Jump to content

Turbo


callaway

Recommended Posts

Har en 2010 Kuga titanium med automat som har gått ca 10000 km og har fått en "plystrelyd" fra turboen. Har hatt den på sjekk hos Ford og fikk beskjed om at den må byttes :angry: Snakket med en annen på jobben her som også må bytte turboen på sin Kuga. Er det flere her inne som har byttet og er dette et generelt problem på Kuga`er ?

Blir vel mer slitasje på motoren hvis turboen ikke virker som den skal,men jeg kunne bare kjøre med bilen sa de på verkstedet. Er dette noe lurt?

Link to comment
Share on other sites

Burde ikke dette være garantisak ? Turbo er vel ikke slitedel ?

 

Jo dette får jeg på garantien,men når du kjøper ny bil og må bytte turboen etter 10000 km så må det jo hvere noe som er riv ruskende galt. Han en annen som jeg vet skal bytte og den har kun gått 3500 km .

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er plystrelyden på turboen? Konstant? Har en liten plystrelyd på min av og til men bare på bestemte steder, så det virker som det kan ha noe med temperaturer å gjøre da det ikke er konstant.

 

Lyden følger turtallet på motoren. Jo mer gass jo mer lyd. Du kan jo bare reise på ett Ford verksted og få verkstedmestern til høre på det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 years later...

noen turboer kan det være feil på som med alt annet. men kan og vere dårlig behandling eller uvten om åssen man egentlig skal behandle en turbo motor

 

noe som er veldig viktig er og la motoren få opp varme før man gasser på. Dette inkluderer da med at turboen må jobbe veldig. f.eks en motbakke og ligge på lavt turtal og presse motoren. trenger ikke da og dra langt på revs

 

som en liten regel for meg selv, pleier jeg og la bilen stå 2-3min på tomgang før jeg begyner og kjøre, bruk av defa motorvarme kan hjelpe også. da vil jeg anbefale den som går direkte på oljen.

 

noe annet som og er viktig er og la turboen få kjøle seg ned etter bruk. om du er ekstremt flink, (krever nesten turbomåler)

kan du da kjøre de siste 5-10km uten og bruke turboen noe. dette krever mye av sjåføren og null motbakker omtrent.

 

nr 2 som og er lettest er og la bilen gå på tomgang ca 4-5 min før du skrur av motoren, det hjelper også og ha varmen på fult, da flytter du fortere varmen bort fra oljen og motoren. 

 

dette sørger da for at turboen lever lengere og motoren :)

 

 

men uansett, turboen burde holde lengere. vertfall om det er bensin, da turboen jobber minde på disse ved lavt turtal. om det er diesel så kan det være at turboen er presset en del fra start av(trenger ikke kjøre gris for og presse en turbo) vertfall ikke på svake diesel motorer :)


men vertfall bra du får ny på garanti :)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har en 2010 model Kuga 140 hk automat. byttet turbo på 40.000 km. Fikk ny på garantien. Vis turboen ryker igjenn uten garanti hva skjer da? Må en betale for turboen selv?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Byttet også turbo på min Kuga på ca 80.000km etter å ha hadd en plystrelyd i turbo siden ny. På min var det en av skovlene i turboen som hadde en knekk eller bøy. Kostnaden dersom jeg skulle ha betalt det selv fikk jeg opplyst til ca 7000,- så mao ikke avskrekkende.

 

Angående nedkjøling av turbo så går den ganske lenge etter at man har stoppet bilen.

Edited by citizenx
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan ikke stemme at turbobytte bare koster 7000,- ettersom den koster 19000kr og tar 9timer og bytte..samt at det er andre deler som må byttes samtidig..

Ford Kuga 2,0 tdci awd Titanium 2009

 

Ford mondeo 1,8 mk1 1994

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du oppdaget det, men det er en snart 5 år gammel tråd :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ser og at tråden er gammal, men fortsatt intr tema.

Kjerringa ha 09 modell, gått ca 150k. Gul varsel lampe for motoren begynte å lyse. Fekk bilen til verksted, og leiebil. 

Fekk beskjed om at turbo og dynamo var gåen. Bilen er ikkje køyrt hardt, og har hatt alle servicer på den.

Bilen har gått normalt, ikkje merka på verken forbruk eller motorkraft at turboen var på vei til å bli gåen.

 

Har utvida brukt garanti, så dette får ho dekka. Men går det å få på større turbo, for å få meir effekt? Den har 139 i dag. Vurderer chip då den er litt drøy på forbruket, syns eg. Min gamle Caravelle 2.5 TDi bruker mindre pr mil.

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Såpass? Type programvare/chip som går å bruke på den som brukes på 163 hk som chippes opp?

Edited by Siggy1

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Finnes mangen typer her, jeg har bluefin på min egen, den gir ikke mest effekt, men de har lang erfaring med Ford. Her får du med en terminal, som du kopler opp på bilens diagnosestikk, og bytter om prog. varen, slik at du alltid har den org tilgjengelig. Du kan også lese/slette feilkoder og mulighet for datalogging ilag med pc

Link to comment
Share on other sites

Finnes mangen typer her, jeg har bluefin på min egen, den gir ikke mest effekt, men de har lang erfaring med Ford. Her får du med en terminal, som du kopler opp på bilens diagnosestikk, og bytter om prog. varen, slik at du alltid har den org tilgjengelig. Du kan også lese/slette feilkoder og mulighet for datalogging ilag med pc

Har du link til det du har?

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Kan den brukes på hennes som har 136 hk?

Edited by Siggy1

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Edited by Siggy1

Fiesta XR2 86 mod Solgt

Mondeo 1.8 stv 93 mod Tok fyr

Ducati 999s 03 mod med R motor

Ducati 999s 05 bane

Escort cab XR3i 1.6 96 modell, skal restaureres.

Escort cab XR3i 1.8 130 hk skal plukke motoren i deler og overhales, og modifiseres med porting mm.

Link to comment
Share on other sites

Vil den gi samme effekt som er oppgitt på sida? Spør litt masse, men greit å være på sikre sida

Eller lurer på om vi snakker om det samme. Bestiler eg til 160 hk motoren, vil den gi effekt som estimert på sida?

Du må bestille til den motoren du har, din org prog. vare, sender du på mail, til superchip, som da gir deg trim varen tilbake, som du legger inn på terminal og deretter bil. Jeg er ikke ute ette masse effekt, det har jeg anna bil til, men litt bedre moment, der det trengst, det funker bra med dette

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Håller kopplingen för Bluefin trimning på Kugan, verkar som DMF kopplingar är känsliga för mer vridmoment.

Har tänkt köpa en Kuga efter Range Rovern då jag bara har haft strul med automat lådan där convertern och axlar rykt i 2 omgångar till en kostnad av 70 000 sek.

Och jag började åka i en Ford Cortina 1500 GT på 70 talet så passar det väl att sluta som man började. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...