Jump to content

Motor i 72 Taunus 1,6L


Guest Type_p10

Recommended Posts

Det er vel en fire-fem godt bekjente som svarer her, så hvis det er "halve forumet" så bør du oppdatere de matematiske kunnskapene dine litt selv. Forøvrig, at dere kjenner hverandre godt kom ikke som noen stor overraskelse...

 

Til slutt, i hvertfall for egen del, kan jeg forklare hvorfor min egen bil går på såpass lavt turtall som den gjør. Noe alle som har prøvd den kan skrive under på, så det har jeg ingen problemer med å stå inne for.

Bilen har utveksling som en 2,8, altså 3.45:1 Men turtallet er alikevel lavere enn med 2,8 motor. Årsaken er fordi 2,9 bare har marginalt større slaglengde enn 2,8, og slik påvirkes ikke turtallet av dette. Og når dreiemomentet er vesentlig mye høyere, nærmere bestemt 216 nm kontra 275 nm, så går 24V motoren naturlig nok lugnere.

 

Ser du fortsetter å lire av deg dumheter her... Dette er kun noe som skjer inne i ditt hode. Ikke i virkeligheten. Som jeg skrev tidligere. Om det er en 1,1liter eller en 4.0 liter (og de har forskjellig slaglengde ;) ) har det INGENTING å si...

 

Og hvis du tror dette er en "kompisgjeng" som er ute for å ta deg stemmer ikke det!

Jeg kjenner INGEN av de som skriver i denne tråden. Jeg har kjøpt en bil av Slåstad RS en gang, så jeg vet hvem han er, det er det eneste...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 159
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Joda KIB , vi er en kompisgjeng spredt over hele Norge som kun er ute etter å "ta" Grandis!!

:lol:

 

"( Ja , vi kjenner hverandre godt )"

 

Noen som kan gjette hvorfor jeg skrev dette ?......... ;)

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel en fire-fem godt bekjente som svarer her, så hvis det er "halve forumet" så bør du oppdatere de matematiske kunnskapene dine litt selv. Forøvrig, at dere kjenner hverandre godt kom ikke som noen stor overraskelse...

 

Til slutt, i hvertfall for egen del, kan jeg forklare hvorfor min egen bil går på såpass lavt turtall som den gjør. Noe alle som har prøvd den kan skrive under på, så det har jeg ingen problemer med å stå inne for.

Bilen har utveksling som en 2,8, altså 3.45:1 Men turtallet er alikevel lavere enn med 2,8 motor. Årsaken er fordi 2,9 bare har marginalt større slaglengde enn 2,8, og slik påvirkes ikke turtallet av dette. Og når dreiemomentet er vesentlig mye høyere, nærmere bestemt 216 nm kontra 275 nm, så går 24V motoren naturlig nok lugnere.

 

du skriver nå at en motor med høyere dreiemoment får lavere turtall ?? sorry mann du er skikkelig på bærtur

og du burde abselutt tatt deg en tur tilbake til skolebenken siden du mangle så mange grunnleggende kunnskaper ..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Ser du fortsetter å lire av deg dumheter her... Dette er kun noe som skjer inne i ditt hode. Ikke i virkeligheten. Som jeg skrev tidligere. Om det er en 1,1liter eller en 4.0 liter (og de har forskjellig slaglengde ;) ) har det INGENTING å si...

 

Og hvis du tror dette er en "kompisgjeng" som er ute for å ta deg stemmer ikke det!

Jeg kjenner INGEN av de som skriver i denne tråden. Jeg har kjøpt en bil av Slåstad RS en gang, så jeg vet hvem han er, det er det eneste...

 

Er det noen som er ute etter å ta meg??

 

Forøvrig, at bilen min går på et såpass lavt turtall, er nok bare noe skjer oppe i hodet mitt, i tillegg til hos de som byttet motor i den og hos alle som har kjørt den. Så, joda,det er nok bare innbilning. Det mest interessante er at en kompis som med jevne mellomrom pleier å kjøre den selv har en original 2,3. Og han nevner dette med turtallet nesten hver gang. Merkes spesielt godt på femtegir.

 

Men det faktum at en original 2,8 drar lettere opp en bakke på femtegir enn bilen min med 24V motor, skyldes nok helt sikkert at motoren er utslitt..

