Jump to content

Tenningsforsterker Cosworth


armani

Recommended Posts

Er på jakt etter ny tenningsforsterker. Ser mange bruker MSD6a, men denne koster 2000,- Den orginale lille knerten fungerer jo til en viss grad, men finnes det alternativer? Må fungere med grp a coil. Hva må isåfall gjøres med en ny tenningsforsterker? Tenker da på omkoblinger mm.

 

 

Andreas :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Er på jakt etter ny tenningsforsterker. Ser mange bruker MSD6a, men denne koster 2000,- Den orginale lille knerten fungerer jo til en viss grad, men finnes det alternativer? Må fungere med grp a coil. Hva må isåfall gjøres med en ny tenningsforsterker? Tenker da på omkoblinger mm.

Andreas :)

Den originale tenningsmodulen funkerer kun som ett vanlig relé, men i high speed utgave. Man hverken kan eller bør sammenligne vanlige tenningsmoduler med CDI bokser/systemer.

Tenningsforsterkeren kobles inn mellom tenningsmodulen og coilen og lader coilen opp med 400 - ca. 550V i stedet for de originale 12V.

Hvis man vil ha en moderat priset men likevel genuin oppgradering av tenningsanlegget da kan man med fordel vurdere Magnecor pluggledninger og en slik:

http://www.summitracing.com/parts/ACC-380876/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan man bruke vanlig grp a coil sammen med en tenningsforsterker? Istedenfor å bytte coil?

Ja, man kan bruke en vanlig coil sammen med CDI boks, men det finnes også coiler som er spesialdesignet til CDI bokser. Disse kan IKKE brukes uten CDI boks og dette avslører jo at de to har ganske forskjellige egenskaper, ikke sant?

 

Jeg har akkuratt kjøpt MSD 6A tenningsforsterker og MSD SC-blaster coil fra summit nå. Kom på ca 2200,- med toll og alt.

Gleder meg til å prøve dette ut snart :)

Når man har MSD som preferanse så er akkurat det der ett uvanlig godt valg synes jeg, og til en helt overkommelig pris.

Lykke til. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

bruker du fortsatt bare en coil?

er dette systemet veldig mye bedre enn gr.a coil?

Det kan overhode ikke sammenlignes og EN coil er MER enn nok til 10 000 o/min på en 4. syl motor. Jo flere coiler man har jo større tid er de FRAKOBLET strøm uten at dette gir NOEN fordeler!

Det er slik at en vanlig coil og en LS1 coil gir en strømstyrke til pluggen på noe rundt 50 mA.

MSD sine LS1 coiler skal liksom være svære greier og gir 150 mA.

MSD 6 med en universal SS blaster coil leverer 300 mA og "gir dobbelt så kraftig gnist."

 

På denne spesialtilpassede SC coilen som Bjørn H har kjøpt er det ikke oppgitt strømstyrke, men over 300 mA må man kunne anta. :D

Hvis jeg skal tippe så ligger vel Gr.A coilen i området rundt 100 mA.

 

Videre er det slik at MSD 6 er oppgitt til å ha en spark output på 135-145 Millijoules. Sjekk pris og husk at kostnaden med en god og tilpasset coil kommer i tillegg.

 

Crane sitt system inkluderer den svært kraftige LX92 coilen og dette systemet oppgis til hysteriske 1200 millijoules og prisen er ikke direkte avskrekkende heller.

http://www.summitracing.com/parts/MSD-6425/

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/

Dette kraftige systemet passer det meste ser det ut til: ;)

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/Application/?prefilter=1

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan overhode ikke sammenlignes og EN coil er MER enn nok til 10 000 o/min på en 4. syl motor. Jo flere coiler man har jo større tid er de FRAKOBLET strøm uten at dette gir NOEN fordeler!

Det er slik at en vanlig coil og en LS1 coil gir en strømstyrke til pluggen på noe rundt 50 mA.

