Jump to content

Hvordan bygge god 2,9 12v sugemotor?


Slåstad RS

Recommended Posts

Passer Kent cams v6 t45 k kamsettet i motoren med hydr.løftere?

Er det verdt investeringen?

 

hvis du kjøper et komplett kamsett følger det med nye mekaniske løftere. ;)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Akkurat , viste det fulgte med løftere , men ikke at de var solide.

Står oppgitt till 22hk + , men jeg synes det høres vel' optimistisk ut?

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo en ganske håpløst dårlig utnyttelse av volum i den motoren fra fabrikk, så med litt åpnere filter og eksos er vel ikke 22 hester så veldig usannsynlig. Øverste linken Combatkit posta er min brainstorming tråd, og er utrolig mye info som har kommet frem fra mange forummedlemmer der, som nevnt over er ikke motorn særlig glad i turtall (svak blokk, svake råder, tunge stempler) men skikkelie bolter (12/9 og ARP) hjelper litt, balansering er nok anbefalt om du bor i nærheten av noen som drive rmed sikt eller du føler at økonomien strekker til. Med skikkeli innsprøytning , tålmodighet og nøyaktighet og trass skal ikke 200 hester være umulig i en NA motor ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Akkurat , viste det fulgte med løftere , men ikke at de var solide.

Står oppgitt till 22hk + , men jeg synes det høres vel' optimistisk ut?

Da stemme nok bra. Gjer du so på bilete so dreg du bra me turtall óg.

24032009115.jpg

 

 

Det er jo en ganske håpløst dårlig utnyttelse av volum i den motoren fra fabrikk, så med litt åpnere filter og eksos er vel ikke 22 hester så veldig usannsynlig. Øverste linken Combatkit posta er min brainstorming tråd, og er utrolig mye info som har kommet frem fra mange forummedlemmer der, som nevnt over er ikke motorn særlig glad i turtall (svak blokk, svake råder, tunge stempler) men skikkelie bolter (12/9 og ARP) hjelper litt, balansering er nok anbefalt om du bor i nærheten av noen som drive rmed sikt eller du føler at økonomien strekker til. Med skikkeli innsprøytning , tålmodighet og nøyaktighet og trass skal ikke 200 hester være umulig i en NA motor ;)

Ford he jobba godt for å kvela motoren heilt ne i 145 hesta.

2,9 motoren he ikkje svak blokk, svake råder og tunge stempel. Om du tvila så sjå kor Caprien te Mikael S imponera. http://skogenracing.editboard.com/projekt-...s-t3615-120.htm

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29211

Edited by Ørjan G
Link to comment
Share on other sites

Da stemme nok bra. Gjer du so på bilete so dreg du bra me turtall óg.

24032009115.jpg

 

 

 

Ford he jobba godt for å kvela motoren heilt ne i 145 hesta.

2,9 motoren he ikkje svak blokk, svake råder og tunge stempel. Om du tvila så sjå kor Caprien te Mikael S imponera. http://skogenracing.editboard.com/projekt-...s-t3615-120.htm

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29211

 

Mente bare et den ikke tåler turtall blokka flexer og råder ryker hvis du er no særlig over 7000 på en NA motor, turbo har det vel blitt bevist at den liker ja, det er jeg absolutt enig i ;)

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Det ble nok tatt for mye Møllers tran, dessverre.

Det hadde holdt lenge med å frese ETT eneste spor langs midten på plenum for å fjerne/redusere skilleveggen, og EN ENESTE sveis eller stripe med Epoxy for å tette igjen.

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Å da vet du dette ut ifra eierens info???

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

Å da vet du dette ut ifra eierens info???

 

Du ser jo bildet av innsuget når det er åpent hvordan skilleveggen ligger i innsuget.

Så ja, må si meg enig i at det kunne vært mulig med kun et kutt..

 

Men forsåvidt like greit å gjøre det på den måten viss man ikke vet hvordan skilleveggen er utformet fra før av.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Å da vet du dette ut ifra eierens info???

Det er ikke alt som postes er ment til å tas bokstavlig.

Nei, jeg har ikke info fra eieren og har derfor ikke peiling på om vedkommende tar tran i det hele tatt.

I forhold til plenum-mod. hadde det holdt lenge med ett enkelt snitt, evt utført med vinkelkutter.

