Jump to content

Datasprut


stian-ak

Recommended Posts

Tror noen bør ta en tur på skolebenken !!

 

Hvem kan komme på og forkaste ett sekvensielt orginalt sprut,

for å montere et usekvensielt sprut !!!

 

Se for deg kammer med stort overlapp, med usekvensielt sprut:

1:Da går bensinen rett igjennom i overlapp ----øket bensin forbruk

veldig kjekt å pisse vekk penger du kunne brukt på et sekvensiel spruk .

Får en 19åring som kjører 30 000km i året er det mye å spare

 

Med et skevensielt sprut kan du styre når du vill ha inn bensin: helst når eksosventilen har lukket:

dette gir bedre bensin økonomi.

 

Noe å tenke på: på vilket trykk kjører du mest på ?

Jo vakum, tror du bør ha en mapsensor som er tilpasset makstrykket du kjører.

Slik att du får best mulig oppløsning i vakum området. Dette gir bedre bensin økomomi.

bruk pengene dine på andre ting som gir MORE BANG FOR YOUR BUCK

Edited by howdini

Opinions are like assholes, everybody has one and some of them stink

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 169
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest TorYngve@Racefix

Igjen må en prøve å se forskjellen på teori og praksis.

 

Jeg for min del snakker om Cossier her, og da snakker vi sjeldent om ville kammer og mye overlapp!

 

Og når det gjelder map føler er det lite/ingenting å merke om føleren er "liten" eller "stor".

 

Jeg er enig i teoriene, jeg ville bare dele mine PRAKTISKE synspunkter:)

Link to comment
Share on other sites

Tror noen bør ta en tur på skolebenken !!

 

Hvem kan komme på og forkaste ett sekvensielt orginalt sprut,

for å montere et usekvensielt sprut !!!

 

Se for deg kammer med stort overlapp, med usekvensielt sprut:

1:Da går bensinen rett igjennom i overlapp ----øket bensin forbruk

veldig kjekt å pisse vekk penger du kunne brukt på et sekvensiel spruk .

Får en 19åring som kjører 30 000km i året er det mye å spare

 

Med et skevensielt sprut kan du styre når du vill ha inn bensin: helst når eksosventilen har lukket:

dette gir bedre bensin økonomi.

 

Noe å tenke på: på vilket trykk kjører du mest på ?

Jo vakum, tror du bør ha en mapsensor som er tilpasset makstrykket du kjører.

Slik att du får best mulig oppløsning i vakum området. Dette gir bedre bensin økomomi.

bruk pengene dine på andre ting som gir MORE BANG FOR YOUR BUCK

Bra:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg for min del snakker om Cossier her, og da snakker vi sjeldent om ville kammer og mye overlapp!

Som du vet eller burde vite er det tragisk mange som velger BD16+ race kammer til gatebilene sine.

BD16 + oppgis til 105/108 (eller 106/106 for Piper) grader LCA og har overlapptriangel deretter. Det er en grunn til at mannen bruker Pectel T2.

Ett typisk eks:

Ja funker jo greit men det er absolutt ingen bycruiser. Er jo vandt til bmw'en som jeg kunne ligge i 5.gir i 50km/t visst eg ikkje gadd å gire ned, mens escorten må jo nesten ned i 2. for at den ikkje skal daue helt ut.. Men blir vel vandt til den også etterhvert..
Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Som du vet eller burde vite er det tragisk mange som velger BD16+ race kammer til gatebilene sine.

BD16 + oppgis til 105/108 (eller 106/106 for Piper) grader LCA og har overlapptriangel deretter. Det er en grunn til at mannen bruker Pectel T2.

Ett typisk eks:

 

hvorfor "tragisk" og hvem er "mannen"?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke puttet på et usekvensiel sprut på en cosssy motor som gir 350-500hk.

Den går sikkert med bd16++ kammer, som sikkert er flyttet masse fram for å få masse hk

i bremse benken. Istedt for å få en litt bedre moment kurve med litt snillere kammer.

De fleste her inne er jo kunn ute etter masse hk i benken, ikke hvordan bilen går på fram.

HORSPOWER SELLS ENGINES, TORQUE VINS RACES

Det er en grunn til at bilfabrikanter bruker sekvensielle sprut og mapp sensorer som er tillpasset oppgaven.

Ville ikke puttet på link (usekvensielt) på en suge motor som var bra trimmet, ville du ??