MSD sine LS1 coiler skal liksom være svære greier og gir 150 mA.

MSD 6 med en universal SS blaster coil leverer 300 mA og "gir dobbelt så kraftig gnist."

 

På denne spesialtilpassede SC coilen som Bjørn H har kjøpt er det ikke oppgitt strømstyrke, men over 300 mA må man kunne anta. :D

Hvis jeg skal tippe så ligger vel Gr.A coilen i området rundt 100 mA.

 

Videre er det slik at MSD 6 er oppgitt til å ha en spark output på 135-145 Millijoules. Sjekk pris og husk at kostnaden med en god og tilpasset coil kommer i tillegg.

 

Crane sitt system inkluderer den svært kraftige LX92 coilen og dette systemet oppgis til hysteriske 1200 millijoules og prisen er ikke direkte avskrekkende heller.

http://www.summitracing.com/parts/MSD-6425/

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/

Dette kraftige systemet passer det meste ser det ut til: ;)

http://www.summitracing.com/parts/CRN-6000-6445/Application/?prefilter=1

 

så en av disse du har lagt link til å en kraft coil er noe jeg burde ha på vingebilen min?

hvordan er det med kobling av disse systemer? er det mye knot?

kan dette systemet fortsatt brukes hvis man en gang skal oppgradere videre til datasprut?

MVH kenneth

Link to comment
Share on other sites

1. så en av disse du har lagt link til og en kraftig coil er noe jeg burde ha på vingebilen min?

2. hvordan er det med kobling av disse systemer? er det mye knot?

3. kan dette systemet fortsatt brukes hvis man en gang skal oppgradere videre til datasprut?

1. Jeg er av den oppfatning ja.

2. Nei, det kan man ikke si.

a. Man bytter ut dan gamle coilen med den nye tenningsforsterkeren.

b. Så monterer man den nye og kraftige CDI coilen og kobler de to ledningene fra CDI boksen til + og - på coilen.

c. CDI boksen må så få + og - direkte fra batteriet som enhver god og kraftig forsterker.

3. Ja. Det er absolutt ingen problemer med å styre kraftige tenningsforsterkere med datasprut.

Faktisk er det er en meget god løsning.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Nei. De to(tre) ledningene som går til coilen din idag kjører du inn i forsterkeren. Så er det to nye ut til coilen fra forsterker, samt + og - som strømforsyning.

 

Den orginale blir som ett styringsrele..

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

så man bytter den ikke ut med den orginale tenningsforsterkeren?

Den originale er en tenningsmodul og IKKE en tenningsforsterker. Det er STOR forskjell på dem på alle måter.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

ok står bare ignition amplifier på koblings skjemaet mitt :)

når jeg kjøper dette utstyret får jeg få noen som har gjort det før til å hjelpe meg litt tror jeg :)

men hvilken av de tre er best/har folk flest gode erfaringer med da?

og nøyaktig hvilken coil bør jeg ha?

MVH kenneth

Link to comment
Share on other sites

1. ok står bare ignition amplifier på koblings skjemaet mitt :)

2. når jeg kjøper dette utstyret får jeg få noen som har gjort det før til å hjelpe meg litt tror jeg :)

3. men hvilken av de tre er best/har folk flest gode erfaringer med da?

4. og nøyaktig hvilken coil bør jeg ha?

1. Da blir det lett forvirrende ja.

2. Det kan være en god idé, men det er mye enklere å montere en tenningsforsterker enn å montere bilstereo.

3. De ovennevnte 3 er kun ett ørlite utvalg av alle de systemene som finns på markedet. Jeg valgte å linke til MSD6 fordi det er så mange som kjenner til akkurat dette navnet av omtale.

