Jump to content

Borg Warner efr


Sta1n1

Recommended Posts

Høres knallbra ut! Hva er teoretisk effekt ved det ladetrykket?

 

Ja vi er godt fornøyd nå.

Han kjører originalsprut, Siemens 630 ccm dyser og Pukkelrygg chip.

Vi har akseptert at han ikke kan kjøre 2,3 BAR helt ut da dysene er for små. Målet har vært å tømme disse dysene. Ladetrykket peaker derfor 2,3 BAR og reduseres slik at AFR holdes på 12 tallet oppover mot turtallsperre. Hvis 400 hk Axel power passeres vil jeg tro at alle er godt fornøyet.

 

Antatt maks dreiemoment ved dette ladetrykket er nevnt i en tidligere post og for å rive løs hjulene på tørr asfalt under jevn akselerasjon så er min microskopiske erfaring at man må passere 10 000 N mellom drivhjul og asfalt.

 

Med 600 Nm på svinghjul blir tallet i dette tilfellet 10185 N, (Øker til nøyaktig 11 000 N med 3,91:1 diff.) :D så ca. 600 Nm på svinghjul er det jeg beregner for 2,3 BAR.

Det gir 180 Nm fra sugemotoren som IKKE er urealistisk høyt. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ja vi er godt fornøyd nå.

Han kjører originalsprut, Siemens 630 ccm dyser og Pukkelrygg chip.

Vi har akseptert at han ikke kan kjøre 2,3 BAR helt ut da dysene er for små. Målet har vært å tømme disse dysene. Ladetrykket peaker derfor 2,3 BAR og reduseres slik at AFR holdes på 12 tallet oppover mot turtallsperre. Hvis 400 hk Axel power passeres vil jeg tro at alle er godt fornøyet.

 

Antatt maks dreiemoment ved dette ladetrykket er nevnt i en tidligere post og for å rive løs hjulene på tørr asfalt under jevn akselerasjon så er min microskopiske erfaring at man må passere 10 000 N mellom drivhjul og asfalt.

 

Med 600 Nm på svinghjul blir tallet i dette tilfellet 10185 N, (Øker til nøyaktig 11 000 N med 3,91:1 diff.) :D så ca. 600 Nm på svinghjul er det jeg beregner for 2,3 BAR.

Det gir 180 Nm fra sugemotoren som IKKE er urealistisk høyt. :)

 

Pent! Sendt deg en mail forresten..

Link to comment
Share on other sites

Pent! Sendt deg en mail forresten..

Ja det er skikkelig morro nå. Med litt clucharbeid river han løs på 3. gear fra ca. 30 km/t og storkoser seg.

 

Den er god. Har ikke alle de forskjellige tallene i hodet, så skal sjekke litt, tenke endel og så sende svar.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Flott :) høres ut som en perfekt gatebil. Hvilken ladetrykkstyring ble brukt?

Den fungerer godt nå ja.

 

Helt vanlig, men ett resultat av endel R&D. Det er testet med minst 3 forskjellige actuatorer, med forskjellig forspenn og med to forskjellige manuelle boost kontrollere som fungerer etter forskjellig prinsipp.

 

Nå går den med en lånt modifisert bleed ventil som har vist seg å levere gode resultater hver eneste gang.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ligger komplett spec på motoren ute?

-93 Sierra Cosworth STV 4x4
X: -94 Escort Cosworth HTT, -94 Escort cosworth T-25, -94 Escort cosworth T-34, 4x -90 Sierra 4x4 Cosworth, -91 Sierra Cosworth 2wd, - 89 Sierra Cosworth 2wd, -88 Sierra Cosworth 2wd
-91 Scorpio Cosworth

Link to comment
Share on other sites

21/4-2013 var dagen da målet ble oppnådd.

 

Fikk akkurat tilbakemelding etter siste ladetrykksjustering.

 

EFR6758 turboen peaker nå ca. 2,3 BAR og under aks river bilen nå løs 3. gear rett frem på tørr asfalt med ganske nye 17" hjul.

 

Videre oppgraderinger med 3,91:1 diff. vil gjøre at man kan, hvis ønskelig, legge spor under hver eneste forbikjøringene bare ved å gi gass. :D

 

Tøft B)

Bytte han gearkasse? Var det ikke noe trøbbel med splain?

1990 Sierra RS Cosworth 4x4

1990 Sierra 2.0 Doch 4x4

2004 Passat tdi 4-motion

Link to comment
Share on other sites

Tøft B)

Bytte han gearkasse? Var det ikke noe trøbbel med splain?

Javisst.

Stemmer at det var trøbbel med splain. Han kjøpte ny inngående aksling og ny lamell, med fjæret senter denne gangen.

 

Ligger komplett spec på motoren ute?

Det tror jeg ikke og det er noe som eieren evt. må gjøre selv synes jeg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

efr7064_zpsb9a39188.jpg

 

2,0 ybb. BW 7064. 2.5 bar :D

 

Built by Sheady.

"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.

"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.

"Horsepower" is how fast you hit the fence.

"Torque" is how far you take the fence with you.

Link to comment
Share on other sites

Nevner for ordens skyld at 520 lb/ft = 707 Nm, og det ved 4100 o/min.

300 hk passeres før 3800 o/min. så det er bare å si at EFR turboene innfrir forventningene. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nesten flat effekt fra 5-7500rpm gitt :o

Og rundt 400hk på de berømte 4000rpm.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

blir en efr 7064 på 2.3 her i gården også. Er på tur over dammen i dette øyeblikk.

Grattis med glimrende turbovalg. :)

En kompis har kjøpt EFR7064 på sin 4 syl. 2,6 L motor så det går vel i retning av 850 Nm v/ 4000 o/min tenker jeg.

 

8:1 på shell vpower 99 fuel..

2,5 BAR med 8:1 på pumpebensin og uten " lurium 1000" er smått utrolig i min verden, men så ser jeg at Mark Shead anbefaler vanninnsprut til sine 330 hk trimsatser til Cosworth.

 

Rod Terry sin Cosworth går vel også med vanninnsprut?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Intern wg. T4 twin scroll ar .92 for de som lurer.

Dette er god info som man bør merke seg.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...