Bruk pengene på en skikklig live mapping av orginal sprutet, vist du ikke har råd til ett skikkelig sekvenseielt sprut ( finnes noen flinke folk her på forumet som live mapper orginalsprutet )

Når det gjelder orginal sprutet var ikke det bruk i GrA... de gutta fomler ikke rundt med dritt, de har råd til det beste!!

 

Dette er bare min mening

Opinions are like assholes, everybody has one and some of them stink

Link to comment
Share on other sites

hvorfor "tragisk" og hvem er "mannen"?

Du ser jo selv hvordan resultatet blir:

Har bare hatt BMW tidligere. Så måtte snuse litt på skikkelig power ja. Er jo to vidt forskjellige biler å kjøre, ikkje bare med tanke på krutt men cossien er jo ekstremt upraktisk under 100km/t. Men det er verdt det.
Det var som det pleier ikke verdt det eller artig særlig lenge. Bilen ble så vidt jeg husker solgt videre, ganske raskt.

 

BD kammene er ratet slik:

BD8. 1500-6000 o/min Gr.N Spec. Dette er så godt som identisk til originalkammen.

BD10. 1500-6500 Sports kam. Øker effekten med ca. 22 hk. (10%?)

BD14. 2000-7000 Sports R.

BD15. 2500-8000. Competition.

BD16. 3500-8500. RACE.

BD16+. 3500-8500 RACE.

Man velger da altså, ikke bare en vill kam, men den aller veste 8500 o/min racekammen til gatebilen sin. :wacko:

Du vet vel hvem som selger BD16+ kammer og Pectel T2 sprut her til lands. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Får du mappet en cossie til å bruke 8 l/100km er det ikke snakk om å pisse bort drivstoff, selv om man er 18! Er som Tor Yngve vil frem til, i praksis fungerer LINK kjempefint til cossie motorene.

Her kan vi se hvor "fint" usekvensielt sprut funger på Cosw. 2,9 V6. Kammene er de moderate originalkammene på 250 grader, altså betydelig mildere enn de milde BD10 kammene.

Det anbefales heller ikke å bruke for grovt eksosanlegg sammen med standard ECU. Bensin blandingen har da en tendens til å ta turen rett ut i eksosen og motoren vil gå for magert.

Du kan også finne en del info her: http://fordpower.org.uk/forum/index.php?showforum=12

Svein A

Da blir neste spørsmål: Hva sier dette om turboene som bør brukes sammen med LINK-LEM? ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du ser jo selv hvordan resultatet blir:

Det var som det pleier ikke verdt det eller artig særlig lenge. Bilen ble så vidt jeg husker solgt videre, ganske raskt.

 

BD kammene er ratet slik:

BD8. 1500-6000 o/min Gr.N Spec. Dette er så godt som identisk til originalkammen.

BD10. 1500-6500 Sports kam. Øker effekten med ca. 22 hk. (10%?)

BD14. 2000-7000 Sports R.

BD15. 2500-8000. Competition.

BD16. 3500-8500. RACE.

BD16+. 3500-8500 RACE.

Man velger da altså, ikke bare en vill kam, men den aller veste 8500 o/min racekammen til gatebilen sin. :wacko:

Du vet vel hvem som selger BD16+ kammer og Pectel T2 sprut her til lands. :)

 

vel, nå kjører både jeg og en kompis med disse "tragiske" bd16+ kammene både på gate og bane, jeg med pectel t2 og kompis med l8-livemap og msd6a. lader ca 2 bar begge to og bilene går bra med hjulspinn på 3dje dagen lang. langt i fra "ekstremt upraktisk under 100 kmt".

 

er kammene tragiske fordi en har hatt dårlig praktisk erfaring med de?

 

"praksis makes perfect".

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Guest Dre Racing@

HAHAHAAHAH

 

sitte å snakke om å trimme bilen sin med nytt sprut så kommer man inn på BENSINFORBRUK!!

da kan man heller bare legge opp hele greia!

 

ALLE klarer jeg med et usekvensielt sprut alikevel, de fleste i rallykross kjører da usekvensielt!

fordelen jeg kan se med det er at med store dyser at man får trykktap i railen da alle åpner samtidig!

at innsprutningen skjer akkurat når innsugventil åpner trur jeg ikke spiller noen som helst rolle når man ligger på fullgass alikevel!

Link to comment
Share on other sites

1. Er kammene tragiske fordi en har hatt dårlig praktisk erfaring med de?

2. "praksis makes perfect".

