Jump to content

Betongfylling av 205 blokk


cossie2hjulstrekk

Recommended Posts

Ktech.dk har et projekt med en drag sierra med filler i blokken.

 

Takk for linken.masse bra bygging der.:)

 

Jeg skal fylle 205 blokk helt opp.lignede plasma tenning,forsterka veivbukker,oljedyser,tørrsump.etc

 

kult å se bredding av breiere hjul innover.

Edited by BR Racing V6

83 merkur xr4ti widebody,langtidsprosject.start ca 2015

85 sierra xr4x4 orginal 3dørs. 2.8 v6 turbo,utstilling/bane.sikte på shine på denne her start 2014

85 sierra xr4x4 isbil .v6 3.0(2.8base) rally sugemotor E85/Nos.halvbur.isdekk.fortsetter høsten 2013,kjøre vinter 14:)

88 sierra sedan cosworth replica. sohc 2.0 motor under bygging..E85.høsten 2013

88 Sierra cosworth banebil bredda sedan.kjøre 2014.mye gjennstår.Motor pinto E85 2.0 eller Lima 2.5

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Takk for linken.masse bra bygging der.:)

 

Jeg skal fylle 205 blokk helt opp.lignede plasma tenning,forsterka veivbukker,oljedyser,tørrsump.etc

 

kult å se bredding av breiere hjul innover.

 

jeg har set nogle 201m tider på den, og så vidt jeg husker så er den meget hurtig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte å prøve dette i neste uke. Har blokka til syrevask i dette øyeblikk.

Hvor mye plass trenger vannpumpa? jeg har dreid et plast deksel rundt pumpen, men er usikker på om jeg forskaler nok rundt den...

Er det slik at pumpa suger vannet ut fra blokka og inn i radiatoren eller omvendt?

 

Å bare for å få bekreftet dette, as du fylte til det var igjen 4cm fra toppen av blokka ned til blockfilleren?

Mvh Tom.

 

 

Slik ser min forskaling ut..

Ble det bra?

Link to comment
Share on other sites

Ble det bra?

 

Tja, det vet jeg faktisk ikke enda :smartass: Men satser på det.

Hadde blokka til syredypping før jeg fylte den. Fylte ca 5cm fra bunnen og opp. Det holder til mitt bruk mener jeg.

Trakk til lagerbukkene i bunndelen før jeg fylte betongen i blokka, ble ikke så jeg trakk til noen topplokksbolter under herdinga, men blokka er borret 0,5 i overdim etter fyllinga.

Slik ser den ut for øyeblikket:

 

2012-01-16152150-1.jpg

 

2012-01-16152116.jpg

 

Nye stempel. Mener de ga 8:1 i comp, har ikke montert noe sammen enda, må finne ut hvilken komp jeg vil kjøre med først.

Denne motoren skal i en Escort mk-1, så tenkte på en gromt 400hk oppsett med bra kjørbarhet. Tips motas med takk.

Edited by tomnsr
Link to comment
Share on other sites

Tja, det vet jeg faktisk ikke enda :smartass: Men satser på det.

Hadde blokka til syredypping før jeg fylte den. Fylte ca 5cm fra bunnen og opp. Det holder til mitt bruk mener jeg.

Trakk til lagerbukkene i bunndelen før jeg fylte betongen i blokka, ble ikke så jeg trakk til noen topplokksbolter under herdinga, men blokka er borret 0,5 i overdim etter fyllinga.

Slik ser den ut for øyeblikket:

 

 

Nye stempel. Mener de ga 8:1 i comp, har ikke montert noe sammen enda, må finne ut hvilken komp jeg vil kjøre med først.

Denne motoren skal i en Escort mk-1, så tenkte på en gromt 400hk oppsett med bra kjørbarhet. Tips motas med takk.

Du har fylt ja, bra. 5cm hjelper nok godt det og, Escort mkI og ca.400hk, da ville jeg satset på lav komp, "liten" turbo gt3071 efr7064 eller lignende for og kunne lade godt med trykk på lavt turtal og få en kjørbar motor fra 3000rpm.

