Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

Noe EFR på gang rundtomkring??

Her er noe:

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er noe:

Joa, men jeg forholder meg ikke til noe som de gutta der har med og gjøre. (har blitt bløffa av de tidligere)

Håper det kommer flere resultater med efr etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Joa, men jeg forholder meg ikke til noe som de gutta der har med og gjøre. (har blitt bløffa av de tidligere)

Håper det kommer flere resultater med efr etterhvert.

 

Etter det jeg har hørt den siste tiden er du dessverre ikke den eneste...

Kjedelig at en såpass stor aktør i Cosworth-kretser skal være useriøs mot enkelte kunder..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ikke overbevisende.

Minner om slike tester som skal vise at motorolje ett-eller-annet, er bedre enn Mobil1. :rolleyes:

Kompressorkartet til EFR8374 viser at maks luftkapasitet er 79 lb/min og turboen er oppgitt til 750 hk. Resultatet ble likevel 786 whp.

Jeg finner ikke kompressorkartet til Precision, men bildene i linken viser at Presision har 6 bladers kompressorhjul (Fordelen er at færre blader fløder bedre enn flere for samme inducerstørrelse, 82 mm stordiameter (6 mm mindre enn EFR og roterer derfor hurtigere noe som kan øke eksosflow) og Presicion har single flow turbinhus som fløder bedre enn twin flow på høye turtall.

Videre har Precision 66 mm turbinexduser med en dryg cut-back. I forhold til det effektive EFR hjulet så reduserer dette baktrykket når turboen presses utenfor kompressorkartet.

Lavere baktrykk vil gi effektøkning når man kjører såpass med kammer som i dette tilfellet.

Nei, dette var en merkelig test.

 

Vi ser da at motoroppsettet passer Presicionturboen mye bedre enn EFR turboen som selvsagt må tape en slik "rettferdig" sammenligning.

 

Hvis man har 3,4 L 6 syl motor som går på E85 og effektambisjoner over 750 hk så er det selvsagt EFR9180 som er det rette valget.

EFR9180 brukes tross alt på 2,2 L motor med suksess. ;)

borgwarner-efr-9180-turbo-content-10.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

@RS1000, kompressorkart til Precision finnes ikke da de mener de endrer seg for mye utifra hvordan man specer turboen.. Håpløse greier..

A-ha? Mener de at dette bare gjelder deres (tydeligvis overømfintlige) turboer da, eller mener de at GARRETT og BW driver med unødvendigheter? :P

 

Nei, skeptisk, tenker heller at sannheten er at det er så krevende og kostbart å ta frem disse kompressorkartene at små firma som Precision, Compturbo m.fl rett og slett ikke klarer det - , men ikke vil innrømme det i frykt for å miste kunder. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

A-ha? Mener de at dette bare gjelder deres (tydeligvis overømfintlige) turboer da, eller mener de at GARRETT og BW driver med unødvendigheter? :P

 

Nei, skeptisk, tenker heller at sannheten er at det er så krevende og kostbart å ta frem disse kompressorkartene at små firma som Precision, Compturbo m.fl rett og slett ikke klarer det - , men ikke vil innrømme det i frykt for å miste kunder. ;)

 

Kostnad var og et tema pga av det overnevnte.. Nå ser man resultatene av Precision her i området og det ser foreløbig bra ut. Blir bremset en 5858 på en MB 2,3 16v i dag så spent på å se hvordan den gjør det.

Link to comment
Share on other sites

Kostnad var og et tema pga av det overnevnte.. Nå ser man resultatene av Precision her i området og det ser foreløbig bra ut. Blir bremset en 5858 på en MB 2,3 16v i dag så spent på å se hvordan den gjør det.

Slettet etter ønske. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det blir interessant. En kar rundtom her har nettopp fått spec. og kjøpt seg en Precision til Escosen sin. Selv med slange direkte fra turbo til actuator for minimal respons og spool up, så surger det kraftig ved kun 1,0 BAR ladetrykk. :wacko:

(6 bladers kompressorhjul som GT3076R og her ser vi medaljens bakside.)

Jeg vet dessverre ikke hvilken Precision, men det var ikke så store saken.

Med bleed ventil og ladetrykk justert til 1,5 BAR så forventer jeg fiasko og evt turboras, men den som lever får se.

 

Hehe.. Vel nå er denne hakket mindre enn den som ble brukt på BMW motoren jeg snakket om tidligere som hadde 270 på nav v/4000rpm. Dette er billett kompressorhjul kulelager serien, bmw'en hadde billett hjul med glidelager.

 

MB motoren fungerte direkte skamgodt med samme 3076 som surga enormt på min så vil tro surge ikke er noe problem på denne.

Virker som om MB 2,3 16v fløder direkte skamgodt, og etter å ha sett kanalene skjønner man godt at de henter mye effekt på standard topp.

 

EFR 7670 på en sånn hadde nok vært spennende å se.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Googlet litt her om dagen for å finne ut om noen faktisk kjører rundt med efr 6258 og har bremset bilen. Virker som det er noe produksjons feil med turboene eller noe slik at turbinhjulet knekker av.

 

http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=66305

 

Kjekt å finne ut nå når det nærmer seg mapping og bremsing at turboen min antageligvis ikke kommer til å være like hel etter ett par mil med fullt trykk !!

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

"If you read my thread, you know that Bryce offered to sell me his BNIB EFR6258 since his project is taking forever.

 

So while on the phone with Full Race, I asked - how I would ensure that Bryce's turbo has the turbine wheel issue fixed?

 

Short answer - you don't. I was told that there have been no new EFR turbos in the country since approximately Fall 2011. That means every EFR 6258 turbo out there is possibly subject to this spontaneous failure. I didn't inquire if this issue affects the larger frame turbos."

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

"If you read my thread, you know that Bryce offered to sell me his BNIB EFR6258 since his project is taking forever.

 

So while on the phone with Full Race, I asked - how I would ensure that Bryce's turbo has the turbine wheel issue fixed?

 

Short answer - you don't. I was told that there have been no new EFR turbos in the country since approximately Fall 2011. That means every EFR 6258 turbo out there is possibly subject to this spontaneous failure. I didn't inquire if this issue affects the larger frame turbos."

 

så dette vil da allså si at min turbo er enn tikkendes bombe da ? f**n allså, har jo ikke tid til å vente på enn ny heller...

Link to comment
Share on other sites

Googlet litt her om dagen for å finne ut om noen faktisk kjører rundt med efr 6258 og har bremset bilen. Virker som det er noe produksjons feil med turboene eller noe slik at turbinhjulet knekker av.

 

http://www.miataturbo.net/showthread.php?t=66305

 

Kjekt å finne ut nå når det nærmer seg mapping og bremsing at turboen min antageligvis ikke kommer til å være like hel etter ett par mil med fullt trykk !!

Hmm!

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

da er bilen bremset :) ble 360hp@7500rpm på nav. Skal få tak i strammere actuator siden den ikke klarte å holde trykket. Er 7500 omdreininger mye eller skal det gå greit? har dobble ventilfjører

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...