1. Nei.

2. Ja, og det er nok også grunnen til at det er mange forskjellige kamprofiler i BD serien og ikke bare BD16+.

 

 

1.HAHAHAAHAH

 

sitte å snakke om å trimme bilen sin med nytt sprut så kommer man inn på BENSINFORBRUK!!

da kan man heller bare legge opp hele greia!

 

ALLE klarer jeg med et usekvensielt sprut alikevel, de fleste i rallykross kjører da usekvensielt!

fordelen jeg kan se med det er at med store dyser at man får trykktap i railen da alle åpner samtidig!

at innsprutningen skjer akkurat når innsugventil åpner trur jeg ikke spiller noen som helst rolle når man ligger på fullgass alikevel!

1. Enig med du der. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Nei.

2. Ja, og det er nok også grunnen til at det er mange forskjellige kamprofiler i BD serien og ikke bare BD16+.

 

1a, hvorfor er de tragiske da?

1b, fordi talla piper/kent/newman oppgir ikke rimer?

1c, eller fordi de ikke fungerer i virkeligheten?

Cosworth!

Link to comment
Share on other sites

Ville ikke puttet på et usekvensiel sprut på en cosssy motor som gir 350-500hk.

Den går sikkert med bd16++ kammer, som sikkert er flyttet masse fram for å få masse hk

i bremse benken. Istedt for å få en litt bedre moment kurve med litt snillere kammer.

De fleste her inne er jo kunn ute etter masse hk i benken, ikke hvordan bilen går på fram.

HORSPOWER SELLS ENGINES, TORQUE VINS RACES

Det er en grunn til at bilfabrikanter bruker sekvensielle sprut og mapp sensorer som er tillpasset oppgaven.

Ville ikke puttet på link (usekvensielt) på en suge motor som var bra trimmet, ville du ??

Bruk pengene på en skikklig live mapping av orginal sprutet, vist du ikke har råd til ett skikkelig sekvenseielt sprut ( finnes noen flinke folk her på forumet som live mapper orginalsprutet )

Når det gjelder orginal sprutet var ikke det bruk i GrA... de gutta fomler ikke rundt med dritt, de har råd til det beste!!

 

Dette er bare min mening

 

 

 

Blir vel litt feil og trekka inn folk så bruge bd16++ i ein diskusjon om 350-500hk, dette e nokk ikkje vanlig..

88 Sierra cosworth 2-wd

Link to comment
Share on other sites

1a, hvorfor er de tragiske da?

1b, fordi talla piper/kent/newman oppgir ikke rimer?

1c, eller fordi de ikke fungerer i virkeligheten?

1a. For å presisere så var det følgende som ble postet: "er det tragisk mange som velger BD16+ race kammer til gatebilene sine." Det er som du ser ikke noe tragisk med selve kammene. Det er overkammingen som jeg synes er tragisk.

1b?

1c?

 

 

Blir vel litt feil og trekka inn folk så bruge bd16++ i ein diskusjon om 350-500hk, dette e nokk ikkje vanlig..

Tror du ikke?

 

Alle RS1000s problemer er teoretiske, ikkje praktiske og dermed kun intressange for folk med bil under presenning i hagen og ikkje fullt så intressant for folk som PRAKTISERER hobbien sin :-D

Dette var svakt, men det er forståelse for at du er trist og lei etter at noe så lovende ende med "litt plukk": http://www.totenauto.no/phpBB2/viewtopic.p...c484b53ff8d3cbc

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Tror noen bør ta en tur på skolebenken !!

 

Hvem kan komme på og forkaste ett sekvensielt orginalt sprut,

for å montere et usekvensielt sprut !!!

 

Se for deg kammer med stort overlapp, med usekvensielt sprut:

1:Da går bensinen rett igjennom i overlapp ----øket bensin forbruk

veldig kjekt å pisse vekk penger du kunne brukt på et sekvensiel spruk .

Får en 19åring som kjører 30 000km i året er det mye å spare

 

Med et skevensielt sprut kan du styre når du vill ha inn bensin: helst når eksosventilen har lukket:

dette gir bedre bensin økonomi.

 

Noe å tenke på: på vilket trykk kjører du mest på ?

Jo vakum, tror du bør ha en mapsensor som er tilpasset makstrykket du kjører.

