Jump to content

ang lakk fra biltema,


D.Toft

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvor store kompressorer bruker dere for å lakke? Jeg kjøpte meg nettopp en 2syl 50l med 265l/min på mekk.

Funker denne til å lakke med, eller trenger jeg mer l/min?

 

har selv en slik type presse, går helt fint, bruker jo ikke mer enn 2.5-3.5 bars trykk uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Okei, da holder vel den.

Men hvor ofte tømmer du den for kondens? Jeg må tømme den flere gang i timen hvis det er intensiv bruk.

Væska som kommer ut av den er sånn hvit olje/vann-greier.

 

Mener at det ikke skal være sånn på nye kompressoren, er bare et par måneder gammel.

Signatur.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Drar opp denne tråden igjen.

 

Grublet litt på denne lakken, og fant fort ut at den skulle prøves.. Har lyst til å hellakkere bilen, men tok bare panseret til å begynne med :whistling:

 

Kan tenke meg det var noe mellom 10 og 15 grader når lakkeringen ble gjort og brukte 40% tynner.

 

Fikk et ganske OK resultat, Dårlig forarbeid, så bulker synes fremdeles, og andre plasser det har vert sparklet.

Har lyst til å prøve igjen, og ta hele bilen med tida.

 

Bilder:

 

 

IMG_2859-1.jpg

 

IMG_2858.jpg

 

IMG_2860.jpg

 

IMG_2865.jpg

 

 

 

 

Noen som veit hvorfor det blir "kornete"? Lakken er rimelig glatt og jevn.. ser bare "kornete" ut.. :)

Kan det ha vert for kaldt? :rolleyes:

 

Noen som har tips og råd til både verktøy og metoder for å fikse/sparkle bulker? ^_^

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Jeg er absolutt ingen ekspert på lakkering, men får prøve litt :) Jeg tror lakken kan ha vært litt for tykk, eller at du har lakkert i direkte sollys slik at du har fått lakkstøv oppe lakk som har begynt å tørke. Siden det kunn er snakk om ei flate her så tviler jeg på den siste.

Noen ujevnheter ser ut til å komme fra urenheter. Kanskje du har slurvet med rengjøringen i forkant av lakkering, eller ikke filtrert lakken før sprøyting?

Jeg lakkerte en gang ett panser i direkte sollys og med veldig tykk lakk nettop pga jeg ønsket veldig grov tekstur i lakken.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Gå over en gang med våtsliping, så får du mer glans frem :)

Skal prøve, tok panseret som en test før eventuelt hele bilen :)

 

Jeg er absolutt ingen ekspert på lakkering, men får prøve litt :) Jeg tror lakken kan ha vært litt for tykk, eller at du har lakkert i direkte sollys slik at du har fått lakkstøv oppe lakk som har begynt å tørke. Siden det kunn er snakk om ei flate her så tviler jeg på den siste.

Noen ujevnheter ser ut til å komme fra urenheter. Kanskje du har slurvet med rengjøringen i forkant av lakkering, eller ikke filtrert lakken før sprøyting?

Jeg lakkerte en gang ett panser i direkte sollys og med veldig tykk lakk nettop pga jeg ønsket veldig grov tekstur i lakken.

 

Lakken kan ha vert "for tykk", men brukte som sagt 40% tynner.. Så for å få den mere flytbar, så skulle heller lakken, bilen og rommet vert varmere..? Da hadde det sikkert blitt bedre :) Var nøye og vasket over før eg sprøytet, brukte noe som var spesielt til dette. Og spøyta er type "proff" fra biltema, med filter i bunn av beholder.

 

Satser mer på viskositet enn urenheter! :D Lurer også på om det kan ha vert mangel på innstillig av sprøyta :o Glemte jo å sjekke dette. Mulig for mye luft i forhold til lakk, eller omvendt :D

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

nokk trykk på sprøyta er alfa omega!

 

3 bar ble brukt, men leser på skogenracing at han ene bruker fult trykk fra kompressor.. 6-7 bar! :o

 

Og det blir rimelig fint B)

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

nokk trykk på sprøyta er alfa omega!

 

Kommer sikkert an på spøyten det ;) Jeg har en sprøyte av type PRO-TEK, der står det gravert inn MAKS 43 PSI på sprøyten

Har funnet ut at 2,5 bar er supert :)

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

Kommer sikkert an på spøyten det ;) Jeg har en sprøyte av type PRO-TEK, der står det gravert inn MAKS 43 PSI på sprøyten

Har funnet ut at 2,5 bar er supert :)

 

Er dette med biltema lakken eller med annen lakk?