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke alt som postes er ment til å tas bokstavlig.

Nei, jeg har ikke info fra eieren og har derfor ikke peiling på om vedkommende tar tran i det hele tatt.

I forhold til plenum-mod. hadde det holdt lenge med ett enkelt snitt, evt utført med vinkelkutter.

 

Bør en øke volumet i plenium?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Bør en øke volumet i plenium?

På generelt grunnlag kan kan si: " Ikke uansett og i hytt og gevær", men hvis man ser på 2,9 motoren med "performance" øyne og sammenligner med performance orienterte biler som f.eks Capri 2,6 RS, Capri 2,8i og ikke minst Sierra og Escort Cosworth så ser man umiddelbart at forholdet plenumvolum delt på sylindervolum er svært lite på 2,9 motoren. Når man i tillegg skal "plages" med at dette lille plenummet blir matet av ett knøttlite gass spjeld, da ser jeg fordelene med å "åpne opp" luftveiene noe.

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Rs1000

Hva foreslår du som modifisering av mitt 2.9 innsug? sveising,tilpassing osv er ikke noe problem.

Twinturbo å 1.2bar.

Det får bli den litt lengre versjonen, :)

Med turbo endrer det meste seg og behovet for mod. av plenum endrer seg også.

Jeg regner med at du har full kontroll på Mikael S sin 2,9 turbo capri, og da ser du, nok krefter er det minste problemet.

 

Det som "alltid" er saken med motorer med "trange" 2V topper og turbo er at resultatet som oftest er mye dreiemoment, men maks effekt avgis gjerne på relativt lavt turtall. Spørsmålet blir derfor hvilken karateristikk man vil ha.

 

Når det gjelder din turbomotor så må du først avsløre hvilket resultat du ønsker før man kan si om det er nødvendig eller ønskelig å modifisere det originale twin plenumet.

 

Når sveising, tilpassing osv ikke er noe problem, da ville jeg personlig valgt 2,8 EFI manifolden, portet denne lett, tilpasset den til 2,9 motoren og forbedret den ytterligere med 6 forgassertrakter. Det som da mangler for ett nesten "maksimalt" FORD V6 "induction system er ett nytt og solid single plenum "cover" slik som Cosworthene har originalt.

 

Jeg mener at med ett slikt innsugsystem vil du få se hvor stort turtall og effektpotensiale det er i disse, (takket være FORD sine astma-tiltak), undervurderte laveffekt motorene.

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Mente bare et den ikke tåler turtall blokka flexer og råder ryker hvis du er no særlig over 7000 på en NA motor, turbo har det vel blitt bevist at den liker ja, det er jeg absolutt enig i ;)

 

 

Tåler litt turtall med Arp rådebolter..der har du svakheten

Hørt mye prat om at rådene ryker,blokka flekser osv

Noen som faktisk har vært borti dette??

Turbo +turtallsperre på 6000rpm=holdbart

Ingen vits å gå over 6000rpm med turbo.. uenig? få annen utveksling eller kjøp wankel:)

Edited by RaymondP
Link to comment
Share on other sites

Tåler litt turtall med Arp rådebolter..der har du svakheten

Hørt mye prat om at rådene ryker,blokka flekser osv

Noen som faktisk har vært borti dette??

Turbo +turtallsperre på 6000rpm=holdbart

Ingen vits å gå over 6000rpm med turbo.. uenig? få annen utveksling eller kjøp wankel:)

Det er en ENOMRM forskjelle på kontinuelig drift og bruks-/gatebil. I praksis er det ikke mange sekundene i løpet av en uke at turtelleren befinner seg på 7000 + o/min på en bruks-/gatebil med vanlig gearkasse, utveksling og hjul. At en 2,9 motor ikke skal holde bra hvis den blir riktig bygget, det tror jeg bare ikke på.

 

Jo mer man øker turtallsperren jo større blir belastningen og det øker skremmende raskt, men på en gatemotor spiller det ikke så stor rolle. Jeg er derfor delvis uening og grunnen er dreiemomentkurven.