 

Sånn for ordens skyld kan det vel tilføyes at en 2,8 utvikler ett litt høyere dreiemoment ved 2200-2300 omdr. enn en 24V har ved 1700 omdr. Max moment på 24V nås jo ikke før ved 4500 omdr. men den har alikevel høyere moment enn 2,8 når turtallet kommer over 2000 omdr. ergo drar den naturlig nok bedre enn 2,8 så lenge turtallet er likt. Men som nevnt, den er alikevel slappere opp bakken enn en 2,8 på femtegiret i 80 km/t. Derfor mener jeg at ideel utveksling på en 24V med fem trinns manuell kasse er å gå opp til 3.64:1

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Om det er slik at granadaen din har samme dekkdimensjon bak som før du bytta motor, og samme girkase/utveksling så;

 

Er det noen som er ute etter å ta meg?? -nei, du tar bare feil....

 

Forøvrig, at bilen min går på et såpass lavt turtall, er nok bare noe skjer oppe i hodet mitt, i tillegg til hos de som byttet motor i den og hos alle som har kjørt den. Så, joda,det er nok bare innbilning. -mest sannsynlig ja

 

Og det faktum at en original 2,8 drar lettere opp en bakke på femtegir enn bilen min med 24V motor, skyldes nok helt sikkert at motoren er utslitt..-litt redd for det ja, lengre slag og 4-ventilsteknikk betyr vanligvis bedre bunndrag

 

Sånn for ordens skyld kan det vel tilføyes at en 2,8 utvikler ett litt høyere dreiemoment ved 2200-2300 omdr. enn en 24V har ved 1700 omdr. Max moment på 24V nås jo ikke før ved 4500 omdr. men den har alikevel høyere moment enn 2,8 når turtallet kommer over 2000 omdr. ergo drar den naturlig nok bedre enn 2,8 fra samme turtallet. Men som nevnt, den er alikevel slappere opp bakken enn en 2,8 på femtegiret i 80 km/t. Derfor mener jeg at ideel utveksling på en 24V med fem trinns manuell kasse er å gå opp til 3.64:1

-alt du har sagt foreløpig tyder på at bilen din nå har en tyngre utveksling enn tidligere, hvertfall i 5. gir (ev. høyere bakhjul). I forhold til det du sier om forskjellen i turtall på 2,0 kontra 1,6 burde jo faktisk 2,9 e din gå på høyere turtall enn 2,8'n du hadde før...

 

Angående spørsmålet ditt om turtall 2,3 kontra 2,8,

et 185/609-14 dekk har en rulleomkrets på 1815 mm/1,815 meter, 80 km =80.000 meter

80000:1,815=44077omdreininger pr time.=734,6 omdreininger/minutt.

2,3- 734,6x3,64x0,82=2192 O/minutt i 5. gir

2,8- 734,6x3,45x0,82=2078 O/minutt i 5. gir

 

Som du ser er forskjellen vel innenfor feilmarginene på både turteller og speedometer på en gammal Ford, men det er ikke likt. At den største motoren føles mer turtallsvillig er kun pga at den er sterkere, men på samme fart vil de ha samme turtall ved lik utveksling.

 

ps: jeg kjenner forresten ikke noen andre som har skrevet i denne tråden i det hele tatt, jeg ble bare lei av å lese alt maset :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Om det er slik at granadaen din har samme dekkdimensjon bak som før du bytta motor, og samme girkase/utveksling så;

 

-alt du har sagt foreløpig tyder på at bilen din nå har en tyngre utveksling enn tidligere, hvertfall i 5. gir (ev. høyere bakhjul). I forhold til det du sier om forskjellen i turtall på 2,0 kontra 1,6 burde jo faktisk 2,9 e din gå på høyere turtall enn 2,8'n du hadde før...

 

Angående spørsmålet ditt om turtall 2,3 kontra 2,8,

et 185/609-14 dekk har en rulleomkrets på 1815 mm/1,815 meter, 80 km =80.000 meter

80000:1,815=44077omdreininger pr time.=734,6 omdreininger/minutt.

2,3- 734,6x3,64x0,82=2192 O/minutt i 5. gir

2,8- 734,6x3,45x0,82=2078 O/minutt i 5. gir

 

Som du ser er forskjellen vel innenfor feilmarginene på både turteller og speedometer på en gammal Ford, men det er ikke likt. At den største motoren føles mer turtallsvillig er kun pga at den er sterkere, men på samme fart vil de ha samme turtall ved lik utveksling.

