Jump to content

e85


Guest siggen

Recommended Posts

Guest siggen

jeg driver og lurer på og bygge om så jeg kan fylle på e85.noen andre som har vært borti dette før?

lurer på litt erfaringer og meninger om dette.

og hvor mye leverer grønndyser til? av hk og mengde (ccm3)

dette vil jo øke kreftene i bilen og, så er ikke sikkert det er så dyr "trim" dette.og selv om den vil brukle litt mer suppe så blir det jo billigere for e85 er jo billigere.også er det jo veldig "riktig"i disse miljø dager da.hehe

Edited by siggen
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Ford Gnomen

E85 er 105oktan, så sier du kan hente ut mer effekt. Men med E85 så øker forbruket med 20-30% ca. Men så koster den bare 7-8 kroner i Sverige :P

Link to comment
Share on other sites

Guest siggen

ja du får jo mer effekt i bilen med e85.men trenger man større dyser tro?jeg har steg 3 chipp grønne dyser.de jeg har snakket med sier at man brått drar ut kanskje 50 hk til uten store inngrep.egentlig ingen mener de da.

Link to comment
Share on other sites

Tror du trenger dobbelt så store dyser som før ca....

287Hk/440Nm på hjulene@1,85bar. Sierra is-Turbo, Garrett T4, Audi S2 WG, Rs500Cooler, Autronic, Spec Stage5 Drag-clutch(716Nm), Siemens Deka 3105 (840cc).

Kommer: FullPreppa Topp m/kvassere kam, Rustfritt Grenrør, rustfritt 3" Magnex. 60mm Wastegate.+++

Link to comment
Share on other sites

Nei bare slå fra seg.. he he var selv inn på tanken, men diskutrete dette med fler, bla. Jens. Og jeg har forløpig lagt det på "hylla"

 

Driver og "konstruerer"/planlegger høy komp. motor på E-85 i rallybilen, (mest pga. lav temp ved langvarig belasting og als)

 

Det finnes ikke bra nok tenningssystem som fører til god nok forbrenning/tennig enda, fører til fusking på høyt tutall. og 30-35% uforbrent alkohol som man får i bunnpanna(og deretter i åndinga) etter den har gjort jobben sin med å holde forbrennings tempraturen nede.

 

Man funker bra, mange som skryter fælt av det, så da må det jo være no i det??? hilsen usikker..hehe ett havari til så prøver jeg og...;)

 

ja du får jo mer effekt i bilen med e85.men trenger man større dyser tro?jeg har steg 3 chipp grønne dyser.de jeg har snakket med sier at man brått drar ut kanskje 50 hk til uten store inngrep.egentlig ingen mener de da.

 

Ja du må ha ca 35% av alt som har med fuel forsyning å gjøre, om slanger/pume® som tåler E-85

Bilen må også mappes om da motorkarakteren forandres.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

bio er 104 okt, står så i brosjyren til statoil..

e85 koster 8,63 liter`n her i tr,heim..

 

Selv kjørte jeg med godt over 50% bio på sierran min, 2,0 cl med gammel weber, justert på en haug med fortenning, ikke justert etter mengde eller noen ting..

samme forbruk "sjekka dog ikke med breibåndslamda, så litt usikker på hvor fett/magert den gikk" men den hadde knall fine plugger, rene eksosporter, mye mer effekt..

bio blandinga kjørte jeg med i over et halv år, og at det tærer på bensinsytemet tror jeg er svada, det penetrerer kanskje lettere gjennom gammle halv slitne slanger, med har du spiller nye slanger så nekter jeg å tro på at det er et problem med bio, som sagt, min tålte det fint, gått over 400 000 med samme bensin system..

 

jobber selv en del på statoil, og vi selger bio så det holder, vet det går værtfall en 240 turbo som kjører ren bio, mener den er en omtalt gatebil,"rød, med meget ut kappa panser, hvite compmotiv felger"..

og nesten alle som kjører eldre biler , blander 50/50 med bio/95/98 okt, de aller fleste har ikke gjort noe med bilene sine, bortsett fra og justere på mer fortenning..

 

har selv en ist motor i bygge prossesen, som skulle bli et bio dyr, cossie stempel og plana topp 1,5mm ++..

 

jeg og alle jeg har snakka med har kun gode erfaringer med bio, og ingen jeg har snakka med har hatt problem med tæring/lekasje på bensinsystemet..

 

gønn dysene mener jeg leverte 382cc (?)