De stempla du har der ligner farlig på noen jeg så på en gang med elendig finish invendig som gjorde at jeg ikke vurderte dem, håper det ikke er like.

 

Noen som har noe mening om å fylle opp betong i en 200 blokk med lange studs? Hadde tenkt å lade godt. Såfall 4 cm fra topp.

Har sett noen fylte (blokfiller) 200 motorer og å kan ikke se at det skal være negativt, om blokka er en av mange som er longstudda pga. sprekker i bolthull ville jeg absolutt fylt den. Husk at motoren trenger stor oljekjøler etter fylling.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Blokka mi er ikke sprekt, har gjort det tidligere med 12,9 bolter. Grunnen til jeg syntes dette med blokk filler virket interessant er at jeg vil lade opp mot 2,5Bar.Lurer om blokka tåler dette med 0,5 overdim. Mener blokkene skal tåle det med orginal boring.

En ting jeg lurer på om det er ladetrykket(syl.trykk eller effekten som sprekker blokkene? venter på EFR7064 og denne turboen må det lades med visst en skal opp i 500hk med milde kammer.

Hører begrensningene er 550-600 på 200 blokka, men med stor nok turbo og kvasse kammer slipper man høyt ladetrykk.

Edited by Danny
Link to comment
Share on other sites

Blokka mi er ikke sprekt, har gjort det tidligere med 12,9 bolter. Grunnen til jeg syntes dette med blokk filler virket interessant er at jeg vil lade opp mot 2,5Bar.Lurer om blokka tåler dette med 0,5 overdim. Mener blokkene skal tåle det med orginal boring.

En ting jeg lurer på om det er ladetrykket(syl.trykk eller effekten som sprekker blokkene? venter på EFR7064 og denne turboen må det lades med visst en skal opp i 500hk med milde kammer.

Hører begrensningene er 550-600 på 200 blokka, men med stor nok turbo og kvasse kammer slipper man høyt ladetrykk.

Med lav nok komp.forhold så ser jeg ikke problemet med 2,5 BAR ladetrykk forutsatt at turboen har korrekte egenskaper for dette ladetrykket slik som EFR7064 har.

Den hvite Sierraen du vet, har logg som viser 3,0 BAR peak og den er borret 0,25 mm og ikke betongfylt. Motorbyggeren ble orientert og synes at dette var gode greier.

 

Jeg mener at kvasse kammer og lite ladetrykk = høyt peak sylindertrykk og høyt turtall og dette tar tabben på motorer som ikke har spesielt gunstige høyturtall egenskaper. Det er stor forskjell på Audis turbofemma og Mitsubishi 4G63 på en siden og Cosworth YB på den andre.

 

Antar at det da snakkes da om 550 - 600 ærlige hk. Dette betyr i praksis 60 - 66 lb/min med luft gjennom motoren. Hvis man ønsker 12,6:1 i AFR på fullt effektuttak så trenger man 1000 ccm dyser som i praksis går med 3,0 BAR grunntrykk og over 80% duty.

Hva en slik motor vil bremse i Norgs vites ikke, men 500 + hk er sett med 630 ccm dyser. :(

 

Noen som har noe mening om å fylle opp betong i en 200 blokk med lange studs? Hadde tenkt å lade godt. Såfall 4 cm fra topp.

Når blokken i utgangspunktet har tynne sylindervegger slik som OHC og Volvo B23(0) så må Harblocking ansees som en fordel.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du har fylt ja, bra. 5cm hjelper nok godt det og, Escort mkI og ca.400hk, da ville jeg satset på lav komp, "liten" turbo gt3071 efr7064 eller lignende for og kunne lade godt med trykk på lavt turtal og få en kjørbar motor fra 3000rpm.

De stempla du har der ligner farlig på noen jeg så på en gang med elendig finish invendig som gjorde at jeg ikke vurderte dem, håper det ikke er like.

