Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Det var en plausibel forklaring.

Jeg kjenner ikke til at noen har knekt originale vippearmer og når man ser at folk som TG velger å beholde og overhale de orignale og heller tar frem spesielle høyløft kamakslinger for å kompensere for det lave ca. 1,4:1 utvekslingsforholdet så får vi ta det som ett godt tips.

 

Veien til suksess er bratt og lang.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Og jeg som har tre sett på vei... :o

 

Alt går i nøden. Med to komplette vippetøy skulle det vel la seg gjøre å finne en vippearm som er tight og fin. Du var i alle fall heldig med at det var en av de enkleste å bytte som knakk. Spørsmålet er hvorfor den knakk. Du må studere alt med lupe og se om det er noe som kniper ett eller annet sted. Tar f.eks noen av støtstengene borti vippearmen på ett eller annet tidspunkt? Dvs om avstanden mellom justeringsskruen og vippearmen er stor nok til at koppen på støtstangen får plass i mellom.

 

Kan ventilene ha sneiet borti stemplene?

 

 

Fant en gammel vippearm som virka grei.

Så motoren går jo igjen..

Støtstangen er veldig nærme vippearmen.. men den er ikke borti!

Ventilene har heller ikke vært i stemplene, for kompresjonen på sylinderen er lik som på de andre.

 

Kan ikke dette være feilen da?

Dem har bora og gjenga seg borti det området som er slipa der..

knekt2.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Men jeg justerte ventilklaring igjen. Og det var mange den ikke var bra på :mad2:

Så jeg stramma inn klaringen på dem som ikke var bra.

Denne gangen sjekka jeg at stempelet på sylinderen jeg justerte var på topp. Bare for og gjøre det.

 

Men. Det bråker akkurat like ille. Jeg forstår **** ikke det her.

 

Noen som tar på seg og justere så det blir stille eller??

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Fant en gammel vippearm som virka grei.

Så motoren går jo igjen..

Støtstangen er veldig nærme vippearmen.. men den er ikke borti!

Ventilene har heller ikke vært i stemplene, for kompresjonen på sylinderen er lik som på de andre.

Med ventiler som er parallelle med sylinderen skal det mye til før ventilene bøyer seg. Noe annet svikter ofte først. Jeg så engang en Essex V6 med registerhavari hvor ventilene hadde kløyvd to stempler uten at de bøyde seg. På andre sylindre var pinneboltene som vippearmene er opplagret på nappet ut av toppene. Ingen ventiler var skadet.

 

Kan ikke dette være feilen da?

Dem har bora og gjenga seg borti det området som er slipa der..

 

Riper, sår, hakk og skarpe kanter er typiske punkter hvor spekker oppstår. Å glatte overflaten samt runde alle hjørner øker levetiden. Det er ikke uten grunn at racing deler som regel er polert. Jeg har fått mine vippearmer og ser hva du snakker om. Det ser ut som de har brukt en slipestein for å lage klaring til justeringsskruen. Hadde ikke du rapportert om problemer hadde ikke jeg ansett dette som et problem. Designet og finishen på resten er minst like bra som de originale vippearmene. Kanskje til og med bedre.

 

Men jeg justerte ventilklaring igjen. Og det var mange den ikke var bra på :mad2:

Så jeg stramma inn klaringen på dem som ikke var bra.

Denne gangen sjekka jeg at stempelet på sylinderen jeg justerte var på topp. Bare for og gjøre det.

Men. Det bråker akkurat like ille. Jeg forstår **** ikke det her.

Noen som tar på seg og justere så det blir stille eller??

 

Som en test kan du justere klaringen ned til nesten 0 og starte opp. Da skal det i alle fall være tyst.

Husk at du samtidig får ca 0,4mm mer ventilløft. Kan være greit å huske på dersom det viser seg at du har for liten klaring til stemplene. Bråker det fremdeles kan du måle klaringen mens noen drar motoren rundt for hånd. Du leter etter punkter hvor klaringen er større en det du stilte inn. Finner du noe slikt har du mest sannsynlig en skade på kammen. Husk å justere klaringen tilbake til normalt før du tar bilen i bruk igjen.

