Jump to content

escos stoppet i tekninsk


[P-Man]

Recommended Posts

mener bt på nedre romerike har rullende landevei.

 

jeg er fra romerike...dem har bare til moped. dem kom på videregående skolen jeg gikk på før iblant å testa noen mopeder.

 

er jo bare trøndelag som har bremsebenk da

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er anklager dermed bt som må bevise att din bil er øket effekt. Eineste dei kan bevise er vis deler er byttet til noe større eller mindre en org. alle deler på bil skal vere org eller tilsvarende org. så vis du har turbo du kan stikke hove inni så er det ikkje hjelp i om du kjører på 0.0001bar og du seie det er org effekt så lenge du ikkje har godkjenning på dette.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

er anklager dermed bt som må bevise att din bil er øket effekt. Eineste dei kan bevise er vis deler er byttet til noe større eller mindre en org. alle deler på bil skal vere org eller tilsvarende org. så vis du har turbo du kan stikke hove inni så er det ikkje hjelp i om du kjører på 0.0001bar og du seie det er org effekt så lenge du ikkje har godkjenning på dette.

 

Ikke det jeg fikk beskjed om, av to forskjellige etater. Har det til og med skriftlig. Kan montere gt40 så lenge effekten er original.

Link to comment
Share on other sites

ja så lenge du kan dokumentere att effekt er org og da må du ha det godkjent. Har du godkjenning så er alt ok, men vis du ikkje har noe så har du problem. så vi er nok einige egentli.

 

Jeg troppet opp på trafikkstajonen med bremsepapir i hand, og fikk beskjeden om at de gadd ikke se på bilen engang siden det kun var byttet deler og ikke økt effekt. Har dette og skriftlig fra to forskjellige avdelinger. Får ikke godkjent bilen med annen turbo da det ikke er nødvendig fikk jeg beskjed om. Han tok en titt på bremsepapiret og skrev under på mangellappen. Så vi er nok ikke enig.

Link to comment
Share on other sites

egentli så står det vel i kjøyretøyforskrifter att alle deler på bil skal vere org eller tilsvarende så lenge det ikkje ligger skriftlig godkjenning registrert. men att det heldigvis fortsatt er noen som ikkje bryr seg så sterkt innad i etatene er bra, men møter du ein skikkeli alt etter boka jevel så står du der. eg har fått mange forskjellige svar på samme spørsmål fra forskjellige folk i samme etater både bt og trafikketat.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Kort fortalt står det at alt som endrer effekt skal godkjennes. At noe er tilsvarende originalt kan bety at man har hva som helst montert så lenge effekten er den samme.. Jeg hadde egentli glemt denne saken da han jeg snakket med da jeg viste bilen skulle finne ut om jeg kunne får noe innskrevet i vognkortet men hørte aldri mer.. Hadde jo vært greit.

Link to comment
Share on other sites

BT sa jo selv i et intervju at det ikke var praktiskt mulig å få bøtelagt noen for trimming uansett. Husker jeg ikke heelt feil har det vært EN 200sx som måtte effektmåles, BT vred opp krana og rasa motorn, dem måtte betale skadene :D

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

BT sa jo selv i et intervju at det ikke var praktiskt mulig å få bøtelagt noen for trimming uansett. Husker jeg ikke heelt feil har det vært EN 200sx som måtte effektmåles, BT vred opp krana og rasa motorn, dem måtte betale skadene :D

 

Hvor står dette? At de måtte betale mener jeg?

Link to comment
Share on other sites

er endel år sida så husker ikke helt, mener det var en på 200sx forumet.

 

Har dem ødelagt annen manns eindom såklart skal dem betale ;)

 

Alt det tullet dems holder ikke 15min i retten engang.