 

Tror ikkje det står noe på proffsprøyta til biltema. Mener det er den svensken også bruker :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Bruker du fult trykk så tipper jeg sprøyta begyner å lekke.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Er dette med biltema lakken eller med annen lakk?

 

Tror ikkje det står noe på proffsprøyta til biltema. Mener det er den svensken også bruker :)

 

Jeg har ikke erfaring med biltemalakken.....tenkte på lakk generelt :)

Jeg har også biltemasprøyten, har brukt den til grunning. Da med 1.4 dyse og 2.5 Bar

 

Når det gjelder (industri) maling så har jeg sprøytet med 7 bar og 3.0 dyse, det blir noe annet :lol:

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

Bruker du fult trykk så tipper jeg sprøyta begyner å lekke.

 

Virker ikkje som svensken har noe problemer med lekkasje :)

 

Jeg har ikke erfaring med biltemalakken.....tenkte på lakk generelt :)

Jeg har også biltemasprøyten, har brukt den til grunning. Da med 1.4 dyse og 2.5 Bar

 

Når det gjelder (industri) maling så har jeg sprøytet med 7 bar og 3.0 dyse, det blir noe annet :lol:

 

Ok, Brukte selv biltema sprøyta. Da med 1,4 dyse og 3 bar. Tror eg skal prøve lakken enda en gang, med både mer varme og flere parti med forskjellige innstillinger og trykk :)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

sprøyta til biltema er desverre så langt fra proff sprøyte du kan komme... desse er etter min meining knapt brukende til grunning og fyller, har lakka med dei og det tok tid for å si det sånn... dei får ikkje noe fin eller javn sprøyt med dei desverre, og dei mater alt for dårlig. men er fordel att det du sprøyter har 20++grader. men hvorfor ikkje legge noen kroner ekstra å kjøpe skikkelig 2k lastebillakk i stedenfor? koster ikkje allverden og er betraktelig bedre.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

sprøyta til biltema er desverre så langt fra proff sprøyte du kan komme... desse er etter min meining knapt brukende til grunning og fyller, har lakka med dei og det tok tid for å si det sånn... dei får ikkje noe fin eller javn sprøyt med dei desverre, og dei mater alt for dårlig. men er fordel att det du sprøyter har 20++grader. men hvorfor ikkje legge noen kroner ekstra å kjøpe skikkelig 2k lastebillakk i stedenfor? koster ikkje allverden og er betraktelig bedre.

 

Har du testa lakken til biltema? Har du noe grunnlag til å si at 2k lastebillakk er betraktelig bedre? :whistling:

 

Tror hellar eg ville lagt mere penger i ei sprøyte enn på lakken. Lakken skal vistnok være brukbar, så kan godt hende ei bedre sprøyte hadde gjordt susen ;)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du får bedre resultat når du har fått trenet litt mer :)

Lastebillakk er rimelig, og er stort sett laget for å tåle harde belastninger og tøffe miljøer. Og så får du det i flere fargekoder enn denne Biltemalakken :)

På lastebilene og maskinene vi har på jobb så ser man stor forskjell på forskjellige lakk og malingstyper, da mye av utstyret utsettes for saltvann og etsing hver dag. 1k lakk/maling som ble utprøvd for noen år siden hadde ca samme rusthemmende effekt som ingen overflatebehandling i det hele.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tror nok du får bedre resultat når du har fått trenet litt mer :)

Lastebillakk er rimelig, og er stort sett laget for å tåle harde belastninger og tøffe miljøer. Og så får du det i flere fargekoder enn denne Biltemalakken :)

På lastebilene og maskinene vi har på jobb så ser man stor forskjell på forskjellige lakk og malingstyper, da mye av utstyret utsettes for saltvann og etsing hver dag. 1k lakk/maling som ble utprøvd for noen år siden hadde ca samme rusthemmende effekt som ingen overflatebehandling i det hele.

Jada, øving gjør mester! B)

 

Nå blir iallefall ikkje MIN bil utsatt for saltvann og etsing hver dag. Greit nok at lastebillakken er bedre, men er den "bedre".. Er det vits å bruke mer penger på en annen type lakk når den første er god nok? :P

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Veldig vanskelig og bedømme en lakkeringsjobb utifra bilder... alt ser jo bra ut på bilder..

Men spør du meg så ser det ut som grov struktur, at du har lakka med tjukk lakk, og kanskje ikke lagt på nok for å få det til å flyte skikkelig ut på hvert strøk..

ELLER at du har fleska på, om du hadde panseret liggende er det fort gjort og legge på for mye da blir også strukturen lignende.. Det er vanskelig og si utifra bilder

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...