 

En annen test, som gir litt oljesøl, er å starte motoren uten toppdeksler. Legg bladsøkeren mellom vippearm og ventil på en og en ventil mens motoren går på tomgang. Da hører du tydelig hvilke(n) ventil(er) som bråker. For å minske oljesølet kan du ta et gammelt toppdeksel og kappe hull i det, slik at du kommer til med bladsøkeren, og skru det på toppen mens du tester.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var litt rask her. Støtstangen har faktisk tatt borti vippearmen. Det er et lite merke der.

Men det er så lite at jeg tror ikke dette har forårsaket noe skade. Men lyd kan det sikkert lage...

 

Jeg skal prøve det du sier her cortiworth.

Men stempel klaring til ventilene... kan det være et problem her da?

Jeg tror det hadde gått galt for lenge siden om det var tilfellet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ny vippearm montert, og klaring justert igjen. Tikker fortsatt, som vanlig.

 

Responsen er god, motor går godt og er turtallsvillig. til tross for "bare" 3.5 bar bensintrykk

Hvor kan jeg kjøpe en slik ventil som du refererte til? -"RS1000", slik at jeg kan bruke to bensintrykksregulatorer for å kjøre høyere trykk på full gass.

Kunne tenkt meg og hørt på et videoklipp av en her inne som kjører med mekaniske løftere og denne piper kammen... bare for å ha hørt

Link to comment
Share on other sites

Responsen er god, motor går godt og er turtallsvillig. til tross for "bare" 3.5 bar bensintrykk

Hvor kan jeg kjøpe en slik ventil som du refererte til? -"RS1000", slik at jeg kan bruke to bensintrykksregulatorer for å kjøre høyere trykk på full gass.

Kjekt å høre at det går rette veien.

For kr. 395,- kan du kjøpe en slik, men prøv å skaffe NO, dvs "normalt åpen" i stedet for NC - "normalt closed". Det er ingen stor sak, men en preferanse:

101240.gif

 

her: http://www.tgelectronics.no/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det. Får sende dem en mail

 

Plutselig et olje spørsmål igjen..

Jeg har 5 liter stående med Mobil1 Rally Formula 5W-50, fullsyntetisk

Denne har API SJ/SL/SM/CF SCEA A3/B3,A3/B4

 

Er denne bra for den gamle V6'n ?

Mobil 1 Rally Formula er en fantastisk olje som i tillegg til nyere spec. også overholder SJ spesifikasjonene.

Dette er veldig gode greier så det er bare å kjøre på. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er mye snakk om slakk i vippetøyet her.

 

Jeg har forstått det som at 2.9 har akkurat samme vippetøy som 2.8, om det stemmer er det jo lurt å snu vippearmsakslene en gang inni blandt for å fordele slitasjen.

Da varer delene litt lenger.

 

En annen ting, er at jeg alltid på OHC og 2.3/2.8 køln justerer klaringene .05 trangere og på varm motor, er det noen som tikker så justerer jeg forsiktig med motor i gang til det blir stille.

 

Dette er jo litt i grenseland, og jeg måtte på Sierran med OHC slakke opp to stykk innsugsventiler pga tungstartet varm.

 

 

Dog, ingenting er bedre enn nye slakkfrie deler, men jeg har inntrykk av at ford har vært litt spandable med klaringer på sine gamle motorer.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

For å ikke lage OT i annen tråd legger eg det inn her.. B) Er snakk om 2,9 v6

 

Synes den er tørst både med og uten henger :D :rolleyes:

 

 

Det kan du først og fremst takke elendige effektsaboterende manifolder for. Disse tvinger føreren til å gi unødvendig mye gass og da tar forbruket av.

Grenrør, effektalegg, 2,8 EFI manifold, trakter og nytt plenum hadde tilført store mengder med gode egenskaper.

 

Når man få dette på stell så tillater det at man planer toppene og øker kompforholdet og høyere komp. forhold er særdeles gunstig for forbruket. :)

 

 

Hva må egentlig gjøres for å kunne bruke 2,8 efi manifold på 2,9 motoren? Dette kunne vert kjekt å prøvd ut på høykomp motoren som er under bygging :) Går litt seint, men den skal bli ferdig en gang :lol:

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

For å ikke lage OT i annen tråd legger eg det inn her.. B) Er snakk om 2,9 v6

Hva må egentlig gjøres for å kunne bruke 2,8 efi manifold på 2,9 motoren? Dette kunne vert kjekt å prøvd ut på høykomp motoren som er under bygging :) Går litt seint, men den skal bli ferdig en gang :lol:

Jeg har tilpasset 2,8 forgassermanifolden og 2,8 EFI manifolden til 2,9 motoren.