 

at bio tilsvarer 116 okt er nytt for meg værtfall, klarer ikke helt og se det for meg da.. blir jo en stør smell jo stør oktan innhold, men at det forbrenner renere, det er det ikke noe tvil om...

derfor skulle egentli 98 okt vær rimeligere enn 95 oktan også, pga av renere forbrenning= mindre forurensning..

Link to comment
Share on other sites

bio er 104 okt, står så i brosjyren til statoil..

 

at bio tilsvarer 116 okt er nytt for meg værtfall, klarer ikke helt og se det for meg da.. blir jo en stør smell jo stør oktan innhold, men at det forbrenner renere, det er det ikke noe tvil om...

derfor skulle egentli 98 okt vær rimeligere enn 95 oktan også, pga av renere forbrenning= mindre forurensning..

 

104 oktan ja.. Men pga den ekstra kjølende effekten kan det mappes like aggressivt som ca 116 oktan racefuel er det jeg har lest et sted. Husker dessverre ikke hvor, så kan jo hende det er svada.

91 Sierra Cosworth 4x4

Bremsepapirer: Auto Consult TEF Racing

Prosjekt

Link to comment
Share on other sites

bio er 104 okt, står så i brosjyren til statoil..

e85 koster 8,63 liter`n her i tr,heim..

 

Selv kjørte jeg med godt over 50% bio på sierran min, 2,0 cl med gammel weber, justert på en haug med fortenning, ikke justert etter mengde eller noen ting..

samme forbruk "sjekka dog ikke med breibåndslamda, så litt usikker på hvor fett/magert den gikk" men den hadde knall fine plugger, rene eksosporter, mye mer effekt..

bio blandinga kjørte jeg med i over et halv år, og at det tærer på bensinsytemet tror jeg er svada, det penetrerer kanskje lettere gjennom gammle halv slitne slanger, med har du spiller nye slanger så nekter jeg å tro på at det er et problem med bio, som sagt, min tålte det fint, gått over 400 000 med samme bensin system..

 

jobber selv en del på statoil, og vi selger bio så det holder, vet det går værtfall en 240 turbo som kjører ren bio, mener den er en omtalt gatebil,"rød, med meget ut kappa panser, hvite compmotiv felger"..

og nesten alle som kjører eldre biler , blander 50/50 med bio/95/98 okt, de aller fleste har ikke gjort noe med bilene sine, bortsett fra og justere på mer fortenning..

 

har selv en ist motor i bygge prossesen, som skulle bli et bio dyr, cossie stempel og plana topp 1,5mm ++..

 

jeg og alle jeg har snakka med har kun gode erfaringer med bio, og ingen jeg har snakka med har hatt problem med tæring/lekasje på bensinsystemet..

 

gønn dysene mener jeg leverte 382cc (?)

 

at bio tilsvarer 116 okt er nytt for meg værtfall, klarer ikke helt og se det for meg da.. blir jo en stør smell jo stør oktan innhold, men at det forbrenner renere, det er det ikke noe tvil om...

derfor skulle egentli 98 okt vær rimeligere enn 95 oktan også, pga av renere forbrenning= mindre forurensning..

 

Oktan sier kun noe om banke fasthet..... mulighet for mer tenning.

Alkohol tærer ikke mer en bensin??? mulig

Har en bedkjent som puttet 7-8 forskjellige bensin slanger i et fat med E-85 for et års tid siden... ikke store forandringen på de enda.

MEN, jeg vil ikke ha en sky av E-85 over den glødenen manifoilen min...;)

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

kjøpe slanger som tåler alkohol da. kjenner fler som kjører på e85 uten problemer. Men for å sitere et annet forum "Nei, bruk bensin og la de fattige folkene i utviklinglendene få ha maisen sin i fred."

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

Holder på å bygge høykomprimert turbo 4er (9,9:1)

Har ikke fått startet den eller benket ennå, men det er rett rundt hjørnet.

 

ja problem er alkis i olja, så viktig med tette oljeskift.

Min plan er og kjøre biltema 5-50 og bytter hver 2500

 

Andre problemer kan være altfor høye sylindertrykk om man ikke er forsiktig nok med tenninga, og da revner det meste i motoren...

 

De fleste bensinpumper, slanger og filter tåler etanol bra, selv skal jeg kjøre bosch 044.

Link to comment
Share on other sites

kjøpe slanger som tåler alkohol da. kjenner fler som kjører på e85 uten problemer. Men for å sitere et annet forum "Nei, bruk bensin og la de fattige folkene i utviklinglendene få ha maisen sin i fred."

