeller til slik jeg vil ha de istedetfor å kjøpe ferdig pakke.

Smak og behag :D

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

den 2,3 turbo motoren som sitter i xr4ti`en er meget lik volvo sin b230 turbo motor... meget solide saker, med potensiale, akkurat som b230`n til volvo...

 

har selv gått til innkjøp av en ist delebil nå, og har stygge planer om og prøve den i stasjons vogna da vinteren er forbi... og sette en ist opp mot en cossi syns jeg blir feil, men jeg sier som mange andre før her, godt over halve morroa er og bygge selv, prøve og feile...

og går noe til helvette har morty deler :lol: Nei da, men ohc deler finnes det plenty av, cossi delene er noe dyrere og vanskeligere og få i, så skjønner godt at folk bygger ist, men og sette det opp mot cossie er feil...

 

han jeg kjøpte ist`n min av, sa selv at han syns ist funka mye bedre enn mer eller mindre standar cossi... var cossie motor han kjørte med først, men var mest fornøyd med ist`n når det funka... orginal sprut, med LMM på trykk siden, porta topp, cossi turbo, ingen cooler :P

Link to comment
Share on other sites

Mye usaklig OT her.

Synes Fordentusiastene her inne burde godta at noen bygger IST, og heller komme med kreative forslag til forbedringer. Jeg trenger all info til mitt prosjekt når det en gang skal startes på.

 

jeg har et forslag: sett på en cosworth-topp istedenfor en skrøplig is-topp. når ALT annet er cosworth, hva er da vitsen å sløve med et par ekstra tusenlapper?

 

han jeg kjøpte ist`n min av, sa selv at han syns ist funka mye bedre enn mer eller mindre standar cossi... var cossie motor han kjørte med først, men var mest fornøyd med ist`n når det funka... orginal sprut, med LMM på trykk siden, porta topp, cossi turbo, ingen cooler :P

 

var kanskje en grunn til at han solgte ist-en? for å trimme opp cossien? :)

og jeg hadde sagt at morra mi var ***** hvis det hadde hjulpet meg med et bilsalg...

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, cosworth er rått. Men det er jo morro å følge med på gutta som bygger is-turbo.

 

Men til poenget mitt, er ikke is-turbo istedet for cosworth det samme som å bygge turbo på xr3i motoren istedet for å kjøpe en rs-turbo ? Man tar det man har og gjør det beste ut av det.

Noen vil ha en rask bil uten å gjøre noe i det første,

andre vil gjøre noe selv, lære og få seg en rask bil.

 

Smaken er som baken, kan man ikke bare enes om det ?

jeg er så dønn enig med deg kverna.. man tar det man har :) jeg driver sjøl å skal bygge ist. men jeg kjøper glatt en cosworth motor 10-12k om noen har å selge:) for det er nettopp det jeg har tenkt å legge i den. ingen tvil om at cosworth motor er bedre motor på så å si alle punkter :closedeyes: men jeg har ikke 20-25k å pøse ut me sånn i farta, så da blir det ist. smaken er som baken :)

quote graham robson: "you know, we could put that engine in a sierra, with a turbo, and there`s no way anything would beat us on the track"

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Escort
jeg har et forslag: sett på en cosworth-topp istedenfor en skrøplig is-topp. når ALT annet er cosworth, hva er da vitsen å sløve med et par ekstra tusenlapper?

var kanskje en grunn til at han solgte ist-en? for å trimme opp cossien? :)

og jeg hadde sagt at morra mi var ***** hvis det hadde hjulpet meg med et bilsalg...

 

du må være den mest negative personen her inne,armani. du klager på alle som har ist og trur du er den kongen fordi du har bygd deg en lapskausbil. bilen din er heller ikke noe original cosworth så du bør jo egentlig bare holde kjeft ang bygging.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...