 

ps: jeg kjenner forresten ikke noen andre som har skrevet i denne tråden i det hele tatt, jeg ble bare lei av å lese alt maset :P

 

Stemmer veldig bra de tallene dine, Zykotec. Kjenner de igjen når jeg ser de ^_^ En 2,8 med 3.45:1 i utveksling går altså nøyaktig 114 omdr/min lavere enn en 2,3 med 3.64:1 i utveksling. En marginal forskjell man knapt ser på turtelleren.

 

Ellers er dekkdimensjonen på bilen min 205/45-16. Noe som gir en rulleomkrets si å så som originalt.

 

Men det må da være noen her som har en original Scorpio Cosworth, ombygd med manuell kasse. Hadde vært veldig interessant å visst hvordan turtallet blir på disse etter et slikt girkassebytte. En Scorpio 24V har naturlig nok etter min erfaring høyere utveksling enn 3,45. Husker ikke det nøyaktige tallet i farta, men mener vagt å huske 3,69:1?

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

bare hyggelig.

personlig ville jeg valgt en 3.92 i mine biler, mye artigere å akslerere enn å ha toppfart.

 

på en std sierra med 2liter, 3.64 utveksling og t9 kasse, så ligger motor på ca 2500omdr i 100kmt på 5.te gir.

 

på min is eg har nå, t9 kasse og 3.92 diff, så ligger motor på ca 2900 omdr i 100kmt på 5.te gir..

Link to comment
Share on other sites

bare hyggelig.

personlig ville jeg valgt en 3.92 i mine biler, mye artigere å akslerere enn å ha toppfart.

 

på en std sierra med 2liter, 3.64 utveksling og t9 kasse, så ligger motor på ca 2500omdr i 100kmt på 5.te gir.

 

på min is eg har nå, t9 kasse og 3.92 diff, så ligger motor på ca 2900 omdr i 100kmt på 5.te gir..

 

Enig med deg, har hatt Sierra med både 3.92:1 og 3.64, og 3.92 er definitivt noe livligere, må vel nevnes at allerede med 3.92 er 1. gir en anelse irriterende lavt, så i en Taunus med 4.11 blir det vel et som et lavgir for fjellklatring omtrent :P. V6 kassene har annen utveksling i 1. ( jeg gidder ikke å leite opp hva den er nøyaktig akkurat nå :P) Men de kassene passer vel ikke 2litern ...

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

poenget var jo det at det ikke er likt med forskjellig utveksling. hvor stor forskjellen er er jo en annen sak.

 

gidder ikke å diskutere noe lenger. vi har klare tall på at vi har rett.

 

det begynte jo tross alt med taunus dette her. og hvis du går tilbake å leser det som står der så kan du vel inrømme at det er feil det du har skrevet der:)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg, har hatt Sierra med både 3.92:1 og 3.64, og 3.92 er definitivt noe livligere, må vel nevnes at allerede med 3.92 er 1. gir en anelse irriterende lavt, så i en Taunus med 4.11 blir det vel et som et lavgir for fjellklatring omtrent :P. V6 kassene har annen utveksling i 1. ( jeg gidder ikke å leite opp hva den er nøyaktig akkurat nå :P) Men de kassene passer vel ikke 2litern ...

 

t9 kassene har to forskjellige utvekslinger på førstegiret. 3.65:1 på kasser til 2,0/2,3 og 3.36:1 på kasser til 2,8

MT75 kassene har alltid 3.89:1

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

poenget var jo det at det ikke er likt med forskjellig utveksling. hvor stor forskjellen er er jo en annen sak.

 

gidder ikke å diskutere noe lenger. vi har klare tall på at vi har rett.

 

det begynte jo tross alt med taunus dette her. og hvis du går tilbake å leser det som står der så kan du vel inrømme at det er feil det du har skrevet der:)

 

Jaha? Et faktum er at en 2,8 med 3.45:1 utv. går 114 omdr/min lavere enn en 2.3 med 3.64:1 i utv. Særlig mere likt for det vel egentlig ikke blitt!