Slik att du får best mulig oppløsning i vakum området. Dette gir bedre bensin økomomi.

bruk pengene dine på andre ting som gir MORE BANG FOR YOUR BUCK

 

Noen tanker som slår meg her er at sjøl om ein kjører mest på vakum, så er det vel kanskje ikkje det som er den interessange biten då ?.... Vet hvertfall at for min del så kjøpte eg cossien fordi den går greit - ikkje grunnet dens vakumegenskaper.

 

Ein annen er at ein 19 åring som kjører så mye og tydeligvis har økonomi i bakhodet burde kanskje bare kjøpe seg ein corolla å holde seg unna alt som heter trimming :)

 

Til slutt så kan eg si at eg (med mitt usekvensielle linksprut) kjørte tur/retur stavanger-kr.sand med ett forbruk på ca 0,67/mil. Jada - eg kjørte sinnsykt fint... men ka slags forbruk ser du egentlig for deg at du kan komme ned på med ett sekvensielt supersprut ?..

Link to comment
Share on other sites

Er det faktisk folk som bruker bd16+ på under 500hk? trodde dette var 600+?? Er det jeg eller de som er tette i pappen?

Jeg har inntrykk av at dette er typiske eksempler:

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...376&hl=bd16

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...734&hl=bd16

http://www.fmcn.no/forum/index.php?showtop...737&hl=bd16

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Eg kan ikke for att noen her inne har dritte seg kraftig ut,

med å degradere orginale motor styringsystemet i bilen sin, som kan live mappes.

Hadde eg hatt en bil med forgassere kunn eg forstått valge med et usekvensielt sprut grunnet:

1: prisen

2: ønske om noe bedre

3: bedre kontroll på motoren

4: bensin økonomi

 

Ved trimming av en høy effekts motor vill du gjerne ha kontroll på hver sylinder derav ett sekvensielt sprut.

Mangen motorer sliter med høyere eksostemperaturer på enkelte sylindre, kan du justere det med to dysedrivere?

Ut i fra prisene på link sprute, har du mangen bedre sekvensielle sprut i samme pris klasse.

feks. haltech E6X koster ca det samme (ebay). det kan kjøre fullsekvesielt 4syl.

 

her er flere bare til å begynne å sjekke opp sjøl:

www.haltech.com

www.nira.se

www.vems.hu / www.vems.co.uk ( + www.vems.se )

www.civinco.com

www.linkecu.com

www.motec.com

www.dtafast.co.uk

www.gems.co.uk

www.microtechefi.com

www.megasquirt.info

www.aempower.com

www.directignition.com

www.autronic.com

www.pectel.co.uk

www.wolfems.com.au

http://www.hestec.fi/eng/index_eng.htm

http://www.hestec.fi/

http://www.tatech.fi/

http://www.emeraldm3d.com/em_k3.html

http://www.wolfems.com.au/

 

Kan sikkert nevne flere.

Opinions are like assholes, everybody has one and some of them stink

Link to comment
Share on other sites

howdinius: hvorfor er det viktig å tilfredstille de teoretiske ideene dine, når T25 escorten til Joe her i tråden har 500hk, beste kjørbarheten eg har opplevd i en cossie og drikker 0,6 liter på mila på langkjøring? De fleste ville vært meget fornøyd med dette!

Er det mulig å være forbannet i teorien også? slik at en kan nyte det praktiske resultatet med største glede :-D

Link to comment
Share on other sites

noen burde begynne å mappe for de stor bilfabrikkene,

dere får jo alt til å gå på luft og kjærlighet. han har sikkert 500cc dyser og

Edited by howdini

Opinions are like assholes, everybody has one and some of them stink

Link to comment
Share on other sites

Guest TorYngve@Racefix

Når jeg leser mine egne poster så ser jeg at det kasje kan misforståes litt at jeg mener at usekvensielt er det beste, selvfølgelig er det kjekt med sekvensiell styring og jeg vet utmerket godt forskjell, fordeler og ulemper.

 

Mitt poeng er bare å understreke at usekvensielt fungerer ALLDELES UTMERKET i praksis, noe mine argumenter og erfaringer over bør vise meget klart.

 

Har dere ikke sett reklamen der spec-freaken sitter på super-pc`en sin og legger kabal? :-)

Link to comment
Share on other sites

Til slutt så kan eg si at eg (med mitt usekvensielle linksprut) kjørte tur/retur Stavanger-Kr.sand med ett forbruk på ca. 0,67/mil. Jada - eg kjørte sinnsykt fint.

Hvilket oppsett kjørte du da?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...