 

 

Har sett noen fylte (blokfiller) 200 motorer og å kan ikke se at det skal være negativt, om blokka er en av mange som er longstudda pga. sprekker i bolthull ville jeg absolutt fylt den. Husk at motoren trenger stor oljekjøler etter fylling.

 

 

Hei, det er Wiseco stempler levert av Cylmo. Trur de skal være holdbare.

Link to comment
Share on other sites

Hei, det er Wiseco stempler levert av Cylmo. Trur de skal være holdbare.

Etter hva jeg har hørt skal det være bra saker (men sverger selv til orginale Mahle).

 

Når det gjelder "kompresjon" mener jeg det viktigste er og la kammene og instilingen av disse bestemme hva den skal være, orginale kammer trenger lav komp for at motoren skal tåle mye ladtrykk, høy komp krever "sinte" kammer og/eller sen/lav tenning for og kunne lade like mye.

Min motor med ca6,8komp har ca.9bar komptrykk når dette måles, en motor med 10 i komp kan sikkert oppnå like lavt komptrykk med "sinte" kammer.

Altså kan man oppnå omtrent det samme "sylindertrykket" med både lav og høy komp, også med påfølgende ladetrykk avhengig av hvordan man kammer motoren (kammen eller innstilingen av disse).

(håper jeg ikke har gått langt utenfor hva jeg egentlig kan, med det jeg har skrevet her) :huh:

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt skal det være bra saker (men sverger selv til orginale Mahle).

 

Når det gjelder "kompresjon" mener jeg det viktigste er og la kammene og instilingen av disse bestemme hva den skal være, orginale kammer trenger lav komp for at motoren skal tåle mye ladtrykk, høy komp krever "sinte" kammer og/eller sen/lav tenning for og kunne lade like mye.

Min motor med ca6,8komp har ca.9bar komptrykk når dette måles, en motor med 10 i komp kan sikkert oppnå like lavt komptrykk med "sinte" kammer.

Altså kan man oppnå omtrent det samme "sylindertrykket" med både lav og høy komp, også med påfølgende ladetrykk avhengig av hvordan man kammer motoren (kammen eller innstilingen av disse).

(håper jeg ikke har gått langt utenfor hva jeg egentlig kan, med det jeg har skrevet her) :huh:

 

 

Enig med hva du mener. Jeg har aldri tatt komp.trykk måling ved bytte av kammer. Skal gjøre noen tester på det. Skal bruke 7,6 komp, BD14 og std Ex.kam. EFR7064 på 2wd manefoil,jens topp og RS500 innsug med 8 grønne.

Får prøve dette og se hvor lenge det går før en må skru igjen...

Link to comment
Share on other sites

Du må ta i litt med ladinga di Daniel, 3bar så begynner vi å snakke hehe

Slik som det er blitt i dag så er det stort sett bare den mekaniske/fysiske styrken på motoren som begrenser effektuttaket. En kompis har vært over 3,0 BAR på sin SOLIDE 2,1L 4 syl. 16V motor og da slet den løs 225/40/18 dekk på tørr fin sommerasfalt, rett frem på 4. gear med 3,54:1 Diff med sperre.

Med EFR7064 turboen og E85 fuel pga 7,6:1 i komp. så kan ikke jeg se at 3,0 + BAR i seg selv skal være ett problem på andre måter enn for motorens fysiske styrke. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en god plan, Danny.

Men har du vurdert andre kamvalg på eksos?

 

 

Skal først prøve høyt ladetrykk og se om motoren turtalsvillig nok. Max lade response med std ex cam. Holder til over 500hk.

har en bd 14 EX. dersom det funker dårlig med std kam. Gjenstår å se hva som skjer.

Skal tross alt være en søndags lekebil og ikke banebil denne gang.

 

Slik som det er blitt i dag så er det stort sett bare den mekaniske/fysiske styrken på motoren som begrenser effektuttaket. En kompis har vært over 3,0 BAR på sin SOLIDE 2,1L 4 syl. 16V motor og da slet den løs 225/40/18 dekk på tørr fin sommerasfalt, rett frem på 4. gear med 3,54:1 Diff med sperre.