 

Fords eldre V6 motorer har stor borring, liten slaglende, gunstig høyt stakeforhold og er derfor "Screemer"motorer. (10 000 o/min for 2,3 V6 veiv.) En korrekt, men likevel "lettmodifisert" 2,8 i motor har maks effekt på 7000 + o/min og dette avslører bunndelens karakteristikk. Denne karkateristikken kan man enten forsterke eller motarbeide, avhengig av hva man ønsker av resultat. Som vanlig er fokuset på en bred dreiemomentKURVE. Hvis man skal ha turtallsperre på 6000 o/min da må man ha massevis med dreiemoment allerede ved 3000 o/min fordi man da kjører tung diff. utveksling.

MTXL_FuelTypeWeb.jpg
Link to comment
Share on other sites

Det er en ENOMRM forskjelle på kontinuelig drift og bruks-/gatebil. I praksis er det ikke mange sekundene i løpet av en uke at turtelleren befinner seg på 7000 + o/min på en bruks-/gatebil med vanlig gearkasse, utveksling og hjul. At en 2,9 motor ikke skal holde bra hvis den blir riktig bygget, det tror jeg bare ikke på.

 

Jo mer man øker turtallsperren jo større blir belastningen og det øker skremmende raskt, men på en gatemotor spiller det ikke så stor rolle. Jeg er derfor delvis uening og grunnen er dreiemomentkurven.

 

Fords eldre V6 motorer har stor borring, liten slaglende, gunstig høyt stakeforhold og er derfor "Screemer"motorer. (10 000 o/min for 2,3 V6 veiv.) En korrekt, men likevel "lettmodifisert" 2,8 i motor har maks effekt på 7000 + o/min og dette avslører bunndelens karakteristikk. Denne karkateristikken kan man enten forsterke eller motarbeide, avhengig av hva man ønsker av resultat. Som vanlig er fokuset på en bred dreiemomentKURVE. Hvis man skal ha turtallsperre på 6000 o/min da må man ha massevis med dreiemoment allerede ved 3000 o/min fordi man da kjører tung diff. utveksling.

 

Jeg sikter til orginal 2.9 motor med Arp rådebolter

Org 2.8 motor tåler IKKE turtal det kan jeg skrive under på:) Kjørt flere til helvete

Med forsterket bunndel blir det vel noe annet.

Svensken mener jeg har turtalsperren på 6000?

En annen kar som har god erfaring med turbotrimming av 24v på Mo i Rana sier at oppskriften til holdbarhet er nettopp 6000 o/min..

Han har flere Capri med 24v turbo

Mener han er å kjører på Acr nå i helga med den ene..singelturbo-500hk å gud vite nm. prøvd med flere mt75 kasser men 3gir gikk til h.. ved pådrag.

Ny Tremec kasse å egenprodusert svinghjul i alu laget på privat cncfres lå klart da jeg var innom han:)

Skal selv prøve meg på 201m drag 4 juli. Mulig jeg firer litt å setter turtallsperre opp på 7000

Blir det bra resultat er det ikke umulig video blir lagt ut på nett:) Tømmer gir fort som fan men mt75n er ikke den raskeste boksn å gire med.

Jeg ladder 1.2 bar å det holder godt.har kjørt som en idiot lenge nå:) 2gir hjulspinn på gassn rett frem..110km, 3gir hjulspinn i 100km ved fullt gasspådrag å våt asfalt...Med Quaife diff.

Ingen tvil om at disse motorene er riktig vei å gå. Bortimot gratis er di også.

Mulig at 7000 o/min holder også..ingenting hadde vært bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, er spennende det der. Skulle ønske han fyren kunne gjort det ferdig så kunne vi fått se litt resultater!

 

 

Det blir gjort ferdig, den motoren skal monteres i sportsvogna :)

 

Det ble kansje tatt litt mye tran på innsuget, men jeg var ute etter å lage en litt freshere innsug.

 

Foresten noen som har et ledningsnett til 2,9 med map sensor og selge? trenger kun nettet da jeg har hjernen...

 

 

 

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

Svensken mener jeg har turtalsperren på 6000?

En annen kar som har god erfaring med turbotrimming av 24v på Mo i Rana sier at oppskriften til holdbarhet er nettopp 6000 o/min..

Han har flere Capri med 24v turbo

 

Mike som driver Boost Performance i England sier at twin turbo 24V motorene han bygger hvor han bruker en "girdle" (vet ikke et godt norsk ord på dette) takler 7000 o/min over tid og noe høyere i kortere perioder...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...