Jump to content

Tenningsforsterker Cosworth


armani

Recommended Posts

Okey, er den noe bedre enn grp a coilen da?

Latterlig billig fra USA dette greiene, rart ikke flere kjøper egentlig.

Ja det kan du være sikker på.

Det skal vi fort bli enig om. Jeg fatter det iallefall ikke.

 

En helt vanlig serieprodusert bil med originalt elektronisk tenningsanlegg leverer en gnist med strømstyrke ca. 50 mA. Dette gjelder fra original KIA til Chevy LS1 motorer - og vi vet jo hvor ekstremt begeistret "publiken" er for å ettermontere LS1 coilene på hva som helst.

 

En MSD blaster 2 coil oppgis til 140 mA.

MSD LS1 coilene oppgis til 150 mA.

MSD sin gode Blaster SS coil og evt SCI coil leverer 300 mA.

Hvis man virkelig vil ta i så er det 450 mA MSD 8253 coilen som er den kraftigste til 6-serie CDI boks.

Til 7-serie CDI boks er det 8261 coilen som gjelder. Denne leverer hele 2000 mA.

 

Hva GR.A coiler og div Biltemaprodukter presterer er uvisst.

 

Blaster SS er ett godt valg.

Litt pjatt:

Når motorbyggerer i USA virkelig turbotrimmer motorer så rekker vanligvis multicoil tenningsanlegg IKKE til. Chevy sine fordelerløse LS-serie motorer blir bygget om og utstyrt med fordeler, en SVÆR coil og selvsagt CDI tenningsforsterker. Dette har vist seg å være nødvendig.

 

Jeg har imidlertid sett ett unntak eller to. Dette var 2000 hk V8 motorer utstyrt med 8 stk Blaster SS coiler. B)

Blaster SS er som sagt, og i følge MSD, dobbelt så kraftig som MSD sine LS coiler. ;)

Prisforskjellen $43 vs $107 tilsier at man får dobbelt så kraftig gnist for kun 40% av konstnaden. :lol:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hva biltema produkter angår så kan jeg si det at jeg har såkalt høyeffektcoil derfra. Jeg kunne justere pluggåpningen litt opp(fra 0,8 til 1mm) å fortsatt ha en lettstartet bil. Noe jeg ikke kunne med den originale coilen. Skal nevnes at dette er en original OHC så kravene er noe mindre enn til Cosworth o.l.

 

Om dette var fordi coilen var ny å den gamle var godt brukt vet jeg ikke.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

På vei :D Ble den nye MSD6A 6201 og tach adapter :)

Jeg har 8910 adapteret selv og det har alltid funket 100%.

Grattis med den kommende oppgraderingen. Nå blir det...

Tungstartet?? Fusking?? Nei det har vi ikke hørt. :)

 

Hva biltema produkter angår så kan jeg si det at jeg har såkalt høyeffektcoil derfra. Jeg kunne justere pluggåpningen litt opp(fra 0,8 til 1mm) å fortsatt ha en lettstartet bil. Noe jeg ikke kunne med den originale coilen. Skal nevnes at dette er en original OHC så kravene er noe mindre enn til Cosworth o.l.

 

Om dette var fordi coilen var ny å den gamle var godt brukt vet jeg ikke.

Jeg har tro på at en Biltemacoil er en oppgradering i forhold til en nærmere 30 år gammel originalcoil med 100 000 vis av km bak seg.

 

Hvor god denne oppgraderingen er pr. kr. sammenlignet med gode Amerikanske coiler fra Accel, Crane, MSD osv osv er uvisst.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har tro på at en Biltemacoil er en oppgradering i forhold til en nærmere 30 år gammel originalcoil med 100 000 vis av km bak seg.

 

Hvor god denne oppgraderingen er pr. kr. sammenlignet med gode Amerikanske coiler fra Accel, Crane, MSD osv osv er uvisst.

 

I forhold til en skikkelig coil kan nok ikke dette kalles en oppgradering på noe vis :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Langt om lenge kan man by på ett praktisk eksempel. Ikke Ford og ikke motor med fordeler desverre, men det får gå da det likevel viser prinsippet. BMW 2,5L 24V motor med kompressor, doble innsugskammer, M3 grenrør og ett Vi-Pec V44 datasprut, Originale coiler og iridiumplugger lukket til 0,55 mm. Det ble tatt flere drag og effektkurven snudde brått og hakkete før 6000 o/min og før 280 whp. Hmmm, her må noe gjøres.

 

BCR8 plugger ble justert til 0,8 mm åpning, massert og montert sammen med en kjent og kraftig amerikansk coilpakke som ble lånt fra en bekjent. På 6500 o/min førte dette til en effektøkning på meget hyggelige 61,79 hk!! :)

 

12506486_10156382731840635_1557060363_n.

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Javisst. Som noen har mast på; Tenningsanlegg er undervurdert her på bjerget. ;) Dette er ikke turbomotor så ingen andre endringer nei. Dette er 1. testpullet uten justeringer - og nå kommer Ford delene  + 6 stk. tenningsmoduler paralellkoblet i par, så vi får se om det er mer å hente.....Jeg ville også testet med RS500 GR.A induction kittet og med 16 - 20V på coilene, men blir nok nedstemt...