Med EFR7064 turboen og E85 fuel pga 7,6:1 i komp. så kan ikke jeg se at 3,0 + BAR i seg selv skal være ett problem på andre måter enn for motorens fysiske styrke. ;)

 

Skal ikke kjøre E85. hadde sikkert gått greit med 3bar med 7064 og men vil tro slitasje og mye Ford lukt i coupe kan bli et problem.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke kjøre E85. hadde sikkert gått greit med 3bar med 7064 og men vil tro slitasje og mye Ford lukt i coupe kan bli et problem.

Det er like greit, men til drag bør det ikke utelukkes som plan B på Eikås o.l.

"Den hvite" skal i følge eieren stille i år så det hadde vært spennende å se at noen andre med tilsvarende eller høyere ladetrykk utfordret dem. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er like greit, men til drag bør det ikke utelukkes som plan B på Eikås o.l.

"Den hvite" skal i følge eieren stille i år så det hadde vært spennende å se at noen andre med tilsvarende eller høyere ladetrykk utfordret dem. ;)

 

Ikke værst at Arve er på farten igjen. Blir morro det. Jeg har liten tid i bil i år og. Driver med flytting blabla.

Håper det blir noen andre som stiller opp i år.

Link to comment
Share on other sites

Etter hva jeg har hørt skal det være bra saker (men sverger selv til orginale Mahle).

 

Når det gjelder "kompresjon" mener jeg det viktigste er og la kammene og instilingen av disse bestemme hva den skal være, orginale kammer trenger lav komp for at motoren skal tåle mye ladtrykk, høy komp krever "sinte" kammer og/eller sen/lav tenning for og kunne lade like mye.

Min motor med ca6,8komp har ca.9bar komptrykk når dette måles, en motor med 10 i komp kan sikkert oppnå like lavt komptrykk med "sinte" kammer.

Altså kan man oppnå omtrent det samme "sylindertrykket" med både lav og høy komp, også med påfølgende ladetrykk avhengig av hvordan man kammer motoren (kammen eller innstilingen av disse).

(håper jeg ikke har gått langt utenfor hva jeg egentlig kan, med det jeg har skrevet her) :huh:

 

 

For meg så virker det som om du har truffet bra på din motor, så da velger jeg samma vei.

Hva om jeg går for AB07 kammer? eller er det bedre å kjøre standard på mitt oppsett? (400hk i lett bil med kjapp respons) hvilken komp bør jeg da velge?

 

Kan noen forklare hvordan jeg regner ut komp? og hvordan det fysisk måles på en motor som ikke er sammenskrudd?

Hvor mye må jeg eventuelt dreie av stemplene?

 

 

Mvh Tom.

Link to comment
Share on other sites

Gutter, her finner dere det dere trenger.

 

http://www.heidelbergcement.com/no/no/norbetong/home.htm

 

Betong_fylles_i_lysfundament.jpg

Tja, tror ikke de har blockfiller som er utviklet for og virke godt i støpejerns motorer.

 

For meg så virker det som om du har truffet bra på din motor, så da velger jeg samma vei.

Hva om jeg går for AB07 kammer? eller er det bedre å kjøre standard på mitt oppsett? (400hk i lett bil med kjapp respons) hvilken komp bør jeg da velge?

 

Kan noen forklare hvordan jeg regner ut komp? og hvordan det fysisk måles på en motor som ikke er sammenskrudd?

Hvor mye må jeg eventuelt dreie av stemplene?

 

 

Mvh Tom.

Veskemåle forbrenningsrom både i stempel og topp, finne ut hvor mange mm. det er fra stempel til topp (inklusive toppakning) bruke formelen pi r2 for og regne ut dette volumet. legg i sammen disse så har du volumet på "forbrenningsrom". Så regner man ut slagvolumet borring ganger slag, legger sammen disse volumene og deler resultatet av dette med forbreningsromvolumet så har du komp.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...