Jeg valgte å linke til Crane fordi jeg synes at dette er ett bedre system, men både ACCEL, Mallory, Summit osv lager tilsvarende eller bedre produkter. Personlig mener jeg at Accel Pro-7 er det i særklasse mest "inteligente", mest avanserte og klart beste systemet på markedet:

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75609/10002/-1

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75608/10002/-1

http://prestoliteperformance.com/npds/files/NPDS_Pro7CDIgnition.pdf

 

4. Velger du Accel PRO-7 så blir det naturlig nok Pro-7 coilen.

Når det gjelder MSD6 systemet så er den klart beste MSD coilen denne: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8253/

Prisen avskrekker sannsynligvis de fleste og derfor blir SC coilen # 8235 i praksis ett godt alternativ da den er en spesial CDI coil som er tøff nok til å takle, ikke bare MSD6 boksene, men også serie 7 tenningboksene som er betydelig kraftigere.: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8235/

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Da blir det lett forvirrende ja.

2. Det kan være en god idé, men det er mye enklere å montere en tenningsforsterker enn å montere bilstereo.

3. De ovennevnte 3 er kun ett ørlite utvalg av alle de systemene som finns på markedet. Jeg valgte å linke til MSD6 fordi det er så mange som kjenner til akkurat dette navnet av omtale.

Jeg valgte å linke til Crane fordi jeg synes at dette er ett bedre system, men både ACCEL, Mallory, Summit osv lager tilsvarende eller bedre produkter. Personlig mener jeg at Accel Pro-7 er det i særklasse mest "inteligente", mest avanserte og klart beste systemet på markedet:

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75609/10002/-1

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75608/10002/-1

http://prestoliteperformance.com/npds/files/NPDS_Pro7CDIgnition.pdf

 

4. Velger du Accel PRO-7 så blir det naturlig nok Pro-7 coilen.

Når det gjelder MSD6 systemet så er den klart beste MSD coilen denne: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8253/

Prisen avskrekker sannsynligvis de fleste og derfor blir SC coilen # 8235 i praksis ett godt alternativ da den er en spesial CDI coil som er tøff nok til å takle, ikke bare MSD6 boksene, men også serie 7 tenningboksene som er betydelig kraftigere.: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8235/

 

hva har du? :)

var det samme tenningsmodul den øverste og den nederste av de tre linkene du la ved?

også coilen i midten?

hehe du må ikke gi meg så mange alternativer bar si hva som er best hehe.

takker så mye for hjelp

MVH kenneth

Link to comment
Share on other sites

1. hva har du? :)

2. var det samme tenningsmodul den øverste og den nederste av de tre linkene du la ved?

3. også coilen i midten?

4. hehe du må ikke gi meg så mange alternativer bar si hva som er best hehe.

5. takker så mye for hjelp

1. Jeg gjorde min tenningsoppgradering tilbake i 1994 og har brukt den samme tenningsboksen og den samme svære Amerikanske coilen på mange motorer etter dette. Det er ett helt annet utvalg i dag enn dengang da og jeg har også lært endel siden da. Mitt uvanlige valg er ikke ett eksempel til etterfølgelse for noen selv om det funker for meg.

Ett lite hint om retningen.: http://www.summitracing.com/parts/MSD-2351/

2. Det er riktig ja. Delenr. 75609.

3. Det er også riktig ja. Delenr. 75608

4. Hehehe, selv om jeg personlig mener at ACCEL PRO-7 er det rette valget så har andre folk helt andre preferanser og derfor ville jeg vise ett par andre, gode, men kanskje uvanlige valgmuligheter. For ordens skyld, ACCEL PRO-7 er best. :smartass:

5. Bare hyggelig. Turbomotorer med hyggelige ladetrykk setter maksimale krav til tenningsanlegget når pluggåpningen justeres til godt over 1,1 mm og derfor bør det også prioriteres høyt. Moderne små multicoiler og WS coiler designet for laveffekt sugemotorer er ikke en god løsning på en gatebil med "high-boost" turbomotor slik jeg ser det. Jeg mener at ett korrekt oppgradert tenningssystem med Fordeler er det som gir klart best gnist og resultat sett i forhold til utlegg og kostnad. Derfor bør man vurdere en slik oppgraderingsløsning nøye før man evt. forkaster den til fordel for noe veikere, men mer moderne "greier" som trenger tennplugger med syltynne elektroder og små pluggåpninger for å klare å løse utfordringen.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