Hvordan kan da turtallet på disse bli likt med 3.64 utv. på begge? Fornuftigere å legge i sammen to og to, i stedet for å støtte seg til mangelfulle regnestykker som ikke holder stikk..

 

Jeg hevder også at Granada`n min går med et turtall med 1700 omdr/min i 80 km/t på femtegir. Og siden KIB påstår at dette er innbilning, kan jeg forklare hvorfor turtallet i virkeligheten blir så lavt.

Faktum er som det kommer fram her at en Scorpio 24V har 3.64:1 utv. som standard. Og når bilen motoren nå sitter i har utv. 3.45:1 i tillegg til at den veier 300 kg mindre, så er det vel ingen grunn til å benekte at turtallet jeg oppgir faktisk stemmer. På toppen av det hele går denne generasjonen V6`ere, altså 2,4 2,9 og 24V med et naturlig lavere turtall.

 

Ved å bytte til 3.64:1 utv. er det rimelig å annta at en Granada med 24V motor får et turtall på 2000-2100 omdr/min på femtegir i 80 km/t. Med andre ord veldig likt som en 2,8 med 3.45 utv. som altså går med 2078 omdr/min på femtegir i 80 km/t.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Har en 72 taunus 1,6L som jeg ønsker å bytte motor i så den blir litt mer brukervennlig.

litt sterkere motor og 5 gir. blir rimeig gal av å høre på at den lille 1,6 vil ut av motorommet når en ligger i 90..

 

Har lest frem til såpass at 2,0l fra sierra passer, men om en bruker girkassen fra den vil ikke mellomakslingen passe.

Så da er spørsmålet. Hva vil bli enklest for å få en 2l (gasser er innsprut er forsåvidt det samme, men ser for meg at en gasser blir enklest) og 5 gir i taunusen min. mtp at ting skal fungere ordentlig..

 

håper på noen gode ideer her..

 

:whistling: ................. og :wacko: . LYKKE TIL GRANDIS!

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Et faktum er at en 2,8 med 3.45:1 utv. går 114 omdr/min lavere enn en 2.3 med 3.64:1 i utv.-ja, fordi det er forskjellig utveksling

Særlig mere likt for det vel egentlig ikke blitt!-joda, hadde blitt helt likt med samme utveksling

Hvordan kan da turtallet på disse bli likt med 3.64 utv. på begge? -fordi det ikke kan bli forskjellig, det er fysisk UMULIG

 

Fornuftigere å legge i sammen to og to, i stedet for å støtte seg til mangelfulle regnestykker som ikke holder stikk..-og to pluss to er ikke et regnestykke?, hva med å støtte holde seg til virkeligheten?

 

 

Jeg hevder også at Granada`n min går med et turtall med 1700 omdr/min i 80 km/t på femtegir. Og siden KIB påstår at dette er innbilning, kan jeg forklare hvorfor turtallet i virkeligheten blir så lavt. -Det betviler jeg sterkt

 

Faktum er som det kommer fram her at en Scorpio 24V har 3.64:1 utv. som standard. Og når bilen motoren nå sitter i har utv. 3.45:1 i tillegg til at den veier 300 kg mindre, så er det vel ingen grunn til å benekte at turtallet jeg oppgir faktisk stemmer.-jo, fordi turtallet skal bli det samme som på en Granada 2,8i med 3.45:1, ikke som i en Scorpio med 3:64

På toppen av det hele går denne generasjonen V6`ere, altså 2,4 2,9 og 24V med et naturlig lavere turtall.-nei, det er igjen fysisk UMULIG

 

Ved å bytte til 3.64:1 utv. er det rimelig å annta at en Granada med 24V motor får et turtall på 2000-2100 omdr/min på femtegir i 80 km/t. Med andre ord veldig likt som en 2,8 med 3.45 utv. som altså går med 2078 omdr/min på femtegir i 80 km/t.-Her virker det merkelig nok, til tross for alt det andre du skriver, som om at du endelig har forstått det. Med 24v og 3.45:1 utveksling vil du fått nøyaktig det samme turtallet som i en 2,8i med 3.45:1

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Et faktum er at en 2,8 med 3.45:1 utv. går 114 omdr/min lavere enn en 2.3 med 3.64:1 i utv.-ja, fordi det er forskjellig utveksling

Særlig mere likt for det vel egentlig ikke blitt!-joda, hadde blitt helt likt med samme utveksling

Hvordan kan da turtallet på disse bli likt med 3.64 utv. på begge? -fordi det ikke kan bli forskjellig, det er fysisk UMULIG

 

Det betyr at ved å bytte fra 3.45 utv. til 3.64 utv. øker turtallet med 114 omdr/min. I så fall ryker flere regnestykker her.