 

12483451_10156382845440635_396061176_n.j

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikser du 16-20v på coiler uten å koke batteriet?

 

Jeg må kanskje sette opp testrigg og teste opplading på en 60kv Ultracoil snart :)

Lurer enda på om den klarer å lade over 10A uten å produsere bare ekstra varme i coilen.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikser du 16-20v på coiler uten å koke batteriet?

 

Jeg må kanskje sette opp testrigg og teste opplading på en 60kv Ultracoil snart :)

Lurer enda på om den klarer å lade over 10A uten å produsere bare ekstra varme i coilen.

Bruker en egen transformator til dette, som kunn gir høy spenning til coil. Rod Terry bruker slik på bensinpumpa også på Mark Shead sitt ny bygg

Edited by grcossie
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvordan fikser du 16-20v på coiler uten å koke batteriet?

 

Jeg må kanskje sette opp testrigg og teste opplading på en 60kv Ultracoil snart :)

Lurer enda på om den klarer å lade over 10A uten å produsere bare ekstra varme i coilen.

Her er min favoritt som RS Tuning Bergen som mapper har liggende. http://www.summitracing.com/int/parts/jms-p2109ppm11

 

Som du vet kan man anse gnisten som ett resultat av Watt og watt er resultatet av Volt x Amp. Fordelen med å øke Volt er at man øker Watt uten å øke A som er det som belaster mest. En helt amazing god løsning. :D Jeg kjørte derfor hele 24 V på stiftefordeleren min fra rundt 50% av maks ladetrykk.

Selv om AFR har vært helt ok så har tidligere knotere satt opp sprutet til "Peak and Hold" til tross for at det er høyohmdyser. Det er nå montert det kraftigste tenningsanlegget som var tilgjengelig på lager, spurtet er satt til "Saturated" og det er ettermappet ørlite. Med kraftigere gnist blir forbrenningen bedre og det tenningsbanker mindre. Motoren tåler derfor litt tidligere tenning som enda ikke er endret. Det er mer på gang, men se effektøkningen på 6900 o/min i tallform nede på skjermen. Helt sykt. 

 

12483857_10156385789025635_502520189_n.j  

 

Siste pullet med kraftig tenningsanlegg til rundt kr. 10 000,- + RS 500 Gr.A induction kittet som alene gav 3 - 4 hk over ett annet åpent filter.

 

12506972_10156386109620635_1326271432_n.

 

Her faciten som de fleste ikke legger ut:

 

12463991_10156386172505635_399278014_n.j

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Se Jacobs sin Accuvolt! Synd at folk flest ikke satt pris på produktene til denne mannen.

 

Ellers fikk vi noe noe å lure på her. Etter at alt var sagt å gjort så hadde selvsagt ikke eieren kr. 10 000,- til overs til ett kraftig amerikansk tenningsanlegg, så det opprinnelige tenningsanleget ble satt tilbake og nå ble resultatet slik, dvs minus 9 Nm og 13 hk. Hmmmmm......:

 

12498577_10156386335335635_1113779137_n.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Her er spennings boosteren, som Rod skal bruke på bensinpumpa, de skal ha ca 18v

 

boost1_zps2gihxc6a.jpg

Genialt, har noen av dere mere info om firma som selger dette?

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

http://www.jmschip.com/powermax/

Ser ut som Rs tuning har det på lager også ifølge innlegget til Rs1000 lenger oppe her

RS Tuning Bergen har etter anbefaling kjøpt èn stk. til en driftekunde og èn stk. til seg selv som kunne vært forsøkt på denne BMW`en, men om den er tils. vet jeg ikke. Summitracing derimot.....

http://www.summitracing.com/int/parts/jms-p2109ppm11

 

Forøvrig er det Kenne Belle som er pioneeren bak dette: http://www.kennebell.net/KBWebsite/Accessories_pg/Boost%20A%20Spark/layouts/boostaspark.htm

 

Stadig flere dyktige og suksessfulle  Engine Masters Challenge motorbyggere i USA går fra MSD til ICE ignition som også bruker kraftige boostere og inductive tenningssystemer i stedet for CDI: http://www.iceignition.com/voltage-boosters/2224-booster

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om folk som kjører med MSD 6201 boksen og nyere coil er fornøyde?

Har bestemt meg for å oppgradere tenningsanlegget, men lurer på om denne boksen klarer seg, eller er det noen "nyere" som er mer aktuelle. Er jo grei pris på 6201 boksen! Blir et 330 oppsett etterhvert..

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en "gammel, veik," analog og utdatert MSD-5 boks som fungerer glimrende så ja, den digitale 6A boksen forsterker den orginale gnisten noe voldsomt og vil klare seg lenge. Personlig hadde jeg heller kjøpt ett Craneanlegg m/ tilhørende coil framfor MSD dersom jeg skulle investert i CDI tenning i dag.   

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det er slik at de aller fleste vanlige inductive coiler, inkl. Gr.A coilen med suksess kan kombineres med CDI bokser. Sluttresultatet blir en klar forbedring mot tidligere.

 

Den korrekte løsningen derimot, det er å kombinere CDI boksen med en coil som er spesialdesignet til CDI bruk.  

 

Her ett godt eksempel og et typisk resultat: http://www.summitracing.com/int/parts/msd-8235/overview/

Edited by RS 1000
  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...