Det er stort sett kun to ting som må gjøres.

1. File opp hullene til 5 av festeskruene og flytte det sjette.

2. Finne på en erstatning for termostaten. (Jeg tenkte å bruke 2 stk. Volvo elle Chevy termostathus satt mot hverandre slik at jeg har ett godt utvalg i termostater med forskjellig temperaturer.)

(På 2,9 motoren står termostaten i innsugsmanifolden og på 2,8 står den nede på blokken så noe må gjøres.)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tilpasset 2,8 forgassermanifolden og 2,8 EFI manifolden til 2,9 motoren.

Det er stort sett kun to ting som må gjøres.

1. File opp hullene til 5 av festeskruene og flytte det sjette.

2. Finne på en erstatning for termostaten. (Jeg tenkte å bruke 2 stk. Volvo elle Chevy termostathus satt mot hverandre slik at jeg har ett godt utvalg i termostater med forskjellig temperaturer.)

(På 2,9 motoren står termostaten i innsugsmanifolden og på 2,8 står den nede på blokken så noe må gjøres.)

 

Med andre ord så er det ikke mer enn Bolthull og termostathuset som er "feil"..?

 

Passer alle kanalene i innsugsmanifolden til 2,8 overens med 2,9 toppene? :huh:

 

 

Hvordan er forskjellen på kanalene i begge innsugsmanifoldene?

Hvordan er pleniumet til 2,8 kontra et 2,9 UTEN skilleveggen? :smartass:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Med andre ord så er det ikke mer enn Bolthull og termostathuset som er "feil"..?

Passer alle kanalene i innsugsmanifolden til 2,8 overens med 2,9 toppene? :huh:

Hvordan er forskjellen på kanalene i begge innsugsmanifoldene?

Hvordan er pleniumet til 2,8 kontra et 2,9 UTEN skilleveggen? :smartass:

Korrekt.

Ja.

Kanalene i 2,8 EFI manifolden kan beskrives om lange og sveipende. Manifolden kan beskrives om en Crossflow utgave lignende Moon innsuget til Small Block Chevy. Se på eBay.

 

Kanalene på 2,9 motoren begynner loddrett i plenummet, så KNEKKER de 60 - 90 grader i motorens lengderetning og deretter KNEKKER de pinadø 60 - 90 grader sideveis og nedover mot kanalene i toppene. Midt i siste knekken hvor luften trenger god plass og en fin langdryg sving står dysen plassert med at stor støtte rundt.

Hele manifolden er en tragisk fadese tilpasset 2,4L motoren.

 

Ett 2,9 plenum uten skillevegg er ganske bra slik jeg ser det. Hvis man lar seg inspire av den gamle historen om Rovermotorene, så kan man bruke to stk. 2,9 plenum uten skillevegger, og tilpasse dem til en 2,8 EFI manifold.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for utfyllende og gode svar! :)

 

 

 

Ett 2,9 plenum uten skillevegg er ganske bra slik jeg ser det. Hvis man lar seg inspire av den gamle historen og Rovermotorene, så kan man bruke to stk. 2,9 plenum uten skillevegger på en 2,8 EFI manifold.

 

Men, forstod ikke dette helt.. Mener du at det går å sette to 2,9 plenium oppå 2,8 innsugsmanifolden? :P

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Takker for utfyllende og gode svar! :)

Men, forstod ikke dette helt.. Mener du at det går å sette to 2,9 plenium oppå 2,8 innsugsmanifolden? :P

Værsågod.

Når jeg har sett hvor godt arbeid flere har lagt ned i å kappe opp, fjerne skillevegg og så sveise 2,9 plenummet tett igjen, så mener jeg defintivt at potensialet er tilstede for å tilpasse og montere 2 stk modifiserte 2,9 plenum på en 2,8 EFI manifold ja.

Det vil uansett passe bedre enn bare ett 2,9 plenum på 2,8 EFI manifolden. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Værsågod.