Edited by grandisjohn

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at ved å bytte fra 3.45 utv. til 3.64 utv. øker turtallet med 114 omdr/min. I så fall ryker flere regnestykker her.

 

Jepp :) med samme dekkdimensjon som i eksempelet hvertfall. Og faktiske 80 km/t målt med f.eks GPS

( siden speedometeret vanligvis måler på girkassa, noe som også tilsier at de fleste speedometre vil vise feil etter et bakakslebytte :P, det er og mulig at speedometeret ditt viser den farta den bilen du tok girkassa fra ville ha hatt på det gitte turtallet :P)

Edited by Zykotec

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Jaha? Et faktum er at en 2,8 med 3.45:1 utv. går 114 omdr/min lavere enn en 2.3 med 3.64:1 i utv. Særlig mere likt for det vel egentlig ikke blitt!

Hvordan kan da turtallet på disse bli likt med 3.64 utv. på begge? Fornuftigere å legge i sammen to og to, i stedet for å støtte seg til mangelfulle regnestykker som ikke holder stikk..

 

Jeg hevder også at Granada`n min går med et turtall med 1700 omdr/min i 80 km/t på femtegir. Og siden KIB påstår at dette er innbilning, kan jeg forklare hvorfor turtallet i virkeligheten blir så lavt.

Faktum er som det kommer fram her at en Scorpio 24V har 3.64:1 utv. som standard. Og når bilen motoren nå sitter i har utv. 3.45:1 i tillegg til at den veier 300 kg mindre, så er det vel ingen grunn til å benekte at turtallet jeg oppgir faktisk stemmer. På toppen av det hele går denne generasjonen V6`ere, altså 2,4 2,9 og 24V med et naturlig lavere turtall.

 

Ved å bytte til 3.64:1 utv. er det rimelig å annta at en Granada med 24V motor får et turtall på 2000-2100 omdr/min på femtegir i 80 km/t. Med andre ord veldig likt som en 2,8 med 3.45 utv. som altså går med 2078 omdr/min på femtegir i 80 km/t.

 

 

tydelig at du glemmer at tropic handler om en taunus , hvis noen ville ha granada info hadde de nok sagt fra :lol:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Nå har det jo kommet fram litt nyttig info i de siste postene her, og da ryker det som nevnt noen regnestykker. Fordi, hvis to ulike motorer skal gå med det samme turtallet med lik utveksling må følgende ulogiske regnestykke gå opp:

 

Hvis man øker utvekslinga på en 2,0 fra 3.64 til 3.92 så øker turtallet med 400 omdr/min. (se eksemplet til Combatkit).

 

Hvis man øker utvekslinga på en 2,8 fra 3.45 til 3.64 så øker turtallet med 100 omdr/min. (i følge Sykotec).

 

Differansen i utv.økninga på 2,0 er 0,28

 

Differansen i utv.økninga på 2,8 er 0,19

 

Differansen i utv.økninga mellom disse er 0,09

 

Ved å øke utvekslinga på en 2,0 med en differanse på 0,09 mer enn på 2,8 så vil altså turtallet gå opp 300 omdr/min. mer på 2,0 enn på 2,8.

 

Samtidig vil en 2,8 med 0,19 i økt utvekslingsdifferanse gå opp kun 100 omdr/min.

 

Ett sammenligningsforhold til:

 

En Granada 2,0 har utv. 3.89. Altså en differanse på 0,25 høyere en 2,3. Men en 2,0 går ikke 400 omdr/min høyere på turtallet enn 2,3. Forskjellen mellom disse er i virkeligheten 150 omdr/min. Noe som må bety at å øke utvekslinga med en differanse på 0,25 på 2,3 øker turtallet med 150 omdr/min. Alt over dette vil faktisk bety at en 2,3 vil få høyere turtall enn 2,0 når begge får utv. 3.89.

