Jump to content

...


alelys

Recommended Posts

Du har riktige plugger, men blandingen din må være helt på jordet.

Mest sannsynlig er det noe galt med forbrenningen på 2 av dysene slik at blandingen tilsammen for alle 4 sylindrene blir slik den er. Mens den i realiteten går veldig fett på 2 av sylindrene og sinnsykt magert på de to andre.

 

Er den BB-lambdaen dere brukte i orden? Gammel, testet opp i mot en som virker?

Hvor var lambda uttaket på eksosen?

 

Når du må ned på såpass unormalt lavt grunntrykk burde det ringe en bjelle at noe er galt.

Når pluggene er smeltet på den måten der, kan du forberede deg på at andre ting har tatt skade av det også.

 

Når du har såpass forskjellig pluggavlesning er det naturlig å tro at noe er galt med dyser el.lign, siden den har så mye forskjell på forbrenning mellom sylindrene.

 

Er det nye dyser du har? Viss ikke, hvor gamle er de?

 

Vil anbefale deg å begynne å se hvor mye annet som har tatt skade, tatt en komp.test, evt. ta av toppen å kontrollere toppakning, stempler, ventiler etc. For faren for at du har fått alvorlig motorskade med slike skadede plugger er veldig stor,.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Okay. Enda bedre grunn til å frykte alvorlige feil med dyser el.lign. som kan skape så stor forskjell mellom sylindrene.

Viss ikke f.eks. toppakningen har tatt kveld, så skjønner jeg lite.

For når pluggene har fått såpass store skader, da har det vært VARMT.

Og det første som får problemer er som oftest toppakning.

Har det ikke oppstått tenningsbank når den har vært slik?

Tipper du vil se tegn til dette på stemplene viss det har vedvart lenge nok.

 

Når du har merket problemer ved pådrag, så kan ikke bilen har gått bra? Nykket og merket litt motstand på fullgass?

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Litt risky, men du kan prøve å bytte om på dysene og ta et par kjappe drag.. evt ta løs fuelrail og dyser og sett på tenninga for å se om to henger eller lekker. Vil tro det er mest sannsynlig at det er dysene.. du kan ha noen ventiler som ikke tetter skikkelig og. dvs de er skeiv..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

stilte ned turbotrykket fra ca 1,3 bar til ca 0.7bar fordi jeg "måtte" bruke bilen og mistanke om at grunnen kunne vare den lima 3bar MAP'n.

 

Oi oi oi :o En farlig lek. Sansynligivs registrerer map sensoren mindre trykk enn motoren virkelig har. Noe som resulterer i for tildig tenning, og mager blanding. Ei fin oppskrift på havari.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Oi oi oi :o En farlig lek. Sansynligivs registrerer map sensoren mindre trykk enn motoren virkelig har. Noe som resulterer i for tildig tenning, og mager blanding. Ei fin oppskrift på havari.

 

Sant nok, men burde nok hatt mer likt resultat på alle sylindrene. Ikke smeltet kun 2.

En lekk map sensor vil gi feit blanding på vakum og mager på trykk. Her er vel blandinga bra på begge deler, men med unaturlig lavt bensintrykk.

Link to comment
Share on other sites

Kommer an på hvor lekkasjen er. Trenger ikke nødvendigvis være bare på tilkoplinga en mapsensor kan være lekk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ja, men en vakuumlekkasje til MAP-sensor vil som oftest uansett ikke gi forskjellig afr mellom sylindrene.

 

Nettopp. Vil derfor tro det ligger i dysene evt skeive ventiler. Da to av mine ventiler ble bøyd viste stemplene tegn på at det hadde vært veldi varmt.. Dog ikke så varmt at pluggene smelta

 

Ville prøvd å bytte om på dysene og kjørt en liten tur for å se hvordan pluggene så ut etterpå. uten noe særlig turbotrykk..

Link to comment
Share on other sites

Det går jo faktisk an å måle dysene, med ett nøyaktig målebeger, og ei stoppeklokke.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det går jo faktisk an å måle dysene, med ett nøyaktig målebeger, og ei stoppeklokke.

 

Helt sant.

Og med slike forskjeller som det tydeligvis er på denne motoren, bør en kunne tydelig se forskjell.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

over 1bar forskjell,syns det hørtes litt mye forskjell. du burde tatt en sylinderlekkasje test, sånn at du fikk greie på som ikke tetter.(stempelringer/ventiler). men tipper du har utette ventiler, mulig litt små skjeve pga.evnt. stempel har slått borti ventil.

Link to comment
Share on other sites

Er ikke noe alarmerende resultater nei, men det er jo en viss forskjell her som har en årsak.

Trolig pga. utette ventiler vil jeg tro, men det kan jo være andre ting som gjør det også.

F.eks. dårlig toppakning, gjennomslag forbi stempelringer...

Men som nevnt over her burde du tatt en sylinderlekkasjetest før du evt. tar av toppen.

Dette for å utelukke bl.a. dårlige stempelringer, slik at du vet dette før du begynner å demontere.

Feil i toppen kan du jo reparere når du har toppen av, men litt kjedelig å overhale toppen, få orden på problemet ditt med afr, og så montere toppen din, og oppdage at du har lekkasje forbi stempelringene og like dårlig komp som før.

 

Men jeg vil uansett anbefale deg å ta av toppen å se over hva som har tatt skade av desse problemene du har hatt.

For noe har garantert tatt skade av det, vil jeg påstå.

 

En enkel måte du kan sjekke dysene dine på er å gjøre som nevnt tidligere;

Ta ut fuelrail med dyser, hver dyse oppi en beholder, flaske el.lgn, en stoppeklokke, fjerne coilledningen, og så dratt motoren på starteren og se om du kan se differanse mellom dysene.

Så måler du hvor mye hver og en dyse leverer. For jeg tipper du har et par dyser som pisser som gal, mens de andre to fungerer på samme måte.

Dette forutsatt at sylinderlekkasjetesten ikke avslører noe alarmerende.

Men med en så lav afr med det unormalt lave bensintrykket og i tillegg så varm forbrenning på to av sylindrene at pluggen smelter,

da er ytterpunktene av afr'en mellom sylindrene veldig stor.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

En bedre måte å teste dysene på er først å sette en jumper over bensinpumperele, så pumpa går hele tiden. Og så sette strøm direkte på dysa i samme tid på hver dyse, og sammenligne dysene. Gjør man dette for lenge blir dysene varm, men ei lita stund tåler de med full spenning.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

plugger ca 2 uker nye NGK BCR8ES

 

lamdaen viste ca 14 / 15 på tomgang og datt ned mot 10,5 på fult pådrag med 1,2bar turbotrykk

 

med 3,6bar gruntrykk fikk den altfor mye bensin og drokna under pådrag så etter mye at og fram tror deg den ligger på ca 2,2bar grunntrykk da dette ga finest utslag på breibands lamdaen.

Selve fundamentet som det hele bygger på er ett bensintrykk som er stabilt og korrekt i forhold til trykket i innsugsmanifolden. 2,2 BAR grunntrykk på en Cosworth er galskap og KAN, rett og slett, bare IKKE fungere.

 

Punkt 1 er derfor å justere grunntrykket til minst 3,5 BAR slik det SKAL !! være på en Cosworth.

Hvis motoren da får for mye bensin så må du/dere finne FEILEN, for den er der en plass.

 

Ser ingen grunn til å bruke noe annet enn originale Escort Cosworth tennplugger når man kjører T3 turbo og mindre enn 1,4 BAR ladetrykk.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...