Når jeg har sett hvor godt arbeid flere har lagt ned i å kappe opp, fjerne skillevegg og så sveise 2,9 plenummet tett igjen, så mener jeg defintivt at potensialet er tilstede for å tilpasse og montere 2 stk modifiserte 2,9 plenum på en 2,8 EFI manifold ja.

Det vil uansett passe bedre enn bare ett 2,9 plenum på 2,8 EFI manifolden. ;)

 

Ok. Gjerne like enkelt å lage nytt plenium ifra bunn av, istede for å modde to 2,9..? :)

 

Skal prøve å få til 2,8 manifold og plenium på 2,9 motoren til å begynne med iallefall ;)

Hvordan er 2,8 pleniumet i forhold til et uplombert 2,9? Like godt/bedre? :D

 

Noen muligheter for å forbedre 2,8 pleniumet? ^_^

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

med all denne ombygginga av plenium, er det ikke lettere å like greit å bare skaffe noen alu plater, kappe av flensen og sveise på nytt plenium ? :) stort å fint plenium med trekter inni og 2 x 2.8 v6 spjeld eller noe i den duren ;)

Enten du tror du får det til eller ikke, har du som regel rett.



- 1993 Ford sierra Cosworth sleeper

- 1976 Ford Taunus 2l automat

Link to comment
Share on other sites

Ok. Gjerne like enkelt å lage nytt plenium ifra bunn av, istede for å modde to 2,9..? :)

 

Skal prøve å få til 2,8 manifold og plenium på 2,9 motoren til å begynne med iallefall ;)

Hvordan er 2,8 pleniumet i forhold til et uplombert 2,9? Like godt/bedre? :D

 

Noen muligheter for å forbedre 2,8 pleniumet? ^_^

Det er det.

 

Kult.

2,8 EFI har større gasspjeld, men bortsett fra det mener at begge plenum er like dårlige. Av originalinnsug er det Capri 2600RS som i særklasse er best og totalt overlegen. Man ser at dette er innsuget en "nesten glimrende".

jul09bildeler040.jpg

jul09bildeler035.jpg

 

Ja. Man må inn med stående trakter og så flytte yttervegg og taket slik at dette blir mulig.

 

med all denne ombygginga av plenium, er det ikke lettere å like greit å bare skaffe noen alu plater, kappe av flensen og sveise på nytt plenium ? :) stort å fint plenium med trekter inni og 2 x 2.8 v6 spjeld eller noe i den duren ;)

Jo. Det er nok den enkleste og beste løsningen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg nok først med 2,8 efi innsug og manifold, så kan det heller bli hjemmelaga en annen gang :whistling:

 

Men virker som om det kan vere vrient å få tak på 2,8 efi plenium.. :mellow:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

har lest litt igjennom tråden, men syntes ikke jeg så at det var nevnt noe om plenumet fra Bronco / Ranger?

 

driver også med planer om å frisere en 2.9i motor, har en bra mtor som er gått over og montert Kent V6T45 kam.

har også planer om grenrør, frese litt i topper og manifold, og bedre plenun, derfor jeg lurer litt på Ranger plenumet.

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Prøver meg nok først med 2,8 efi innsug og manifold, så kan det heller bli hjemmelaga en annen gang :whistling:

 

Men virker som om det kan vere vrient å få tak på 2,8 efi plenium.. :mellow:

Det er en god plan. Jeg mener at absolutt ALT er bedre enn den originale 2,4L/2,9L manifolden.

 

Nja, "salig er de tålmodige" så det vil nok ordne seg over litt tid. :)

 

har lest litt igjennom tråden, men syntes ikke jeg så at det var nevnt noe om plenumet fra Bronco / Ranger?

 

driver også med planer om å frisere en 2.9i motor, har en bra mtor som er gått over og montert Kent V6T45 kam.

har også planer om grenrør, frese litt i topper og manifold, og bedre plenun, derfor jeg lurer litt på Ranger plenumet.

Jeg har forøkt å undersøke ang. den manifolden, men synes at det er dårlig med info. og bilder å finne.

Synes i grunnen at selve manifolden er ett like stort problem som skilleveggen plenummet.

Hvis du tar en komp.test og måler kompresjonstrykket, hvor høyt er det?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...