 

En Granada 2,3 kan altså kun øke med 150 omdr/min når utvekslinga økes med en differanse på 0,25. Ganske merkelig når vi nå vet at en Sierra 2,0 øker med 400 omdr/min når utvekslinga øker med en differanse på 0,28. En differanse på 0,03 i dette sammenligningsforholdet utgjør da på mystisk vis en forskjell på 250 omdr/min.

Husk at her er forholdet tatt så likt så mulig. Begge fra 3.64 til 3.89/3.92

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesing i en ellers så trist og grå hverdag!

 

Det er veldig tydelig at det finnes personer i denne tråden som har et veldig behov for å fremme sine egene meninger uansett om de medfører riktighet eller ei.

Slikt ser man ofte i søskenflokker på f.eks tre gutter, der dem to eldste har rottet seg litt sammen mot minstemann oppigjennom hele oppveksten. Minstemann har da måttet tilegne seg en hard, agressiv og PÅSTÅELIG adferd for å i det heletatt kunne overleve oppveksten med æren i behold. Desverre ser vi at slikt også henger med videre i livet.

Om det er tilfeldig eller ikke vet ikke jeg, men denne gruppen mennesker utvikler ofte ADHD og er gjerne noen skikkelige bråkebøtter i fylla på by'n.

 

Ikke at jeg påstår at noe ut over de to første setningene stemmer med aktørene her.

 

 

Grændis@: Ikke heng deg for mye opp i de tallene som combatkitt la frem. De er kun ut fra hva han har sett (tror han husker) på turtelleren. Det er ikke gjort noen digitale målinger i det tilfellet så det blir kun synsing. Hold deg heller til fakta.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Interessant lesing i en ellers så trist og grå hverdag!

 

Det er veldig tydelig at det finnes personer i denne tråden som har et veldig behov for å fremme sine egene meninger uansett om de medfører riktighet eller ei.

Slikt ser man ofte i søskenflokker på f.eks tre gutter, der dem to eldste har rottet seg litt sammen mot minstemann oppigjennom hele oppveksten. Minstemann har da måttet tilegne seg en hard, agressiv og PÅSTÅELIG adferd for å i det heletatt kunne overleve oppveksten med æren i behold. Desverre ser vi at slikt også henger med videre i livet.

Om det er tilfeldig eller ikke vet ikke jeg, men denne gruppen mennesker utvikler ofte ADHD og er gjerne noen skikkelige bråkebøtter i fylla på by'n.

 

Ikke at jeg påstår at noe ut over de to første setningene stemmer med aktørene her.

 

 

Grændis@: Ikke heng deg for mye opp i de tallene som combatkitt la frem. De er kun ut fra hva han har sett (tror han husker) på turtelleren. Det er ikke gjort noen digitale målinger i det tilfellet så det blir kun synsing. Hold deg heller til fakta.

Enig med deg Per Olav. Det grændis påstår er fysisk umulig. Å være så påståelig på noe som ikke går som har vært regnestykket her gang på gang. Taunusen jeg hadde(pornobob viste feil på meteret. 1.6 motor gir og 2 liter aksling mener å huske når det sto 70 på meteret hadde jeg 100km ca. stemmer dette 2.3 gl?

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

hadde tenkt til å ta en sånn popkorn smiley egentlig men den fant jeg ikke:( men selvom jeg ikke fant den så kan dere bare forestille dere at jeg sitter her med popkorn bøtta mi å ser på:)

 

men sånn seriøst. hvor drar du det fra grandis. har du ikke insett at du tar feil enda. når du kan framlegge skikkelige målinger som viser at du har rett. da skal jeg legge meg flat. men inntil da så velger jeg å stole på teorien jeg har lært og fysikkens lover:)

 

@pornobob: stemmer bra det syns jeg å huske

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Sant det mk2 cosworth. men denne tråden omhandlet ikke granadaen til grændis. den omhandlet en ford taunus som skulle konverteres. gå for to liter motor og gir du på 4.11 akslingen din. mere artig på lavbudsjett får du ikke. det funker. prøvd dette i en par taunuser nå. bare vær forsiktig på tørra med andre giret. hehe

Stian Solheim Gullen. Kanadaveien. 3520 Jevnaker. Epost: pornobob_bravo2@yahoo.no. Tlf:+4799121095/+4761314228.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...