1. Da blir det lett forvirrende ja.

2. Det kan være en god idé, men det er mye enklere å montere en tenningsforsterker enn å montere bilstereo.

3. De ovennevnte 3 er kun ett ørlite utvalg av alle de systemene som finns på markedet. Jeg valgte å linke til MSD6 fordi det er så mange som kjenner til akkurat dette navnet av omtale.

Jeg valgte å linke til Crane fordi jeg synes at dette er ett bedre system, men både ACCEL, Mallory, Summit osv lager tilsvarende eller bedre produkter. Personlig mener jeg at Accel Pro-7 er det i særklasse mest "inteligente", mest avanserte og klart beste systemet på markedet:

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75609/10002/-1

http://www.jegs.com/i/DFI/310/75608/10002/-1

http://prestoliteperformance.com/npds/files/NPDS_Pro7CDIgnition.pdf

 

4. Velger du Accel PRO-7 så blir det naturlig nok Pro-7 coilen.

Når det gjelder MSD6 systemet så er den klart beste MSD coilen denne: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8253/

Prisen avskrekker sannsynligvis de fleste og derfor blir SC coilen # 8235 i praksis ett godt alternativ da den er en spesial CDI coil som er tøff nok til å takle, ikke bare MSD6 boksene, men også serie 7 tenningboksene som er betydelig kraftigere.: http://www.summitracing.com/parts/MSD-8235/

 

Denne 8235 coilen, går den i sammen med enn slik msd 6a 6200 ? eller blir det beste alternativet enn slik msd ss blaster coil ?

Edited by Sta1n1
Link to comment
Share on other sites

Denne 8235 coilen, går den i sammen med enn slik msd 6a 6200 ? eller blir det beste alternativet enn slik msd ss blaster coil ?

8235 SC coilen beskrives slik:

CANNOT be used with factory ignition systems as a stand alone coil.

An MSD SCI, 6-Series and 7-Series Ignition Control may also be used.

Vi ser da at dette er en spesiell CDI coil som KUN brukes med CDI bokser.

Denne coilen skal og kan da brukes sammen med enhver CDI boks i:

A. SCI serien: http://www.summitracing.com/parts/MSD-6320/

B. Alle boksene i 6 - serien, både analoge og digitale som f.eks 6200 og 6520. http://www.summitracing.com/parts/MSD-6520/

C. Alle boksene i 7 - serien som f.eks den fantastiske 7531. http://www.summitracing.com/parts/MSD-7531/

 

Når man har CDI boks så mener jeg at 8235 SC coilen alltid er ett bedre valg enn de universale Blaster SS og Blaster 2 coilene.

Her MSD 6 i Ford sin egen utgave:

28_-1003557103.jpg

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

RS1000, er den boksen mulig å kjøpe hos Ford? Har du eventuelt delenummer?

Edited by Bushwalka

-04 Dodge Ram 3500 CUMMINS trekkvogn :)

-85 Sierra 2,0 lat cosworth drift-spec

-80 Escort mk2 2 liter

-88 Corolla AE86 drift-spec

-65 Chevy Chevelle v8

-77 Chevy Caprice v8

Link to comment
Share on other sites

RS 1000, er den boksen mulig å kjøpe hos Ford? Har du eventuelt delenummer?

Nei, ikke nå lenger, men boksen på bildet ligger på finn.no nå.

Innmaten i denne boksen er identisk til MSD6 så i praksis er MSD6520 en mye mer moderne og bedre tenningsforsterker.

 

Her en titt på hvordan det var før i tiden:

http://mustangtimes.net/13-8/pg33.pdf

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...