 

Uten problem er å ta i, som nevnt blir det alkohol i olja som er et direkte årsak av problem med for dårlig tenning på et tenningsanlegg for bensin, derav ca35 % større forbruk også.

Kjenner folk som bruker dette i rallycross, og MÅ bytte olje etter hvert heat.

 

Men at det er større effekt potensiale i E-85 en pumpebensin er ikke noen tvil, + bonus med kaldere avgasser, et godt kostnadsalternativ til race fuel.

Og den dagen det kommer et godt nok tenningsanlegg vil det bli knallbra..

 

E-85 reagerer nesten ikke på høyere(tidligere) tenning, men tåler mye høyere komp. og krever høy lambda verdi(ca 15,5 på vakum, eller en verdi høyere en bensin) måles ikke i samme skala som bensin(mye fuel) for å få ut effekten.

 

dvs. man kan kjøre mye høyere komp. på en motor som man bygger for E-85 derav høyere effekt og bedre respons i motoren.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

jeg tror du overdramatiserer tennings problemene litt kh turbo

 

det er vertfall ikke derfor 35% mere fuel, det er pga energiinnholdet til etanolen.

og det er vistnok ikke alkohol man får i olja, men vann fra forbrenningen.

Link to comment
Share on other sites

jeg tror du overdramatiserer tennings problemene litt kh turbo

 

det er vertfall ikke derfor 35% mere fuel, det er pga energiinnholdet til etanolen.

og det er vistnok ikke alkohol man får i olja, men vann fra forbrenningen.

 

Nei det er alkohol, men hva består alkohol av? mye H2O der vel.

Står du og hører på en godt trimma E-85 motor i benk, og drar den litt turtall på den så hører du at den ikke går reint. pga. for dålig tenning.

Edited by kh turbo

1986 sierra cosworth "gpa"

1980 escort 1600 sport

2006 BMW e60 520d

2000 Transporter t4 2,5 tdi

2002 Subaru wrx sti prodrive

1999 Honda Cbr 600f

2008 mitsubishi L200

Link to comment
Share on other sites

legg merke til en blå sierra sedan med hvitt panser neste gang dere er på treff da. standard is motor med electromotive sprut, turbo og e85, bremset 340hk :)

 

se litt rundt i sverige, der går det meste på e85.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

legg merke til en blå sierra sedan med hvitt panser neste gang dere er på treff da. standard is motor med electromotive sprut, turbo og e85, bremset 340hk :)

 

se litt rundt i sverige, der går det meste på e85.

 

344hk og 421nm @1.5 bar hk effekten var sitgene når vi avsluttapull på 6500 omdr pga standar motor :rolleyes:

fult trykk på 3150 omdr :lol:

 

 

ambefaler e 85

Bondemekk Racing

Ford Sierra isturbo

 

42107972_838924079641484_259040644536729

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@
Nei det er alkohol, men hva består alkohol av? mye H2O der vel.

Står du og hører på en godt trimma E-85 motor i benk, og drar den litt turtall på den så hører du at den ikke går reint. pga. for dålig tenning.

 

 

E85 går ikke like lett å fint på tomgang pga mye mere suppe som må antennes så det stemmer.

men åssen skulle man gjort tennings systemet bedre for å forhindre dette da? flere tennplugger (volvo SPM topp)

 

Jeg tror ikke det har noe med att gnisten ikke gir nok energi

 

men jeg skal ikke si jeg har grisepeiling på dette, kun teorier ennå.

 

skal kjøre med wastespark fra opel på 2.6L firer og håper det skal kunne klare og tenne 500 E85hk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører på e85. kan si litt hva jeg veit om mine erfaringer. min motor er bremset til 640 hk. forbruket er 40% høyere en vanlig bensin. du får 8% høyere efekt en ved kjøring på racefuel. de gangene jeg har kjørt på bane har jeg hatt en maks temp på kjøle vannet på 87 grader. bilen går stabilt og fin på tomgang, men motoren må bli litt varm før man begynner og kjøre. ikke noe fusking eller skyting under kjøring. kjører med dis 4 tennigsanlegg og 4 coiler. tomgangen er på ca 1500 rpm. jeg anbefaller e85 på det sterkeste. vs motor har god erfaring på e85 da han har forsket på dette i over 6 år.

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke bilen hele året er der et STORT problem..

 

Vinterstid blander oljeselkapene i en del bensin for å lette kaldstartproblemen, noe som senker oktantallet kraftig, dersom du ikke er klar over dette kan jo resultatet bli tenningsbank og havari..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...