Jump to content

mondeo tdci ryker veldig!


dohcen

Recommended Posts

onkelen min har en mk3 2006 2 liter tdci som ryker veldig ved oppstart!

bilen har gått 147000km nå og alle servicer er fulgt.. bruker ikke vann eller olje og det er kun ved oppstart at den ryker veldig, noen tips til hva han kan gjøre?

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Sikker på at partikkel filteret ikke er tett?

 

Pleier å ryke en god del da....

 

Problemet er at folk flest kjører for snilt med nyere dieselbiler, slik at dette filteret tetter seg...

Løsningen er å tråkker hardere på gassen innimellom, eller ofte ha et verksted besøk for å skifte filteret..

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Ifølge ford er det ikke partikkelfilter på denne...

Ventiltetninger, da burde vel bilen brukt noe olje? Eller litt røyk under kjøring oxo?

Den ryker kun under oppstart!

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Hoster den og harker litt ved start?Sjekk glødepluggene, men kan også være en dyse som gir litt mye.Ta evt en dyseretur-mengde test.Må på Ford for å da dette dersom du ikke har utstyret til dette selv.

 

mvh Vidar

Link to comment
Share on other sites

Glødepluggene skal skiftes nå i helgen, havaripumpe?

Forklar den er du snill :)

Mondeo ST TDCI "machine silver"

zito miracle 19...bixenon og led overalt...

green filter....2,5" rustfri eksos,racebits decat...airtec intercooler.

pioneer avh-2400bt 2x7" dvd i nakkestøttene

87 LINDA<3 09 LEANDER<3 12 ANDREA<3

Link to comment
Share on other sites

Har hatt det samme problemet hvert år. Forsvinner hver gang jeg bytter olje og filter + dieselfilter. Glødepluggene kan også være en del av det

Mondeo MK3 2003 TDCI 2.0 138HK (slightly modified)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Løfter en gammel tråd. Ble feilen funnet? Har samme prolemet på min 2,2l diesel. Og har i tillegg rykninger/hoste som nevnt over. Surt på "ny" bil.

 

Er det kurant og bytte glødeplugger sjøl på 2.2 literen?

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Løfter en gammel tråd. Ble feilen funnet? Har samme prolemet på min 2,2l diesel. Og har i tillegg rykninger/hoste som nevnt over. Surt på "ny" bil.

 

Er det kurant og bytte glødeplugger sjøl på 2.2 literen?

 

Må hive meg på her.. Min 2.2 TDCI ryker også veldig ved oppstart, og det er litt svartrøyk ved pådrag ellers og :/

- 97 Ford Mondeo 2.0
- 08 Ford Focus ST225
- 08 Ford Focus 2.0 TDCI

- 05 Ford Mondeo 2.2 ST TDCI
- 06 Ford Focus ST225
- 12" Ford Focus MS Design
- 10" Ford Mondeo Titanium S

- 15" Ford Mondeo Titanium

 

Link to comment
Share on other sites

EGR er som regel å en synder for svart røyk..:)

tips,demonter innsugsmanifold,å se hvor mye koks det er inni,helt sykt mye!!

så da er det bare å begynne å grave med en skje e.l.

EGR bruker folk å blende..

glødeplugger bytter dere selv,når innsugsmanifolden er demontert.

MEN forsiktig,koks å skitt på glødeplugg kan gjøre at de sitter fast og at pluggen kan dele seg/ødelegge gjenger osv.

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Min tror jeg bare ryker ved oppstart. Lys eksos.

 

Prøvde for morroskyld å gløde bilen flere ganger før oppstart i dag. Da var det så og si normal

start. Regner med stor sannsynlighet at glødepluggene er syndebukkene?

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Min tror jeg bare ryker ved oppstart. Lys eksos.

 

Prøvde for morroskyld å gløde bilen flere ganger før oppstart i dag. Da var det så og si normal

start. Regner med stor sannsynlighet at glødepluggene er syndebukkene?

 

du har mest sannsynlig rett:)

KNAa%20Racing-12925952011261481314-sig.jpg
Link to comment
Share on other sites

Sikker 1 eller flere av glødepluggene som er dårlige, da vil ikke dieselen bli forbrent like godt under oppstarten.

 

Som KNAa sier bør en også blokke Egr og rense innsugs manifolden. Det hjelper på effekt, forbruk og selve gangen av motoren.

Dumt eg ikke har bilder for å vise hvor jevlig det kan se ut inni der, tror de fleste ville fått sjokk ! :P

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Bytta glødeplugger på min i går og ser ut til at røyken er borte :lol:

Alikevel virker det som bilen går litt ujavnt etter start. Ikke så mye som før pluggskifte. Merker ikke noe under kjøring eller ved varm start.

Kan jeg ha få satt sammen noe feil etter plugg bytte eller er det bare at det er en dieselmotor,hehe?

 

Tenkte også på om EGR ventilen kan skape ujavn gange på tomgang? Hadde ikke anledning til å rense den i går, men det var mye sot der så den skal absolutt opp å renses innen rimelig kort tid. Innsuget burde garantert fått en rens den også så det ut til.

Edited by Kimmelim

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Bytta glødeplugger på min i går og ser ut til at røyken er borte :lol:

Alikevel virker det som bilen går litt ujavnt etter start. Ikke så mye som før pluggskifte. Merker ikke noe under kjøring eller ved varm start.

Kan jeg ha få satt sammen noe feil etter plugg bytte eller er det bare at det er en dieselmotor,hehe?

 

Tenkte også på om EGR ventilen kan skape ujavn gange på tomgang? Hadde ikke anledning til å rense den i går, men det var mye sot der så den skal absolutt opp å renses innen rimelig kort tid. Innsuget burde garantert fått en rens den også så det ut til.

 

 

Og der var jaggu røyken tilbake også. Dog ikke fult så ille som tidligere...

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Problem med røyk ga seg også etter olje og diverse filterbytte. Går fortsatt ujavnt på tomgang.

 

Du kan prøve å blokere EGR, det går fint på Mondeo.

 

Får håpe att ikke en av dysene dine er begynt å bli tette.

Da kan motoren gå ujamnt på tomgang og en kan begynne å høre dyse tikking\hamring på tung belastning.

86 3dr IS

Link to comment
Share on other sites

Tenkte jeg skulle prøve å bestille plate til blokkering av egr. Koster ikke all verdens så verdt et forsøk. Dysene...jo takk har tenkt tanken på de også, men krysser fingra for no billigere:)

2005 Ford Mondeo 2.2l TDCI Ghia X stv.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk EGR, evt blokker den og borr 6-8mm hull. (Funker bra på alle Mondeo, selv ifra 01 til 12modell).

Kontroller glødepluggene dine, erfaringsmessig så er alltd èn eller flere dårlige på en bil som har gått 150 tusen+ og begynner å bli 3+år eller eldre.

 

Sjekk også dyser, ta en retur test samt en kontroll av dysene på datalogger (IDS ford utstyr). Da ser du dyse balansene, hvem som jobber mye/kompenserer og hvilke som går magert etc.

Edited by Sten Andrè
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...