Tidligere "joppa"

-77 Taunus 2.0

Link to comment
Share on other sites

da har jeg fått byttet alle dempere, og de fjærene bak er en helvetes jobb..ikke sp mye jobb, men knotete.

gjengene på det ene endeleddet ble ødelagt, men endeleddet var modent for utskiftning uansett så.

begynner å nærme seg visning nå :mellow:

 X 93mod Escort Cosworth "WRC"
91mod Sierra Cosworth

14mod Mondeo ikke Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Du får ha lykke da ihvertfall :)

Edited by Fakeworth

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det med effektprøving, bøtlegging og avgifter er jo en evig runddans. Det er i allefall helt tydlig at skremselspropagandaen har virket på noen...

Men faktum er jo at det ikke er mulig å bevise noe. Skaffe et bremsepapir på ønsket effekt er jo ikkenoe problem.

SVv i trøndelag kjøpte jo rulle, og jeg husker enda den hovne seksjonslederdama var på tv og fortalte at nå skulle trimmerene taes, og hadde du chippa bilen måtte du regne med mange titusener i avgift.... Syntes det er skremmende at en seksjonsleder i Statens Vegvesen er så lite inne i det hun driver med

 

For det er jo logisk egentlig. En bils motoreffekt blir stort sett i dag målt etter DIN normen, og det er tall fra denne normen vi i dag betaler avgifter ut i fra. Deutsche Industrie Normen er ikke akkurat basert på tilfeldigheter, og den har krav til stort sett alle tenklige parametere som tempraturer, luftfuktighet og tetthet osv. Dessuten måler man effekt på svinghjulet. Så skal liksom SVv komme å bevise at du må betale avgift for det de måler i en alt annet en kalibrert kontrollhall i Trøndelag. Og de skal måle effekten på hjulene.. Det blir "noen" feilkilder av slik. Litt kald girolje så taper man 20 hk.. Tollvesenet godtar selvfølgelig ikke slike målinger, det skulle bare mangle.. De forholder seg kun til DIN

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Sånn!

 

etter mye om og men, er bilen hjemme igjen med skilter på :D

hadde aldri trodd at det skulle ta så mye tid og energi å få denne bilen gjennom biltilsynet, men nå er jeg ferdig.

 

og når jeg ser tilbake på det hele, så syns jeg det var like greit å ikke ha skilter i vinter når jeg ser på den stakkars escort cab'en

som har fått unngjelde som vinterbil ;)

 

salt og gammel escort er ikke bestevenner, men nå er det vår og escorten er hvertfall på veien igjen :D

 X 93mod Escort Cosworth "WRC"
91mod Sierra Cosworth

14mod Mondeo ikke Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så mye med skilta tilbake :D Jeg veit du har jobba greit med de idiotene for å få det til :) Og delelageret mitt har krympa betraktelig :P

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

Det med effektprøving, bøtlegging og avgifter er jo en evig runddans.

 

en ting som ihvertfall er sikkert, er at de ikke kan ta noen effektavgift for trimming, før bilen er typegodkjent/godkjent med den effekten det gjelder.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

en ting som ihvertfall er sikkert, er at de ikke kan ta noen effektavgift for trimming, før bilen er typegodkjent/godkjent med den effekten det gjelder.

 

 

DET har jeg ingen tro på! Fordi om det ikke blir godkjent har du likevel kjört med en effekt du ikke har betalt for!

 

Det blir som å si at du ikkje kan bli bötelagt for å fremstille hasj fordi hasjen ikkje er godkjent for salg i butikken.

Link to comment
Share on other sites

DET har jeg ingen tro på! .

 

Det kan du tror hva du vil om, det er du jo veldig flink til ellers også.

 

Dette kom fram i media i sommer og gatebilmagasinet hadde en sak om temaet. Og det har vært en bil i retten for dette alt.

Den bilen ble stoppet, fikk avgiftskrav på effekt og betalte dette. Eier fikk tips om temaet og gikk rettens vei, og fikk skilter fordi bilen da er å anse som typegodkjent med den effekten, siden avgiften var betalt.

Dere kan jo også tenke over at dette med stopping av biler og kjøring på rulle har avtatt veldig, nettopp fordi denne saken kom fram i lyset. For dette gjør jo svv kun pga penger, det ligger jo i kortene lang vei.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Skjeldent man får godkjent noe hos svv uten at det står i vognkortet.

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...